اخبار داغ

داوداوغلو مأمور تشکیل دولت موقت ترکیه شد

داوداوغلو مأمور تشکیل دولت موقت ترکیه شد
رئیس جمهور ترکیه برای برگزاری دوباره انتخابات دستور تشکیل کابینه موقت انتخاباتی را صادر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ابنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با «احمد داوداوغلو» نخست وزیر این کشور؛ وی را مأمور تشکیل دولت موقت کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


نخست وزیر ترکیه که ریاست حزب عدالت و توسعه را بر عهده دارد گفت: از احزاب پیروز در انتخابات بر اساس میزان کرسی‌هایی که در پارلمان دارند دولت موقت تشکیل خواهیم داد.

اردوغان شب گذشته پس از دیدار ۴ ساعته با «عصمت ییلماز» رئیس مجلس این کشور تصمیم به تجدید انتخابات سراسری گرفت.

وی نخستین رئیس جمهور در تاریخ جمهوری ترکیه است که برای برگزاری دوباره انتخابات دستور تشکیل کابینه موقت انتخاباتی را می‌دهد.

بر اساس قانون اساسی ترکیه رئیس جمهور این کشور می‌تواند چنانچه در مدت ۴۵ روز پس از انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس این کشور، هیأت دولت جدید تشکیل نشود، دستور تجدید انتخابات سراسری مجلس ترکیه را صادر کند.

اردوغان در دستور تجدید انتخابات سراسری که با امضای وی در روزنامه رسمی دولت جمهوری ترکیه منتشر شد، خاطر نشان کرد بر اساس مواد ۱۰۴ و ۱۱۶ قانون اساسی ترکیه تصمیم به تجدید انتخابات گرفته است.

انتظار می‌رود، انتخابات سراسری زودهنگام در ترکیه اول نوامبر برگزار شود. شورای عالی انتخابات در نشستی برنامه برگزاری انتخابات سراسری را مشخص خواهد کرد.

بر اساس قوانین ترکیه دولت موقت باید در مدت ۵ روز تشکیل شود. این هیأت دولت نیازی به دریافت رأی اعتماد از مجلس ترکیه نخواهد داشت.

احزاب جمهوریت خلق و حرکت ملی اعلام کرده‌اند که در دولت موقت حضور نخواهند داشت.

«کمال قلیچدار اوغلو» دو روز پیش در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال پیشنهاد مستقیم داوداوغلو به برخی نمایندگان حزب جمهوریت خلق برای قبول پست وزارت در دولت موقت، تاکید کرد، در حزب جمهوریت خلق افرادی تا آن اندازه بی‌شخصیت که چنین پیشنهادی را بپذیرد، سراغ ندارم.

بر اساس قانون اساسی ترکیه ۱۱ وزیر از حزب عدالت و توسعه، ۶ وزیر از حزب جمهوریت خلق، سه وزیر از حزب حرکت ملی و سه وزیر از حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌توانند در دولت موقت حضور داشته باشند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه