اخبار داغ

بازار خودرو به کدام سو خواهد رفت:

مردم در انتظار ارزانی،خودروسازان در انتظار گرانی!

مردم در انتظار ارزانی،خودروسازان در انتظار گرانی!
در شرایطی که جمع بندی مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 ماه گذشته به اتمام رسیده و در حال حاضر نیز تهران محل تجمع هیئت های سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی شده است، مشخص نیست چرا خودروسازان داخلی با اصرار می خواهند بر طبل گرانی خودرو بکوبند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از سایت قم فردا، طی سال های گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران بر سر موضوع  برنامه هسته ای بازارهای اقتصادی ایران تا حدودی قافیه را باختند و تحریم ها بهانه ای شد تا برخی از بازارها  در سایه نداشتن برنامه ریزی مناسب اقتصادی  مشکلاتی را نیز تجربه کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,

از همین رو، یکی از بازارهای اقتصادی ایران که بعد از  تحریم ها افزایش قیمت فراوانی را تجربه کرد،بازار خودرو بود،به عنوان مثال در سال 1390 خودروی پراید قیمتی نزدیک به 8 میلیون داشت که این میزان در سال 94 به 20 میلیون رسید یعنی نزدیک به 2.5 برابر افزایش قیمت رخ داد.

,

خودروسازان این افزایش قیمت ها را به دلیل تحریم ها و نرخ متفاوت ارز می دانستند و در سال های گذشته هر باری که مذاکرات ایران و 1+5 متوقف می شد یا اختلاف نظری وجود داشت بهانه ای به دست می گرفتند تا باز هم بر طبل گرانی بکوبند.

,

اما این روزها که تابوی مذاکرات شکسته است و جمع بندی هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 به پایان رسیده است و تهران محل تجمع هئیات های سیاسی و اقتصادی شده است و حتی بنا به گفته ی دولتی ها تحریم ها نیز یک به یک برداشته خواهند شد خودروسازان دوباره  ساز ناکوک می زنند و صحبت از بی وفایی می کنند.

,

خودروسازان داخلی این بار نه بهانه ای به عنوان تحریم دارند نه چیز دیگری،اما با این حال اعلام کرده اند که رفع تحریم ها باعث ارزانی خودرو نخواهد شد،این موضوعی است که هاشم یکه زارع مدیر عامل شرکت ایران خودرو مطرح کرده است.

, هاشم یکه زارع مدیر عامل شرکت ایران خودرو , هاشم یکه زارع مدیر عامل شرکت ایران خودرو,

یکه زارع در رابطه با ابهامات افزایش قیمت خودرو که این روزها در سطح بازار مطرح می‌شود  به ارائه توضیحاتی پرداخته و می گوید:در شرایط فعلی دولت به سمت ثبات قیمت ارز حرکت می‌کند که به نظر می‌رسد در آینده با ثبات قیمت دلار واحدهای تولیدی فعال و رونق در سطح بازار بوجود آید.

,

وی با اشاره به اینکه در شرایط رونق توان خرید مردم افزایش خواهد یافت، ادامه می دهد: من اعتقاد دارم کلا کاهش قیمتی در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد، در شرایط تحریم عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما با رفع تحریم‌های بین المللی درصدهای دیگری به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده که این موضوع در نهایت به ارزانی قیمت‌ها منتهی نخواهد شد.

,

این صحبت ها ناخودآگاه انسان را به یاد جمله معروفی می اندازد که می گوید هر دم از این باغ بری می رسد،مردم ما هنوز نتوانسته اند هضم کنند که آیا واقعا مشکلات اقتصادی و گرانی در برخی بازارها از تحریم ها بوده یا خیر!زمانی برخی حتی مشکل آب آشامیدنی ایرانی ها را به تحریم وصل می کردند،اما امروز روند به گونه ای پیش رفته که مردم بعد از تحریم ها نیز نباید انتظار ارزانی خودرو را بکشند.

, ناخودآگاه,

طی سال های گذشته این خودروسازان بوده اند که همواره از حال ناخوش خود سخن به میان آورده اند و بی پولی، گرانی نرخ ارز  وچندین موضوع دیگر را هدف قرار داده اند تا بر طبل گرانی بکوبند،اما مشخص نیست چرا امروز که این بهانه ها در حال کم رنگ تر شدن است هنوز حرف ارزانی که هیچ، می گویند گرانی در راه است!

,

از طرفی، این روزها  شاهد هستیم که این بازار پر تلاطم گذشته، آرام ترین روزهای خود را می گذراند و رکودی بر این بازار حاکم شده که صدای تولید کنندگان و نمایشگاه داران را در آورده است،عدم اشتیاق خرید مردم وانتظار ها دلیل محکمی برای ایجاد رکود در این بازار بوده است.

,

البته تمامی این موضوعات در حالی مطرح می شود که این روزها پای خودروسازان خارجی نیز بعد از سال ها به ایران باز شده است و بسیاری از این شرکت ها گفتگو ها و مذاکراتی را با مدیران ارشد خودرسازی کشورمان جهت همکاری در بسیاری از زمینه ها انجام داده اند و در آخرین مورد نیز یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو از انعقاد قرارداد 10 ساله با شرکت بنز خبر داده است.

, نیز یکه زارع , نیز یکه زارع,

مردم به گرانی عادت کرده اند اما انتظار ارزانی را نیز می کشند و خودرو یکی از کاندیداهای بی چون و چرای ارزانی از دید مردم است،در واقع کارشناسان اقتصادی نیز موضوع ارزانی را مطرح می کنند اما اعتقاد دارند این توافقات صورت گرفته در کوتاه مدت تاثیر چندانی نخواهد گذاشت و طی چند سال آینده با حضور بزرگان خودروسازی جهان می توان حداقل ثبات قیمت ها و قیمت های مناسب را در بازار ایران تجربه کرد.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه