اخبار داغ

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد:

الگوگیری از اقتصاد غربی، اقتصاد استراحتی را برای کشور در پی داشته است

الگوگیری از اقتصاد غربی، اقتصاد استراحتی را برای کشور در پی داشته است
تاسی از اقتصاد غربی مشکلاتی را بوجود آورده است، از این جمله می توان به عدم توجه به مبانی ذهنی و فکری اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد استراحتی اشاره کرد، متاسفانه اقتصاد ما امروز، مبتنی بر نفت است یک ضعف اقتصاد ی به حساب می آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا قاسم میراحمدی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی اساتید برتر، با اشاره به اینکه یکی از دلایل ضعف اقتصاد کشور ما، وابستگی و الگوگیری از اقتصاد غربی است، گفت: دیدگاهی در تمامی دولت ها بوده است که معتقدند، سیستم اقتصادی و سرمایه داری غربی نسخه شفابخش ایران و دنیاست.
 
میراحمدی افزود: پیشرفت در بعد اقتصادی، لازمه بقا و شکوفه یک نظام اجتماعی سیاسیاست اما تاسی از اقتصاد غربی مشکلاتی را بوجود آورده است، از این جمله می توان به عدم توجه به مبانی ذهنی و فکری اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد استراحتی اشاره کرد، متاسفانه اقتصاد ما امروز، مبتنی بر نفت است یک ضعف اقتصاد ی به حساب می آید.
 
 
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 150 کشور جهان تورم را به خوبی کنترل کرده اند و در اینجا می بینیم که این کشورها از اقتصاد سوسیالیستی غربی تبعیت و استفاده ای نکردند.
 
استاد سیاست و تاریخ دانشگاه آزاد با بیان اینکه غفلت از ذهنیت توسعه گرا باعث می شود که از اقتصاد بنیادین خود دور بمانیم اظهار داشت: علی رغم وجود و تاسیس انقلابی اسلامی، متاسفانه هنوز نگاه غربی در اقتصاد ما وجود دارد و این موضوع از نظر سیاسی اقتصادی، سیاسی و  امنیتی با مبانی حاکمیتی کشور در تضاد است.
 
وی به ذهنیت در باره نقش دولت به عنوان عامل توسعه و پیشرفت و همچنین زمینه ساز و خدمتگزار پیشرفت اقتصادی اشاره داشت و اضافه کرد:این همان نگاهی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اصل 44 هم از آن به عنوان اقتصاد مردمی یاد می کنند، در اینجاست که دولت مردم را برای توسعه و پیشرفت اقتصاد وادار و حمایت می کند.
وی بیان داشت: قوه قضاییه کشور هم باید توسعه گرا باشد و موانع و مشکلات حقوقی اقتصاد را از پیش پای سرمایه گزاران و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بومی بردارد و از همه ابزارهای قانونی برای تحقق اقتصادی پویا در کشور بهره گیری نماید.
 
قاسم میراحمدی ادامه داد: ذهنیت مثبت مردم به سرمایه گزاران و کارآفرینان هم می تواند راهگشای اقتصادی بنیادین و استوار در کشور شود، اگر ذهنیت دولت و سرمایه گزاران این باشد که اقتصاد تنها با ورود مردم می تواند به رشد برسد، نگاه مردم هم به اقتصاد قوی می شود و تبعات مطلوبی را در بر دارد.
 
 
وی با طرح سوالی مبنی بر این که آیا مبانی ارزشی و هنجار های ایران  به اقتصاد کمکی کرده یا می کند،افزود:  اغلب اقتصاددانان این اعتقاد را ندارند چرا که نگاه به مبانی ارزشی و هنجارهای اسلامی اثرات قابل توجهی دارد از همین رو، تکیه به ایمان معنوی، تقویت ارق ملی و مذهبی در مقابل مبانی غربی، امید به آینده، تقویت وجدان کاری نیروهای جوان کاری، ارتقای شایسته سالاری ها در امور دولتی اقتصاد، با ارزش شدن حلال بودن کار و تولیدات اقتصادی، تقویت فرهنگکار و تقبیح فرهنگ مصرف گرایی، با ارزش شدن فرهنگ توسعه اقتصادی از جمله فواید و مزایای اقتصاد اسلامی با رویکرد ملی و مذهبی در کشور است.
 
میراحمدی تصریح داشت: بی  گانه بودن سیاست های اقتصاد غربی با سیاست های اسلامی ما و تضاد کامل بین مولفه های موجود در اقتصاد غرب و اقتصاد اسلامی دلایل دیگر ناکارآمدی نسبی اقتصاد در ایران است .همچنین ناکارآمدی  سیاست های اقتصاد سرمایه داری  در غرب با استناد به جنبش های دوسال اخیر در کشورهای اروپایی، جایی برای استفاده از این سیاسیت های اقتصادی در کشور باقی نمی گذارد .

مدرس دانشگاه آزاد شهرکرد تاکید کرد: عدم رعایت عدالت در جامعه هم عاملی بر عدم سودمند بودن و کارآمدی اقتصاد غربی در ایران است چرا که افزایش شکافنده فاصله بین غنی و فقیر، چنانکه در دولت سازندگی هم به وفور شاهد آن بودیم باعث شد، اقتصاد ما در برخی نقاط به ضعف بگراید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , اساتید برتر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه