اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد

تحریم‌هایی که میز مذاکره را به هم ریخت/ آیا توافق پابرجا می‌ماند؟

تحریم‌هایی که میز مذاکره را به هم ریخت/ آیا توافق پابرجا می‌ماند؟
با توجه به تحریم های جدید علیه ایران و بازگشت تیم کارشناسی از وین به ایران باید دید این بازگشت برای ترک مذاکرات است یا جنبه رایزنی دارد؟
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، روز 21 آذرماه، وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند: 14 شرکت و چهار نفر به فهرست تحریم های ایران افزوده شده است؛ این شرکتها و افراد که بیشتر آنها ایرانی هستند، به دلیل کمک به برنامه هسته‌ای ایران تحریم شده‌اند. 

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

"دیوید کوهن" معاون وزیر خزانه‌داری در این بیانیه با اشاره به توافقنامه اخیر ایران و گروه 1+5 گفته است: "این توافقنامه از تلاش‌های پیگیر ما برای شناسایی و رسیدن به همه حمایت‌کنندگان از برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تلاش کنندگان برای دور زدن توافقنامه جلوگیری نمی‌کند." 

,

پس از این اقدام آمریکا، تیم کارشناسی ایران که برای ادامه بحث بر روی توافق نامه به وین رفته بود مذاکرات را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت.

,

ترک مذاکرات از سوی ایران در حالی است که منابع غربی از جمله رویترز خبر از ادامه مذاکرات در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه هم داده اند و بر این اساس به نظر می‌رسد تحریم های جدید آمریکا که بر خلاف توافق ژنو و برنامه کار مشترک بوده است ، در ترک مذاکرات از سوی ایران بی تأثیر نیست .

,

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از دوشنبه هفته ای که گذشت در وین آغاز شد و عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد که در پایان این مذاکرات تاریخ شروع به کار گام اول و مکانیزم اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند و ساز و کارهای اجرایی آن اعلام می شود.

,

این اقدامات آمریکا درحالی بود که قبل از توافق‌نامه، آمریکا بیشترین تأکید را بر روی انجام اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران داشت و پس از توافق‌نامه نیز با توجه به تفسیر های مختلف از توافق‌نامه، ایران تمامی اقداماتی که در توافق نامه بر عهده او بود را انجام داد.

,

عملکرد آمریکا در خصوص ادامه روند پیشین خود برای ملت ایران خیلی هم جای تعجب نگذاشت؛ چرا که مقام معظم رهبری پیش از این تأکید کرده بودند که ما به مذاکرات خوشبین نیستیم و آمریکا قابل اعتماد نیست.

,

واکنش های گسترده ای به این توافق در داخل و خارج از کشور صورت گرفت که رویترز رد این خصوص نوشت: تحریم های جدید خشم ایران را برانگیخت.

,

در ادامه این واکنش ها عراقچی ضمن انتقاد از تحریم های جدید اعلام کرد: این تصمیم خلاف روح حاکم بر توافق ژنو است و ادامه مذاکرات را پیچیده می کند.

,

وی همچنین گفت: دولت در این خصوص عکس العمل مناسب اتخاذ می کند.

,

با توجه به عهد شکنی امریکا در توافقنامه ژنو و همچنین صحبت‌های قبلی دولت در خصوص اینکه اگر آمریکا عهد شکنی کند، روند مذاکرات متوقف می شود، باید دید که آیا دولت همچنان به ادامه مسیر مذاکرات پافشاری می کند یا خیر؟

,

این در حالی است که محمد جواد ظریف گفته بود که تصویب تحریم های جدید علیه ایران توافقنامه ژنو را نقض می‌کند و عمر این توافقنامه را پایان می دهد.

,

باید دید بازگشتن تیم کارشناسی مذاکرات از وین به ایران درحالی که اخبار از ادامه این مذاکرات تا روز یکشنبه خبر می دادند به خاطر رفتار دوگانه آمریکا است و یا اینکه این تیم به خاطر رایزنی با مقامات ایران به دلیلی پیچیدگی مذاکرات به ایران بازگشته است؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه