اخبار داغ

اندر حکایات محجبه های تلویزیونی و پری رویان خیابان؛

آقای مسئول! رطب خورده منع رطب چون کند؟

آقای مسئول! رطب خورده منع رطب چون کند؟
بی تردید بازیگران سینما و تلویزیون یکی از گروه های الگو در جامعه هستند که رفتار آن ها می تواند در شکل گیری نگرش مردم به یک موضوع، موثر باشد و چنانچه این موضوع نماد اجتماعی برتر فرهنگ اسلامی، یعنی حجاب، باشد اهمیت آن دو چندان می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، بی تردید بازیگران سینما و تلویزیون  یکی از گروه های الگو در جامعه هستند که رفتار آن ها  می تواند در شکل گیری نگرش مردم به یک موضوع، موثر باشد و چنانچه این موضوع نماد اجتماعی برتر فرهنگ اسلامی، یعنی حجاب، باشد اهمیت آن دو چندان می شود. حال می گذریم از چون و چند این مقوله که شبهه های بسیاری حول آن وجود دارد، هرچند که پاسخشان واضح روشن است؛ لذا فارغ از میزان توان یا ناتوانی صدا و سیمای به ظاهر ملی، در الگوسازی حجاب اسلامی، به این مساله می پردازیم که وقتی بازیگران به صورت بدحجاب در انظار عموم ظاهر می شوند چه بلایی بر سر الگوسازی حجاب در فیلم ها و همچنین بودجه های میلیاردی می آید؟ متولیان امر تا به حال گرفتار کدام خواب بوده اند؟ بهترین راهکار کدام است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

حجت الاسلام دکتر صالح نیا، مسئول کارگروه سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و امام جمعه ی غرب تهران در گفت و گو با آناج، با اشاره به اهمیت حجاب در بستر سینما گفت: خداوند بر اساس ضروریات اجتماعی و انسانی حجاب را هم برمردان و هم برزنان واجب کرده است.

,

وی افزود: چنانچه در امر حجاب کوتاهی شود مغفرت از جامعه دور شده و بر منکرات دامن زده می شود و برعکس اگر مردان و زنان بر حجاب و عفاف اسلامی پایبند باشند، بستر برای انجام معروف های دیگر نیز محیا می شود؛ سن ازدواج کاهش می یابد و از آمار طلاق و بسیاری از بزهکاری ها کاسته می شود.

,

اگر عرصه ی سینما به بدحجابی گرایش پیدا کند کل جامعه ضرر می کند

,

وی خاطرنشان کرد: پرداختن صحیح به حجاب در بستر سینما و تلویزیون به منزله ی امربه معروف تصویری است و اگر سینماگران ما در برنامه ها و سناریوهای خود به این مقوله ورود کنند در مخاطبان تاثیر گذار خواهند بود اما اگر به سمتی دیگر گرایش پیدا کنند کل جامعه ضرر خواهد کرد.

,

راهبردی که مسئولان متولی در پیش گرفته اند غیرمنطقی است

,

صالح نیا با انتقاد از به کارگیری راهبردهای غلط توسط مسئولان متولی، توضیح داد: هرچه قدر هم که بازیگران شل حجاب و بدحجاب باشند، باید با رویه ی کاملا منطقی برخورد کرد؛ چرا که بازیگری که متوجه تکلیف دینی و اجتماعی خود نیست می تواند مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد وگرنه با ممنوع الفعالیت کردن ایشان کاری از پیش خواهد رفت.

,

وی بیان داشت: اگر شیوه ی برخورد درست را بدانیم و اگر یک بازیگر را با امربه معروف و نهی از منکر به سمت حجاب اسلامی سوق دهیم، قطعا آن بازیگر به عنوان الگو، خیلی های دیگر را به حجاب سوق خواهد داد چرا که بازیگران به لحاظ هنری که دارند بیشت مورد توجه مردم هستند که برعکس اگر بدحجاب هم باشند مردم از بدحجابی آنان تاثیر می پذیرند.

,

, ,

, ,

الگوهای تصویری که به نحوی الگوی جوانان و نوجوانان ما قرار می گیرند در ارائه فرهنگ و ارزش های دینی مثل حجاب بسیار حائز اهمیت هستند زیرا به خصوص در اوایل دوره جوانی و پایانی دوره نوجوانی فرد خود را در نهادها و منابع دیگر جستجو می کند و مجذوب نهادها و به خصوص رسانه هایی مثل سینما می شود که دارای تصاویر بسیار جذاب در حد تاثیرگذاری اعجاوراند.

,

حال در این میان سینما که بارزترین نمود رسانه جمعی است اگر با انتخاب بازیگران زن بدحجاب یا بی حجاب به الگوسازی برای دختران جوان و نوجوان ما بپردازد، به ضدیّت با ارزش های اخلاقی و دینی پرداخته و به شکل منفی تاثیرگذاری اش را به مخاطب القاء کرده است یا این هنر تصویری می تواند با ارائه الگویی منطبق با موازین اسلامی رسالت دینی مطلوب را بر عهده بگیرد.

,

هنر  نقش بسیار مهمی در تثبیت ارزش های دینی و ملی دارد

,

جا دارد در پاسخ به منطق بازیگرانی که  بدحجابی خود را با جملاتی چون "ابزار آنها در عالم هنر، روحشان است" ، " انسان آزاد است و دل باید پاک باشد" یا " وظیفه ی ما ایفای نقش به بهترین شکل ممکن است" بگوییم از جمله خصوصیات هنر آن است که نقش بسیار مهمی از نظر تثبیت ارزش های اجتماعی و فردی اعم از دینی و ملی دارد در این میان شاید کمتر به مقوله پوشش بازیگران زن مسلمان توجه کرده باشیم در حالی که حجاب پوششی است که بهترین معرف فرهنگ ملی و دینی ملل مسلمان بوده و به عنوان ارزش اسلامی و ضامن مصونیت اخلاقی و روانی زن در تمام عرصه های اجتماعی است و یازیگران از جمله گروه های الگو و به اصطلاح قشر نخبه و فرهیخته برای عموم مردم بخصوص جوانان و نوجوانان محسوب می شوند؛ با این حال این امر بسیار مورد بی مهری قرار گرفته است.

,

باید اعتراف کنیم همچنان در امر حجاب بلاتکلیف هستیم

,

قربانعلی طاهرفر کارگردان سینما و تلویزیون به خبرنگار آناج گفت: سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد اما علیرغم تمام هزینه های انسانی و مالی و فرهنگی، باید اعتراف کنیم همچنان در امر حجاب بلاتکلیف هستیم و تمام هزینه ها حیف و میل می شود. ما نه تنها در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف اعتلاء نیافتیم بلکه سقوط نیز کرده ایم در حالی که آئینه ی فرهنگ جامعه ی ما حجاب است.

,

رسانه های ما فرهنگ ضد و نقیضی را به نمایش می گذارند / مخاطب فکر می کند حجاب مد نظر جمهوری اسلامی فقط در فیلم ها وجود دارد نه زندگی واقعی

,

وی افزود: البته رسانه نیز آئینه ی فرهنگی است اما رسانه های ما فرهنگ ضد و نقیضی را به نمایش می گذارند؛ مثلا آنها برای نشان دادن و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی دست به دامان بازیگرانی می شوند که پوشش متفاوتی در زندگی واقعی خود دارند؛ در حالی که وقتی مخاطب با این حالت روبرو می شود، تناقضی در باورهای او به وجود می آید که فکر می کند حجاب مد نظر جمهوری اسلامی فقط در فیلم ها وجود دارد نه زندگی واقعی.

,

وی بیان داشت: تا زمانی که متولیان ما در منجلاب سمینار و همایش و این قبیل برنامه های روتین گیر کرده اند، این درد درمان نخواهد شد.

,

, ,

مشکل اساسی فرهنگ ما بی حجابی نیست بلکه بی حیایی فکری مسئولان سیاست گذار است

,

متأسفانه می بینیم برخی از مسئولین و نهادها در مقابله با این نوع ناهنجاری های فرهنگی اکتفا به اقداماتی مثل ممنوع الفعالیت کردن بازیگران می کنند که در بهترین حالت نشان از طبع نظامی گری آنان دارد! اما این کارگردان انتخاب چنین راهبرداهایی را بی حیایی فکری سیاست گذاران دانسته و گفت: باید بگویم مشکل اساسی فرهنگ جامعه ی ما بی حجابی نیست بلکه بی حیایی فکری مسئولان سیاست گذار است؛ آنها وقتی می خواهند اقدامی در این زمینه بکنند  متوسل به ممنوع الفعالیت کردن بازیگران بدحجاب می شوند در حالی که این راهکار خوبی نیست چرا که پس از یک مقطع زمانی خاص همان بازیگران ممنوع الفعالیت شده، به دلایل مختلفی، دوباره به عرصه ی فیلم و سینما باز می کردند و در همان وضعیت بدحجابی (اصلاح نشده) به کار خود ادامه می دهند! مسئولان متولی از یک سو بازیگر بدحجاب را ممنوع الفعالیت می کنند و از سوی دیگر جهت برگزاری نمایشگاه عکسش به او کمک مالی می کنند؛ این رفتار ها و این سیاست ها به مراتب برای فرهنگ ما خطرناک تر است.

,

بازیگران بدحجاب را چه کسانی و کدام نهاد ها تربیت کرده اند؟!

,

وی خاطرنشان کرد: سوالی دیگر که در این زمینه باید بپرسیم این است که این بازیگران بدحجاب را چه کسانی و کدام نهاد ها تربیت کرده اند؟! چه کسی آن ها را گزینش کرده است؟! باید بپرسیم چرا هنگام گزینش سایر عوامل فیلم آنها را مجبور می کنند تا از هفت خان رستم عبور کنند در حالی که بازیگری که قرار است جلوی دوربین و دید عموم مردم قرار بگیرد، با چنین شرط و شروطی روبرو نمی شود؟! به واقع چرا حجاب اسلامی شرط ورود به عرصه ی بازیگری و سینما در جمهوری اسلامی نیست؟!

,

طاهرفر اضافه کرد: امروز وضعیت حجاب در بستر سینما تأسف برانگیز است اما می توان برای چند سال آینده برنامه ریزی و بسترسازی کرد تا بازیگران محجبه وارد این عرصه بشوند که البته این نیز تغییر رویکرد مسئولان متولی فرهنگی را می طلبد.

,

, ,

, ,

باقری بنابی نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر و عضو سابق کمیسیون فرهنگی در مجلس با انتقاد از وضعیت نامناسب حجاب بازیگران به خبرنگار آناج گفت: به کارگیری چنین راهبردهایی ما را جایی نمی رساند و اگر قرار باشد این استراتژی را در پیش بگیریم باید صدا و سیما را تعطیل کنیم.

,

صدا و سیما در نیرو سازی ضعیف عمل کرده است

,

وی افزود: به نظر من مشکل اصلی در این زمینه این است که صدا و سیما در نیرو سازی ضعیف عمل کرده است و اگر می خواهد با فرهنگ بدحجابی مقابله کند باید به امر نیروسازی بیشتر اهمیت بدهد.

,

به جای ممنوع الفعالیت کردن بازیگران بدحجاب نیروهای هنری متدین تربیت کنید

,

وی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که بعد از سی و چند سال هنوز نتوانسته ایم نیروی خوب و متدین تربیت کنیم و باید بگویم ما در این زمینه صد در صد مشکل داریم؛ بهتر است صدا و سیما به جای ممنوع الفعالیت کردن بازیگران بدحجاب در زمینه تربیت بازیگران و نیروهای متدیّن تدبیری بیاندیشد.

,

بنابراین فارغ از اینکه سینما می تواند در ارائه الگوهای حجاب، بد حجابی، بی حجابی بر نسل جوان ما به خصوص دختران و زنان تاثیر بسیار اعجاب آوری داشته باشد  باید گفت چنانچه سینما به بهترین وجه نیز به الگوسازی فرهنگ دینی بپردازد باز هم قانون "رطب خورده منع رطب نمی کند" پابرجاست و بی توجهی به این مسئله مهم موجب ترویج فرهنگ بی بند و باری در میان نسل جوان شده و به قدری تاثیرگذار است که یک جامعه را به ورطه ی سقوط می اندازد.

,

 

,

گزارش از: نیر حیدری

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه