اخبار داغ

روغن؛ تهدید یا فرصتی برای سلامتی؛

همه چیزهایی که باید در مورد روغن های خوراکی بدانید

همه چیزهایی که باید در مورد روغن های خوراکی بدانید
از نظر طب ایرانی اسلامی، آب، روغن و نمک سه عنصر مهم در تغذیه هستند که نقشی کلیدی در سلامتی افراد بازی می کنند. با یک بررسی کوتاه در مورد انواع روغن های موجود در بازار کشورمان متوجه می شویم که بسیاری از مشکلات گوارشی و بیماری های قلبی و عروقی ریشه در انتخاب نادرست روغن های مورد استفاده خانواده ها دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ائل پرس نوشت: مطابق با اظهارات اساتید و حکمای طب سنتی برای زندگی سالم، و صحت بدن ها، سلامت سه عامل اصلی تغذیه ای تشکیل دهنده کره زمین، یعنی آب، روغن و نمک از ضرورت بالای برخوردار است تا جایی که در صورت استفاده از آب، نمک و روغن ناسالم، بدن به شدت دچار مشکلات گوارشی، قلبی و سایر عوارض آن خواهد شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

روغن های استاندارد یا...

,

 

,

بیشترین روغنی که در خانواده های ایرانی برای پخت و پز مصرف می شود روغن آفتاب گردان و ذرت به صورت مایع یا جامد است که معمولا برای سرخ کردن و یا غذای خورشتی از هر دو نوع این روغن استفاده می شود، اما سوالی که وجود دارد روغن های مصرفی خانواده های ایرانی تا چه حد با استاندارد های سلامت تغذیه از دیدگاه طب سنتی مطابقت دارد؟!

,

 

,

روغن هایی با بدترین امراض

,

 

,

روغن جامد هیدروژنه که در بازار به روغن های جامد گیاهی شهرت دارند غالباً از طریق هیدروژنیزه شدن به دست می‌آیند و چربی‌های موجود در آن‌ها از جمله بد‌ترین نوع چربی است که برای سلامتی بسیار مضر است این روغن ها حاوی اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس است که خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد.روغن های مایع با چربی اشباع نشده مانند روغن ذرت، سویا و ...نیز عوارضی همانند بیمارهای قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی و دردهای مفصلی و همچنین خستگی مفرط و ...را در پی دارد. 

,

 

,

طبع سرد روغن های مصرفی که  به قلب و کبد و مفصل آسیب جدی می زنند

,

 

,

مطابق با آموزه های طب سنتی روغن های مذکور(ذرت، سویا، آفتابگردان و ...) دارای طبع سرد بوده و با گذشت زمان عوارض قلبی و کبدی، گوارش و مفصلی خود را در بدن نشان خواهد داد بنابراین استفاده از این روغن ها بخشی از غذا را ناسالم می کند اما برخی از روغن ها مانند روغن زیتون، روغن ارده کنجد...می تواند بخش ناسالم غذا را تبدیل به یک بخش مفید و قابل استفاده با اطمینان تمام بکند.

,

 

,

زیتون سرشار از سلامتی

,

 

,

کمتر کسی پیدا می شود که به مزایای روغن طبیعی زیتون پی نبرده باشد به طور مختصر، این چربی اشباع نشده تک زنجیره ای با طبعی گرم می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل امراض قلبی و سرطان را کاهش داده و به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. بهتر است این روغن بیشتر برای پخت و پز برنج و انواع خورشت ها و سالاد ها از این روغن استفاده شود.

,

 

,

از کجا بفهمیم روغن زیتون طبیعی است؟

,

 

,

روغن زیتون خوب که با روش طبیعی استخراج شده و با روغن های دیگر مخلوط نشده باشد باید بوی میوه یا برگ زیتون را داشته باشد و در ابتدای زبان مزه شیرین و در انتهای زبان کمی احساس سوزش یا تلخی ایجاد کند. علاوه برآن روغن های زیتون طبیعی بلافاصله بعد از گذشت زمان اندک در یخچال ، بخش از آن تبدیل به جامد می شوند.

,

روغن کنجد نیز نیز از توصیه های طب سنتی برای استفاده در مصارف خوراکی به خصوص سرخ کردن است، این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و املاح معدنی مثل منیزیم، مس، آهن و کلسیم است. از آنجا که رنگ این روغن تیره تر است خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد. لازم به ذکر است که خانم های باردار قبل از مصرف روغن کنجد با پزشک خود مشورت کنند.

,

 

,

توصیه طب سنتی؛ سالم ترین چربی ها، روغن دنبه و روغن محلی همراه با روغن زیتون و کنجد

,

 

,

اساتید و حکمای طب سنتی علاوه بر مصرف روغن زیتون و کنجد توصیه می کنند به خصوص برای افراد جوانتر از روغن های محلی یا روغن دنبه استفاده شود، هر چند که ممکن است روغن دنبه به علت بوی تندی که دارد کمتر مورد اقبال خانواده ها قرار گیرد اما به راحتی می توان هنگام تهیه این روغن با افزودن پیاز، هل و ...بوی تند آن را از بین برده و در پخت و پز استفاده کرد.

,

 

,

اما نکته ای که وجود دارد قیمت چندبرابری روغن هایی مانند کنجد و زیتون نسبت به سایر روغن های صنعتی در بازار است، دکتر فضل جو مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار ائل باتوصیه به استفاده مردم از روغن سالم در پاسخ به گران بودن این روغن ها گفت: بهتر است یک خوراکی سالم حتی به میزان کم نیز که شده استفاده گردد تا اینکه از روغن های ناسالم با هزینه پایین استفاده شود، هر چند که متاسفانه شاهد استفاده بیش از حد روغن در غذاها هستیم.

,

 

,

وی ادامه داد: یک علت اصلی گرانی روغن هایی مانند زیتون و کنجد به علت این است که مانند سایر روغنها در سطح انبوه تولید نشده و همین موضوع موجب می شود تا تولید کننده های اندکی که وجود دارند قیمت را بالاتر ببرند، هر چند که در صورت جا افتادن فرهنگ استفاده از این روغن ها دولت و تولید کنندگان نیز تلاش می کنند به عنوان مثال می توان به جای مزارع کلزا یا آفتابگردان، مزرعه های کنجد را به جای این گیاهان جایگزین کرد تا تولید در سطح انبوه صورت گرفته و هزینه ها نسبتا پایین بیاید.

,

 

,

نکته آخر؛ حساب دو دو تا چهارتا / هزینه ای که بعدها صرف بیماری می شود

,

 

,

گرچه با یک حساب دو دو تا چهار تا سرانگشتی ساده قابل درک نیست که هزینه ی یک لیتر روغنی مانند آفتابگردان بسیار کمتر از هزینه دانه های همان گیاه که بناست از آن روغن استخراج شود، باشد و سوالات زیادی در افکار عمومی راجع به میزان سالم بودن روغن های صنعتی وجود دارد اما مردم ناچارند به دلیل هزینه نسبتا پایین این روغن ها برای پخت و پز استفاده کنند.برای جا افتادن فرهنگ صحیح استفاده از روغن سالم که به طور تقریبی در اکثر غذاها استفاده می شود، در کنار همت مسولین برای تولید انبوه با هزینه پایین روغن های سالم، یک همتی از طرف خانواده ها به خصوص کدبانو های ایرانی لازم است تا با کاهش مصرف روغن از محصولات طبیعی تر استفاده کنند تا هزینه را تا حدی جبران کنند، با این وجود چنانچه مردم برآورد کنند که در آینده ای نه چندان دور هزینه ی گزافی برای درمان عوارض روغن های ناسالم هزینه خواهند کرد از همین ابتدا سعی می کنند با صرفه جویی روغن سالمی را مصرف کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه