اخبار داغ

هدف دولت از کاهش نرخ سود بانکی چیست؟

هدف دولت از کاهش نرخ سود بانکی چیست؟
بازهم زمزمه‌های کاهش نرخ سود بانکی از سوی دولت بر سر زبان‌ها افتاده است. اگرچه چندی پیش در نهایت بانک مرکزی به کاهش دو درصدی نرخ سود پاسخ داد اما حالا دولتمردان اقتصادی دولت بازهم بر کاهش نرخ سود تاکید دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اقتصاد، در حالی که قرار بر آن بود تا تغییر نرخ سود سپرده بانکی هر 3 ماه یکبار در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد بعد از حدود 5 ماه از آخرین تغییرات نرخ سود در نظام بانکداری علی‌ طیب‌نیا  وزیر اقتصاد از بررسی کاهش نرخ سود سپرده بانکی در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار سخن گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


تصمیمات بانک مرکزی در راستای رفع تنگنای مالی
همچنین ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در پی اعلام این خبر با بیان این که در بحث نرخ سود بانکی با توجه به شرایط بازار پولی و مالی کشور بانک مرکزی باید با ابزارهای غیرمستقیم نسبت به کاهش آن اقدام کند گفت: با تصمیمات اخیر بانک مرکزی در جهت رفع تنگنای مالی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک کردن این نرخ به نرخ تورم، بانک مرکزی از منابع داخلی خود نسبت به حضور در بازار غیربانکی(بین بانکی) اقدام می‌کند.

به گفته سیف این برنامه در شش ماه دوم سال با هدف اصلی ایجاد تناسب نرخ سود بانکی با نرخ تورم که برای تولید نیز قابل تأمین باشد اجرایی می‌‌شود.
قبل از اعلام نظرات سیف این موضوع از صحبت‌های طیب‌نیا برآورد می‌شد که مردان اقتصادی دولت به دنبال آن هستند که بحث خروج از رکود یا به عبارت بهتر بحث رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی مولد را از طریق سیستم بانکی پیگیری کنند.

این مسائل از آن سو بیان می‌شود که در شش ماهه نخست سالجاری میانگین نرخ تورم تغییری نداشته و در کنار آن تورم نقطه به نقطه در محدوده 14 درصد قرار گرفته است و اگر همچون گذشته به دنبال تغییر نرخ سود بانکی با توجه به میزان کاهش نرخ تورم بودیم، این فاکتور مهم اقتصادی تغییری را نسبت به گذشته به ثبت نرسانده است.

نگاه خروج از رکود رد کاهش نرخ سود بانکی 
در این رابطه نیز یک کارشناس بازار پولی و بانکی معتقد است: دولت مسیر درستی را در راستای کاهش نرخ سود بانکی در جهت خروج از رکود اقتصادی شناسایی کرده اما کمی دیر در این راه گام برداشته است.

 او بیان کرد: کاهش نرخ سود سپرده بانکی روش بسیار درستی است و این عاملی خواهد بود تا سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی حرکت کند.

کاظم دوست‌حسینی با بیان این که افزایش نرخ سود بانکی در گذشته کار اشتباهی بود، اظهار کرد: هرچه سیاست‌های پولی به گرانی اقتصاد دامن بزند، موجب افزایش تورم خواهد شد، اشتباه دولت‌ها بر آن است که نرخ سود بانکی را تابعی از تورم می‌دانند بلکه تورم تابع نرخ سود سپرده بانکی است.

او ادامه داد: اقتصاد کشور درگیر مشکلی است که در آن زمانی که سود بدون ریسک تضمین شده بالا باشد،‌ تولید و فعالیت‌های اقتصادی پرزحمت توجیح نخواهد داشت، افزایش سود بانکی تا به امروز باعث شده منابع اقتصادی و پولی کشور به سمت فعالیت‌های غیرمولد حرکت کند که کاهش نرخ سود سپرده انگیزه‌ای در فعالیت‌های مولد ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: در یکسال گذشته بانک‌ها در حدود 150 هزار میلیارد تومان سود پرداخت کرده‌اند که این موضوع نشان از گرایش بسیار زیاد به سمت سپرده بانکی دارد، بهترین جایگزین برای افراد صاحب سرمایه در حال حاضر سپرده در بانک‌ها و دریافت سودهای 20 تا 22 درصد است.

این کارشناس بازار پولی و بانکی با اشاره به این که فشار پرداخت سود بر بانک‌ها و در نهایت بر دولت است، خاطرنشان کرد: در راستای پرداخت سود به صاحبان سپرده، میزان قابل توجهی اسکنانس چاپ شده یا تورم و حجم فعالیت‌های غیرمولد افزایش می‌یابد.

او با تاکید بر این که باید زود تر از این‌ها دولت به فکر کاهش نرخ سپرده بانکی بود، گفت: باید دولت به سمت ثبات نرخ برابری ریال و ارزهای‌های دیگر حرکت کند، این گفته در حالی بیان می‌شود که اگر نرخ ارز گران می‌شود ایرادی ندارد مهم آن است که نرخ ارز تا مدت قابل توجهی ثابت باشد.

دوست‌حسینی با بیان این که دولت مسیر درست را شناسایی کرده اما کمی دیر بوده است، گفت: کاهش انگیزه سپرده‌گذاری در بانک‌ها سرمایه و پول را به سمت دیگر بازارها سوق می‌دهد اما باید توجه داشت که اگر از این طریق به دنبال ایجاد انگیزه کاذب در بازارهای موازی باشیم، در جهت توسعه اقتصادی گامی برداشته نشده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه