اخبار داغ

هشدار درباره آتش سوزی های عمدی جنگل ها

هشدار درباره آتش سوزی های عمدی جنگل ها
عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: قطع درختان و از بین بردن جنگل ها در سال های اخیر سبب شده تا فجایع زیست محیطی مانند سیل و... دارای تبعات منفی بیشتری بوده و خسارت ها چندبرابر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  مهرداد بائوج لاهوتی اظهار داشت: از بین بردن جنگل ها تنها مربوط به دولت های پیش نیست بلکه در ۲ سال گذشته نیز شاهد برداشت‌های غیرقانونی از این منابع طبیعی بوده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: بارها گفته ام و بازهم می گویم که بررسی ها نشان می دهد حدود ۸۰درصد از آتش سوزی های جنگل ها عمدی بوده و با هدف دستیابی به این منابع عظیم و تبدیل آن به املاک قابل سکونت و تفریحی صورت می گیرد.

,

وی بیان کرد: در چند سال گذشته شاهد بوده ایم برخی افراد منفعت طلب به دلیل نبود نظارت های مناسب از سوی دستگاه های مسوول و البته بعضی تبانی ها؛ اقدام به تخریب جنگل ها، گرفتن مجوز برای ساخت و ساز و... کرده اند.

,

نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: رهبر معظم انقلاب سال گذشته بر لزوم صیانت از محیط زیست و مبارزه با زمین خواری و... تاکید کردند خوشبختانه اقدامات مناسبی در زمینه مقابله با زمین خواری و رفع تصرف از برخی اراضی انجام شده اما متاسفانه هنوز شاهد فعالیت های غیر قانونی در زمینه تخریب جنگل ها هستیم.

,

بائوج لاهوتی تاکید کرد: زمین خواری و تخریب جنگل ها و ساخت و سازهای غیر مجاز یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه ضعف دستگاه های اجرایی و نظارتی سبب شده تا افراد متخلف برای خود حاشیه امن احساس کرده و به کار خود ادامه دهند.

,

وی توضیح داد: تخریب جنگل ها در چند سال گذشته سبب شده تا با کمترین بارش ها شاهد وقوع سیل و آسیب های جدی به محیط اطراف باشیم در حالی که باید هرچه سریعتر با کاشت درختان جدید و حفظ جنگل ها، کمربند سبز ایران را به ویژه در استان های شمالی تقویت کنیم.
نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر دولت واقعا خواهان حفظ و گسترش جنگل هاست باید مانع بروز هرگونه تخلف نظیر رانت و تبانی با متخلفان و سودجویان شود و در مقابل قوه قضاییه نیز باید با افراد سودجو با شدت برخورد کند.

,
,

وی درباره این که آیا در زمینه حفاظت از جنگل ها خلاء قانونی وجود دارد، گفت: خیر در این زمینه هیچ خلاء قانونی وجود ندارد؛ درخت موجودی زنده است بنابراین از بین بردن و قطع آن جرم حبس یا پرداخت جرایم مالی به دنبال دارد؛ همچنین در قانون نیز به صراحت مطرح شده اگر فردی مجبور به قطع یک درخت باشد، موظف و مکلف است ۱۰ درخت در جای دیگر بکارد.

,

وی تاکید کرد: جنگل ها سرمایه ملی بوده و حفاظت از آن وظیفه عمومی محسوب می شود بنابراین مردم باید با نهادهای مسوول همکاری و همراهی کرده و در زمینه حفظ ونگهداری از این منبع طبیعی و خدادادی بکوشند.

,

لاهوتی اظهار داشت: برای تحقق اهداف و منویات مورد نظر رهبر معظم انقلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در کنار مردم و دولت باید در زمینه حفظ و نگهداری جنگل ها تلاش جدی کند و مانع تخریب واز بین بردن جنگل ها شود.

,

گفتنی است بر اساس اعلام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مردم از طریق سامانه ۱۵۰۴ می توانند مواردی مانند وقوع آتش سوزی در جنگل و مراتع، تخریب و تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز غیر مجاز در عرصه های جنگلی و مرتعی را اطلاع رسانی کرده و در زمینه حفظ و نگهداری این نعمت های خدادادی بکوشند.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه