اخبار داغ

گزارشی از مشکلات تعاونی هفت چاه ابتکار؛

سخن از اقتصاد مقاومتی ، عمل به اقتصاد عاریتی/گله تولید کننده ها از کم لطفی و بدقولی مسئولین در حمایت از تولید ملی

سخن از اقتصاد مقاومتی ، عمل به اقتصاد عاریتی/گله تولید کننده ها از کم لطفی و بدقولی مسئولین در حمایت از تولید ملی
بی تدبیری در حمایت از تولید ملی سبب تعطیلی برخی بنگاه های تولیدی، نا امیدی تولید کنندگان و رشد منفی سرمایه گذاری می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران؛  وضعیت بد اقتصادی کشور چیزی است که برای همه ما ملموس است و نیازی به اثبات آن نیست، اما راهکار برون رفت از این شرایط چیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

کارشناسان و مسئولان نظام در این مسئله با هم همزبان اند و یگانه راه پیشرفت پایدار اقتصاد کشور را در اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت های داخلی و حمایت از تولید ملی می دانند اما در عمل شاهد رویکردهای ضد و نقیضی هستیم و در بسیاری از موارد به جای سیاست گذاری و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، به سمت اقتصاد عاریتی پیش می رویم.

,

در اقتصاد مقاومتی بنا به حمایت از تولید ملی و رفع مشکلات تولید کنندگان است اما در اقتصاد عاریتی هدف تهیه ملزومات مورد نیاز است و فرق چندانی بین تهیه این ملزومات از داخل کشور و یا واردات آن وجود ندارد. بعضاً اگر واردات راحت تر و ارزان تر از حمایت از بنگاه های تولیدی تازه تاسیس داخلی باشد؛ واردات به حمایت از تولید کننده داخلی ترجیح داده می شود.

,

البته این اختلافات هیچکدام در مقام تئوری اتفاق نمی افتد چراکه لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی بحثی کاملاً علمی و کارشناسی شده است لذا دولت و تولید کننده، همزبان با هم شعار حمایت از تولید ملی را سر می دهند، اما فاصله چند فرسخی بین سخن و عمل مسئولان وجود دارد که نتیجه آن دلسردی تولیدکنندگان و خروج سرمایه از بخش تولید و روآوردن به دلالی و خرید و فروش و بعضاً واردات می شود.

,

خبرنگار ندای چناران، جهت شنیدن درد دل های تولید کنندگان ایرانی که با نیت جهادی پا به عرصه تولید گذاشته اند، به سراغ یکی از این مجموعه های تولیدی رفته و مصاحبه ای تهیه نموده است که در زیر می خوانید:

, ندای چناران,

مجنون ، نائب رییس شرکت تعاونی هفت چاه ابتکار در مصاحبه با خبرنگار ندای چناران اظهار داشت: شرکت تعاونی تولیدی، کشاورزی، دامپروری هفت چاه ابتکار در سیدآباد چناران واقع است، برای راه اندازی این شرکت ابتدا از طریق بانک توسعه و تعاون چناران، درخواست تسهیلات کردیم و آنها طرح توجیهی را به ما پیشنهاد کردند.

, ندای چناران,

دو سال به دنبال کارهای اداری و معرفی به صندوق توسعه ملی بودیم تا اینکه قبول کردند که طبق طرح توجیهی که خودشان ارائه داده بودند 900 میلیون تومان به ما برای ساخت این واحد تولیدی وام بدهند و ما طبق برنامه شروع به کار کردیم و برای شروع کار تا زمانی که وام آماده شود 300 راس گوسفند خود را فروختیم و خرج ساخت دامپروری کردیم.

,

بعد از مدتی به ما گفتند که کمبود بودجه داریم و از 900 میلیون تومان فقط می توانیم 370 میلیون آن را تامین کنیم. ما که کار را شروع کرده بودیم به هر سختی که شد با گرفتن وام از بانک های خصوصی و فروش زمین های کشاورزی و ... دامپروری را تکمیل کردیم و پروانه پرورش 500 راس گوسفند را اخذ کردیم.

,

در قدم اول 500 راس بره ریختیم و بعد از 4 ماه آنها را به بازار دادیم و بجای اینکه سود کنیم بیش از 100 میلیون تومان ضرر کردیم چراکه در این مدت قیمت گوشت پایین آمد و قیمت خوراک دام به شدت افزایش یافت.

,

به علت فشار اقساط بانک ها مجبور به فروش یک هکتار و نیم دیگر از زمین هایمان شدیم؛ اگر این 900 میلیون را در بانک می گذاشتیم و به فکر تولید و جهاد اقتصادی نبودیم حداقل اینقدر زیان نمی دیدیم.

,

حمایت خاصی از بخش تولید در این صنعت صورت نمی گیرد و کسی نیست که یک دلگرمی و امید کوچک به ما بدهد، مسئولین حتی به وعده های اولیه خود در خصوص تامین آب شرب دامپروری عمل نکردند.

,

در طرح تصویب شده کسب و کار ما آمده بود که بعد از پایان کار آب شرب را به دامداری تحویل دهند اما بد قولی کردند و تحویل ندادند و مجبور شدیم باهزینه خودمان استخر آب بزنیم و آب کشاورزی را آنجا انبار کنیم و طی هفته به مصرف دام برسانیم.

,

این آب برای استفاده دام مناسب نیست و سبب مریضی بسیاری از گوسفندان شده است، به مسئولان رجوع می کنیم و می گوییم طبق وعده ای که خودتان داده اید و گفتید بعد از پایان کار آب شرب در اختیارتان قرار می دهیم عمل کنید اما هیچ پاسخ قانع کننده ای نمی دهند.

,

وقتی هم که قرار است حمایتی از دامدار صورت گیرد این حمایت را به دست تولید کنند نمی رسد و به سود دلالان و بازاریان تمام می شود. مثلاً چند وقت پیش خوراک دام را 6 ماهه با ارائه سند شهری با قیمت مناسب 900 تومان عرضه کردند که بسیاری از دلالان که در کار تولید نیستند توانستند این خوراک های دام را تهیه کنند و ما در این بین به علت قبول نکردن سند روستایی مجبور شدیم با قیمت 1200 تومان 3 ماهه از دلال ها بخریم.

,

مشکل آب شرب دامپروری مشکل جدی است چراکه اداره دامپزشکی شهرستان استفاده از آب شرب این منطقه را برای استفاده دام صحیح ندانسته و علت بیماری دام ها عنوان کرده است که سبب زیان های بیشتر به تعاونی می شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه