اخبار داغ

هزینه برگزاری یک مراسم عروسی در نی ریز چقدر است؟

هزینه برگزاری یک مراسم عروسی در نی ریز چقدر است؟
هزینه تالارهای عروسی در نی ریز همچون نوع خدمات و کیفیتشان متفاوت است؛ به طوری که میانگین حداقل هزینه برای هر نفر در یک مراسم عروسی که شامل هزینه تالار پذیرایی، میوه، شیرینی و شام می‌شود بین 15 تا 2۰ هزار تومان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نبض نی ریز، این روزها بازار مراسمات عروسی داغ است. تعدادی از جوانان جشن عروسی خود را برپا کرده اند و عده ای دیگر در تدارک جشن عروسی در ایام پیش رو هستند. کار و بار فروشندگان لوازم خانگی و جهیزیه و طلا فروشی ها و تالارها هم حسابی سکه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نبض نی ریز,

اما کافی است از نزدیک با چگونگی سرگرفتن زندگی یک زوج در اقوام و اطرافیانتان اطلاع داشته باشید تا بدانید که از جشن «بله برون» تا جشن «نامزدی» (یا‌‌ همان عقدکنان) و در ‌‌نهایت جشن عروسی، چه هزینه‌های هنگفتی برای پذیرایی از مهمانان در پی داردو چه هدایای گران قیمتی که باید تهیه شده و پیش کش از طرف خانواده‌ها به یکدیگر عرضه شود.

,

بااین اوصاف کمتر زوجی پیدا می‌شود که از هزینه‌های سرسام آور مراسم شروع زندگی مشترک گلایه نکند. هزینه هایی که کارشناسان یکی از محکم ترین دلایل کاهش آمار ازدواج در جامعه را، همین هزینه‌های غیر عادی بله ‌برون، عقد، عروسی و غیره عنوان می کنند که اخیرا به طور شگفت آوری در حال افزایش است.

,

حداقل هزینه برای هر مهمان در یک عروسی چقدر است؟

,

متاسفانه تشریفات و پرداختن به جزئیات در جشن‌ها در نی ریز روز به روز در حال افزایش است و اغلب مراسم‌ جشن ازدواج در تالارها و باغ‌ها برگزار می شود که این موضوع هزینه‌های دو چندان را به زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان تحمیل می کند.

,

هزینه تالارهای عروسی در نی ریز همچون نوع خدمات و کیفیتشان متفاوت است؛ به طوری که میانگین حداقل هزینه برای هر نفر در یک مراسم عروسی که شامل هزینه تالار پذیرایی، میوه، شیرینی و شام می‌شود بین 15 تا 2۰ هزار تومان است. البته جای بسی شکرگزاری را دارد، که در نی ریز پای میهمانی های مجلل کلان شهرها که با هزینه های سرسام آور برگزار می شود، هنوز باز نشده است و در مقایسه با آن ها هزینه ها به نسبت پایین است.

, تالار پذیرایی,

در کنار این موارد که از بخش‌های اصلی محسوب می‌شوند، یک مراسم عروسی می‌تواند شامل بخش‌های جانبی دیگری از جمله گل آرایی اتاق عقد، عکاسی و فیلم برداری، موسیقی و غیره شود که با اضافه شدن این خدمات میزان هزینه افزایش می‌یابد؛ به عنوان مثال هزینه گل آرایی ماشین عروس بسته به طبیعی یا مصنوعی بودن، حجم و شکل طراحی بین 200 تا 700 هزار تومان است.

,

هزینه تزیین اتاق عقد نیز متفاوت است و بسته به نوع تزئینات، شکل و نوع گل آرایی و البته فضای سالن از 200 هزار تومان تا 800 هزار تومان متفاوت است. عکاسی و فیلم برداری هم هزینه خاص خود را دارد و حدودا بین 500 تا 2میلیون تومان تمام می شود.

,

این هزینه های سرسام آور تنها بخشی از همه ماجراست. هزینه آرایشگاه، لباس عروس، گل عروس، کارت دعوت، سرویس طلا از مواردی است که بر دوش خانواده ها و زوج جوان سنگینی می کند.

,

به طور میانگین حداقل هزینه برای برگزاری یک مراسم عروسی در نی ریز که شامل هزینه تالار پذیرایی، شام، میوه، شیرینی و سایر هزینه های عروسی مثل فیلم بردار، تزیین، ماشین عروس می‌شود برای 500 نفر بین 10 تا 20 میلیون تومان است. البته این رقم برای مراسماتی است که تعداد میهمان ها اندک باشد. در حالی که میهمانان اغلب عروسی ها در نی ریز از 500 نفر تجاوز کرده و تا 1200 نفر هم می رسد. بدین ترتیب هزینه ها به بیش از 40 میلیون تومان افزایش می یابد.

, تالار پذیرایی,

آری امروزه مراسم مجلل و پر زرق و برق که با نیت چشم و هم چشمی برپا می‌شود جای جشن‌های ساده‌ای که برای شروع یک زندگی برگزار می‌شد را گرفته است. جالب اینجاست که این جشن‌ها مختص افراد ثروتمند جامعه نیست؛ بلکه هستند عروس و دامادهایی که توانایی برگزاری یک مهمانی ساده برای شروع زندگیشان را ندارند اما به دلیل همین چشم‌ و هم‌ چشمی‌ ها برای برگزاری این جشن‌ های گرانقیمت، وام ‌های کلان می‌گیرند یا از اقوام و آشنایان پول قرض می‌کنند و تا سالیان سال هزینه این تجملات را به صورت قسطی پرداخت می‌کنند!

,

گاهی دیده می‌شود عروس و داماد، خود تمایلی به هزینه‌ های افراطی برای برگزاری مراسم ازدواجشان ندارند اما خانواده‌ هایشان اصرار به گرفتن جشن‌ های مجللی دارند که تنها برای دختر و پسر بار مالی دارد و موجب سختی ازدواجشان می‌شود.

,

زوج های جوان بسیاری هستند که به دلیل همین هزینه های بالا، آغاز زندگی مشترکشان به تاخیر افتاده و مدت های طولانی است که در دوران عقد مانده اند تا بلکه بتوانند یک مراسم مثلا آبرومند برگزار کنند. با این حساب اصلا عجیب نیست که بشنویم جوانان از ازدواج گریزان شده‌اند یا برای تأمین هزینه‌های این مراسم، ازدواجشان را به تأخیر می‌اندازند و‌ گاه به جایی می‌رسند که با بالا رفتن سنشان، انتخاب برایشان دشوار شده و به تجرد دائمی تن می‌دهند.

,


اما نکته عجیب اینجاست که با وجود این همه مشکلات در جامعه نه تنها سخت گیری خانواده ها برای ازدواج کمتر نشده است، بلکه می‌بینیم روز به روز تمایل برگزاری چنین مراسمات هزینه بری افزایش یافته و راهکارهای کاربردی همچون تجمیع مراسم‌های مختلف و کم کردن از تشریفات و تجملات آغاز زندگی مشترک و... برای کاهش این هزینه ها به به ارزشی همگانی تبدیل نشده است؛ دردناک تر از همه این که مسئولان هم هیچ واکنشی به این مشکلات دست و پاگیر نشان نداده‌اند.

,
,

مسئولان متولی امر جوانان، نسبت به این مهم کم توجه بوده‎‌ و ناظران قانونی نیز در راستای نظارت بر نرخ خدمات مرتبط با ازدواج توجهی ندارند. بنابراین اکنون با مسائل و معضلات متعدد اجتماعی مواجه هستیم که اگر این مسائل کاهش نیابد، در آینده نیز مشکلات گسترده تری دامنگیر کشورمان خواهد شد. دراین خصوص علاوه بر فرهنگ سازی گسترده در سطح جامعه که برنامه ای زمان بر است، در کوتاه مدت نیز نیاز به معرفی دستگاه های نظارتی به مردم است که علاوه بر معرفی قیمت های مصوب عادلانه، در صورت مشاهده تخلف، برخورد لازم را صورت دهند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه