اخبار داغ

استیصال دولت تدبیر از کاهش قیمت نفت

استیصال دولت تدبیر از کاهش قیمت نفت
نکته ی قابل توجه آن جاست که اگر تحریم های ایران نیز برداشته شود و نفت ایران بدون محدودیت وارد بازار جهان بشود، همچنان قیمت نفت روند سقوطی خود را تا مرز 40 دلار و شاید پایین تر ادامه بدهد، آن وقت کسری بودجه ی مربوط به درآمدهای نفتی به بیش از ده درصد خواهد رسید. به راستی توافق وین چه دستاورد تازه ای برای ایران دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مطالبه‌گر، قیمت نفت در ده روز گذشته ۱۰ دلار کاهش یافت و به ۵۱ دلار رسید. این خبری است که در روزهای گذشته در خبرگزاری ها اعلام شد. بر کسی پوشیده نیست که کاهش قیمت نفت در اثر اعلام بیانیه ی جمع بندی ایران و ۱+۵ می باشد. همچنین در زمانی که بودجه ی ۹۴ بسته شده است، قیمت پیش بینی شده هر بشکه نفت نزدیک به هفتاد دلار بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مطالبه‌گر,

نتیجتا آن بخش از بودجه که مربوط به نقت است و نزدیک به۳۰% می باشد، با کسری نزدیک به ۲۵% دچار می شود. به عبارت دیگر در کل بودجه ۷الی۸ درصد کسری بودجه خواهیم داشت. توجه داشته باشیم که این مقدار کسری بودجه صرفا برای بخشی نفتی بودجه است. کسری دیگر بودجه مربوط است به قسمت درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت ها که ۴۸هزار میلیارد پیش بینی شده است که در بهترین حالت درآمدها در آن قسمت نیز به ۴۰هزار میلیارد خواهد رسید.

,

اما با گذشت زمان و افزایش توقعات مردم نسبت به نتایج توافق هسته ای از یک طرف، و حرف های ناامید کننده ی مسئولین مبنی بر اثرات توافق در اقتصاد، با افزایش کسری بودجه ۹۴، دولت مجبور خواهد شد که بار دیگر قیمت های حامل های انرژی را افزایش دهد و این نیز باعث نارضایتی مردم از دو جهت خواهد شد. از جهتی خود افزایش قیمت ها باعث نارضایتی مردم خواهد شد، که این مسئله ای دارای زوایای نامشخص نیست. اما از سوی دیگر امیدی که بخشی از مردم برای حل مشکلات از طریق توافق داشتند، به کلی از بین می رود. که این تا انتخابات ۹۶ اثرات منفی ای بر بدنه ی اجتماعی دولت تدبیر دارد.

,

شاید با گذشت وقایع دولت مجبور به اعتراف نسبت به تایید فرمایشات رهبری شود که راه حل مشکلات در ژنو، وین و نیویورک نیست. لیکن ترس این است که دیر شود.

,

اما نکته ی قابل توجه آن جاست که اگر تحریم های ایران نیز برداشته شود و نفت ایران بدون محدودیت وارد بازار جهان بشود، همچنان قیمت نفت روند سقوطی خود را تا مرز ۴۰ دلار و شاید پایین تر ادامه بدهد، آن وقت کسری بودجه ی مربوط به درآمدهای نفتی به بیش از ده درصد خواهد رسید. به راستی توافق وین چه دستاورد تازه ای برای ایران دارد؟

,

اما همچنان پس از ثبات و گاه به گاه افزایش قیمت طلا و ارز دولتی ها همچنان امیدوارند که بتوانند سطح قیمت ها را حفظ کنند، تا بتوانند جلوگیری کنند از اینکه بعد از امضاء توافق و مشخص شدن این مهم که توافق تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران نداشت که هیچ در برخی مواقع تاثیرات منفی نیز داشته، مردم مواجه با افزایش دوباره­ ی قیمت ها نشوند.

,

باری که دولت چشم به داخل داشته باشد و مشکلات مردم را از این طریق حل کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه