اخبار داغ

مدیکال اکسپرس نوشت؛

چاقی سلول‌ها را سرطانی می‌کند/اثر "متفورمین" در کاهش ابتلا به سرطان سینه

چاقی سلول‌ها را سرطانی می‌کند/اثر "متفورمین" در کاهش ابتلا به سرطان سینه
محققان می‌گویند: در اثر تغییراتی که در بافت سینه ناشی از چاقی رخ می‌دهد سلول‌ها سرطانی می‌شوند که باعث یک پنجم از مرگ‌های ناشی از سرطان در بین زنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از خبرگزاری سینا، مدیکال اکسپرس گزارش داد: چاقی یکی از فاکتورهای خطر در ایجاد سرطان سینه به شمار می‌آید درحالی‌که محققان ارتباط بین این دو را هنوز به طور قطع پیدا نکرده‌اند اما با کمک تحقیقات جدید حدس می‌زنند که علت این بیماری در اثر تغییراتی که در بافت سینه ناشی از چاقی رخ می‌دهد باشد چرا که تغییر بافت سینه سبب می‌شود سلول‌ها سرطانی شوند.

یافته‌ها تاکید می‌کنند؛ وزن زنانی که چه سرطان سینه دارند و چه ندارند باید متعادل باشد، چاقی می‌تواند یکی از علل بروز سرطان در زنان سالم باشد و یا نتایج سرطان را در زنان دارای این بیماری بدتر کند.

دکرت آرندت گفت: متاسفانه داروهای خاص برای درمان سرطان سینه محدود است و این بیماری باعث یک پنجم از مرگ‌های ناشی از سرطان در بین زنان است.

پزشکان دانشگاه کورنل آمریکا بافت سینه در زنان چاق را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که شبکه فیبرهایی که سلول‌های چاقی را در خود نگه داشته‌اند بسیار سخت‌تر از حد نرمال است.

این تحقیقات نشان داد؛ فرقی نمی‌کند که چاقی در اثر زیاد خوردن و سبک زندگی یا ژنتیکی باشد در هر صورت بافت سینه سخت می‌شود و سرطان ایجاد می‌کند.

محققان مولکول‌های متداول مربوط به التهاب را در ساختار سلول‌های شبکه های فیبری سفت و ساختار سلول‌های عادی سینه وارد کرده و دریافتند این مولکول‌ها بیشتر بر سلول‌های سفت اثرگذار بوده و موجب سرطانی شدن آنها می‌شوند.

این محققان توضیح دادند: یکی از دلایل تاثیر چاقی در به‌وجود آمدن سرطان سینه، کمبود اکسیژن در بافت‌های سخت‌تر است. همچنین بافت چاق باعث می‌شود قسمت‌های دارای تراکم پنهان شوند و تنها در تصویربرداری با رزولوشن بالا قابل ردیابی باشند.

در ادامه گفته شده؛ زنان یائسه مبتلا به دیابت که از داروی متفورمین برای کنترل قند خون خود استفاده می‌کردند، در مقایسه با زنان غیر دیابتی که هیچ دارویی استفاده نمی کردند، 25 درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

پزشکان هشدار داده‌اند؛ نرخ سرطان سینه در اثر چاقی روبه افزایش است و کاهش وزن تنها راه ممکن برای گریز از این بیماری است.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا، , سینا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه