اخبار داغ

نگاهی به کارنامه 2 ساله معاونت امور زنان ریاست جمهوری

سبد خالی مولاوردی و هزاران وعده عمل نشده!

سبد خالی مولاوردی و هزاران وعده عمل نشده!
خانم مولاوردی نمره‌ 50 از 100 که خودتان به عملکرد دو ساله تان دادید، خیلی خیلی با ارفاق بوده است و نه تنها منتقدان اولیه بلکه کسانی هم که دو سال پیش به شعارها و رویکردها و رویه‌های شما امید و دل بسته بودند اکنون ناامید و در برخی از مواقع منتقدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از طنین یاس، در حالی "شهیندخت مولاوردی" معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت یازدهم - در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس- در هفته دولت به عملکرد خود در دو سال گذشته در حوزه زنان نمره 50 می‌دهد که سیاست‌گذاری و عملکرد او از سوی بخش عظیمی از جامعه بانوان چندان مورد عنایت قرار نگرفته و حتی مورد انتقاد شدید نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا  , طنین یاس,

رویکرد گنگ و پر از ابهام معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، مهم‌ترین دلیل برای ایجاد اختلاف نظر در نوع عملکرد این معاونت است. گروهی عملکرد این معاونت را نگران‌کننده می‌دانند و گروهی دیگر آن را مثبت ارزیابی کرده و تمام واکنش‌ها به سمت آن را سیاسی قلمداد می‌کنند.

,

البته در زمینه سیاسی کردن انتقادات علیه عملکرد معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، خود مولاوردی پیش قدم است! وی در نخستین گفت‌وگویش با خبرنگاران در شبکه مجازی که دوشنبه  15 تیر امسال انجام شد، درباره علت هجمه به معاونت امور زنان اظهارکرد: «من این هجمه‌ها را طبیعی می‌بینم. در این دو سال اصولاً هر قدمی که برداشته‌ایم برخی با چشم بسته حمله کرده‌اند و طوری وانمود می‌کنند که تاکنون هیچ حرکت مثبتی انجام نشده است و قرار نیست انجام شود. من این را نشانه تاثیرگذاری اقدامات معاونت می‌دانم و به قول معروف به قطاری که در حال حرکت است سنگ می‌زنند نه قطاری که در ایستگاه توقف کرده. این هجمه‌ها در کلیت آن خارج از چارچوب حمله به دولت نیست.»

,

این اظهارنظر مولاوردی در خصوص سیاسی بودن موضع منتقدان را با برخی از بانوان تحصیل‌کرده و فعال در حوزه زنان مورد بررسی قرار داده‌ایم در انتخاب خود سعی کرده‌ایم که از افرادی سؤال بپرسیم که چهره سیاسی نباشند.

,

 

,

*اقدامات معاونت زنان ریاست جمهوری تبلیغاتی است

, *اقدامات معاونت زنان ریاست جمهوری تبلیغاتی است, *اقدامات معاونت زنان ریاست جمهوری تبلیغاتی است,

سمیرا گرجایی پری، کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده و از فعالان اجتماعی حوزه زنان با بیان اینکه نگرش سیاسی به انتقادات علیه عملکرد معاونت زنان رئیس جمهوری، اتهام زدن با چشمان بسته است، گفت: یکی از انتقاداتی که بر نوع عملکرد "مولاوردی" وارد است شعاری و تبلیغاتی بودن اکثر اقدامات معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری است! در حالی که تبلیغات بسیاری در خصوص عملکرد این معاونت از سوی مسئولین آن در جامعه و رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ متأسفانه شاهد تأثیرگذاری و اثربخشی این فعالیت‌ها در حوزه زنان نیستیم!

,

وی ادامه داد: در حالی خانم "مولاوردی" صحبت از تفاهم‌نامه‌ها، حضور در اجلاس‌های مختلف و صدور بیانیه در عرصه بین‌الملل صحبت می‌کنند که مشکلات و مطالبات زنان جامعه خودمان حل نشده است! دلسوزی و نگرانی برای جامعه جهانی زنان، زمانی جواب می‌دهد که ابتدا خانه خود را آباد کرده باشیم.

,

این کارشناس ارشد مطالعات زنان افزود: برای مثال اجرای قانون مرخصی 9 ماهه زایمان برای بانوان شاغل در رأس مطالبات زنان قرار دارد در حالی که ما شاهد این واقعیت هستیم که زنان در اکثر مشاغل از این قانون بهره‌مند نبوده‌اند و حتی بنابر گفته خود خانم مولاوردی 74 هزار زن بعد از اجرای قانون مرخصی زایمان اخراج شده‌اند!

,

 

,

*نسخه‌های درمانی غربی‌ها برای زنان ایرانی تجویز می‌شود

, *نسخه‌های درمانی غربی‌ها برای زنان ایرانی تجویز می‌شود, *نسخه‌های درمانی غربی‌ها برای زنان ایرانی تجویز می‌شود,

وی افزود: در واقع این آمار خود بر عملکرد منفی معاونت زنان و خانواده صحه می‌گذارد چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم اجرای این قانون می‌تواند عدم موافقت و حمایت خانم مولاوردی، با آن باشد که ایشان در مصاحبات و اظهار نظرهای خود تلویحاً یا صراحتاً به آن اشاره داشته‌اند.

,

این فعال اجتماعی در حوزه زنان با اشاره به اینکه خانم مولاوردی آنقدری که به کنوانسیون‌های بین المللی و بیانیه‌های خارج از کشور پایبند است و به آنها اهمیت می‌دهد، به سطح فرهنگی و مقتضیات اجتماعی زنان امروز جامعه خودمان اهمیت نمی‌دهد، اظهار داشت: معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، باید در نظر داشته باشد که برای احقاق حقوق زنان ایرانی نباید به نسخه‌های پیچیده شده برای زن آمریکایی و اروپایی نظر داشت؛ چرا که زن ایرانی با فرهنگ ایرانی – اسلامی خود با زن غربی فرق دارد و هر گروهی باید در جامعه خود بررسی شود ولی متأسفانه ایشان نسخه درمانی خود را بر اساس لوایحی که دولت‌های غربی برای زنان تدارک دیده‌اند، برای زنان ایرانی تجویز می‌کنند.

,

گرجایی افزود: در حالی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه زنان را موافقت‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین المللی برمی‌شمارد که در راستای احقاق حقوق زنان ایران اسلامی و دست‌یابی به مطالبات این قشر عظیم؛ ابتدا باید به خصوصیات زن ایرانی، فرهنگ زن ایرانی در خانواده ایرانی توجه کرد بعد وارد صحنه بین الملل شد و در این راستا نباید چشم بسته به دنبال تعریف و تمجید غربی‌ها و کسب رضایت آنها بود.

,

وی یکی از مصادیق چشم بسته حرکت کردن معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را اصرار بر عضویت در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را دانست و گفت: گویی مُصِران بر عضویت در این کنوانسیون نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بپذیرند که چه آسیبی بر پیکره جامعه زنان وارد می‌سازند.

,

 

,

*خانم مولاوردی برای اولویت زنان خانه‌دار چه کرده است؟

, *خانم مولاوردی برای اولویت زنان خانه‌دار چه کرده است؟ , *خانم مولاوردی برای اولویت زنان خانه‌دار چه کرده است؟ ,

زهرا طوسی، یکی از زنان تحصیل‌کرده و خانه‌دار است. وی نمره عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را در دو سال اخیر 20 از 100 داد و گفت: این را نمره را هم فقط به خاطر اینکه جو جامعه را تا حدی با شعارهایشان آرام کرده‌اند می‌دهم!

,

وی گفت: زمانی خانم مولاوردی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان اولویت اول زنان صحبت می‌کند که اولویت اول من زن خانه‌دار تحصیل کرده به رسمیت شناخته شدن شغل مادری و همسری‌ام است و برای تحقق این خواسته؛ فراگیر و اجرا شدن بیمه زنان خانه‌دار و بهره‌مندی ما از امکانات اجتماعی از اولویت‌ها است.

,

وی که مادر سه فرزند است، ادامه داد: خانم مولاوردی در بیشتر صحبت‌های خود اشتغال را همراه با عدالت شغلی بیان می‌کند و این در حالی است که خود اشتغال بدون در نظر گرفتن نیازها، شرایط یک زن ایرانی در خانه و خانواده چه جنایتی در حق زن ایرانی است.   

,

اکرم صفوی دانش آموخته علوم اجتماعی در بخشی از صحبت‌های خود به خبرنگار طنین یاس گفت: گاهی اندیشه‌های معاونت امور زنان را نزدیک به افکار فمنیستی می‌بینم، مخصوصا آنجایی که بحث را بر سر حضور زن در ورزشگاه، اشتغال زنان، افزایش مدیران زن در سطوح بالا، اخذ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ... صحبت می‌کنند، در این دو سال آنقدر آرزوها و مطالبات زنان و دست یابی این قشر عظیم به خواسته‌های خود را پایین آورده‌اند که زنان واهمه دارند خواسته‌های کلان خود را بر زبان بیاورند.

,

 

,

*حضور زنانه بر شایسته سالاری ارجحیت دارد

, *حضور زنانه بر شایسته سالاری ارجحیت دارد, *حضور زنانه بر شایسته سالاری ارجحیت دارد,

انتقادات به مولاوردی زمانی به اوج خود رسید و به قول خودش بر قطار در حال حرکت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری سنگ‌پرانی شد! که بحث حضور ایران در اجلاس پکن + 20 و نحوه حضور نمایندگان ایرانی که بیش از 100 زن را تشکیل می‌دانند، مطرح شد. در آن زمان منتقدان وی این سؤال را مطرح کردند که اگر بحث از ایجاد و تبلیغ عدالت جنسیتی بر اساس مبانی اسلامی و فطرت بشری و تفاوت‌های زیستی بین زن و مرد است، پس چرا اکثریت افرادی که در این سفر نماینده ایران می‌شوند، تفکرات سکولار دارند؟! و این سؤالی بود که هیچگاه پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولین امر به آن داده نشد.

,

یکی دیگر از انتقادات به مولاوردی اصرار بیش از اندازه وی برای نشان دادن اولویت دختران جوان در اشتغال و همچنین عملکرد او در راه‌اندازی جریان حضور زنان در عرصه کاندیداتوری انتخابات است که به تعبیر روزنامه آرمان به «آماده‌باش انتخاباتی معاون رئیس جمهور به زنان» تعیبر شد، به نحوی که گویی حضور زنانه بر شایسته سالاری ارجحیت دارد در حالی که بسیاری از مطالبات به حق زنان از مرخصی زایمان، دورکاری، کم شدن ساعت کار، بیمه زنان خانه‌دار و ... بر زمین مانده است.

,

(به گزارش ایسنا - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در غیاب ساز و کار قانونی برای افزایش تعداد زنان در مجلس از طریق سهمیه بندی جنسیتی، بر احزاب و تشکل‌ها متمرکز شده‌ایم تا زنان بیشتری در لیست احزاب وارد شود و کادر سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد. حضور زنان در مجلس شورای اسلامی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از اهمیت زیادی برخوردار است. ما به منظور افزایش تعداد نمایندگان مجلس اقداماتی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است)

, (به گزارش ایسنا - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در غیاب ساز و کار قانونی برای افزایش تعداد زنان در مجلس از طریق سهمیه بندی جنسیتی، بر احزاب و تشکل‌ها متمرکز شده‌ایم تا زنان بیشتری در لیست احزاب وارد شود و کادر سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد. حضور زنان در مجلس شورای اسلامی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از اهمیت زیادی برخوردار است. ما به منظور افزایش تعداد نمایندگان مجلس اقداماتی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است, (به گزارش ایسنا - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در غیاب ساز و کار قانونی برای افزایش تعداد زنان در مجلس از طریق سهمیه بندی جنسیتی، بر احزاب و تشکل‌ها متمرکز شده‌ایم تا زنان بیشتری در لیست احزاب وارد شود و کادر سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد. حضور زنان در مجلس شورای اسلامی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از اهمیت زیادی برخوردار است. ما به منظور افزایش تعداد نمایندگان مجلس اقداماتی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است,

از طرف دیگر مولاوردی که جایگزینی عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی را در حاشیه اجلاس نیویورک مطرح کرد، خود از سوی برخی از منتقدانش در ایران به افکاری فمنیستی شناخته شده است و صد البته برخی از گفته‌ها و اظهارنظرهای او در این زمینه بی‌تأثیر نبوده و نیست چرا که یادداشت‌ها و مقالاتی در سایت‌های وابسته به عناصر ملی - مذهبی‌ با رویکردی کاملا فمنیستی به رشته تحریر در آورده است به طوری که اوج این اقدامات در دوران هشت ساله اصلاحات و پس از آن است که برای ارتقاء جایگاه و حقوق زنان بر اساس آموزه‌های فمینیسم و برابری جنسیتی فعالیت‌های زیادی داشته است.

, از طرف دیگر مولاوردی که جایگزینی عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی را در حاشیه اجلاس نیویورک مطرح کرد، خود از سوی برخی از منتقدانش در ایران به افکاری فمنیستی شناخته شده است و صد البته برخی از گفته‌ها و اظهارنظرهای او در این زمینه بی‌تأثیر نبوده و نیست چرا که یادداشت‌ها و مقالاتی در سایت‌های وابسته به عناصر ملی - مذهبی‌ با رویکردی کاملا فمنیستی به رشته تحریر در آورده است به طوری که اوج این اقدامات در دوران هشت ساله اصلاحات و پس از آن است که برای ارتقاء جایگاه و حقوق زنان بر اساس آموزه‌های فمینیسم و برابری جنسیتی فعالیت‌های زیادی داشته است., از طرف دیگر مولاوردی که جایگزینی عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی را در حاشیه اجلاس نیویورک مطرح کرد، خود از سوی برخی از منتقدانش در ایران به افکاری فمنیستی شناخته شده است و صد البته برخی از گفته‌ها و اظهارنظرهای او در این زمینه بی‌تأثیر نبوده و نیست چرا که یادداشت‌ها و مقالاتی در سایت‌های وابسته به عناصر ملی - مذهبی‌ با رویکردی کاملا فمنیستی به رشته تحریر در آورده است به طوری که اوج این اقدامات در دوران هشت ساله اصلاحات و پس از آن است که برای ارتقاء جایگاه و حقوق زنان بر اساس آموزه‌های فمینیسم و برابری جنسیتی فعالیت‌های زیادی داشته است.,

 

,

*شعار "عدالت" نقابی برای پوشاندن افکار فمنیستی؟!

, *شعار "عدالت" نقابی برای پوشاندن افکار فمنیستی؟!, *شعار "عدالت" نقابی برای پوشاندن افکار فمنیستی؟!,

در راستای توجه و انتقاد به اقدامات و نوع عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جهوری باید گفت خانم مولاوردی به جای اینکه به دنبال سیاسی کردن چهره انتقادطلب معاونتش باشد و منتقدان را افرادی چشم بسته بداند بهتر است، چشم بسته و بی‌تفکر سخنرانی نکند چرا که به نطر می‌رسد وی از واژه "عدالت" برای هر موضوعی در حوزه زنان، به عنوان نقابی برای پوشاندن چهره فمنیستی افکار خود استفاده می‌کند!  و برابری را به جای تساوی به کار می‌برد!  شاهد این صحبت اظهار نظرهای خود مولاوردی است که از پررنگ شدن نقش زنان در خانه و خانواده نگران و شاید هم دلخور است! : «در واقع با حاکمیت دولت اصولگرا،نتیجه آن پررنگ شدن نقش زن در خانواده است. باید گفت که در تمامی سال‌ها و این دهه‌ها بحث خانواده و نقش زن در خانواده همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این‌گونه نبوده که دولت‌ها آن را از دستور کار خود خارج سازند، اما در دولت نهم و دهم این موضوع پررنگ و برجسته می‌شود و نقش زنان در اجتماع رنگ می‌بازد. به‌طور کلی برنامه‌هایی که توسعه مشارکت اجتماعی زنان را مد‌نظر قرار داده بود، به حاشیه رانده شده و سمت و سوی برنامه‌ها و سیاست‌ها به این سمت هدایت می‌شود، گویی که مشکلات و مسائل زنان صرفاً به مسائل زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار تقلیل می‌یابد.»

,

و در جایی دیگر می گوید:  «برخی از شاخص‌های توسعه انسانی مثل آموزش و بهداشت شرایط زنان بهتر از زنان دیگر کشورهای اسلامی بود، اما در برخی از شاخص‌ها مثل توانمندی‌های سیاسی و فرصت‌های برابر اقتصادی زنان ما بسیار عقب‌تر از دیگران می‌مانند.»

, برخی از شاخص‌های توسعه انسانی مثل آموزش و بهداشت شرایط زنان بهتر از زنان دیگر کشورهای اسلامی بود، اما در برخی از شاخص‌ها مثل توانمندی‌های سیاسی و فرصت‌های برابر اقتصادی زنان ما بسیار عقب‌تر از دیگران می‌مانند.,

به گزارش ایرنا- مولاوردی در پانزدهمین گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان وخانواده شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو، گفت: باید فرصت های برابر و عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار گیرد.

, به گزارش ایرنا- مولاوردی در پانزدهمین گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان وخانواده شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو، گفت: باید فرصت های برابر و عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار گیرد.,

به گزارش ایرنا- معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در در گردهمایی روزملی دختران و تجلیل از دختران موفق کشور گفت: اشتغال و ایجاد فرصت های برابر کسب و کار برای دختران و پسران خواست جامعه است.

, به گزارش ایرنا- معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در در گردهمایی روزملی دختران و تجلیل از دختران موفق کشور گفت: اشتغال و ایجاد فرصت های برابر کسب و کار برای دختران و پسران خواست جامعه است.,

در جایی دیگر خانم مولاوردی به تعداد زنان مجلس هم معترض است: «متاسفانه سه درصد پارلمان ایران در دست زنان است که این موضوع جای تعامل دارد، بنابراین باید برای توانمندسازی سیاسی زنان تلاش کنیم.»

, متاسفانه سه درصد پارلمان ایران در دست زنان است که این موضوع جای تعامل دارد، بنابراین باید برای توانمندسازی سیاسی زنان تلاش کنیم.,

شاید نحوه پاسخ دادن خانم مولاوردی به مطالبات اصلی زنان که البته از دید ایشان در اولویت نیست! هم در افزون شدن تعداد منتقدانش بی اثر نباشد:

,

موضوع

شرح  اظهار نظر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

بیمه زنان خانه دار

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌دهیم.

لغو دورکاری

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

افزایش مرخصی زایمان

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

,

موضوع

شرح  اظهار نظر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

بیمه زنان خانه دار

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌دهیم.

لغو دورکاری

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

افزایش مرخصی زایمان

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

,

موضوع

شرح  اظهار نظر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

,

موضوع

,

موضوع

,

شرح  اظهار نظر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

,

شرح  اظهار نظر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

,

شرح  اظهار نظر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

,

بیمه زنان خانه دار

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌دهیم.

,

بیمه زنان خانه دار

,

بیمه زنان خانه دار

,

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌دهیم.

,

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌دهیم.

,

از آنجا که این موضوع بار مالی دارد و مجلس نمی تواند طرح بدهد، دولت باید وارد عمل شود و لایحه بدهد. کارهای کارشناسی را برای این موضوع انجام داده ایم و پیش از این در ستاد ملی زن و خانواده کارهایی انجام شده بود و پژوهشها در این زمینه آماده است. پیش نویس آن را برای جلسه ای که با فراکسیون زنان داریم آماده کرده و به صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌دهیم.

,

لغو دورکاری

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

,

لغو دورکاری

,

لغو دورکاری

,

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

,

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

,

این موضوع هم صرفا به زنان اختصاص نداشت. گزارشهایی درباره دورکاری جمع آوری شد که نشان میداد از آن استقبال نشده و در مواردی هم که انجام شده نارضایتی به همراه داشته بنابراین مقرر شد تا زمان فراهم سازی زیرساختها فعلا این موضوع متوقف شود و صرفا هم به زنان اختصاص ندارد.

,

افزایش مرخصی زایمان

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

,

افزایش مرخصی زایمان

,

افزایش مرخصی زایمان

,

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

,

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

,

افزایش مرخصی زایمان زنان با این که تصویب شده بود اما بیمه خدمات درمانی آن را اجرا کرد و تامین اجتماعی و آموزش و پرورش به دلیل بار مالی آن را اجرا نکردند. با پیگیریهایی که داشتیم، در نهایت کمیسیون اجتماعی کمیته تخصصی برای چگونگی اجرایی کردن این قانون تدارک دید. پیشنهادهایی داده شد که به نظر ما عملیاتی نبود و قرار شد بررسی بیشتری شود و پیشنهادهایی هم بود مانند این که از اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت استفاده شود که هنوز نهایی نشده است.

,

اگر بگوییم که انتخاب شهیندخت مولاوردی به عنوان " معاون امور زنان و خانواده" رئیس جمهور، یکی از نقاط ضعف دولت دهم است و عکس انتظار دولت در این زمینه بدون تدبیر هیچ امیدی را برای زنان در راستای احقاق حقوق واقعی خود باقی نگذاشته است، گزافه نگفته‌ایم چرا که کارنامه سیاسی خانم مولاوردی خود مهر تأییدی بر عملکرد ایشان است. (شهیندخت مولاوردی نه تنها از اعضای حزب منحله مشارکت است، نه تنها نام او در پای مقالات و نامه‌های فمنیستی به چشم می‌خورد بلکه وی در ۸ مرداد ۱۳۸۸ و در جریان فتنه پس از انتخابات،‌ با امضای بیانیه‌ای که در بخشی از آن آمده است: ( فعالان جنبش زنان از روزهای نخست اعتراض‌های مدنی مردمی به روند نتایج انتخابات، در کنار مردم و هم‌صدا با آنها از حق خود سخن گفته اند. آنها در دل رودخانه‌هایی که در خیابان‌ها به حرکت در می‌آمد حضور داشتند. هم در قلب خیابان‌ها بودند و هم مثل همه خشونت‌ها، قربانی ردیف نخست! آنها هم‌صدا با مادر ندا ضجه زدند.) بر دروغ مطرح شده از سوی فتنه‌گران به عنوان تقلب صحه گذاشته و شاید همین پیش زمینه سیاسی است که او را بر آن می‌دارد منتقدین خود را افرادی صرفا هجمه کننده به دولت و سنگ‌اندازان قطار پیشرفت معاونتش بداند.

,

 

,

*امام هم چرخش دیدگاه داشت؟

, *امام هم چرخش دیدگاه داشت؟, *امام هم چرخش دیدگاه داشت؟,

از طرف دیگر اینکه در کشوری اسلامی، برخی ارزش‌های دینی را برای زنان امروز جوابگو ندانیم، جای اعتراض ندارد و نگرانی بر عملکرد چنین فردی جایز نیست؟! خرداد امسال خبری با این تیتر در رسانه‌ها انعکاس یافت:  (مولاوردی: بعضی گزاره‌ های دینی برای زنان پاسخگو نیست؛ امام هم چرخش دیدگاه داشت! شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور در یک دیدار گفته است: واقعیت این است که در دنیای امروز بعضی از گزاره‌های دینی برای زنان پاسخگو نیست و متناسب با زمان خودش بوده و الان چالش های زیادی با دنیای مدرنتیه به وجود آورده است. اگر این تعارضات دینی مورد توجه محققان و حوزه دینی نباشد، پیش بینی می شود که عوامل دین گریزی جوانان فراهم شود. امام به عنوان اسلام شناس بزرگ با تاکید بر نقش زن در خانواده رافع بسیاری از این چالش‌ها بود. به گزارش جماران، او همچنین با بیان اینکه امام چرخش دیدگاه داشتند! گفته است: امام همان امامی است که از زنان خواستند در انتخابات لایحه های ایالتی و ولایتی شرکت نکنند است، اما با توجه به تغییرات بنیادینی که در جامعه پیش و پس از انقلاب اتفاق افتاده، ایشان چرخش دیدگاه داشتند. دیدگاهی که بعد از انقلاب تاکید بر حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه داشت).

,

اینکه خانم مولاوردی دانسته و ندانسته آب بر آسیاب دشمن بریزد، اشتباه نیست و نباید به ایشان کارت زرد داد و بر عملکردش انتقاد کرد؟

,

6 آذر سال گذشته همزمان با ۲۵ نوامبر "روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان" صحبت‌های خانم مولاوردی، بهانه خوبی برای سیاه‌نمایی از وضعیت زنان در ایران توسط رسانه‌هایی که تمام تلاششان نشان دادن بحران حقوق بشری در ایران است، فراهم کرد. خانم مولاوردی در همایشی با ‌‌ عنوان "جهان عاری از خشونت علیه زنان" در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، خبر از ناپدید و گم شدن نتایج حاصل از طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان ایران داد!! و گفت:«32 جلد کتاب نتایج حاصل از طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان گم شده و هیچ نسخه‌ای از آن را در وزارت کشور و یا مرکز معاونت امور زنان و خانواده پیدا نکرده‌ایم.»

, 32 جلد کتاب نتایج حاصل از طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان گم شده و هیچ نسخه‌ای از آن را در وزارت کشور و یا مرکز معاونت امور زنان و خانواده پیدا نکرده‌ایم.»,

همین خبر کافی بود تا بار دیگر رسانه‌های ضدانقلاب سیاه‌نمایی علیه وضعیت زنان در ایران را با قدرت بیشتری از سر گرفته و دنبال کنند و از طرف دیگر دلبستگی فمنیست‌ها بر این بانوی مسئول در دفتر زنان و خانواده ریاست جمهوری بیشتر و بیشتر شود.

,

حال اگر چه خانم مولاوردی در پاسخ به اظهارنظرها و مخالفان عملکرد خود به ویژه در حوزه تشخیص ایشان در مهم‌ترین مطالبه زنان یعنی «حضور در ورزشگاه‌ها» با ادبیاتی نزدیک به برخی دیگر از مسئولین این دولت سخن می‌گوید و در یادداشتی در صفحه شخصی فیس‌بوک خود می‌نویسد: «در چند هفته اخیر شدیدترین هجمه‌ها و حملات را از جانب کسانی که اکثریت واجدین شرایط دو سال پیش، در چنین روزهایی، بر روش‌ها و رویکردها و رویه‌های آنان خط بطلان کشیدند تحمل کردیم، کسانی که ۸ سال در غار کهف خود خزیده بودند.» اما باید گفت از نظر ما که شبیه به غارکهف نشینان فکر می‌کنیم نمره‌ای که خودتان به عملکرد دوساله معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از 100 دادید، خیلی خیلی با ارفاق بوده است و کسانی که دو سال پیش به شعارها و رویکردها و رویه‌های شما امید و دل بسته بودند اکنون ناامید و در برخی از مواقع منتقدند چرا که بنابر گفته خود شما «به طور کلی در وضعیتی که دولت یازدهم مسئولیت را قبول کرد وضعیتی بود که به ناچار سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی و معیشتی در اولویت دستور کار دولت قرار گرفت و به این دلیل مسائل اجتماعی تحت‌الشعاع این دو موضوع اساسی قرار گرفت. البته این به این معنا نیست که دولت صرفاً به حوزه زنان توجه لازم نداشته است اما طرح‌ها و برنامه‌هایی که بار مالی داشت نتوانست آنها را ایفا کند مانند بیمه زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان مادران، در حقیقت این شرایط اجتناب‌ناپذیر بود.»

,

گروه گزارش طنین یاس

,

منابع:

,

سلامت نیوز:  ٧٤هزار زن پس از تصویب قانون مرخصی زایمان اخراج شدند

, ٧٤هزار زن پس از تصویب قانون مرخصی زایمان اخراج شدند,

فارس: معاون روحانی: بعضی گزاره‌های دینی برای زنان پاسخگو نیست؛ امام هم چرخش دیدگاه داشت!

, معاون روحانی: بعضی گزاره‌های دینی برای زنان پاسخگو نیست؛ امام هم چرخش دیدگاه داشت!,

جهان نیوز: استقبال گرم ضدانقلاب از اظهارات خانم معاون / چرا فمینیست‌ها به مولاوردی دل بسته‌اند؟

, استقبال گرم ضدانقلاب از اظهارات خانم معاون / چرا فمینیست‌ها به مولاوردی دل بسته‌اند؟,

فرهنگ نیوز،آیا اعتدال، کرامت زن را با فمینیسم تامین می کند؟

, آیا اعتدال، کرامت زن را با فمینیسم تامین می کند؟,

فارس: رویکرد گنگ و پر از ابهام معاون زنان رئیس‌‌جمهور/ نگرانی‌ها از ارائه تصویر سیاه از زنان ایران در اجلاسی جهانی

, رویکرد گنگ و پر از ابهام معاون زنان رئیس‌‌جمهور/ نگرانی‌ها از ارائه تصویر سیاه از زنان ایران در اجلاسی جهانی,

 آنا: جایگزینی عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی!

, جایگزینی عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی!,

ایسنا:  اقدامات معاونت امور زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس

, اقدامات معاونت امور زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس,

ایرنا: فرصت های برابر و عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار گیرد

, فرصت های برابر و عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار گیرد,

ایرنا: اشتغال و ایجاد فرصت های برابر کسب و کار برای دختران و پسران خواست جامعه است

, اشتغال و ایجاد فرصت های برابر کسب و کار برای دختران و پسران خواست جامعه است,

فارس: لزوم رعایت تعادل جنسیتی در فرصت‌های شغلی

, لزوم رعایت تعادل جنسیتی در فرصت‌های شغلی,

فارس: مولاوردی به عملکرد خود در دو سال گذشته در حوزه زنان نمره 50 داد

, مولاوردی به عملکرد خود در دو سال گذشته در حوزه زنان نمره 50 داد,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه