اخبار داغ

۶۰ فرآورده دارویی مهم‌ از خون استحصال می شود

۶۰ فرآورده دارویی مهم‌ از خون استحصال می شود
مهمترین داروهای مشتق از که پلاسما تهیه می شود برای درمان طیفی از بیماری‌های نادر و بالقوه کشنده نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. فاکتور ۸، فاکتور ۹، آلبومین و IVIG از جمله مهم‌ترین داروهای مشتق از پلاسما هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از"شاهین ناخون ارزشمندترین ماده حیاتی است که حیات و زندگی دوباره برخی از بیماران و نیازمندان به این ماده حیاتی وابسته است با وجود پیشرفت های خیره کننده در علوم پزشکی هنوز جایگزینی برای آن یافت نشده است و از سوی دیگر نیاز به آن روز به روز افزایش می یابد. به علت افزایش حجم حوادث ترافیکی و گسترش روش های تشخیص درمانی در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیکی نیاز بشر به خون و فرآورده های آن رو به افزایش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاهین نا, خون ارزشمندترین ماده حیاتی است که حیات و زندگی دوباره برخی از بیماران و نیازمندان به این ماده حیاتی وابسته است با وجود پیشرفت های خیره کننده در علوم پزشکی هنوز جایگزینی برای آن یافت نشده است و از سوی دیگر نیاز به آن روز به روز افزایش می یابد. به علت افزایش حجم حوادث ترافیکی و گسترش روش های تشخیص درمانی در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیکی نیاز بشر به خون و فرآورده های آن رو به افزایش است.,

با توجه به محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فراورده های آن و همچنین نبود جایگزینی مناسب برای بیماران نیازمند، خون و نیاز همیشگی به این مایع نجات دهنده، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

,

با پیگیری های انجام شده  پایگاه انتقال خون شهرستان بدلایل نامعلوم و بدون توجه به نیاز برخی از هموطنان برای ادامه زندگی به این ماده حیات بخش همچنان در پیچ و خم برخی مسائل واهی بین ریاست بیمارستان گلدیس و سازمان انتقال خون استان مغفول مانده است.

,

به مناسبت روز اهدای خون به بررسی فراورده های خونی، بیشترین دریافت کنندگان آن و همچنین کمیاب‌ترین گروه های خونی در استان اصفهان می پردازیم.

,

اهدای خون اهدای زندگی است

, اهدای خون اهدای زندگی است,

خون سالم و پاک که توسط اهداکنندگان مستمر اهدا می‌شود، باید از درجه اطمینان بالایی برخوردار باشد. بر همین اساس اهداکنندگان خون ابتدا توسط پزشک مورد مشاوره قرار می‌گیرند و به تمامی سولات مرتبط با سلامتی خود  پاسخ می‌دهند. دریافت مدارک شناسایی معتبر از مراجعه کننده نیز به این خاطر است که باید سلامت خون برای بیمار نیازمند دریافت خون تضمین شود چرا که منبع تامین خون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین ممکن است بخشی از مراجعه کنندگان در این پروسه از چرخه اهدا حذف شوند.

,

البته باید گفت که سازمان انتقال خون در ایران به همت دکتر فریدون علا در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد و قبل از سال ۱۳۵۳ نیز مراکز متعددی در ایران با امکانات محدود در بیمارستان‌ها، ارتش و شیر و خورشید سرخ جهت تامین خون برای بیماران نیازمند فعالیت می‌کردند.

,

۶۰ فرآورده دارویی مهم‌ از خون استحصال می شود

, ۶۰ فرآورده دارویی مهم‌ از خون استحصال می شود,

حدود ۶۰ فرآورده دارویی از خون اهدا شده قابل استحصال است که کرایو، پکسل یا گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت از این جمله‌اند. از این میان گلبول قرمز متراکم (RBC) پرمصرف‌ترین فرآورده خونی است.

,

مهمترین داروهای مشتق از که پلاسما تهیه می شود برای درمان طیفی از بیماری‌های نادر و بالقوه کشنده نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. فاکتور ۸، فاکتور ۹، آلبومین و IVIG از جمله مهم‌ترین داروهای مشتق از پلاسما هستند.

,

 بیشترین  دریافت کنندگان خون در استان اصفهان بیماران مبتلا به تالاسمی هستند

,  بیشترین  دریافت کنندگان خون در استان اصفهان بیماران مبتلا به تالاسمی هستند,

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در گفتگویی علاوه بر آسیب دیدگان تصادفات جاده‌ای و اعمال جراحی که به خون زیادی نیاز دارند، مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی به علت نیاز به تزریق مداوم خون بیشترین دریافت کنندگان خون در استان اصفهان هستند.

,

وی افزود: بیش از ۳۹ هزار و ۲۴۳ نفر در سه ماهه نخست سال جاری برای اهدای خون به مراکز و پایگاه های انتقال خون در سطح استان مراجعه کرده اند که از این تعداد بیش از ۳۱ هزار و ۴۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

,

محمد مهدی حریری اضافه کرد: از خون های اهدایی ۸۲ هزار و ۴۴۲ واحد انواع فرآورده های سلولی و پلاسمایی تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

,

گروه خونی نادر چگونه خونی می باشد؟و چند نوع خون نادر تا کنون شناسایی شده است؟

, گروه خونی نادر چگونه خونی می باشد؟و چند نوع خون نادر تا کنون شناسایی شده است؟,

همه ما با رایج ترین ترین گروه های خونی که عبارتند از   A.B.AB.و گروه خونی O آشنا هستیم که سالانه بیش از ۲ میلیون نفر خونگیری در کشور انجام داده و در اختیار بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بیماران نیازمند قرار داده می شود، اما ۳۶۰ نوع گروه خونی غیر از گروههای یاد شده شناسایی شده است که ممکن است خود این افراد ندانند که دارای گروه خونی نادر هستند و بصورت اتفاقی بر اثر حادثه ای متوجه این موضوع شوند. در حال حاضر کمیاب ترین گروه خونی شناخته شده گروه خونی آر- زی آر- زی (RZ RZ) می باشد.

,

هرچند در ایران شمار افرادی که گروه های خونی نادر دارند درصدشان بسیار اندک است، اما این افراد باید بدانند که در صورت نیاز به خون، تنها می توانند از خون خود استفاده کنند.در حقیقت خون فردی نادر است که مشابه خون وی در جمعیت هزار نفری، فقط در یک نفر وجود داشته باشد. خون خیلی نادر نیز متعلق به فردی است که در یک جمعیت ۱۰ هزار نفری تنها یک نفر مشابه خونش داشته باشد. خون های نادر پس از پردازش منجمد شده و برای استفاده های ضروری به مدت ۱۰ سال در فریزرها ذخیره می شود.

,

لزوم آگاهی افراد از گروه خونی خود هنگامی دوچندان ضرورت می یابد که فرد بیمار دارای خون نادر باشد در این صورت به خاطر کمیاب بودن آن، ممکن است با مشکلات زیادی هنگام درمان و معالجه روبه رو شود. که به همین منظور کسانی که نمی دانند دارای چه نوع گروه خونی هستند با انجام یک آزمایش ساده در آزمایشگاه ها می توانند گروه خونی خود را بشناسند.

,

 نادرترین گروهای خونی در استان اصفهان گروه های خونی منفی هستند

,  نادرترین گروهای خونی در استان اصفهان گروه های خونی منفی هستند,

هرچند گروه خونی بصـورت یـک صـفت ژنتیکـی از والدین به فرزندان به ارث میرسند. اما فراوانی انواع گروههای خونی در میان جوامع مختلف انسانی به ترتیب شامل گروه خـونی O ( بیشترین )، B ، A و سپس AB ( کمترین ) است. حدود ۸۵ درصد انسانها دارای انواع گـروه خـونی مثبـت و حـدود ۱۵ درصد نیز دارای گروههای خونی منفی می باشند. همانطور که در جمعیت عمومی، گروههای منفی خون کمتر هستند، در انتقال خون نیز مصرف گروههای منفی خون کمتر بوده و تعداد کمتری از بیماران، نیازمند گروههای منفی خون میباشند.

,

صادقی مسئول پایگاه سیار انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه در سطح استان ۱۵ درصد افراد دارای گروه خونی نادر هستند افزود: گروه های خونی منفی در استان اصفهان کمیاب ترین گروه خونی هستند که لازم است این افراد بیشتر برای اهدای خون مراجعه کنند.

,

طبق قوانین بین‌المللی مناسب ترین سن برا ی اهدای خون بین سنین ۱۶ تا ۶۵ سالگی است که مردان هر سه ماه یکبار و بانوان هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

,

چرا که نیاز به خون همیشه هست یک بار اهدای خون کافی نیست

, چرا که نیاز به خون همیشه هست یک بار اهدای خون کافی نیست,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه