اخبار داغ

سرپرست معدن و تجارت شهرضا خبر داد؛

اجرای طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی در روستاهای شهرضا

اجرای طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی در روستاهای شهرضا
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا گفت: طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی در روستاهای شهرضا اجرا می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شهرضانیوز، محمد ابراهیم خاتمی عصر امروز در جلسه کارگروه استغال شهرستان که با هدف تبیین آیین‌نامه تسهیلات طرح مشارکت مردمی در راه‌اندازی واحدهای تولیدی در روستاها تشکیل شد، اظهار کرد: روستا واحدی تولیدی، فرهنگی، مسکونی، اجتماعی، ارزشی و سرمایه ای است که به عنوان بخش مهمی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند، محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شهرضانیوز،,

وی افزود: در روستاها و مناطق عشایری عوامل و سرمایه های ارزشمندی اعم از انسانی، طبیعی و اقتصادی به عنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارد که در پیشرفت جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا گفت: نقش و اهمیت فرآورده ها و تولیدات روستایی نظیر محصولات کشاورزی، زراعی، دامی و صنایع تبدیلی، نقشی بی بدیل و منحصر به فرد داشته که می‌تواند تکیه بر اقتصاد تک محصولی نفت را کاهش دهد.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا گفت: ایجاد کسب و کار مناسب در روستاها و مناطق عشایری علاوه بر استفاده از ظرفیت های خدادادی تأثیر بسزایی در تأمین امنیت اجتماعی، کاهش حجم زیاد ناملایمات اجتماعی و پدیده مهاجرت روستاییان به شهر دارد.

,

وی بیان کرد: ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری ضمن جلوگیری از مهاجرت به شهرها از شکل گیری مشاغل بعضاً کاذب و مشکل آفرین جلوگیری نموده و موجب رشد و تعالی کشور می‌شود. خاتمی افزود: توسعه روستایی صرفاً از طریق توسعه کشاورزی محض محقق نمی شود بلکه توسعه ای همه جانبه در تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر به توسعه پایدار مناطق روستایی می‌شود.

,

وی تصریح کرد: اقتصاد و مشاغل موجود در مناطق روستایی و عشایری غالباً سنتی و کیفیت اشتغال پایین می باشد و این در حالی است که فرصت اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بسیار بالا و امکان توسعه شغل و غنای آن فراهم است.

, .,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا گفت:  متأسفانه موانع و مشکلاتی برای توسعه اشتغال در این مناطق دیده می شود که باید مرتفع شود و در برنامه های کلان و ملی به اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی و عشایری که مستلزم ممارست و تلاش می باشد توجه ویژه شده است.

,

وی با بیان اینکه شکاف بین توان اقتصادی روستا و شهر منجر به خالی شدن روستاها می‌شود، افزود:  در حال حاضر با توجه به فعالیت های عمرانی خوبی که توسط دولت ها به عمل آمده و ایجاد نهاد های اجتماعی از قبیل شوراها و دهیاری ها، ظرفیت مناسبی برای توسعه کارآفرینی و اشتغال مناطق روستایی فراهم شده است.

,

خاتمی تصریح کرد: در خصوص ایجاد اشتغال در روستاها غالب دستگاه‌های اجرایی می توانند نقش بسزایی داشته باشند از قبیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری که با معرفی جاذبه های گردشگری روستاها و عشایر می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی آنها بسیار مؤثر بوده و با ترویج و آموزش صنایع دستی امکان ایجاد مشاغل مناسبی را فراهم نماید.

,

وی تصریح کرد: در کنار سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، صنعت، معدن و تجارت در دو بخش، شامل بازاریابی و فراهم نمودن امکان عرضه محصولات دستی و ارائه آن به بازارهای جهانی و ایجاد نواحی صنعتی روستایی و گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری به مناطق روستایی و نیز فراهم کردن زمینه توسعه و گسترش خوشه های صنعتی، نقش قابل توجهی ایفا کند.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا گفت: سایر دستگاه ها و نهادها هم به نوبه خود می‌توانند در ایجاد کارآفرینی و اشتغال روستایی و عشایری نقش داشته باشند.

,

وی افزود: یکی از دلایل هاجرت از مناطق روستایی دسترسی به رفاه بیشتر، بهبود  شرایط زندگی و داشتنکار مناسب است حال اگر بتوان در کنار جاذبه های طبیعی که مناطق وستایی دارند امکان ایجاد درآمد مکفی و پایدار را فراهم مود، بدیهی است که میل به ماندگاری در این مناطق افزایش خواهد یافت.

, ،,

خاتمی اظهار کرد: طرح حاضر ضمن توجه همه جانبه به مولفه های پنجگانه، تنوع بخشی معیشت و فعالیت اقتصادی در مناطق روستایی را در چارچوب مشارکت سازمان یافته و کارآفرینی جمعی روستائیان در دستور کار خود قرار داده است.

,

وی گفت: این طرح با اصل قرار دادن توسعه مشارکتی، به دنبال توانمندسازی قتصادی، مشارکت سازمان یافته و کارآفرینی اقتصادی روستائیان در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه روستایی و عشایری است.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا با اشاره به ضروریات تحقق توسعه اقتصادی روستا از طریق مشارکت مردمی، افزود: امروزه در متون توسعه و درس های آموخته از چندین دهه تجربه عملی

,

برنامه ریزی های توسعه، مشارکت مردمی و توسعه مشارکتی نه تنها یکی از اصول اساسی توسعه بلکه جزء جدایی ناپذیر آن محسوب می شود و  این موضوع در مناطق روستایی با توجه ماهیت جامعه روستایی و عشایری و ظرفیت های مشارکت پذیری آنها اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

,

وی بیان کرد: طرح حاضر به منظور تقویت و تحکیم این رویکرد در عرصه اقتصاد روستایی و در نتیجه توسعه و پایداری روستاهای کشور بر این باور است که مشارکت حق اساسی مردم است.

,

خاتمی در ارتباط با طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی و احدهای تولیدی مستقر در روستا گفت: هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و پایدار، کاهش نرخ تورم با کاستن نقدینگی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

,

وی افزود: اشتغال‌زایی، کارآفرینی جمعی، افزایش توان اقتصادی مردم و بهبود معیشت زندگی آنان و کمک به فعال‌سازی اقتصادی و خروج از رکود اقتصادی از دیگر اهداف این طرح است.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا بیان کرد: زودبازده بودن طرح و کم‌هزینه بودن برای دولت و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت به روستاها از دیگر اهداف طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی و احدهای تولیدی مستقر در روستا است.

,

وی گفت: محل اجرای طرح باید در روستاهای کشور و سایر نقاط جمعیتی کمتر از ۲۰ هزار نفر باشد که اولویت پرداخت تسهیلات با فعالیت‌های جمعی با مشارکت روستائیان به ویژه ساکنین محلی است.

,

خاتمی با بیان اینکه واجدین شرایط دریافت تسهیلات اشخاص غیر دولتی از قبیل شرکت‌های سهامی خاص ، شرکتهای تعاونی هستند، خاطرنشان کرد: در این طرح سه نوع فعالیت از قبیل طرح مشارکتی، غیر مشارکتی و طرح های روستاهای مرزی وجود دارد که طرح روستاهای مرزی شامل شهرستان شهرضا نمی شود.

,

وی شرایط و ضوابط اعطاء تسهیلات به طرح‌های مشارکتی که حداقل ۲۰۰ عضو، متقاضی اجرای آن باید باشند را نرخ سود تسهیلات ۳ درصد، حداقل میزان سرمایه گذاری ۴ میلیارد ریال، سهم آورده متقاضی ۲۰ درصد از سرمایه گذاری، سقف تسهیلات در طرح های مشارکتی متناسب با سهم آورده و بدون سقف بیان کرد.

,

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا افزود : تسهیلات مذکور صرفاً به منظور ایجاد، تکمیل و توسعه انواع فعالیت‌های اقتصادی در مناطق روستایی حداکثر ۳ طرح در هر دهستان که حداقل ۲ طرح آن مشارکتی است، تعلق می‌گیرد.

,

وی با اشاره به شرایط و ضوابط اعطاء تسهیلات به طرح های غیر مشارکتی، گفت: نرخ سود تسهیلات ۱۰ درصد، حداقل میزان سرمایه گذاری ۲ میلیارد ریال، سهم آورده متقاضی ۲۵ درصد سرمایه گذاری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه