اخبار داغ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان؛

جنگل های داز در کنترل سیلاب نقش بسزایی دارند

جنگل های داز در کنترل سیلاب نقش بسزایی دارند
درختچه های داز با توجه به محیط رشد خود که عمدتاً بستر رودخانه ها و حریم آن است نقش بسزایی در کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از با مهرستان، درخت داز با توجه به شرایط جوی و اقلیم گرم و خشک در شهرستان های مهرستان، سراوان و نیکشهر به فراوانی یافت می شود و عمدتاً در بستر و حریم رودخانه ها و مسیل های فصلی و همچنین دامنه کوه ها رشد و نمو کرده و به زیستگاهی برای پرندگان و سایر جانوران منطقه تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, با مهرستان,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان با اشاره به سطح پوشش اراضی شهرستان توسط جنگل های داز افزود: حدود  15 تا 20 درصد از مساحت اراضی و کوهستان های مهرستان توسط جنگل های داز پوشیده شده است.

, .,

محمدامین پورمند بیان کرد: داز به دلیل مقاومت در سخت ترین شرایط اقلیمی و انطباق با کم آبی، به عنوان سمبل مقاومت در منطقه شناخته می شود.

, .,

وی با اشاره به نقش دازها در حفظ منابع آب و خاک شهرستان مهرستان گفت: درخت داز با توجه به محیط رشد خود که عمدتاً بستر رودخانه ها و حریم آن است نقش بسزایی در کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب دارد.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان در ادامه افزود: داز همچنین ضمن کنترل سیلاب، سرعت روان آب های ناشی از بارندگی و سیلاب ها را نیز کاهش می دهد و توام با آن فرصت تغذیه و نفوذ آب به سفره های آب زیرزمینی را فراهم می کند.

, .,

وی افزود: درختان داز با جذب برگاب از یک سو و هدایت آن به اندام های خود سبب کندی جریان های تند و سیلابی می شوند.

,

وی ادامه داد: افزایش سطح عرصه‌های پوشش گیاهی به تثبیت خاک کمک کرده و از بروز طوفان‌های سهمگین و سیلاب های غیر قابل پیش بینی جلوگیری می‌کند.

,

وی خاطر نشان کرد: دازها از نظر زیست محیطی دارای اثرهای مفید و مطلوب است به طوری که کناره ها و دیواره های رودخانه ها را نیز به طور طبیعی حفاظت و تثبیت می کند.

, .,

پورمند در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت داز در اکوسیستم منطقه این درختچه ها توسط ادارات ذیربط حفاظت می شود و با افرادی که به هر عنوان این درختان را قطع یا بسوزانند به طور خیلی جدی برخورد قانونی می شود.

,

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون جریمه قطع هر اصله نهال مبلغ 400 هزار ریال است که حکم آن برای افراد خاطی از سوی مراجع قانونی و ذیصلاح صادر می شود.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه