اخبار داغ

در دومن جلسه کافه نقد؛

فراستی هم سیاسی حرف زد

فراستی هم سیاسی حرف زد
دومن نشست کافه نقد با موضوع خانواده ، سنت و مدرنیته با حضور مسعود فراستی برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هنرنا، دومین جلسه کافه نقد با محوریت خانواده ایرانی سنت و مدرنیته در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.
در این نشست در ابتدا، فیلم سینمایی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو پخش شد و در انتها در نریشنی چند دقیقه ای به نقد این فلم پرداخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هنرنا,
,


سپس مسعود فراستی پشت تریبون رفت و به رسم همیشگی اش در ابتدا مخالفت خود را با بخشی از نریشن پخش شده اعلام کرد و گفت:«نریشنی که روی فیلم بود به شدت پیش پا افتاده بود. سینمای ایران سینمای پاکی نیست. و اصلا من سینمای پاک نمی شناسم.در این فیلم برداشت پوپولیستی سیاسی از فضای جامعه داشت. برخلاف نظر دوستمان اصلا موافق پاک بودن سینمای ایران نیستم.»

,
,


فراستی گفت: سینمای ایران آینه جامعه نیست. او برخلاف تصوری که مردم از او دارند وارد مبحث سیاست شد و ضمن نکوداشت ظریف و فعالیت هایش، نهیبی هم به دولت ها نهم و دهم، و توزیع پول بین برخی از مردم با واسطه رانت زد. و گفت: بی اخلاقی جامعه، اولترا مدرن بودن، مدرن حرف زدن و مدرن استفاده کردن و همچنین تفکر و ماقبل سنت را گردن حاصل اشتباهی بودن دولت ها نهم و دهم است. او افزود، پورشه سواران مولود سیاست های غلط دولت های نهم و دهم دانست و بند ناف اینها، پول نفت و مفاسد اقتصصادی است. جامعه محصول دلال بازی دولت های نهم و دهم و رفاه طلبی است.روشنفکران هم از این طبقه می آیند.

,
,


فراستی افزود: روشنفکران این چنینی یا چشمشان به آن طرف مرزها است. یا تالیفاتشان تالیف دقیق نیست . من به غیر از دو نفر کسی را نمیشناسم که زیر سیطره غرب نرفته اند.

,
,


فیلم های ما بدلیل سینمای دولتی و جدایی بین فیلمساز و مخاطب، فیلم هایی است که پولش را دولت می دهد و فیلمساز یک چشمش به وزارت ارشاد است به جای مردم.

,
,


من کاملا تصادفی از یکی دو فیلم خوشم می آید. من کاملا هنری می گویم از دو فیلمساز هنوز فاسد نشده خوشم می آید.چرا فیلم متوسط فیلمسازان ما یکی دو تا نیست و بعدش فاسد می شوند.
مجیدی یک بچه های آسمان و رنگ خدایش قابل دفاع است و فاجعه کاریش محمد رسول الله است.

,
,
,


او در نقد اصل فیلم پخش شده گفت: فیلم مساله مطرح می کند. فیلم های فرهادیی اصلا به مخاطب چیزی یاد نمی دهد.زندگی مشترک، طبقه متوسط سنتی و تحصیل کرده را نشان می دهد. هنگامه قاضیانی زن سنتی تحصیل کرده که نقشش را خوب بازی کرده است.شوهرش طبقه متوسط در حال بالا رفتن و بازاری نیمه سنتی نیمه مدرن است که یک چشمش هم به سمت دختر مدرن است.
ما به ازای این دو نفر در جامعه موجود است.

,
,
,


در فیلم دو نفر امروزی که هنوز بین سنت و مدرنیزه گیر افتاده اند هستند. آنها هنوز نوستالژی سنتی دارند و یک آزادی هایی هم قائلند . مثل اعتماد کردن .آنها ظاهرا ادای مدرن ها را در می آورند اما وقتی از دیگری خبری ندارد به شدت به هم می ریزد.

,
,


او افزود: فیلمنامه نویس بحران این خانه کوچک را نشان می دهد.چون موفق شده این بحران را نشان دهد تبدیل به پرسش می شود.

,
,


درادامه فراستی به سوالات حاضرین پاسخ داد.

,
,


در پاسخ به سوالی پیراممون صحبتش که گفت جهان بینی نداریم گفت: من لغت جهان بینی و ایدئولوژی استفاده نکردم عرض کردم مساله نداریم.

,
,


فراستی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که پرسید:یکی از مشکلاتی که داریم حضور افراد سیاسی در فرهنگ است و پبه همین دلیل مباحث تخصصی مطرح نمیشود. شما در ازای تعریف از ظریف، دولت های قبل را تخریب کردد. من ربطی بین سینمای دولتی و این فیلم که فرمودید نفهمیدم.

,
,


شما نقد فیلمتان بسیار خوب است اما خودتان هم درون این نقد جادارید در ذهن من. شما با ذائقه مردم اگر مشکل دارید اون بحث جداگانه ای است.

,
,


فراستی جواب داد: من بحث سیاسی خودم را پس می گیرم . من بحثم جامعه شناسانه بوده است.اینکه من با معراجی ها و اخراجی ها و پایتخت مشکل دارم نه این است که با مردم مشکل دارم چون مردم غذایی ندارند به این سمت می روند.باید غذای مردم را تهه کنیم.

,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه