اخبار داغ

مراکزی مفید برای گردشگری یا مراکزی مضر برای سلامتی ؟!

آب انبارهای شهرسمنان را دریابیم/ تبدیل آب انبار به مکانی برای قلیان کِشی

آب انبارهای شهرسمنان را دریابیم/ تبدیل آب انبار به مکانی برای قلیان کِشی
در سایه بی توجهی و کم توجهی مسئولان ، آب انبار تاریخی سمنان به قهوه خانه و مکانی برای استعمال قلیان تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قومس، شهرسمنان به دلیل آب‌وهوای خشک دارای آب‌انبارهای زیادی در سطح شهر هست که به دلیل گذشت زمان ولوله کشی منازل این آب‌انبارها کارایی خود که تأمین آب خانوار بود را از دسته داده است، اما معماری این آب‌انبارها چنان مستحکم است که باوجود گذشت سال‌ها هنوز پابرجا هستند که می‌تواند تبدیل به قطب گردشگری دراستان شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس,

یکی از آب‌انبارهای قدیمی سمنان که در بلوار پیروزی شهرسمنان واقع است به گفته کسبه محل هیچ گردشگری به آنجا نمی‌آید، بخش تلخ ماجرا اینجاست که نه‌تنها ازاین آب‌انبار به‌عنوان قطب گردشگری مورد استفاده قرار نگرفته، بلکه به سفره‌خانه و محلی برای کشیدن قلیان برای جوانان و نوجوانان تبدیل گردیده است.

,

البته تبدیل آب‌انبار و برخی مکان‌های تاریخی به سفره‌خانه‌های سنتی  می‌تواند به جذب گردشگران کمک نماید اما سنت غلط کشیدن قلیان در سفره‌خانه‌ها می‌تواند به بافت تاریخی و فرهنگی این مکان‌ها آسیب برساند.

,

آب‌انبار در فرهنگ دینی مسلمانان جایگاه ویژه‌ای داشته و مردم به تأسی از سقایی حضرت ابوالفضل(س) در کربلا اقدام به ساخت و وقف آب‌انبار و سقاخانه می‌کردند.

,

چنین آب‌انبارهای که از میراث گذشتگانمان به جای مانده است. به جای استفاده از این بنای تاریخی برای مصرف استعمال قلیان برای جوانان و نوجوانان آن هم در شهر اخلاق، می‌توان با واگذاری به جوانان علاقه‌مند به هنر تبدیل به محل‌هایی مانند، سالن امشی تئاتر ، نمایشگاه عکس و نقاشی و...شود، که متاسفانه  این سرمایه تاریخی و گنج گرانبها در سایه بی توجهی و کم توجهی مسئولان قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه