اخبار داغ

نگاهی به انتقادات نمایندگان استانهای مختلف از عملکرد دستگاه دیپلماسی در فاجعه منا

دستگاه انفعال در محضر سئوال بزرگ/گام های ظریف، به سمت استیضاح

دستگاه انفعال در محضر سئوال بزرگ/گام های ظریف، به سمت استیضاح
روزهای بازگشت حجاج از عربستان به کشورمان بار دیگر داغ منا را تازه تر کرد، اما همچنان در این شرایط دستگاه دیپلماسی در انفعال کامل به سر می برد و به اعتقاد نمایندگان مجلس، وزارت خارجه، اقدام موثری در خصوص این فاجعه انجام نداده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزهای بازگشت حجاج از عربستان به کشورمان بار دیگر داغ منا را تازه تر کرد، اما همچنان در این شرایط دستگاه دیپلماسی در انفعال کامل به سر می برد و به اعتقاد نمایندگان مجلس، وزارت خارجه، اقدام موثری در خصوص این فاجعه انجام نداده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، موضوعی که به عنوان انفعال در دستکاه دیپلماسی، همواره کانون نگرانی کارشناسان بوده، در موضوع فاجعه منارخ داد و دستگاه وزارت خارجه، هنوز در برابراین حادثه، اقدام مناسبی از خود نشان نداده است.

,

در این باره نمایندگان استانهای مختلف، به اظهار نظر پرداخته و از مجموعه زیر نظر محمد جواد ظریف، انتقادهای اساسی را مطرح کرده اند. این انتقادها در شرایطی مطرح می شود که نمایندگانفهمزمان با این ماجرا، از مصافحه ناگهانی! وزیر خارجه با رییس جمهور آمریکا نیز انتقادهای بسیاری داشته و این موضوع را به هیچ وجه برازنده وزیر جمهوری اسلامی ایران ندانستند.

,

 

,

 

,

نمایندگان سیستان و بلوچستان: اهمال مشهود بود

, نمایندگان سیستان و بلوچستان: اهمال مشهود بود,

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در گفتگو با خبرنگار سیاسی عصرهامون اظهار داشت: مقامات دولت سعودی همکاری مناسبی در خصوص حضور مقامات ایرانی در این کشور نداشتند.

, .,

وی به سخنان کوبنده رهبر انقلاب در جمع دانشجویان ارتش اشاره کرد و گفت: بعد از هشدارهای قاطع رهبری شاهد چرخش سیاست های دولت سعودی بودیم.

, .,

نماینده مردم زاهدان ضمن انتقاد از مواضع ملایم دولتمردان در خصوص گستاخی های متعدد سعودی ها گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنان قاطعانه خود جلوی گزافه گویی سران سعودی را گرفتند و پاسخی دندان شکن به آنها دادند.

, .,

یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار نیز با تسلیت به خانواده قربانیان حادثه منا گفت: امیدواریم هر چه سریعتر ابدان جانباختگان این حادثه وارد کشور شود و تسلی خاطری برای خانواده داغدار این عزیزان باشد.

, .,

وی ضمن انتقاد از وزیر امور خارجه در خصوص حضور وی در آمریکا و عدم لغو سفرش همزمان با فاجعه منا گفت: طبق وظیفه شرعی و اسلامی باید ظریف سفر خود را نیمه کار رها و حادثه منا را به صورت جدی پیگیری می کرد.

, .,

جدگال ادامه داد: به دلیل بی تدبیری مقامات سعودی بسیاری از مسلمان در دو حادثه امسال مناسک حج جان خود را از دست دادند این حوادث و اهمال سعودی ها پذیرفتی نیست.

, .,

وی افزود: وزیر امور خارجه باید براساس وظیفه ای که داشت و هم برای تسلی خانواده جانباختگان در روز نخست نیویورک را ترک و حادثه منا را به صورت جدی پیگیری می کرد.

, .,

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر امور خارجه اگر خود را پایبند به اصول و ارزش انقلاب می دانست نباید به سفر خود در نیویورک ادامه می داد در حالی که بسیاری از خانواده های ایرانی داغدار بودند.

, .,

محمد سعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر با بیان اینکه قطعا بی تدبیری دولت عربستان منجر به شهادت جمع کثیری از مسلمانان شد نشان از بی لیاقتی حکومت عربستان در بحث تامین امنیت حجاج است گفت: قطعا دولت وظایفی در این خصوص دارد که پس از تقسیم کارهایی که انجام شده وزیر بهداشت به عنوان نماینده عالی دولت به عربستان سفر کردند و قطعا کاری که اکنون وزیر بهداشت می توانند در عربستان انجام دهد اثر گذاری بیشتری دارد تا اگر وزیر امور خارجه کشور می رفت چرا که در حال حاضر وضعیت حجاج ایرانی در اولویت است.

, .,

وی ادامه داد: قطعا پس از حضور مجروحین، جان باختگان و وضعیت مفقودین وزیر امور خارجه باید از دولت عربستان شکایت و پیگیر وضعیت و حق و حقوق حجاج باشد.

, .,

اربابی با اشاره به دست دادن ظریف با اوباما تصریح کرد: ایشان اشتباهی کردند و باید در این خصوص به مسئولین پاسخ دهند ولی اینکه بخواهیم با یک دست دادن ایشان را کافر فرض و سایر کارهای ایشان را فراموش کنیم بی انصافی است.

, .,

 

,

سید باقر حسینی نیز بیان داشت: هشدارهای قاطعانه رهبر انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر باعث شد رفتار و عملکرد سعودی با تیم اعزامی جمهوری اسلامی تغییر کند.

, .,

وی بیان داشت: هر زمان جمهوری اسلامی ایران با اقتدار سخن گفته است باعث تغییر مواضع گزافه گویان شده است.

, .,

حسینی با بیان اینکه مسئولین باید در سخنانشان همان اقتداری رهبری را داشته باشند افزود: باید با صلابت در مقابل توطئه گران و افرادی که منافع ملی را تهدید می کنند ایستادگی کرد.

, .,

نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی ها فکر می کنند مواضع دوستانه ایران باعث ارتباط گسترده با دیگر کشورها می شود، اما برخی ها جز زبان زور چیزی نمی فهمند جمهوری اسلامی ایران باید با اقتدار مدعیان را ملزم به رعایت قوانین بین الملل کند.

, .,

وی با بیان اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب مانع هرگونه مماشت و اتخاذ مواضع منفعلانه از سوی مسئولین است بیان داشت: برخورد عزتمندانه و با صلابت از وظایف دستگاه دیپلماسی است و باید در شرایط حساس لبخندهای سیاسی کنار گذاشته شود.

, .,

اما حمید رضا پشنگ ریگی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه منا و پیگیری های وزارت امور خارجه کشور ضمن اینکه در این خصوص مصاحبه نمی کند، گفت: در حال حاضر باید منتظر تصمیمات کلان کشوری، فراکسیون و ورود حجاج ایرانی به سلامت به کشور باشیم.

, .,

وی مانع ادامه پرسش خبرنگار عصر هامون شد و افزود: صحبتی در این خصوص نمی کند و تلفن را قطع کرد.

, .,

ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه آقای ظریف بر اساس وظیفه خود در این سفر حاضر شدند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشور با توجه به وظایف خود جهت پیگیری مسئله برجام به همراه رییس جمهور به آمریکا سفر کردند و با توجه به شرایط مجبور بودند در این سفر بمانند و همراه رییس جمهور باشند چرا که این سخنرانی تمام سران کشور های دنیا شرکت داشتند.

,

 

,

 

,

نمایندگان کرمانشاه: پاسخگویی آقای وزیر، ضرورت حداقلی

, نمایندگان کرمانشاه: پاسخگویی آقای وزیر، ضرورت حداقلی,

 نمایندگام استان کرمانشاه نیز طی مواضع خود، پاسخگویی وزارت خارجه در خصوص عملکرد منفعلانه در حادثه منا را خواستار شدند.

,

نعمت الله منوچهری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: نمایندگان مجلس، منتظر شنیدن دلائل وزیر امور خارجه در برخورد با فاجعه منا هستند.

, .,

 وی افزود: وزیر امور خارجه باید در رابطه با اقدامات اخیر خود درباره فاجعه منا مورد بازخواست قرار گیرد و دلائل خود را به مجلس ارائه دهد که در صورت عدم اقناع نمایندگان مقوله استیضاح مطرح می شود.

, .,

 نماینده مردم اورامانات با اشاره به خواسته مردم در خصوص پیگیری کم کاری در خصوص رسیدگی به فاجعه حج امسال، بیان کرد: نمایندگان مجلس و به ویژه مردم اورامانات، ولایتمداری را افتخار خود می دانند و بر همین مبنا نیز فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است.

, .,

 منوچهری خاطر نشان کرد: هر آنچه در راستای تحقق فرمایشات معظم له باشد ملاک عمل قرار می گیرد زیرا ملت ایران به بصیرت مقام معظم رهبری اعتقاد کامل دارند.

, .,

 محمد ابراهیم محبی هم، با اشاره به اینکه یک سیاست کلی برای اداره نظام انقلاب اسلامی وجود دارد که مقام معظم رهبری در راس آن قرار گرفته اظهار داشت: حفظ عزت، حکمت و مصلحت در سیاستهای خارجی باید به طور جدی مد نظر قرار داده شود.

, .,

 نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه رجال سیاسی از جمله وزیر امور خارجه نیز باید بر همین مبنا حرکت کنند در غیر این صورت باید نسبت به مجلس و ملت پاسخگو باشند.

, .,

محبی با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه ایران در برخورد با فاجعه منا گفت: وی در آن هنگام که در روزنامه شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اهانت شده بود بدون واکنش به کشور فرانسه سفر کرد که البته مجلس نیز در این راستا اغماض کرد.

, .,

 وی افزود: وزیر امور خارجه باید خود را با سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران تطابق دهد چه اینکه وی وزیر امور خارجه این کشور است و مملکت ما نیز بر اساس یک خط مشی اعتقادی اداره می شود.

, .,

 محبی فاجعه منا را نتیجه جنایات آمریکا و حکام خود سپرده عربستان دانست و گفت: نباید از این فاجعه خون بار که منجر به قتل هزاران مسلمان شد، گذشت.

, .,

 دبیر مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال روزنه ای برای رخنه به این کشور و در نتیجه استحاله درونی انقلاب هستند و برجام را نیز مستمسکی برای ایجاد رخنه می دانند.

, .,

حجت‌الاسلام وحید احمدی هم اظهار داشت: اکنون بحث استیضاح وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست و آقای ظریف باید در کمیسیون مجلس پاسخگو باشد.

, .,

 این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: صورت ساده و خوشبینانه آنچه در منا اتفاق افتاد بی کفایتی مسئولان امر و مسئولان سعودی بود اما با توجه به عمق فاجعه و اتفاقات بعد از آن و نوع برخوردهای مسئولان به نظر می رسد موضوع فراتر از یک حادثه معمولی باشد.

, .,

 وی درباره فاجعه منا افزود:  بخشی از آن را می‌توان مسائل درون حاکمیتی عربستان تحلیل کرد زیرا آنان از این اتفاقات ناخرسند نیستند حتی دست خارجی‌ها در این واقعه با برنامه‌ریزی‌های غیر مستقیم قابل تحلیل است.

, .,

 نماینده کنگاور، صحنه و هرسین خواستار تشکیل گروه حقیقت یاب از سوی کشورهای اسلامی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران برای بررسی فاجعه منا شد و گفت: کشورهای اسلامی باید نسبت به آینده مدیریت حرمین شریفین دخالت کنند و این وضعیت بهترین استدلال برای بی‌کفایتی آنان است.

, .,

 وی با بیان اینکه ایران تنها در حوزه هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرده است اما این مسئله به معنای عادی سازی روابط با آمریکا نیست، گفت: نه آمریکا به عنوان نماد استکبار در مقابل جمهوری اسلامی ایران عقب نشینی می‌کند و نه ایران از آن چارچوبی که امام(ره) برایش تعیین کرده کوتاه می‌آید؛ در این سال‌ها هم ملت ما به پای ارزش‌ها ایستادند بنابراین این دو وضعیت با هم تقابل دارند و باید مراقب باشیم.

, .,

 حجت الاسلام احمدی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص دیدار ظریف و رئیس جمهور آمریکا گفت:  آقاق ظریف دیپلماتی کارکشته و توانمند است اما این اتفاق مصافحه نباید می‌افتاد. آقای ظریف باید در بدو بازگشتش مسئله را توضیح دهد و باید دید کیفیت کار چطور بوده و آیا راه گریزی وجود داشته یا خیر.

, .,

 وی در ادامه افزود: الان بحث استیضاح آقای ظریف مطرح نیست آنچه مطرح است بحث سوال است او باید در کمیسیون و در مجلس نسبت به این مسئله پاسخ دهد.

, .,

 حجت الاسلام احمدی بیان کرد: در ماجرای فاجعه منا آقای ظریف مسئله را در سطح بین‌الملل دنبال کرده چراکه اگر در تهران بررسی می‌شد به عنوان یک ایده مطرح بود اما چون بحث طرح موضوع با دیگر کشورها مطرح می‌باشد آنجا موقعیت مناسبی بود.

, .,

 وی درباره عملکرد وزیر امور خارجه ایران در رابطه با فاجعه منا گفت:  این ادعا که اقدامات آقای ظریف کافی نبوده  نیازمند این است که وی در بازگشتش توضیح دهد اما در نحوه کار بخشی از آن اتفاق منعکس شده برخی نشده است.

, .,

 حجت الاسلام احمدی ادامه داد: خباثت سعودی‌ها در همه زمینه‌ها ذاتی است و اگر بعد از  این 2 روز اخیر کنار آمدند نتیجه تشر رهبری بود که رعایت کنند و گرنه پیش از بیانات مقام معظم رهبری حقیقتا کوچکترین همراهی نشان ندادند.

, .,

 سعید حیدری طیب با اشاره به حادثه حج امسال و شهادت حاجیان اظهار داشت: این فاجعه ناشی از سوء مدیریت و بی‌تدبیری حکام سعودی بود زیرا اگر آنان مسئولیت پذیر بودند و شعائر اسلامی برایشان اهمیت داشت جلوی این واقعه تلخ را می‌گرفتند.

, .,

 

,

وی با بیان اینکه این حادثه لکه ننگی برای سعودی‌ها بود، گفت: حکام عربستان یا به فکر عیاشی‌اند یا در اندیشه حمایت از داعش و تروریست پروری هستند.

, .,

 به گفته این نماینده مجلس بر همگان روشن است که تمام تروریست‌ها از عربستان سعودی پرورش پیدا می‌کنند.

, .,

 حیدری طیب خواستار سپرده شدن برگزاری حج به کشورهای اسلامی شد و گفت: سعودی‌ها عدم توانایی خود را ثابت کردند و مقام معظم رهبری با بیانات خود که به حق در میان مسلمین و احراب سیاسی فصل الخطاب است به سعودی ها فهماندند که ایران از آن کشورهایی نیست که تن به رذالت‌های سعودی‌ها بدهد.

, .,

 وی در ادامه بیان کرد: اقدامات سعودی ها ادامه روش صدام کافر است و باید هر چه زودتر از این راه تغییر مسیر دهند و  خودشان را در برابر کشورهای اسلامی قرار ندهند.

, .,

محمد رزم، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مطابق سیاق معمول دور از دسترس قرار داشت و بعد از خاموش بودن چند ساعته تلفن همراه؛ تماس های ورودی خود را پاسخ نمی داد.

, .,

 عبدالرضا مصری در رابطه با رسیدگی مجلس به فجایع منا و سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه اظهار داشت: طرح دو فوریتی پیگیری ابعاد حادثه منا و ساماندهی حج برای سالهای آتی از سوی برخی از نمایندگان امضا شده که به چگونگی استقبال مجلس از آن بستگی دارد.

, .,

 نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: خواست نمایندگان مجلس در این رابطه تعیین کننده است. وزارت خارجه در خصوص چگونگی پیگیری فاجعه منا بابد به مجلس پاسخگو باشد علی جلیلیان گفت: هر مدیری در نظام جمهوری اسلامی باید نسبت به وظایف خود پاسخگو باشد و این پاسخگویی باید به وظایف بزرگتر، دقیقتر و به روز تر باشد.

, .,

 علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص حادثه اسفناک منا باید وزارت خارجه به نمایندگان مردم توضیح بدهد که چه اقداماتی انجام داده و تا چه اندازه مواضع دستگاه دیپلماسی با ابعاد حادثه تناسب داشته است.

, .,

 عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی پیگیری حقوقی این حادثه را در مراجع داخلی و بین المللی حق جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

, .,

 تلفن همراه فتح الله حسینی نماینده مردم شهرستانهای سرپل ذهاب گیلان غرب و فصرشیرین هم برای پرسیدن سوال ضرورت استیضاح یا عدم استیضاح وزیر امور خارجه در دسترس نبود.

,

 

,

 

,

نمایندگان ایلام: در حال نتیجه گیری برای تصمیم نهایی هستم

, نمایندگان ایلام: در حال نتیجه گیری برای تصمیم نهایی هستم,

نمایندگان استان ایلام هم به طرح استیضاح وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان دادند.

, .,

"عمران علیمحمدی"، نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان در فاجعه منا و نیز دست دادن ظریف با اوباما در گفتگو به خبرنگار ایلام بیدار گفت: بنا بر اظهارت اولیه اعلام شده که این دیدار اتفاقی بوده اما باید بررسی کرد که آیا صحت دارد یا خیر.

, ", .,

وی اظهار کرد: در این رابطه بایستی وزیر امور خارجه به مجلس آید و توضیحات لازم را در این خصوص اعلام کند.

, .,

این نماینده مجلس افزود: با این وجود واقعیات و زوایای این اتفاق هنوز مشخص نیست و در ابتدا باید واقعیات روشن و سپس تصمیم گیری کرد.

, .,

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بایستی در بررسی ها به این مهم پی برد که وی آیا به اوباما دست داده یا خیر و چنانچه قضیه روشن شود وزیر خارجه باید پاسخگو باشد.

, .,

علیمحمدی تأکید کرد: از آنجا که ایران هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با امریکا ندارد، در صورت اثبات این دیدار ظریف باید پاسخگوی اقدام خود باشد.

, .,

این نماینده مجلس عنوان کرد: نمایندگان مجلس از این موضوع ناراحت هستند و وی باید توضیحات لازم را ازئه دهد.

, .,

"علیمحمد احمدی"، نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه هنوز صحت و یا رد دقیق این موضوع صورت نگرفته و با توجه نیاز توضیحات وزیر امور خارجه در این خصوص بنا داریم تا با دوستان مورد را مورد بررسی قرار دهیم که تا روز یکشنبه این تصمیم گرفته خواهد شد و نظر نهایی را آن روز اعلام خواهم کرد.

, ", .,

علیرغم تماس های مکرر ما با احمد شوهانی دیگر نماینده مردم استان در مجلس وی پاسخگو نبود.

, .,

 

,

نمایندگان مازندران: ناتوانی را به خوبی دیدیم

, نمایندگان مازندران: ناتوانی را به خوبی دیدیم,

احمدعلی مقیمی نماینده بهشهر، درباره حوادث منا، اظهار کرد: وقتی کشوری در یمن لشکرکشی می‌کند و به‌دنبال تغذیه داعش باشد، از مسائل داخلی کشور خود بازمانده و این حادثه دلخراش اتفاق می‌افتد که کشورهای مسلمان را عزادار کرد.

, .,

وی افزود: اتفاق منا یک سناریوی از قبل تعیین شده بوده که هنوز وحشت دارند اجساد را به ما تحویل دهند، چون مسائلی پشت پرده است که فعلاً به‌دلیل حضور حجاج ما در عربستان نمی‌توان بیان کرد، اما پس از بازگشت حاجیان از مکه، جنایات پشت پرده را بیان می‌کنند.

, .,

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه با این جنایت اسف‌باری که آل‌سعود در حق حاجیان ما و مسلمانان جهان انجام داد شاهد وادادگی دستگاه دیپلماسی برای حل این مشکل بودیم، سوال ما این است که آیا سیاست‌های دیپلماتیک شما فقط در ارتباط با آمریکا کارساز است؟

,

وی تصریح کرد: نمایندگان کشور ما برای رسیدگی به امور مجروحان و مفقودان، چندروز سرگردان بودند، عربستان اجازه ورود به آنها نداد و دستگاه دیپلماسی ما هیچ‌کاری نتوانست انجام دهد.

, .,

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ناتوانی دستگاه دیپلماسی در حادثه منا را به‌خوبی می‌بینیم که حتی نتوانستند ویزای مسئولان ایرانی را اخذ کنند، اما همین دستگاه دیپلماسی در رابطه با آمریکا و مصافحه با شیطان بزرگ چنان منفعلانه عمل می‌کند که خلاف ۳ اصل عزت، مصلحت و حکمت جمهوری اسلامی ایران است.

, .,

مقیمی با بیان اینکه دست دادن وزیر امور خارجه با شیطان بزرگ عبور از خطوط قرمز نظام و خلاف وصیت امام و شهیدان است، گفت: یقیناً آقای ظریف با حضور در مجلس باید پاسخگوی ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی در حوادث منا و همچنین مصافحه با شیطان بزرگ باشد.

, .,

عبدالوحید فیاضی هم با تسلیت فاجعه منا، گفت: بی‌کفایتی رژیم آل‌سعود در بروز این فاجعه مشهود بود و حکایت‌های پس از این کشتار نشان داد که آل‌سعود تمایلی به همکاری ندارد.

, .,

وی افزود: این فاجعه شبیه یک هولوکاست جدید در دنیای اسلام شهرت گرفته است و دنیا و جهان اسلام باید آل‌سعود را محاکمه کند.

, .,

نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدام ضعیف دولت در این فاجعه، تصریح کرد: از دولت انتظار بیشتری می‌رفت، دولتی که پیشرو در سبک دیپلماسی است و تمام توان خود را معطوف عرصه دیپلماسی برای تدبیر فضای کشور کرده است، می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی این مشکل را حل کند.

, .,

فیاضی خاطرنشان کرد: دولت متأسفانه در ابتدایی‌ترین سطح روابط دیپلماتیک با عربستان متوقف شد و هیچ کمکی نتوانستد به این ماجرا کنند و این ضعف مشهود به‌عنوان سوال جدی مردم و نمایندگان مجلس است.

, .,

نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: موضوع استیضاح وزیر امور خارجه هنوز در دستور کار نیست اما جلسه روز یکشنبه و حضور وزیر امور خارجه وضعیت را مشخص می‌کند.

, .,

سیدهادی حسینی اما  با حمایت از عملکرد وزارت امور خارجه، اظهار کرد: عملکرد مجموعه وزارت امور خارجه در این مدت بسیار خوب بوده است.

, .,

 

,

وی با بیان اینکه عملکرد فردی آقای ظریف نیز بسیار خوب است، افزود: همانطور که همه مردم ایران مشاهده کردند وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف زحمات زیادی را برای توافق هسته‌ای کشیدند و یک توافق خوب را به ثمر نشاندند.

, .,

نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ، با اشاره به حادثه منا، تأکید کرد: تا به امروز که وزارت امور خارجه خوب عمل کرده است و طی چند مرحله با احضار سفیر عربستان تذکرات لازم را به حکومت این کشور رسانده است.حسینی افزود: در حال حاضر نیز به‌جای پرداختن به مسائل داخلی و جناحی، باید فضای عمومی کشور را برای ورود آسان زائران بیت‌الله الحرام به ایران را آرام کنیم.

, ., .,

وی با اشاره به موضع رهبری در مورد آل سعود اظهار کرد: موضع صریح رهبری در مورد آل سعود و حادثه منا حجت را بر همه تمام کرد و مطمئناً دولت‌مردان نیز بر اساس همین موضع گیری در حال انجام وظایف خود هستند.

, .,

وی در ادامه به موضوع دست دادن محمد جواد ظریف با اوباما اشاره کرد و گفت: دست دادن یک امر دیپلماتیک است و در مذاکرات نیز بارها شاهد بودیم که آقای ظریف با وزیر امور خارجه آمریکا دست داده است.

, .,

نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ، با بیان اینکه انتقاد به دست دادن ظریف با اوباما تندروی است، تصریح کرد: آقای ظریف یک فرد انقلابی است و موضع وی در مورد آمریکا نیز بارها بیان شد.

, .,

وی با اشاره به اینکه نباید وزیر امور خارجه را بابت این کار متهم کنیم، افزود: وزیر امور خارجه ما مرتکب هیچ‌گونه خلافی نشده است بلکه وقتی در راهروی سازمان ملل با آقای اوباما برخورد کرد طبق عرف دیپلماتیک و بر اساس رفتار انسانی با وی دست داد.

, .,

حسینی در پایان با بیان اینکه ما دست ندادن را فقط در مورد رژیم صهیونیستی قبول داریم، خاطرنشان کرد: وقتی با کشوری مثل آمریکا مذاکره می‌کنیم و تمامیت آن را قبول داریم نباید در مورد موضوع کوچکی همانند دست دادن حساسیت نشان دهیم.

, .,

شمسالله شریعت‌نژاد هم اظهار کرد: ظریف از چهره‌های برجسته در عرصه بین‌المللی و از افتخارات ملت و نظام اسلامی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

, , .,

وی با تقدیر از عملکرد ظریف در عرصه روابط بین‌الملل، دامنه وظایف ایشان را بسیار وسیع و پرمخاطره توصیف کرده و تأکید کرد: بی‌شک خواسته منتقدان نسبت به عملکرد ظریف تحقق نخواهد یافت، چراکه دکتر ظریف از چهره‌های سیاسی مورد اعتماد و حمایت مقام معظم رهبری است.

, .,

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: در شرایطی که دولت جهت عبور از یک بن‌بست تاریخی سخت به حمایت مجلس نیازمند است، طرح چنین ادعاهایی به نفع ملت و نظام نیست.

, .,

قاسم احمدی‌لاشکی اما  با اشاره به موضوع دست‌دادن محمدجوادظریف با اوباما، اظهار کرد: وزیر امورخارجه فرد اول دیپلماسی کشور است و بنابراین حوزه اختیارات، خواسته‌های مردم و انتظاری که مجلس و سایر اعضای دولت از او دارند، مشخص است.

, . ,

وی بیان‌کرد: باید منتظر توضیح وزیر امورخارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی باشیم و اینکه آیا این مسئله در پروتکل دیده شده بود یا نه؟

,

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه از سویی نماینده محترمی با الفاظ بد از تریبون مقدس مجلس بخواهد این موضوع را بیان کند را اصلا نمی‌پسندم؛ چرا که بالاخره هر چیزی روال و آیینی دارد.

, .,

وی ادامه داد: در کشور ما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وجود دارد و قطعاً این عزیزان این موضوع را پیگیری و بررسی می‌کنند.

, .,

وی با اشاره به اینکه در موضوع انرژی هسته‌ای و برجام همه تلاش کردند اما نقش ویژه آقای ظریف انکارناپذیر بود، اضافه کرد: برای نتیجه برجام منتظریم تا هم گزارش برجام در مجلس قرائت شود و هم نقطه نظرات مهم که از جمله آنها نظر مقام معظم رهبری که مهم‌ترین و موثرترین نظر است بیان شود تا راهگشای مجلس باشد.

, .,

سیدرمضان شجاعی‌کیاسری نیز با محکوم کردن رژیم سعودی، عملکرد دستگاه دیپلماسی ایران را در قبال این جنایت ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در حادثه منا و اتفاقات بعد آن ضعف دستگاه دیپلماسی ایران محسوس شد.

, .,

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران با اطلاع از وقایع منطقه باید پیش‌بینی همچین فجایع را می‌کرد، خاطرنشان کرد: تمام ارگان‌ها مربوط، به‌‌ویژه دستگاه دیپلماسی کشور باید این فاجعه را پیش‌بینی می‌کرد و زمینه حل‌ و فصل مشکلات را در نظر می‌گرفت.

, .,

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار خارج از عرف رژیم عربستان بعد از فاجعه منا، اظهار کرد: اینکه عربستان دعوت دیپلملتیک ایران را برای حل و فصل اوضاع جان‌باختگان فاجعه منا رد می‌کند، قابل دفاع نیست، چرا دستگاه دیپلماسی ما آنقدر ضعف از خوذ نشان دهد که رژیمی چنین اجازه‌ای به خود دهد که یک کشور متخاصم هم حق آن را ندارد.

, .,

کمال علی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، گفت: متاسفانه بی‌کفایتی آل سعود و مسئولان برگزاری حج و بداخلاقی آنها باعث از دست دادن جمعی از حجاج هم‌وطن ما شد، وزارت امور خارجه به‌نظر می‌رسد دیپلماسی ضعیفی را در پیش گرفته است و دولت نیز باید جدی‌تر از این برخورد می‌کرد.

, .,

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات رهبری توقعاتی که از رعایت اخلاق اسلامی در مدیریت حج داشتیم شاهد نبودیم، افزود: الحمدلله حضرت آقا به موقع تذکر دادند، با این تذکر و پیگیری دستورات ایشان شاهد اقداماتی بودیم که باعث شد ابدان جان‌باختگان فاجعه منا به کشور بازگردد.

, .,

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی خاطرنشان کرد: ما از عملکرد دستگاه دیپلماسی رضایت کامل نداریم و باید جدی‌تر عمل می‌شد ما در مجلس در قالب تذکر و سوال از وزیر خارجه پیگیر هستیم که چرا به‌خوبی عمل نکرده است.وی با اشاره به اینکه کار آقای ظریف در برخورد با اوباما خطا و اشتباه بود، تاکید کرد: در دیپلماسی امروز «اتفاق» هیچ معنایی ندارد، چراکه صحبت‌ها و دست دادن‌ها در دیپلماسی امروز دنیا تحلیل می‌شود.

, ., .,

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این دست دادن مطمئنا اتفاقی نبوده، تصریح کرد: کوچه پس کوچه های خیابان نیست که کسی را اتفاقی ببینیم و دست بدهیم، مجلس این موضوع را حتماً پیگیری می‌کند.

, .,

عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌و‌گو با خبر‌نگار بلاغ، با‌بیان این‌که انتظار‌مان در بخش سیاست خارجی از آقای ظریف خیلی بیشتر از این‌ها بود، اظهار کرد: درست است که مسئله هسته‌ای و مذاکرات ژنو بسیار سرنوشت‌ساز است اما این دلیل نمی‌شود که همه ارکان وزارت‌خارجه را رها کنیم.

, .,

وی به ملاقات‌های شتاب‌زده ظریف در زمان فاجعه منا در کشور‌های مختلف اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه در مسئله منا باید از دیگر ارگان‌های کشور فعالیت بیشتری از خود نشان می‌داد و حتی خود وزیر هم باید سفر‌های دیگرش را متوقف می‌کرد.

, .,

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر بهداشت مسئول پیگیری مسائل سیاسی وزارت خارجه نیست و وقتی در وزارت خارجه کفه سیاسی تراز نشود، قطعاً هزینه‌هایی باید داد.

, .,

یوسفیانملا رها کردن مذاکرات از سوی وزیر امور خارجه را در زمان این فاجعه بزرگ یک امر ضروری دانست و اضافه کرد: ظریف می‌بایست مذاکرات را رها و مسائل منا را پیگیر می‌شد، در صورتی که در طول این مدت همه ابتکار عمل دست سازمان حج و زیارت بود.

, , .,

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی، پیگیری سرنوشت بازماندگان در منا و غربت ایرانیان را یادآور شد و تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی تذکر جدی به آقای ظریف داده می‌شود.

, .,

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌های داخلی مجلس با بیان این‌که ظریف می‌بایست تهاجم سیاسی را ساماندهی می‌کرد و تمام وزارت‌خارجه را به سمت این موضوع گسیل می‌داد، خاطر‌نشان کرد: بعد از کشتار سال 66 شرایطی که برای حجاج در منا پیش آمد، بی‌سابقه بود و اصلاً تحرکی در نظام خارجی ندیدیم.

, .,

یوسفیان‌ملا در پایان کم‌کاری از سوی وزارت‌خارجه را توجیه‌ناپذیر دانست و گفت: اگر به ظریف ویزا داده نشد می‌توانست از طریق کشور همسایه اقدام کند و وارد عربستان شود.

,

, ,

 

,

نمایندگان گیلان: برخورد قاطعانه تر را انتظار داشتیم

, نمایندگان گیلان: برخورد قاطعانه تر را انتظار داشتیم,

ناصر عاشوری در گفتگو با بهجت نیوز، با اشاره به سوء مدیریت مقامات سعودی در اداره مناسک حج امسال گفت: مادامی که اداره حج به دست آل سعود باشد باید شاهد چنین موارد باشیم و بهترین راهکار این می‌باشد که کشورهای جهان اسلام در اداره حج به عربستان کمک کنند و یا مشاوره بدهند.

, .,

ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در خصوص عملکرد دولت در مواجهه با بحران پیش آمده در عربستان گفت : وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه چندین بار پیاپی درخواست ورود به این کشور را داده بودند اما مسئولان عربستانی هربار درخواست ایران را رد میکردند

,

عاشوری درباره اینکه آیا عملکرد دستگاه دیپلماسی را مناسب این حادثه میدانست یا خیر ، گفت : دستگاه دیپلماسی کشورمان پیگیریهای لازم را انجام داده بود.

, .,

وی در واکنش به زمزمه هایی که در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه مطرح میشود ، بیان کرد : تاکنون حرفی از این مسئله در مجلس مطرح نشده و فعلا استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح است و اگر چنانچه استیضاح وزیر امور خارجه مطرح شود بنده فعلا به صلاح نمیدانم و مخالف این استیضاح خواهم بود.

, .,

حسن تامینی نماینده مردم رشت در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به فاجعه منا گفت: متاسفانه رژیم آل سعود بعد از اعمال جنایات فراوان در یمن و کمک به تروریستهای تکفیری در عراق و سوریه، این بار با بی کفایتی خود در حادثه رمی جمرات و منا ، به دنبال فرافکنی و متهم نمودن دیگر کشورهای مسلمان، به خصوص ایران بوده است.

, .,

نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه این رفتارها زشت و خائنانه است گفت: آل سعود به دنبال فرار از پاسخ گویی به کشورهای اسلامی میباشد. البته هرچند به خاطروابستگی رسانه های دنیا به آمریکا، این رسانه ها سعی میکنند که موضوع را به شکل واقعی بازتاب ندهند، ولی دنیا همه ی این حوادث را مشاهده میکند.

, .,

وی در ادامه تصریح کرد: ما در این قضایا می بایست قاطعانه تر عمل بکنیم و احساس بنده این است که رهبرمعظم انقلاب با سخنان قاطع و به موقعشان دل همه ی داغداران و مردم ایران را شاد نمودند.

, .,

تامینی در پایان گفت: همه ی ما نمایندگان در راستای خدمت به فرمایشات آقا هستیم و اگر قرار بر دادن هزینه ای باشد قطعا در این راه پرداخت میکنیم و همه دیدیم که بعد از فرمایشات آقا بود که سران رژیم سعودی از آن موضع قبلی خود برگشتند و احساس خطر نمودند و ظاهرا همکاری سعودی ها در این خصوص با ایران بیشتر شده است و پیشنهاد بنده این است که همواره باید برخورد ما در این موارد قاطعانه باشد.

, .,

 رئیس مجمع نمایندگان گیلان درگفتگو با خبرنگار آستان‌خبر با بیان اینکه بی‌تدبیری‌های حکام آل سعود موجب از دست رفتن هزاران مسلمان و تعداد زیادی از هم‌وطنانمان شد اظهار کرد: عربستانی کشوری نیست که ما در برابر بداخلاقی‌های آن‌ها این‌طور کوتاه بیاییم.

, .,

محمدحسین قربانی بابیان اینکه در چند روز نخست در پیگیری رویکردهای این حادثه جان‌گداز جو سیاسی به نفع ما نبود اظهار کرد: موضع‌گیری قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی در نوشهر موجب تغییر در رویکرد جهانی و عملکرد دولت برای پیگیری بیشتر این حادثه شد.

, .,

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: احضار کاردار عربستان در چند نوبت و تصویب اعزام چند نفر از وزرا در جلسه هیئت دولت به عربستان ازجمله اقدامات دولت در چند روز نخست بود که عربستان از دادن ویزا به مسئولین ایران خودداری می‌کرد.

, .,

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم استقبال از پیکرهای جان‌باختگان فاجعه منا گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور می‌تواند رویکرد سیاسی را به نفع ما تغییر دهد که این موضوع می‌بایست از روز اول صورت می‌گرفت.

, .,

قربانی با مناسبت خواندن عملکرد دولت پس از تذکر قاطع رهبر معظم انقلاب به حکام سعودی اظهار کرد: جا داشت که وزارت امور خارجه این موضع‌گیری‌ها را به‌صورت شفاف و قاطع از روز اول در دستور کار قرار می‌داد زیرا بنا بر فرمایش امام راحل کوتاهی ما باعث پیشروی دشمنان می‌شود.

, .,

شکری نماینده ماسال، تالش و رضوانشهر: سال گذشته گفتند تلفن اوباما اتفاقی رخ داده است امسال هم می گویند این دست دادن اتفاقی رخ داده است

,

محمود شکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ماسال، درباره موضوع دست دادن وزیر امور خارجه کشورمان با اوباما اظهار داشت: آقای ظریف اشتباه کردند. این موضوع احتمالا سیاسی بازی است. گفته اند بصورت شانسی و اتفاقی با هم روبرو شده ایم.

, .,

وی افزود: سال گذشته گفتند تلفن اوباما اتفاقی رخ داده است امسال هم می گویند این دست دادن اتفاقی رخ داده است. چگونه می شود که آقای اوباما اتفاقی با شما روبرو شده‌اند.

, .,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن در هر صورت دشمن است و ما باید جانب احتیاط را در مسائل دیپلماتیک رعایت می کردیم.

, .,

حکیمی نماینده رودبار: دست دادن ظریف با اوباما به ضرر نظام بود/ قاطعانه به استیضاح ظریف رأی مثبت می دهم

,

عطاء الله حکیمی نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار درسیاهکل در رابطه با عملکرد دولت پس از حادثه منا، با بیان اینکه رژیم جلاد عربستان به  جز زبان زور چیز دیگری را نمی فهمد، اظهار داشت:  دولت لازم است که مقداری محکم تر و قوی تر در ارتباط با دیپلماسی خارجی کار بکند.

, .,

وی افزود: تلاش دولت در حد دیپلماسی بوده و پی گیری های بسیار نرمی پس از حادثه منا انجام شده است که این تلاش ها در ارتباط با رژیم هایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان به هیچ وجه پاسخگو نیست.

, .,

این نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد: رژیم آل سعود سریحا ایران و همه کشورهای اسلامی را سرکار گذاشته بود ولی به محض اینکه مقام معظم رهبری در نوشهر یک پیام کوتاه و یک هشدار کوچکی دادند نتیجه برعکس شد و آنها حاضر شدند همکاری کامل را با ایران داشته باشند.

, .,

حکیمی در رابطه با استیضاح وزیر امور خاجه دولت یازدهم گفت: ظریف وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و ما نیز احترام وی را حفظ می کنیم؛ ولی آقای ظریف باید بداند که آمریکا دشمن ما است.

, .,

وی با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ما کاملا آشکار است، تصریح کرد: آمریکایی که همین الان به قول خودش برجام را در کنگره خود تصویب کرده است؛ اما همزمان نیز از هر جهت که قابل تصور باشد در حال تحدید کردن ایران است. به صورت رسمی نیز اعلام می کند که تحریم ها را برنمیداریم، پول های ما را آزاد نمی کنند و در صورت امضای برجام نیز هیچ همکاری دیگه ای با ما نخواهد کرد و همه این ها نشان دهنده دشمنی آمریکایی ها با جمهوری اسلامی ایران می باشد.

, .,

نماینده رودبار با انتقاد شدید از دست دادن ظریف با اوباما در راهروی سازمان ملل، تأکید کرد: چرا باید من با دشمن دست بدهم؟! حرکت آقای ظریف اصلا به صلاح نظام جمهوری اسلامی نبوده و قطعاً به ضرر ایران تمام شده است. به نظر من این مسیر، مسیر اصلا خوبی نبوده و آقای ظریف باید پاسخگو باشد و در این شکی ندارم.

, .,

حکیمی در پاسخ به خبرنگار درسیاهکل که در صورت استیضاح ظریف، شما جزو موافقین استیضاح خواهید بود یا مخالف آن، گفت: من تا این زمان جزو امضاء کنندگان استیضاح نبودم، اما اگر بخواهد استیضاح بشود قاطعانه به آن رأی مثبت می دهم و ۱۰۰ درصد موافق استیضاح ظریف هستم.

, .,

وی ادامه داد: ما منکر تلاش ها و پی گیری های آقایان از جمله آقای ظریف نیستیم، ولی قرار نیست که با یک سری برخوردهای غیر اصولی و بدور از شأن جمهوری اسلامی، وجهه نظام جمهوری اسلامی را زیر سئوال ببرند. این حرکات ۱۰۰ درصد به ضرر ایران تمام خواهد شد و در مذاکرات قطعا به نفع ما نخواهد بود.

, .,

 جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی ۸دی در خصوص فاجعه منا و عملکرد دولت تدبیر در قبال این حادثه گفت: در رابطه با فاجعه ای که در منا پیش آمد و چند هزار نفر از مردم کشته شدند واقعا یک حادثه ی بسیار هولناکی است و شاید هنوز ابعاد این حادثه کامل روشن نشده ، باید سازمان های بین المللی ، دادگاه لاحه همه ی اینها باید ورود بکنند و یک کمیته حقیقت یابی تشکیل بدهند و واقعه را به طور دقیق مورد بررسی قرار بدهند.

, .,

وی در ادامه گفت: نمیشود باور کرد که چهار پنج هزار نفر آدم در یک فشردگی جمعیت فوت بکنند. این در دنیا سابقه ندارد حالا گاهی اوقات حادثه پیش امده و چند نفر زیر دست و پا له شدند ولی نه این حجم جمعیت که به این شکل و آن هم جمعیتی که همه ساماندهی شده هستند ، همه در غالب کاروانها هستند و جمعیت بدون سازماندهی نیست و میتوانستند هشدار بدهند به کاروانها که نیروهای خودشان را جابه جا کنند تا فشردگی کمتر پیش بیاید. معلوم است که این واقعه از عمد بوده و این حادثه هیچ توجیهی ندارد .

, .,

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم که دستگاه دیپلماسی ما در این بخش واقعا فعال تر بشود. در حالی که دیدیم وزیر امور خارجه ما با اوباما خوش و بش میکند! خب این واقعا موجب دلخوری مجلس و نمایندگان ملت و خود ملت میشود و همه میدانیم که پشت جنایتی که عربستان دارد انجام میدهد چه در یمن چه در سوریه چه در جاهای دیگر که گروههای تروریستی را آموزش میدهد آمریکا است که دارد حمایت میکند.

, .,

کوچکی نژاد تصریح کرد: این نوع واکنشی که دستگاه دیپلماسی ایران انجام داد واکنش محکمی نبود و این مواضع انقلابی و قاطعی که مقام معظم رهبری اعلام کرد که ما اقداماتی در خصوص گستاخی های عربستان انجام میدهیم و این عقب نشینی شدید عربستان را به همراه داشت و اگر این مواضع انقلابی مقام معظم رهبری نبود این ها پیکرها را تحویل نمی دادند و نمیگذاشتند که بیمارستان ها را سرکشی کنند و مصدومین و متوفی ها را شناسایی بکنند.

, .,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما انتظار داشتیم که دستگاه دیپلماسی ما تلاش میکرد به جای اینکه حضرت آقا وارد میدان بشوند و این برخورد قاطع را با عربستان داشته باشند . بعد از اون هم دستگاه دیپلماسی به کندی حرکت کرد.

, .,

وی در ادامه گفت: من در شرایط فعلی با استیضاح ظریف موافق نیستم چون به صلاح نیست. باید مجلس با تذکر وزیر امور خارجه را متنبه کند که این نوع تحرکات در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و با توجه به اینکه ما در شرایط سخت دیپلماسی هستیم.

, .,

وی همچنین گفت: تیم وزارت خارجه هم بالاخره تلاش کردند و مقام معظم رهبری هم تایید کردند و برای اینکه بتوانند توافق برجام را با سرعت و با اقتدار به جلو ببرند موضوع استیضاح مناسب شرایط انقلاب و امروز جامعه نیست.

, .,

کوچکی نژاد در پایان گفت: من از همه ی جراید و مردم ایران تشکر میکنم و به مردم گیلان هم تسلیت عرض میکنم ، تعدادی از جانباختگان گیلانی هستند و پیکر مطهرشان امروز به گیلان آمد. انشالله که مراسم تشییع پیکر این عزیزان پر شور برگزار می شود و  انشالله بتوانیم او وظیفه ای که مربوط به ماست را انجام بدهیم.

, .,

 صفر نعیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ماسال، درباره دست دادن جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با رییس جمهور آمریکا اظهار داشت: اگر رئیس جمهور ما با وزیر امور خارجه آمریکا دست می داد، برای ما ذلت و خفت بود و فرقی نمی کرد که وزیر آمریکا و یا رئیس جمهور ما دست دراز کرده باشد.

, .,

وی افزود: حال که اوباما رئیس جمهور آمریکا با وزیر خارجه ما دست داده است برای ما ذلت و خفت محسوب نمی شود اما افتخاری هم برای ما نیست چرا که ما ارتباط با آمریکا را به عنوان یک کشور مستکبر افتخار نمی دانیم.

, .,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این ارتباط با ما در سطح وزیر و آمریکا در سطح رییس جمهور بوده است گفت: باید توجه داشت اگر ذلتی هم باشد، این ذلت برای آمریکاست نه برای ما.

, .,

نعیمی رز ضمن بیان خوی استکباری آمریکا اظهار کرد: ما آمریکا را عدد و رقمی نمی بینیم که دست دادن رئیس جمهور این کشور با وزیر امور خارجه ما برای ما عزت آور باشد.

, .,

وی در پاسخ به اینکه رأی شما درباره استیضاح وزیر امور خارجه چیست گفت: من مخالف استیضاح وزیر امور خارجه هستم و دلیل مخالفت من هم این است که دست دادن با رییس جمهور آمریکا هر چند برای ما افتخاری نیست اما مایه ذلت هم نیست بلکه خفت و ذلت در این رابطه برای آمریکاست.

, .,

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با «لاهیجان»، در پاسخ به این سوال که موضع وزارت امورخارجه و دولت را در قبال فاجعه منا و از دست رفتن ۴۶۲ نفر از هموطنان مان چگونه ارزیابی می کنید گفت: من فکر میکنم که ابتدا به ساکن موضع منطقی گرفتند و باید مقداری مدارا کنیم تا تمام جنازه ها و زوارمان را به داخل ایران انتقال دهیم.

, .,

وی افزود: طبیعی است که بعد از این انتقال می توانیم در فضای بهتری بنشینیم و در این باره تصمیم گیری کنیم.

, .,

جعفر زاده با بیان اینکه موضع مقام معظم رهبری هم بسیار عالی بود و تلنگر و هشداری به آل سعود بود که جدی تر با داستان برخورد کنند و از طرفی هم کمک به دولت بود افزود: من فکر میکنم موضع مقام معظم رهبری کارهای دولت را بسیار تسهیل بخشید و کمک زیادی کرد.

, .,

جعفرزاده در پاسخ به این سوال خبرنگار«لاهیجان»، که با این احتساب شما به استیضاح دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه فکر هم نمی کنید با خنده گفت: نه،چه استیضاحی و استیضاح برای چه.

, .,

 

,

 

,

نمایندگان اذربایجان‌شرقی: شانی که حفظ نشد

, نمایندگان اذربایجان‌شرقی: شانی که حفظ نشد,

فاجعه‌ی منا و سهل انگاری وزارت خارجه‌ی کشور نسبت به پیگیری این ماجرا موضوعی است که واکنش جمعی از نمایندگان استان را در پی داشت. در همین راستا با تعدادی از نمایندگان گفت‌وگویی انجام دادیم که متن آن به شرح ذیل است:

, :,

علی علیلو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج با اشاره به فاجعه منا و بی کفایتی آل سعود در مدیریت مناسک حج، اظهار داشت: کاری را که باید وزارت خارجه و دولت انجام می‌داد رهبر معظم انقلاب عملی کرد، اصلا موضعی که رهبری گرفت به عنوان فرمانده کل قوا متفاوت‌تر و نافذتر از مواضع دولت است.

, .,

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فردی دیپلماتیک نیست و تمام بیاناتش از روی حقیقت است، اگر آل سعود به تذکرات رهبر توجه نمی‌کرد قطعا با واکنش سختی روبرو می‌شد، شاید اگر دولتمردان چنین مواضعی را می‌گرفتند همچون آقا کلامشان نافذ نمی‌شد.

, . ,

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ هر موقع مجلس و یا دولت در خصوص موضوعی کوتاهی کرده و واکنشی نداده‌اند، رهبری به صورت مستقیم به خاطر دفاع از حیثیت نظام در عرصه سیاسی و اقتصادی وارد عمل شده‌اند. ادبیات حضرت آقا را اگر دولتمردان می‌گفتند آل سعود به آنها توجه نمی‌کرد و اظهارات سایر مسئولین را ادعا می‌پنداشت.

, .,

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر استیضاح احتمالی وزیر خارجه، بیان داشت: بحث استیضاح آقای ظریف قابل بررسی است و باید در انجام این کار شرایط را در نظر گرفت، رهبری تنها اجازه مذاکره ایران با 1+5 را درخصوص مسایل هسته‌ای دادند و بارها هشدار دادند که مذاکره ایران و آمریکا در حد هسته‌ای خواهد بود اما آقای ظریف رفتارهایی را در مجمع عمومی سازمان بین الملل از خود نشان دادند که قابل نقد است.

, .,

وی افزود: دست دادن آقای ظریف با اوباما در عرف دیپلماتیک تعریفی ندارد و به نوعی وهن، نادیده گرفتن مواضع مردمی، نظام و انقلاب است.

, .,

وی یادآور شد: در حاشیه مجمع سازمان عمومی بین الملل آقای ظریف و کری در مقابل دوربین‌ها با یکدیگر دست دادند و به نوعی رفتار کردند که انگار دوستی عمیقی بین دو کشور وجود دارد، این درحالی است که رهبری بارها گفتند که ایران با آمریکا دوستی و مواضع مشترکی ندارد.

, .,

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکره هسته‌ای به اصرار آمریکایی‌ها صورت گرفت، اذعان کرد: رهبری از برخی مسایل چشم پوشی کرد و اجازه مذاکره را داد، نتیجه آن هم در مجلس بررسی می‌شود، این بدان معنا نیست آقای ظریف رفتار دیپلماتیک ناشی از صلح و دوستی را با آمریکا در دستور کار خود قرار دهد، رفتار ظریف دور از شأن یک وزیر خارجه بود.

, .,

محمد علی مددی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج با اشاره به فاجعه منا و توهین سعودی‌ها به ملیت و موجودیت ایران اسلامی، بیان داشت: آل سعود بعد از فاجعه منا به ایران دهن کجی کرد و اگر حضرت آقا واکنش نمی‌دادند فاجعه از این هم بدتر می‌شد.

, .,

وی اضافه کرد: بعد از فجایع عربستان، وزارت خارجه ایران عملکرد ضعیفی را از خود نشان داد، در این برهه حساس باید وزارت خارجه فعال میشد و از حق و حقوق سیاسی و اجتماعی ایران دفاع می‌کرد، اگر آقای ظریف به قضیه ورود جدی می‌کرد رهبری مجبور به واکنش نمی‌شد.

, , .,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات ظریف در آمریکا و تناقض آن با آرمان‌های انقلاب اسلامی، عنوان کرد: آقای ظریف نباید با اوباما دست می‌داد حال که این اتفاق رخ داده است نباید بیش از حد نسبت به آن حساس شد، شاید وزیر خارجه ایران رسوم دیپلماتیک را عملی کرده است لذا در موضع‌گیری ها نباید بیش از حد حساسیت به خرج داد، مهم متن برجام است نه شکل آن.

, .,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ادامه داد: بنده موافق استیضاح وزیر خارجه نیستم اما باید از وی سوال شود، ظریف باید در جهت روشن شدن اذهان عمومی در مجلس حاضر و از عملکرد خود دفاع کند، اگر نمایندگان قانع نشدند می‌توانند وی را استیضاح کنند، استیضاح حق نماینده است.

, .,

محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه ی مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت خارجه نسبت به پیگیری فاجعه ی منا به خبرنگار آناج گفت: وزارت خارجه در این خصوص عملکرد فعالی نداشت و موضع جدی نظام این نقیصه را برطرف کرد.

, .,

وی افزود: صحبت های آقای رئیس جمهور مبنی بر پیگیری جدی فاجعه ی منا، راه گشا بوده و مجموعه ی نظام علی الخصوص وزارت خارجه باید این ماجرا را به صورت جدی پیگیری کند.

, .,

فرهنگی درخصوص طرح استیضاح وزیر خارجه اظهار داشت: از این طرح اطلاعی ندارم.

, .,

شهروز افخمی نماینده مردم ملکان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج، با بیان اینکه آل سعود در عرصه دیپلماتیک و وظایف کنسولی ایران محدودیت ایجاد کرد، اذعان داشت: دولتمردان ایران اعتقاد داشتند که به خاطر شرایط منطقه باید با عربستان مماشات کرد و همین امر موجب شد تا عربستان رفتارهای تندی را علیه ایران اتخاذ کند و این ذهنیت کوتاه آمدن ایران در بین آل سعود تداعی شود.

, .,

وی اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران باید توجه داشته باشد که گفتمان انقلاب تدافعی نیست، در غیاب وزارت خارجه رهبر انقلاب با واکنش جدی خود آل سعود را به رفتار انفعالی وادار کرد.

, .,

 

,

ملت ایران انتظار نداشت ظریف با اوباما دست بدهد/نمایندگان به ظریف تذکر خواهند داد

, ملت ایران انتظار نداشت ظریف با اوباما دست بدهد/نمایندگان به ظریف تذکر خواهند داد,

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فاجعه بزرگی در منا رخ داده است مردم ایران انتظار نداشتند وزیر خارجه کشورشان با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد، آقای ظریف باید هوشیارانه تر از این حرفا کار می‌کرد و با برخورد عزتمندانه مشکلات را حل میکرد.

, , .,

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به بیانات رهبری در خصوص فاجعه منا، گفت: رهبری ظریفانه پاسخ یاوه‌گویی های سران آل سعود را داد و ما شاهد عقب نشینی عربستان بودیم، الگوی ما مواضع ولایت است، اگر در برابر دشمن سکوت و ملاحظه‌کاری را در پیش بگیریم آنان سوء استفاده خواهند کرد.

, .,

وی تصریح کرد: در خصوص استیضاح وزیر خارجه تصمیم جدی نگرفته‌ام اما طرح سوال از آقای ظریف قابل بررسی است، در این استیضاح باید مصلحت کشور را هم در نظر گرفت، بعضا به خاطر برخی منافع ملی نمی‌توان موضع‌گیری تندی کرد، نمایندگان به آقای ظریف تذکر جدی خواهند داد و در صورت تکرار چنین اشتباهاتی تصمیمات لازم نیز گرفته خواهد شد.

, .,

وی تاکید کرد: ظریف باید دشمن هراسی را در دستور کار خود قرار داده و گفتمان انقلاب را زیرپا نگذارد، ملت ایران عزت دارد و انقلاب ما ارزشی است، ظریف و امثال آن نباید در مقابله با استکبار نرم برخورد کنند، وزار خارجه ایران نباید وابستگی داشته باشد و انفعالی عمل کند. اقتدار کشور باید حفظ شود.

, .,

عباس فلاحی باباجان نماینده مردم هریس و اهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت خارجه در واکنش به فاجعه منا، اظهار داشت: طبق بررسی های انجام یافته کارشناسان ایرانی می‌دانستند وهابی‌ها از روی لجاجت اقداماتی را در حج علیه مسلمانان انجام خواهند داد اما خبر نداشتند این اتفاقات به چه شکلی رخ خواهد داد.

, .,

وی ادامه داد: حرکت انفعالی وزارت خارجه موجب شد رهبر معظم انقلاب به صورت مستقیم وارد میدان شود و از حقوق ایرانیان حاضر در عربستان دفاع کند، وزارت خارجه باید همان واکنشی را نشان می‌داد که رهبری نشان داد.

, .,

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر حرکت ایران تاکتیکی در جهت اطلاع از وضعیت زائران ایرانی و دریافت اجساد بوده باشد باز هم جای بحث وجود دارد، این حرکت در برابر کشته و زخمی شدن بالغ بر 500 نفر ایرانی خیلی ضعیف بود.

, .,

نتیجه دعوت کاردار عربستان به وزارت خارجه چه بود؟!/ظریف جایگاه ایران را زیر سوال برد

,

عضو کمیسیون تحقیق مجلس با بیان اینکه حرکت وزارت خارجه مناسب سیاست خارجه قدرت اول خاورمیانه نبود، اذعان داشت: 5 بار سفیر عربستان را وزارت خارجه دعوت کرد، نتیجه این دعوت‌ها چه بود؟ وزارت خارجه از مصر و پاکستان هم ضعیف تر عمل کرد.

, .,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط توهین کشورهایی همچون امارات و بحرین به ایران با عملکرد وزارت خارجه، عنوان کرد: با این عملکرد ضعیف فردا باید منتظر شنیدن برخی از ادعاها نیز باشیم، از کجا معلوم کشورهایی که زائران آنان در منا جان باخته‌اند همچون آل سعود، ایران را مقصر ندانند.

, .,

وی افزود: ظریف باید به خاطر اقدامات نسنجیده خود پاسخگو باشد، درخواست ظریف از وزیر خارجه عربستان برای ملاقات و رد آن توسط سعودی‌ها جایگاه ایران را زیر سوال برد.

, .,

وی تصریح کرد: دست دادن ظریف با اوباما یکی دیگر از حرکت‌های انفعالی ظریف بود که می‌تواند در منطقه تاثیرگذار باشد، امروز یمن ایران را به عنوان الگوی خود انتخاب کرده و با استکبار و وهابیت مبارزه می‌کند. ظریف در قالب استیضاح و یا طرح سوال باید از خود دفاع کند.

, .,

الهوردی دهقانی نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج با بیان اینکه در فاجعه منا وزارت خارجه مقصر نبود، گفت: طبق قراردادهای بین المللی کشور پذیرنده مسئول حفظ امنیت افرادی است که به صورت قانونی وارد آن کشور شده‌اند.

, .,

وی ادامه داد: عربستان در تامین امنیت زائران و کمک رسانی به مصدومین به صورت عمدی کوتاهی کرده است، اما مقصر این کوتاهی‌ها دولت ایران نیست، رئیس جمهور به صورت مستقیم در سازمان ملل نسبت به فاجعه منا واکنش نشان داد و معاون اول خود را پیگیر بررسی ابعاد فاجعه منا کرد.

, .,

وی تصریح کرد: عربستان به عنوان یک کشور ظاهرا اسلامی مدیریت مناسک حج را بر عهده گرفته است ولی در عمل شاهد کارشکنی آل سعود هستیم، وزارت خارجه ایران چندین بار کاردار عربستان را احضار و اعتراض خود را اعلام کرد.

, .,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به خویشتن داری وزارت خارجه در برخورد با عربستان، ابراز کرد: هشدار لازم را رهبری داد و قطعا تاثیر این هشدار بیشتر از واکنش رئیس جمهور یا وزیر خارجه بود.

, .,

دست دادن با اوباما جزو خطوط قرمز نظام نیست/ما در خصوص مسایل عراق و افغانستان قبلا با آمریکا مذاکره کردیم

,

وی اضافه کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران تعامل با تمام کشورهای دنیا به جز اسرائیل است، در مذاکرات فرانسه و کشورهای عربی بسیار بیشتر از آمریکا سنگ اندازی می‌کرد با این شرایط اگر زمانی آقای ظریف به دیدار سران آل سعود رفت نباید با آنان دست دهد؟

,

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اصول را برای دولتمردان تعیین کرده‌اند و کسی نمی‌تواند با سلایق شخصی رفتار کند، ظریف با اسرائیل دست نداده بلکه با اوباما دست داده است، دست دادن با آمریکا جزو خطوط قرمز نظام نیست

,

.

, .,

ظریف طبق عرف دیپلماتیک رفتار کرد/مخالف استیضاح وی هستم

, ظریف طبق عرف دیپلماتیک رفتار کرد/مخالف استیضاح وی هستم,

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اعلام نارضایتی از زیر سوال بردن ظریف، اظهار کرد: مذاکره با آمریکا تحریم نشده است، مسئولین نباید از رهبری جلوتر حرکت کنند و یا از ایشان عقب بمانند، ما در خصوص مسایل عراق و افغانستان هم با آمریکا مذاکره داشتیم.

, .,

وی تاکید کرد: بنده مخالف استیضاح آقای ظریف هستم، حتی طرح سوال از وی نیز صلاح نیست. وزیر خارجه ایران طبق قوانین بین الملل و عرف دیپلماتیک رفتار کرده است.

, .,

میرهادی قره سید رومیانی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورایدر گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج با بیان اینکه واکنش به فاجعه منا از ابعاد حاکمیتی و دولتی برخوردار بود، ابراز کرد: باتوجه به عمق فاجعه و روابط بین ایران و عربستان، وزارت خارجه اطلاعات کافی نداشت و جزئیات فاجعه را از طریق کاردار عربستان در ایران پیگیری می‌کرد.

, .,

وی ادامه داد: تاثیرگذار ترین حرکت را رهبر معظم انقلاب در رابطه با فاجعه منا انجام داد، رهبری در روند سیاسی و بعد از دهن کجی آل سعود با اقتدار و قاطعیت بیانات انقلابی خویش را مطرح و آل سعود را مجبور به عذرخواهی کرد.

, .,

وی اعلام کرد: وزارت خارجه عملکرد ضعیفی در رابطه با واکنش به فاجعه منا نداشت اما می‌توانست فعال‌تر از این‌ها عمل کند و مواضع تندتری را علیه آل سعود بگیرد.عضو کمیسیون حقوقی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال استیضاح و طرح سوال از ظریف، گفت: از نظر بنده در فضای فعلی استیضاح و یا طرح سوال از ظریف کار درستی نیست، موضوعی نیست که به خاطر آن بخواهیم ظریف را زیر سوال ببریم.

, ., .,

وی افزود: در شرایط فعلی مسایل مهم‌تری همچون برجام وجود دارد که مجلس باید بررسی آن را در دستور کار خود قرار دهد، ظریف یک فرد انقلابی است و رهبری بارها در بیانات خود، وی را امین معرفی کرده‌اند.

, .,

علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج با اشاره به عدم همکاری مسئولین آل سعود با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: مسئولین ایرانی خیلی تلاش کردند تا با عربستانی‌ها ارتباط برقرار و جزئیات فاجعه را جویا شوند اما عملا سعودی‌ها همکاری نمی‌کردند.

, .,

ایران در فاز تعامل قرار داشت/در مورد استیضاح ظریف فعلا نظری ندارم

,

وی اضافه کرد: اگر در زمان سفر وزیر بهداشت به عربستان، رهبر معظم انقلاب پیام اعتراض آمیز خود را منتشر نمی‌کرد، آنان با آقای هاشمی همکاری نمی‌کردند. سعودی‌ها می‌خواستند ایرانی‌ها را همانجا و بدون شناسایی دفن کنند، آنان حتی محلی برای نگهداری اجساد نداشتند و در بدترین وضعیت از پیکرها نگهداری می‌کردند.

, .,

 

,

 

,

نمایندگان اردبیل: کم کاری ظریف را موضع رهبری، جبران کرد

, نمایندگان اردبیل: کم کاری ظریف را موضع رهبری، جبران کرد,

منصور حقیقت پور عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار سبلانه در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان در قبال فاجعه مصیبت بار منا گفت: تقاطع حادثه دلخراش منا با نشست سازمان ملل شائبه هایی در خصوص عملکرد دولت در این زمینه ایحاد کرد ولی باید اذعان داشت که در این رابطه تنها شخصی که می توانست گره ها را باز کند مقام معظم رهبری بود.

, .,

وی با بیان اینکه هشدار رهبری در خصوص احترام به حجاج ایرانی تمام گره ها را باز کرد گفت: قصور حکام عربستانی در اتفاقات رخ داده در منا مبرهن است و دولت و وزارت خارجه کشورمان باید برای احقاق حقوق جانباختگان در تلاش باشند.

, .,

حقیقت پور تصریح کرد: البته تسویه حساب با دولت عربستان در خصوص حوادث رخ داده هنوز پا برجاست و دولت عربستان باید پاسخگو باشد.

, .,

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر در عربستان گفت: دولت عربستان باید ضمان بدهد که دیگر شاهد اتفاقات چنینی نخواهیم بود.

, .,

 حجت الاسلام حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه در قبال فاجعه مصیبت بار منا به خبرنگار ارس تبار گفته است: مجموعه دولت پیگیری خوبی داشتند و من ظریف را اصلا سهل انگار یا اهل مسامحه گری نمی دانم.

, .,

 وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان وزیری فعال، اندیشمند و سیاستمداری کارکشته و توانمند است، افزود: تعجب میکنم از مخالفین دولت چرا این پیگیریهای مجدانه را نادیده می انگارند و ناچیز می دانند در حالیکه دولت کوچکترین تسامح در این رابطه نداشته است، مگر ناتمام گذاشتن مسافرت نیویورک توسط رئیس جمهور فقط بخاطر فاجعه منا کافی نیست؟

,

 نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص فاجعه منا گفت: دو حادثه تلخ موسم حج امسال به خوبی نشان داد که مدیریت نالایق آل‌سعود زمینه‌ساز این فاجعه عظیم بوده و بهتر است کشورهای اسلامی به دنبال راه چاره‌ای باشند تا در این ماجراجویی‌ها به ناشایستی رژیم آل‌سعود به شکل واقعی صحه گذاشته و اصل این حادثه را محکوم کنند.

, .,

حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی‌اصل، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سیفار دست دادن وزیر امور خارجه با رئیس جمهور آمریکا را دور از انتظار دانسته و گفته است: با وجود شیطنت‌های ادامه دار آمریکایی ها در مورد ایران، دست دادن ظریف به‌عنوان نماینده یک ملت با رییس جمهوری آمریکا شایسته نبود.

, .,

 این نماینده مجلس ادامه داد: تا وقتی که آمریکایی‌ها به سیاست شیطنت‌آمیز خود ادامه دهند؛ ملت ایران رضایت برقراری ارتباط با آمریکا را نخواهند داد.

, .,

 موسوی‌اصل خاطرنشان کرد: اخیراً بحث برداشت غرامت از پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا مطرح است که نشان می‌دهد آمریکا دست از شیطنت برنداشته است.

, .,

 نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید در مورد فاجعه منا برخوردی شدید داشته باشد؛ اظهار کرد: دولتی‌ها تا به امروز به جای برخورد انقلابی با این فاجعه، دیپلماتیک رفتار کرده‌اند که این مورد قبول نیست.

, .,

 وی ادامه داد: وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس فراخوانده شده است و در صورتی که پاسخ‌های وزیر امور خارجه در خانه ملت قانع کننده نباشد احتمال دارد وی استیضاح شود..

, ..,

 نماینده دیگرمردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار چشمه لر گفت: حادثه فاجعه‌بار منا یکی از غم‌انگیزترین و تاسف‌بارترین حوادث سال‌های اخیر بود که به دنبال بی‌کفایتی حکام آل سعود رخ داد تا به معنای واقعی ثابت شود که حکام بی‌لیاقت آل سعود توان مدیریت حرمین شریفین و انجام مناسک حج را ندارند.

, .,

مصطفی افضلی فرد افزود: موضع و ادبیات رفتاری مسئولین دولتی در  مواجهه با فاجعه تاسف بار "منا"  شایسته جایگاه ملت ایران و خانواده عزداداران نبود.

, .,

وی تصریح کرد: طبق قانون دولت مسئول دفاع از حقوق ملت ایران و  حقوق اتباع خارج از کشور است و باید تحت هر عنوانی دفاع کند.

, .,

 وی با انتقاد از دولت تدبیر و امید و وزارت امور خارجه در مواجهه با حادثه منا اظهار داشت: هر نوع سهل‌انگاری که باعث تضییع حقوق ملت شود به پای دستگاه دیپلماسی نوشته می شود.

, .,

افضلی‌فرد گفت: در گفتگویی که با مسئولین دیپلماسی کشورمان در مورد موضع و ادبیات منفعلانه درباره عربستان سوال کردم که در پاسخ آنها علت را تشکر کشورهای دیگر  از این دولت مطرح کردند که این سخن عذر بدتر از گناه است و نشان دهنده مواضع وابسته مزدور است.

, .,

وی با اشاره به اینکه باید قاطیعت و صلابت در کنار تدبیر باشد گفت: نباید در برابر این کشورها و اعمال و رفتار زننده و غیرانسانی آنها کوتاه بیاییم و یا بخواهیم عرف دیپلماتیک را رعایت کنیم در حالی که در حادثه منا مقصر اصلی بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسئولان عربستان و حکام این کشور است و نباید این موضوع را کتمان کرد.

, .,

وی در خصوص استیضاح "ظریف" گفت: تعامل مقدم بر بحث استیضاح است و جلسه تعاملی برای تذکر دادن به وزیر امور خارجه برای تغییر مواضع منفعلانه شخصی که چالش زا است صورت خواهد گرفت.

,

 

,

 

,

نمایندگان اصفهان: عملکرد وزارت خارج ضعیف بود/ جایگاه دیپلماسی نزول کرده است

, نمایندگان اصفهان: عملکرد وزارت خارج ضعیف بود/ جایگاه دیپلماسی نزول کرده است,

احمد سالک نماینده اصفهان نیز با انتقاد از انفعال وزارت خارجه و  با اشاره به صحبت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و اعلام برخورد خشن و سخت جهوری اسلامی ایران در صورت عدم همکاری عربستان در خصوص حادثه منا، گفت: در خصوص حادثه منا توطئه بزرگی پشت پرده است و قرائن بسیاری این امر را نشان می دهد و در این خصوص اگر سخنان قدرتمندانه رهبر فرزانه انقلاب نبود، عربستان همکاری لازم را انجام نمی داد.

, .,

 

,

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان خرسندی در خصوص اظهار مواضع امام خامنه ای مدظله العالی، اذعان کرد: قدرت در وجود ولایت است ولی چه کنیم که متاسفانه برخی از دولتمردان ما برای اداره کشور فکر سازش با غرب و آمریکا را در سر می پرورانند.

, .,

وی تصریح کرد: دشمنان دلشان برای ناموس اسلام نسوخته و اگر با آمریکا سازشی صورت گیرد، روزگار ما به عنوان مسلمانان جهان، سیاه می شود.

, .,

سالک در ادامه مطالب ذکر شده و بیان توقع بیشتر از مسئولان، تاکید کرد: این مساله را به صورت روشن بیان می کنم که توقع ما از دولتمردان به مراتب در برخورد با حوادث اخیر مکه بیشتر است.

, .,

وی عنوان کرد: بنده و اقای اشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام وزیر امور خارجه تذکر کتبی داده ایم.

, .,

نماینده مردم شاهین شهر برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با  پایگاه خبری شاهین نا؛ با اشاره به حادثه دلخراش منا که منجربه کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان و مسلمانان شد گفت: دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص پیگیری موضوع نقش خود را به درستی انجام نداد.

, .,

وی تصریح کرد: این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی در دست رسیدگی است و همچنین تذکرات و سئوالاتی نیز مطرح شده که وزیر امور خارجه باید پاسخگو باشد.

, .,

حسینعلی حاجی دلیگانی ادامه داد: همه هزینه هایی که در سطح کشورهای دیگر به واسطه وجود دیپلمات ها، سفارتخانه ها و کنسولگری ها انجام می شود برای این است که در چنین مواقعی بتوانیم از ملت خود دفاع کنیم .

, .,

وی افزود: انتظار به حق ملت ایران در این حادثه این بود که هم شخص رئیس جمهور سفر خود را در هر حالی که بود لغو می کرد و پیگیر رسیدگی به موضوع می شد و هم وزیر امورخارجه نیز یک نقش فعالی از خود نشان می داد.

, .,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: وقتی که دولت مدام اقتدار و عزت دیپلماسی کشور را مطرح می کند آیا نباید این اقتدار یک جایی خودش را نشان دهد اگر بنا باشد که در ضیافت های شام و جلسات تشریقاتی نشان دهد که اهمیتی ندارد. مهم این است که در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی وظایف خود را به درستی انجام دهد.

, .,

وی با تاکید بر اینکه ایران کشور قدرتمندی است که در همه عرصه ها حرف برای گفتن دارد خاطرنشان کرد: باید یکی از خروجی های دستگاه دیپلماسی کشور نمایش عزت و اقتدار در زمانی که کشور دچار مشکل شده باشد.

, .,

حاجی در ادامه افزود: متعجبیم که جایگاه دیپلماسی کشور ما تا این حد نزول کرده که وقتی مشکلی این چنین رخ می دهد وزارت امور خارجه مجبور می شود به کشور کوچکی مثل کویت برای وساطتت متوسل می شود و یا درخواست دیدار با وزیر امور خارجه عربستان را دارد که رد می شود این برای کشور ما بسیار بد بود.

, .,

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی از بررسی مسئله استیضاح وزیر امورخارجه به جهت ضعف دیپلماسی کشور و دست دادن با رئیس جمهور آمریکا که کار نادرستی بود تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم بانی اصلی همه جنایت هایی که در منطقه رخ می دهد اعم از بمباران مردم مظلوم یمن، سوریه و عراق و دیگر کشورها و همچنین جنگ تحمیلی هشت ساله که بر ملت ایران تحمیل شد و دیگر اقدامات لجستکی در کشور، آمریکا می باشد.و از آنجاییکه ما رئیس جمهور آمریکا را مظهر شیطان بزرگ می دانیم دست دادن با شیطان بزرگ اقدام نابجایی بوده که انتظار آن را نداشتیم.

, .,

همچنین دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به حادثه ناگوار منا و جان باختن تعداد زیادی از زائران خانه خدا، با محکوم خواندن این فاجعه گفت: این مساله که رژیم ال سعود در رمی جمرات از یک طرف با بستن دو در مانع رفتن حجاج شده و از طرف دیگر مصدومین را با بدترین وضعیت در تشنگی و گرمی هوا رها کردند، جای تدبیر و بررسی بیشتر دارد.

, .,

نیره اخوان با تاکید بر یافتن علت بسته شدن راه حجاج در رمی جمرات، اظهار کرد: بازگو کردن صحنه حوادث منا توسط شاهدین و چیدمان گفته های انها، اقدام رژیم ال سعود را از بحث سهل انگاری خارج کرده و پای عناد و غیظ این رژیم را به میان می آورد.

, .,

وی افزود: با وجود برخی امکانات و همچنین دوربین های بسیار در اطراف وقوع حادثه، متاسفانه اقدامی در خصوص نجات حال حادثه دیدگان انجام نشد و این نشان از بی لیاقتی رژیم آل سعود در اداره خانه خدا را می رساند.

, .,

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: رفتار رژیم ال سعود به عنوان صاحب خانه با میهمانان حرم امن الهی به گونه ای بود که دشمنی، کینه و خصومت را می توان به وضوح از این صحنه ها برداشت کرد.

, .,

وی با بررسی ابعاد حوادث اخیر در حج، گفت: اولین مساله پذیرش اعراب در خصوص حوادث اخیر حج است ولی آنچه که از آل سعود شاهد بودیم، رفتاری متفاوت و انداختن این حادثه به گردن دیگران بود.

, .,

طبق گفته نماینده مردم اصفهان درمجلس، رفتار مطالبه گرانه در خصوص حوادث اخیر، توسط کشورهای اسلامی و همچنین ایران اسلامی باید انجام گیرد و این مساله مد نظر باشد که از موضع نرم نمی توان عزت مردم را به بار اورد.

, .,

اخوان در پایان با توجه به پیوند مردم و رهبری گفت: راه مردم و رهبری یکی است و این دو پیوند کاملا محسوس را در بر دارند که عزت و سربلندی کشور را به همراه خواهد آورد.

, .,

در همین حال نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نطنزنا ضمن تبریک عید غدیرخم اظهار کرد: حوادث اخیر در مسجدالحرام و به دنبال آن در مکه همگی حاکی از نابسامانی موجود در دربار حکام آل سعود است و این از هم گسستگی و نابسامانی ناشی از اجرای نقش یک نوکر حلقه به گوش استکبار و رژیم صهیونیستی بوده و حکام آل سعود به زودی نتیجه تلخ این فرمانبرداری را خواهند چشید.

, .,

محمد فیروزی با بیان اینکه همه مردم ایران از این فاجعه غم بار ناراحت شده و عید غدیر نیز برای آنها تبدیل به عزا شد، افزود: لازم بود تا دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان بسیار جدی تر از این وارد شده و نسبت به این فاجعه غم بار عکس العمل شدید تری نشان می داد.

, .,

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه چندین بار کاردار عربستان را در این مورد احضار کرد و در اینباره نیز تذکر داد ولی چیزی که انتظار میرفت عکس العمل جدی تر از این احضار کردن بود که باید از سوی مسئولان اتفاق می افتاد.

, .,

فیروزی خاطر نشان کرد: بعد از هشدار جدی رهبر انقلاب به حکام آل سعود درباره ابعاد این واقعه، سعودی ها احساس خطر کردند و بلا فاصله از رهبر انقلاب و ملت ایران در اینباره عذرخواهی کردند.

, .,

جبران خسارات معنوی، پرداخت بالاترین غرامت به قربانیان و مجازات کارگزاران متخلف حج سعودی کمترین اقدام دولت عربستان  است

,

نماینده مردم نایین و خوروبیابانک دهم ر گفتگو با سفیرخور گفت: فاجعه ی منا در تاریخ کشور عربستان و حج یک نقطه ی سیاه است.

, .,

سید حمیدرضا طباطبایی نایینی افزود: با توجه به اینکه همه ابعاد حج از جمله جمعیت، مناسک و سایر موارد تعریف شده و شناخته شده است، دولت عربستان احتیاط و برنامه ریزی های لازم در مراسم حج را انجام نداده و هزاران نفر کشته شده اند.

, .,

وی خاطرنشان کرد: با بررسی کمیته حقیقت یاب ابعاد تاریک قضیه روشن خواهد شد اما با اطلاعات فعلی تقصیر محرز است ، سهل انگاری دولت عربستان قابل پیش بینی بوده که منجر به تلفات سنگین خواهد شد و دولت عربستان مقصر است.

, .,

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس جبران خسارات معنوی، پرداخت بالاترین غرامت به قربانیان و مجازات کارگزاران خود در هر مقام و جایگاهی که هستند را کمترین اقدام دولت عربستان برای جبران فاجعه عنوان کرد و افزود: این ها مطالبه همه دولت ها و مردم است.

, .,

طباطبایی تصریح کرد: مسئولین دستگاه دیپلماسی در عالی ترین سطح پیگیر این فاجعه بوده اند و امروز شاهد ورود تعدادی از جان باختگان به کشور بودیم.

, .,

 

,

وی افزود: موضع گیری های رهبر معظم انقلاب برای کشور همیشه عالمانه و هوشمندانه و کارگشا بوده است اما در دیپلماسی دولت نباید به حد اعلا پیوست و باید صبرکرد و از راه مذاکره و پیگیری به نتیجه برسیم ولی اقتدار ملی باید حفظ شود.

, .,

در چنین شرایطی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با لنجانا با اشاره به جنایات عربستان در قبال مردم مظلوم یمن گفت: اگر فرمانده جنگ یمن بودم و میتوانستم ریاض را با خاک یکسان میکردم تا هرروز شاهد افزایش آمار کشته های مردم بی دفاع یمن نباشیم.

, .,

مجید منصوری افزود: اقدامات اخیر عربستان در فاجعه منا روند سریالی جنایات این کشور را تکمیل کرده و برای همگان واضح و مبرهن است که رژیم منحوس آل سعود دچار انحطاط سیاسی شده است.

, .,

وی با اشاره برنامه های گرامیداشت عید غدیر عنوان کرد: برنامه هایی خوبی در سطح کشور بمناسبت این واقعه مهم و تاریخی برپا شده که شهرستان لنجان هم در این میان بی نصیب نبوده و با اجرای برنامه های گسترده درصدد گرامیداشت این عید بزرگ برآمده است.

, .,

منصوری در ادامه از مهلت ۷۲ ساعته به نفر دوم سفارت بحرین در ایران برای خروج از کشور خبر داد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با عنصر نامطلوب خواندن نفر دوم سفارت بحرین در تهران از معاون سفارت این کشور خواست، خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک کند.

, .,

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی حفظ منافع ملی در دیپلماسی ضروری دانست و تاکید کرد: در منافع ملی باید با عقلانیت اقدامات انجام شود نه اینکه بر مبنای احساسات اقدامی صورت گیرد.

, .,

وی ادامه داد: اخیرا مطالبی در خصوص دست دادن آقای ظریف و اوباما در فضای مجازی منتشر شده که به نظر بنده این گونه مطالب به دور از شان وزیر امور خارجه کشورمان است.

, .,

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با مبارکه نا با اشاره به فاجعه منا گفت: شاهد تغییرات رفتاری در دولت عربستان نسبت به قبل بوده ایم که این تغییرات از فرمایشات مقام معظم رهبری است.

, .,

علی ایرانپور اظهار کرد: به نوعی رهبری اتمام حجت کردند با با آل سعود که هرگونه بی توجهی و کم توجهی نسبت به اجساد جانباختگان پاسخ کوبنده ای خواهند دریافت کرد.

, .,

وی افزود: اگر امروز شاهد این هستیم که دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر عمل می کند به دلیل فرمایشات و سخنرانی های اخیر مقام معظم رهبری است.

, .,

ایرانپور تاکید کرد: سه شنبه در مجلس وزیر را خواسته ایم و پاسخ گوی سوالات نمایندگان هستند که اهم این سوالات از کارهای انجام شده و انجام نشده است.

, .,

محمدحسین میر محمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار اما گفت: استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی کشور در شرایط کنونی به نفع کشورمان نیست.

, .,

وی با اشاره به حادثه منا گفت: انتظار می رفت که در این شرایط پیش آمده هم شخص رئیس جمهور زودتر به کشور برمی گشتند و کارهای لازم را پیگیری می کردند و هم وزارت امور خارجه در قبال این موضوع جدیت بیشتری به خرج میداد که امیدواریم که با تذکراتی که لحاظ می شود پیگیری مستمرتری را از وزارت امور خارجه شاهد باشیم.

, .,

نماینده مردم گلپایگان وخوانسار درباره ی استیضاح وزیر امور خارجه نسبت به سهل انگاری درباره ی حادثه منا تصریح کرد: در شرایط موجود و باتوجه به شرایط منطقه ای کشورمان و موارد پیرامونی در ارتباط با همسایگان در حال حاضر استیضاح وزیر امور خارجه به صلاح کشورمان نیست.

,

 

,

, ,

نمایندگان خراسان شمالی: وزیر خارجه نمره خوبی نمی گیرد

, نمایندگان خراسان شمالی: وزیر خارجه نمره خوبی نمی گیرد,

در همین حال، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز در این خصوص گفت: حال با توجه به اتفاقاتی که اخیراً در رابطه با دیپلماسی خارجی افتاده، عملکرد وزارت امور خارجه نمره خوبی نمی گیرد.

, .,

قاسم جعفری افزود: طبق آیات و روایات اسلامی، مسلمین باید در بین خودشان کمال شفقت را داشته باشند اما با دشمنان همانطور که رهبر انقلاب بیان کردند، برخورد سخت و خشن داشته باشد.

, .,

نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان ، مانه و سملقان اظهارکرد: مجلس در موارد کوتاهی و قصور، همواره با تذکر، سؤال و ابزارهای اصولی و قانونی که در اختیار دارد، وظیفه خود را انجام می دهد.

, .,

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در تلاش برای احقاق حقوق ملت هستند، اظهارکرد: به هرحال مجلس پیگیر مسأله خواهد بود اما برای استیضاح باید دید شرایط چطور پیش خواهد رفت و نباید عجله کرد.

, .,

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این حادثه ظرفیت مناسبی برای میانداری و همراه کردن کشورهای مختلف توسط ایران وجود داشت تا بتوان برای افزایش وحدت مسلمین و فشار بر آل سعود از آن استفاده کرد در حالیکه دولت توفیقی در جلب حمایت ها نداشت.

, .,

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قدرت و عظمتی که رهبر معظم انقلاب در دنیا دارد، هیچ ملت و دولتی نداشته و ندارند.

, . ,

عبدالرضا عزیزی اظهار کرد: تغییر رفتار دولت عربستان پس از سخنان اخیر رهبری و واکنش عربستان بعد از سخنان ایشان نشان از عزت ایران اسلامی است.

, .,

وی در بخش دیگری افزود:  اکثریت مجلس آمریکا و عوام مخالف تصویب برجام هستند و اینکه این  طرح تا اینجا رسیده بخاطر تلاش دموکرات هایی بوده که باعث شدند برجام شکست نخورد.

, . ,

عزیزی اظهارکرد: مطرح کردن بحث غرامت گیری از سوی جمهوری خواهان آمریکا ، برای این است که نارضایتی خود نشان دهند وگرنه کاری از پیش نمی برند.

, .,

نماینده مردم شیروان با بیان اینکه به هر حال برجام، چه در داخل و چه در خارج مخالفان و موافقانی دارد

,

وی تاکید کرد:  در شرایطی که دولت های ابرقدرت وادار به کوتاه آمدن در برابر ایران شده اند و پای میز مذاکره نشسته اند، باید از فرصت استفاده کرد چراکه دلواپسی بیش از حد بعضی ها فقط شرایط را به هم می ریزد.

, . ,

همچنین عضو کمیسیون برنامه ریزی و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت:  مادامی که نوع روابط مسئولان وزارت امور خارجه در چارچوب قوانین باشد ، مشکلی نیست اما هر گاه مجلس احساس کند خط قرمزها زیر پا گذاشته شده، قطعاً برخورد می کند.

, . ,

موسی الرضا ثروتی افزود: ما معتقد هستیم به عنوان یک کشور آزاد روابط با سایر کشورها لازم است و ما هم مشکلی با روابطی که منافع کشور را زیر سئوال نبرد نداریم.

, .,

نماینده مردم بجنورد اظهار کرد: با این حال موافق ایجاد ارتباط و مذاکره با آمریکا که در صدر استکبار جهانی قرار دارد نیستیم و دست دادن وزیر امور خارجه با رئیس جمهور این کشور را نمی پذیریم.

, .,

وی با بیان اینکه آمریکا هنوز دشمن است و از این وجهه خارج نشده است، گفت: این دولت همچنان حامی تروریسم است و از کشورهایی مثل عربستان و از گروه هایی مثل داعش حمایت می کند و  در مقابل حقوق مردم سوریه، عراق، لبنان و به طور کلی مستضعفان جهان را ضایع می کند.

, .,

 

,

 

,

نمایندگان کردستان: دیپلماسی، اتفاقی شده است

, نمایندگان کردستان: دیپلماسی، اتفاقی شده است,

نماینده مردم مریوان و سروآباد، از استان کردستان هم با اشاره به فاجعه منا گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران باید طی فرایند قانونی از باب مذاکره یک کمیته حقیقت یاب برای ریشه یابی علت حادثه و مجازات عاملان و ثبت در تاریخ و همچنین ضعف دولت آل سعود تشکیل دهد.

, .,

امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد با تسلیت به خانواده های جانباخته حادثه منا، در خصوص بی تدبیری دولت آل سعود در مدیریت مناسک حج، گفت: حادثه منا از نظر هر انسان آزاده و با وجدانی می تواند ناگوارترین حادثه عصر حاضر نام بگیرد، حجاجی که در راه عمل به واجبات شرعی به شهادت رسیدند یک افتخار برای دین اسلام است ولی از هر جهت این حادثه ناشی از ضعف مدیریت آل سعود بوده و گناه جانشان به گردن آنهاست و در این دنیا و هم در آخرت باید پاسخگو باشند.

, .,

وی افزود: قوای سه گانه باید به عنوان ارکان نظام جمهوری اسلامی خواستار استیفای حقوق جانباختگان و مصدومین این حادثه باشند. دولت و دستگاه دیپلماسی خارجی به عنوان مجری قانون تاکنون اقداماتی را به عمل آورده است و در آینده هم ضمن طی نمودن فرایند قانونی از باب مذاکره و گفت وگو با یک کمیته حقیقت یاب برای ریشه یابی علت حادثه و مجازات عاملان و ثبت در تاریخ، ضعف دولت آل سعود و نهایتا تدابیر اساسی برای سالهای آتی حجاج اقدامی اساسی باید اساسی صورت گیرد.

, .,

رییس مجمع نمایندگان کُردستان هم گفت: در حال حاضر جایز نیست که وزیر امور خارجه در نیویورک بوده و به دنبال حل و فصل برجام باشد.

, .,

به گزارش کُردتودی، "سیداحسن علوی" رییس مجمع نمایندگان کُردستان در مجلس شوراس اسلامی در گفتگوی اختصاصی با نوای آبیدر ضمن ابراز تاسف بابت جان باختن بیش از 450 زائر ایرانی در حادثه ناگوار منا، گفت: بدون شک بی تدبیری و بی کفایتی دولت عربستان عامل اصلی این حادثه بود و دولت آل سعود باید در این خصوص پاسخگو باشند.

, .,

وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نیز باید به صورت جدی پیگیر این قضیه باشد و تا روشن شدن ابعاد و دلایل این حادثه دست بردار نباشد.

, .,

 علوی تصریح کرد: در حقیقت دیپلماسی خارجی دولت روحانی در این قضیه فعال نبود و می بایستی وزیر امور خارجه بیشتر در این قضیه تلاش می کرد.

, .,

 وی ادامه داد: هرچند رییس جمهور برای پیگیری این فاجعه پیش از موعد به ایران بازگشت اما بازگشت وی در روزهای پایانی اجلاس نیویورک بود و آنچنان فوری نبود.

, .,

همچنین نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ضعف دستگاه دیپلماسی ما در وقایع اخیر مشخص شد، گفت: فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب به نوعی پوشش کم کاری دستگاه دیپلماسی و دولتمردان ما بود.

, .,

سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار بام ایران ضمن تبریک عید سعید غدیر و محکوم کردن کشته شدن تعداد کثیری از حاجیان در حادثه منا بر اثر بی کفایتی رژیم منحوس آل سعود، با اشاره به واقعه رخ داده در مکه و منا و مصاحفه رییس دیپلماسی کشورمان با رییس جمهور آمریکا، اظهار داشت: با توجه به وقایع رخ داده اقتدار دستگاه دیپلماسی کشورمان زیر سوال رفت.

, .,

 وی با تاکید بر اینکه اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه اصل حکمت،عزت و مصلحت است، گفت: کشته شدن تعداد کثیری از حاجیان در حادثه منا و اتفاقات رخ داده در حاشیه سازمان ملل و برخورد کشورهای دیگر با این موضوع نشانه ضعف دستگاه دیپلماسی ما است.بیاتیان با تاکید بر اینکه دیپلماسی کشور ما در حال حاضر دیپلماسی اتفاقی است،اظهار داشت: دیپلماسی کشور ما باید بر مبنای اقتدار و اساس مباحث و فرمایشات مقام معظم رهبری دارای نرمش قهرمانانه باشد، اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما با توجه به وقایع رخ داده از این اصول دور شده است.

, ., .,

محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر در بانه ضمن انتقاد از بی کفایتی و بی تدبیری آل سعود در حادثه منا اظهار داشت: بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود  در  مناسک حج امسال، فاجعه تلخ منا را برای جهان اسلام ببار آورد  و موجب  حزن و اندوه در جهان اسلام شد.

, .,

وی همچنین ضمن محکوم کردن عملکرد ضعیف آل سعود در رسیدگی به حال مجروحین این فاجعه و عدم همکاری آنها در شناسایی و انتقال حاجیان جان باخته در این رویداد تلخ  به کشورهای  مبداء افزود: موضع گیری صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری در هشدار به مقامات صعودی ، مثل همیشه کارساز و راهگشا بود بطوریکه بعد از آن سخنرانی جانانه معظم له،  ورق بطور کامل برگشت و سران سعودی تجدید نظری جدی در همکاری و نحوه رفتارشان با مسئولین ایرانی در خصوص انتقال حجاج متوفی و مجروح به ایران کردند.

, .,

 

,

, ,

نمایندگان مرکزی: احضار ظریف به مجلس، ضروری است

, نمایندگان مرکزی: احضار ظریف به مجلس، ضروری است,

محمد حسن آصفری دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب با اشاره به ضرورت اتخاذ یک سیاست قاطعانه در رسیدگی به فاجعه منا گفت:با توجه به مسائل پیش آمده در سفر رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک، سیاست خارجی دولت در واکنش به این فاجعه عظیم غیر قابل قبول است.

, .,

آصفری با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان در پیگیری وضعیت جان باختگان و مفقودین ایرانی در فاجعه منا گفت:ظریف معتقد است که باید اصول اخلاقی و عرف دیپلماتیک در برقراری ارتباط با دیگر کشورها رعایت شود و حتی دست دادن با اوباما را کاری اخلاقی می داند اما در مقابل جان باختن حجاج ایرانی در منا بی توجهی می کند.

, .,

آصفری اظهار کرد:بهتر بود ظریف پس از وقوع این فاجعه پیگیری سریع و قاطع وضعیت جان باختگان و عدم رسیدگی و مسئولیت پذیری عربستان به وضع مفقودین ایرانی را در دستور کار قرار داده و به کشور باز می گشت.

, .,

وی با اشاره به اینکه اظهار تاسف رئیس جمهور کشورمان پس از جان باختن ۴۶۴ نفر از حجاج ایرانی بیت الله الحرام در سازمان ملل نیز کافی نبود،افزود:آقای روحانی باید از فرصت نطق خود در سازمان ملل استفاده کرده و از شورای امنیت این سازمان در خصوص فاجعه منا بازخواست می کرد و انجام وظایف بی طرفانه این شورا را با قاطعیت خواستار می شد.

, .,

شهلا میرگلوبیات، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس در گفتگو با خبرنگار نارخبر گفت: نمایندگان مجلس قصد دارند وزیران مرتبط با حج را برای بررسی فاجعه منا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی احضار کنند که آقای ظریف وزیر خارجه نیز برای توضیح احضار می شوند.

, .,

 وی در پاسخ به سوال در مورد احتمال استیضاح وزیر امور خارجه به خاطر عدم پیگیری مناسب فاجعه منا نسبت به مانور تبلیغاتی و ضد ایرانی وزیر خارجه عربستان اظهار کرد: در این خصوص خبری از طرح موضوع در جمع نمایندگان ندارم باید به مجلس بروم تا اطلاعات لازم را کسب کنم.

, .,

 میرگلوبیات با اشاره به کارشکنی وزارت خارجه عربستان بیان کرد: آنها به وزیر ارشاد و وزیر بهداشت ویزای رسمی سفر مقامات را ندادند تا جایی که وزیر بهداشت به صورت یک فرد معمولی از طریق جده برای بررسی اوضاع به مکه رفت.

, .,

 وی افزود: همین اقدامات غیردوستانه حکومت آل سعود موجب شد تا رهبر معظم انقلاب موضع شدیدی نسبت به آنها بگیرند و متوجه قدرت و شجاعت ملت ایران اسلامی شوند.

, .,

 همچنین محمد ابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اراک امروز گفت: انتظار مردم و توقع ملت از دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی در مورد حوادث اخیر منا بیش از چیزی بود که انجام شد؛ انتظار ما این بود که عکس العمل ها به موقع، جدی و قوی‌تر از این باشد.

, .,

 رضایی اظهار کرد: در مقابل زیاده خواهی ها، تندگویی ها و حرف های بی حساب، مشی مشاهده می کنیم که با لبخند و کوتاهی و ادبیات محترمانه و نرم همراه است در حالی که سیاستی که رهبری به دولت گوشزد کرد برخورد متقابل و محکم است.

, .,

 وی افزود: وقتی زبان طرف مقابل زبان تند گویی و درشت گویی است، زبان و برخورد نرم موجب استمرار زیادی خواهی ها می شود. انتظار می رود واکنشی در شأن این ملت و مردم انقلابی انجام شود.

, .,

 نماینده مردم خمین تصریح کرد: پس از حادثه منا اتفاقی نیفتاد چون روحیه انقلابی کنار گذاشته شد. کل رژیم و مسئولان سعودی در پیشگاه مردم ایران پشیزی به حساب نمی آیند وقتی می بینیم دارند درشت گویی می کنند حتما کوتاهی صورت گرفته است.

, .,

 اما در همین حال عباس رجایی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، گفت: وزارت خارجه فقط کارش این نیست که در تهران یکسری از کارها را انجام دهد بلکه باید در برنامه های عمومی و کلی خود در هرجای دنیا اقدامات دیپلماسی انجام دهد.

, .,

رجایی اظهار کرد: حضور وزیر خارجه ایران در سازمان ملل که محلی برای حضور تمام کشورهاست، و برقراری ارتباط با کشورها و پیگیری کنفرانس اسلامی در خصوص فاجعه منا بر حضور وزیر امور خارجه در ایران و پیگیری امور با تماس تلفنی ارحجیت دارد.

, .,

وی با اشاره به اینکه در خصوص فاجعه منا کم کاری از سوی وزارات امور خارجه کشور صورت نگرفته است، بیان کرد: وزارت امور خارجه نقش خود را به خوبی ایفا داده است.وی با مخالفت در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه گفت: وقتی این دیپلماسی در حال به ثمر رسیدن است اشتباه تاریخی است که بخواهیم بحث استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح کنیم.

, ., .,

در همین حال حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، گفت: در خصوص فاجعه منا انتظار این بود که وزیر امور خارجه کشور رفتار مقتدرانه تری را از خودش نشان دهد.

, .,

سلیمی با اشاره به اینکه دیپلماسی لبخند همه جا کارساز نیست اظهار کرد: در برابر برخی از کشورهای موزی که ظرفیت برخورد برادرانه و کریمانه ندارند باید به نحوه دیگری برخورد شود.

, .,

وی حفظ اقتدار، عزت ملی را یکی از اصول سیاست های خارجی عنوان کرد و افزود: سیاست های خارجی کشور برمبنای حمکت، مصلحت و عزت ملی مهندسی شده است.

, .,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید به نحوی مسائل ملی را مورد توجه قرار دهیم که به آن ها خدشه ای وارد نشود چرا که این مورد تایید ملت نخواهد بود.

, .,

سلیمی اظهار کرد: در خصوص فاجعه منا کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب خود به میدان آمده و کشورهای موزی را بر سر جای خود نشاندند.

, .,

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی هم  گفت: وزیر امور خارجه کشورمان می توانست برای پیگیری در فاجعه منا اقدامات بیشتری انجام دهد.

, .,

عباس صلاحی نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب گفت: وزیر امور خارجه می توانست با حضور در کشور عربستان و انجام اقدامات دیپلماتیک، رایزنی های بهتری انجام دهد.

, .,

 صلاحی اضافه کرد: رایزنی های بین المللی زمان و مکان نمی شناسد و اقدامات و رایزنی هایی هم در ایران انجام گرفت همچنین رئیس جمهور نیز در سازمان ملل در خصوص این موضوع صحبت کرد.

, .,

 وی در خصوص اعزام وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران به عربستان و عدم اعزام وزیر امور خارجه نیز گفت: قرار بر این بود وزیر ارشاد اسلامی به عنوان متولی حج و وزیر بهداشت برای شناسایی مجروحین و انتقال اجساد به این کشور اعزم شوند که با اعزام وزیر ارشاد مخالفت شد.

, .,

 وی واکنش به جزئیات دیپلماتیک را صحیح ندانسته و اظهار کرد: چون دست دادن با رئیس جمهور آمریکا در مذاکره نبوده و تنها یک حرکت دیپلماتیک بوده، موضوع مهمی نیست.

, .,

 

,

 

,

نمایندگان کرمان: احتمال استیضاح وجود دارد

, نمایندگان کرمان: احتمال استیضاح وجود دارد,

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار “ پایگاه اطلاع رسانی بوتیا “ در واکنش به عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی کشور در برابر فاجعه منا گفت: باتوجه به عمق فاجعه منا که نشان از درنده خویی رژیم آل سعود است، هر انسانی تعجب می کند تعدادی از هم نوعان ما به خاطر ازدحام جمعیت از دنیا بروند.

, .,

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: برخورد نامناسب رژیم آل سعود با زنده ها و جنازه ی قربانیان این فاجعه، نشان دهنده این است که هیچ گونه انسانیت و رافت و مهربانی که حضرت رسول از آن نام بردند در آن ها وجود ندارد.

, .,

پورابراهیمی تصریح کرد: درست است که وزارت امور خارجه تا حدی پیگیر موضوعات بوده است ولی قاعدتا در بحث منا لازم بود که وزیر خارجه ایران به شکل جدی تری این جنایت را مورد بررسی قرار دهد البته تداخل این فاجعه با نشست سازمان ملل تا حدی این موضوع را تحت تاثیر قرار داد که با این وجود عدم حضور وی در این نشست می توانست اثر مثبت تری داشته باشد.

, .,

وی تاکید کرد: آن چیزی که از وزارت خارجه انتظار می رفت در برخورد با عاملان فاجعه منا ندیدیم چرا که می توانست با جدیت با این موضوع برخورد کند تا ما شاهد پیامد های بعد از آن نباشیم؛ چرا که در فاز اول دادن تعداد زیادی مجروح و قربانی یک درد برای مردم بود و انتقال جنازه ها و برخورد ناشایست سعودی ها با مردم مسئله دیگری بود که به مراتب از درد اولیه اگر بیشتر نبود کمتر نبود.

, .,

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا انتظار می رفت وزارت امور خارجه با توجه به ارتباطی که در منطقه دارد و رویکردی که می توانست فعال شود اقدامات موثرتری در برخورد با عاملان این جنایت انجام دهد.

, .,

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا امیری کهنوج در گفتگو با“ ناب نیوز” با بیان اینکه شکل گیری روابط وسیاست های داخلی و خارجی کشور باید براساس سیاست های تبیین شده توسط مقام معظم رهبری باشد، گفت: این امر هم به نفع دولت و مدیران اجرایی کشور و هم به سود مردم ایران است.

, .,

نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان در مجلس با تاکید براینکه از دوقطبی شدن جامعه بپرهیزیم، تصریح کرد: اگر همه مردم و مدیران اجرایی در کشور دین را به عنوان اصل و بنیان اساسی برای توسعه کشور در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدانند، برگ برنده ای برای کشور است، بنابراین حرکت خلاف جهت سیاست های رهبر جمهوری اسلامی به نفع جامعه نخواهد بود.

, .,

وی دررابطه با حادثه منا و لزوم واکنش تمام مسئولین به این اتفاق عنوان کرد: در منا فاجعه ی عظیمی رخ داد و محکوم کردن این واقعه وظیفه عقلی، شرعی و انسانی همه کسانی است که نان خور سفره انقلاب هستند.

, .,

حجت الاسلام والمسلمین امیری بیان کرد: در فاجعه منا بیش از ۴۰۰۰ نفر به رحمت ایزدی پیوستند در حالیکه دولت سعودی عربستان مقصر اصلی این فاجعه است، مقامات سعودی می توانستند مانع از رخ دادن این حادثه شوند و همگان باید این حرکت را محکوم کنند.

, .,

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: بهرحال دولت سعودی به زائران ویزا داده و باید امنیت انها را تامین می کرد اما نه تنها این امنیت ایجاد نشد بلکه بعد از وقوع حادثه نیز از امدادرسانی به آسیب دیدگان کوتاهی کرده و با سهل انگاری از کنار آن رد شدند، وحتی ممکن است مشخص شود سازمان های جاسوسی در این واقعه دست داشته اند.

, .,

حجت الاسلام والمسلمین امیری بااشاره به واکنش های ضعیف وزیر امور خارجه نسبت به این امر انتقاد کرده و گفت: ظریف از وزرای با سابقه و مطلع کشور است و نمیدانم چرا در پیگیری این امر ضعیف عمل کرده است و باید در این رابطه به مجلس پاسخگو باشد.

, .,

وی ابراز کرد: انتظار جامعه و مردم این است که مسئولین ما از واقعیات از جمله فاجعه منا فاصله نگیرند و با آن برخورد جدی وقاطع داشته باشند

,

.

, .,

همه دولتمردان باید هماهنگ با سیاست های رهبری موضع گیری داشته باشند

, همه دولتمردان باید هماهنگ با سیاست های رهبری موضع گیری داشته باشند,

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: دولتمردان کشور باید هماهنگ با سیاست های رهبری و در راستای بیانات ایشان موضع گیری داشته باشند.

, .,

نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر سعودی ها به بی احترامی های خود ادامه دهند با انها برخورد سختی خواهیم داشت، لذا موضع گیری مسئولین کشور نیز باید دراین راستا باشد، خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد دولتمردان و وزرای کشور بایدمحکم تر و اجرایی تر ورود پیدا کنند تا حقی از مردم ضایع نشود و در غیر این صورت باید به کمیسیون مربوطه یا صحن علنی مجلس توضیحات لازم را ارائه نمایند.

, .,

فرج الله عارفی در گفتگو با ”  کرمان۱۴۰۰ ” در رابطه با عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی در خصوص حادثه منا گفت : در همه جای دنیا مرسوم است که وزیر امورخارجه در صورت اتفاق حادثه ای برای شهروندان کشورشان باید خود را هر چه سریع تر به کشور برساند زیرا این کار نوعی اهمیت دادن یک کشور به جان مردمانش است .

, .,

نماینده مردم جیرفت افزود : متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما در برگشت به کشور و رسیدگی به حادثه فاجعه بار منا ضعیف عمل کرده است و بنده نیز همانند مردم ایران از این رفتار مسئولین دیپلماسی مخصوصا وزیر امور خارجه گله مند هستم زیرا زیبنده جمهوری اسلامی ایران نبود در سازمان مللی که خود عامل فاجعه بزرگ برای جهان اسلام  است و به قراردادهای خود اهمیت زیادی قائل نیست حضور داشته باشیم .

, .,

وی در رابطه با حضور ظریف در کشور به خاطر وقوع فاجعه منا خاطر نشان کرد : حضور ظریف در کشور برای همه این نکته را بیان می کند که ما برای جان افراد انقلاب اسلامی اهمیت قائل هستیم و این احساس برای غربی ها این را روشن می کند که باید برای ملت ایران اهمیت قائل شوند .

, .,

عارفی در ادامه تاکید کرد : رفتارهایی همچون تلفن زدن ، دست دادن و قدم زدن با آمریکایی ها همه سناریوهای استکبار جهانی برای تزلزل روحیه انقلابی ملت ماست و چه بسا خیلی از حوادثی که در کشور ما اتفاق افتاده است همه نتیجه این رفتارهای جاهلانه ای است که ممکن است بعضا ناخواسته و اتفاقی انجام شود و بر روحیه میلیون ها مردم در جامعه اثر منفی بگذارد که بازتاب آن مستقیما به امنیت ملی کشور بر می گردد.

, .,

این نماینده مردم تشریح کرد : متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما فکر می کند که دشمن دست از دشمنی با ما بر می دارد ولی غافل از این هستند که همین دشمن با لبخند خود در صورت بروز اتفاقی اولین کسانی را که به قربانگاه می برد همین افراد هستند حال از کسانی که در آمریکا زندگی کرده اند و جامعه شناسی آن را می دانند چنین رفتاری تاسف بار است .

, .,

وی پیرامون پیگیری این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی ، افزود : مردم از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خود این انتظار را دارند که از وزیر امور خارجه در این باره سوالاتی را بپرسند و اگر مجلس هم به وظیفه خود در این زمینه عمل نکند مردم بعدا تکلیف مجلس شورای اسلامی را روشن خواهند کرد و نمایندگان می دانند که مردم با احدی شوخی ندارند .

, .,

علیرضا منظر توکلی نماینده مردم شهرستانهای بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ” صبح رابر” در واکنش به عملکرد وزیر خارجه در پی گیری فاجعه منا و احتمال استیضاح وی گفت: بارها گفته شده که سیاست خارجه ما باید بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باشد .

, .,

وی ادامه داد: عزت اسلامی، حکمت اسلامی و مصلحت کشور ایجاب می کند که در برخورد های دیپلماتیک ما از موضع اقتدار برخورد کنیم، چرا که برخورد از موضع اقتدار با توجه به اینکه دنیا ما را به عنوان یک کشور مقتدر در منطقه و جهان می شناسد؛ حتما نتیجه می دهد. مثال و نمونه عینی آن برخورد مقتدرانه مقام معظم رهبری با رژیم آل سعود بود که بلافاصله نتیجه داد.

, .,

علیرضا منظر توکلی افزود: من فکر می کنم که در مقابل کسانی که نسبت به نظام، انقلاب و مخصوصاً نسبت به مردم و به ویژه نسبت به زائران حرم امن الهی اینگونه با ستم گری برخورد کردند، باید برخوردی مقتدرانه صورت می گرفت.

, .,

وی تصریح کرد: عزت، حکمت و مصلحت ایجاب می کرد، که دستگاه دیپلماسی ما واکنش جدی نسبت به این مطلب ؛ جدی تر از آنچه که نشان داد؛ نشان دهد.

, .,

این نماینده مجلس گفت: انتظار مردم ایران ، خانواده های معظم شهدا و خانواده های جانباختگان فاجعه منا این بود که آقای ظریف و همکارانشان نسبت به این امر برخورد جدی تری داشته باشند و این انتظار برآورده نشد، و شما انعکاس آن را در مجلس شورای اسلامی مشاهده کردید .

, .,

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم،فهرج،ریگان و نرماشیر در گفتگو با خبرنگار “ارگ نیوز”،در خصوص موضع وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل دولت عربستان پس از فجایع مکه گفت: نمایندگان مردم در جلسه ای که بصورت غیر علنی در مجلس شورای اسلامی که با  حضور نمایندگان دولت پیرو همین موضوع برگزار شد از نمایندگان دولت حاضر در جلسه توضیح خواسته و علت این برخورد ضعیف را جویا شدند که در پاسخ نمایندگان دولت ابراز داشتند با توجه به اینکه پیکر مطهر جانباختگان این فجایع هنوز در عربستان است و همچنین احتمال تهدید جان حجاج دیگر حاضر در این کشور وجود دارد، این موضع گیری خاضعانه و ضعیف از سوی دولتمردان اتخاذ گردیده است.

, .,

وی خاطرنشان کرد: البته برخی نمایندگان حاضر در جلسه به این اظهارات واکنش نشان داده و این دیدگاه منفعلانه را در راستای اخذ حقوق حقه جمهوری اسلامی بسیار غلط دانستند و از حرف نمایندگان دولت قانع نشدند و اذعان داشتند که برخورد قاطع و مقتدرانه زود هنگام از طرف دولت می توانست جلوی گستاخی دولت عربستان را بگیرد.

, .,

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ما دیدار ظریف و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را اشتباهی دیپلماتیک دانست و عنوان کرد: نظر بنده این است که احتمالا آقای ظریف ندانسته در دامی که آمریکا از پیش برای عادی سازی روابط با ایران طراحی کرده است افتاده باشد، اما به هر حال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری جهت جلوگیری از راه های نفوذ آمریکا، این سهل انگاری ها قابل قبول نبوده و آقای ظریف باید در مقابل نمایندگان مردم در این زمینه نیز پاسخگو باشد.

, .,

حسین فتاحی نماینده مردم شهربابک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بابک آنلاین؛ عملکرد دستگاه دیپلماسی در حادثه منا را خوب ندانست و گفت: دستگاه دیپلماسی ما متاسفانه به موقع و با تمام توان در پی حادثه منا وارد عمل نشد و این امر سبب گشت تا رژیم آل سعود هر کار خواست با مجروحین بکند.

, .,

وی افزود: خوب بود بعد از وقوع حادثه منا وزیر امور خارجه جهت پیگیری بهتر و بیشتر وضعیت حجاج از آمریکا به ایران باز می گشت. اما وی به این موضوع بی توجهی کرد و در آمریکا ماند. علاوه بر وزارت خارجه، ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز در این حادثه کم کاری کردند.

, .,

فتاحی حادثه منا را عمدی خواند وگفت: حدود ۵۰۰۰ نفر از زائران مظلومانه جان خود را از دست دادند درحالی که نیروهای آل سعود می توانستند تعداد زیادی از زائران را نجات دهند اما این کار را نکردند.

, .,

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس گفت: مجلس ظریف را برای پاسخگویی درباره کم کاری های صورت گرفته احضار کرده است و احتمالا هفته آینده وزیر خارجه به مجلس می آید.

, .,

وی افزود: متاسفانه وزارت خارجه تمام وقتش را بر روی برجام و توافق ناعادلانه هسته ای گذاشته و به دیگر وظایف خود عمل نمی کند.

, .,

فتاحی تصریح کرد: در صورتی که پاسخ های وزیر قانع کننده نباشد احتمال استیضاح نیز وجود دارد. اما موضوع حضور ایشان در مجلس فعلا فقط پاسخ دادن به سوالات نمایندگان و گزارش دهی از اقدامات صورت گرفته می باشد.

, .,

وی گفت: دولت های اسلامی باید در موضوع عدم کفایت خاندان کثیف آل سعود در خادمی سرزمین امن الهی؛ فعال و با همبستگی در اداره کرده این مکان کار کنند.

, .,

فرج الله  عارفی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد  در گفت و گو با خبرنگار سفیرجنوب گفت:  مثل همه جای دنیا وقتی حادثه ناگواری برای مردم اتفاق می افتد باید  مسئولین کشور در هر سفری که هستند کار خودشان  را تمام کنند و برگردند ، در خدمت مردم قرار بگیرند که متأسفانه در  دولت به حادثه منا توجهی نشد و این بی توجهی حزن تأسف بود و ملت به شدت از این موضوع نارحت اند.

, .,

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد گفت: ما نمایندگان از این موضوع به شدت ناراحت هستیم در صورتی که پاسخ های وزیر قانع کننده نباشد احتمال استیضاح نیز وجود دارد.

, .,

وی افزود: در شرایط حاضر ما باید دقت های لازم را انجام دهیم و مطابق مصلحت کشور تصمیم بگیریم و انچه مصلحت جامعه  هست را انجام دهیم .

, .,

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود:  چنانچه وزیر  آموزش و پرورش با توجه به صحبت های که قبلا شده  و قرار شده جناب وزیر بحث معیشیتی معلمین ، بازنشستگان و قانون جدید پیش دبستان هایی  را حل کند در صورتی که این مشکلات را حل  نکند مطابق قانون جدید برخورد می شود.

, .,

حسین آذین در گفت و گو با “خانه خشتی“، در زمینه ضرورت استیضاح وزیر امور خارجه به دلیل سهل انگاری در پیگیری فاجعه منا، آخرین راه حل را استیضاح دانست و بیان داشت: در زمان فعلی استیضاح وزیر خارجه به مصلحت نظام نیست و می توان با آرامش طی جلساتی از وزیر سوال کرد و وی پاسخ این کم کاری را بدهند ، پیرو فرمایش رهبر فرزانه انقلاب باید از دوقطبی سازی جامعه خودداری کنیم و مصلحت نظام را در نظر بگیرند.

, .,

وی دیپلماسی کشور در مقابل کشورهای منطقه به خصوص عربستان را منفعلانه و مصامحه کارانه دانست و اظهار داشت: دولت باید مسیر اقتدار و عزت نظام را طی کند و وزارت امور خارجه کشور موضع اساسی و سختی را راجع به حادثه منا و جان باختن نزدیک به ۸ هزار زائر بیت الله الحرام اتخاذ کند.

, .,

نماینده مردم رفسنجان ادامه داد: در ابتدا موضع گیری دولت اندک بود که با فشار مردم و رسانه ها دولت مجبور شد سفرش را در نیویورک نیمه تمام بگذارد اما این موضع گیری از خیلی قبل از این باید گرفته میشد تا نیاز نباشد که رهبر فرزانه انقلاب با کلام نافذشان ورود پیدا کنند .

, .,

آذین تصریح کرد: با توجه به اینکه ریاست سازمان کنفرانس اسلامی بر عهده ی ایران است باید کشورهای اسلامی را هم جهت کرد و جلوی رفتار اختلاف افکنانه عربستان در منطقه گرفته شود.

, .,

وی خاطر نشان کرد: هدف از این رفتارهای عربستان تحقیر و منفعل نمودن ایران است، ایران و عربستان یک زمانی دوپایه حمایت از نظام سلطه در منطقه بودند که بعد از انقلاب نظام سلطه تنها بر روی عربستان سرمایه گذاری کرد.

, .,

 

,

, ,

نمایندگان فارس: با انفعال و دست دادن، مسئله ای حل نمی شود

, نمایندگان فارس: با انفعال و دست دادن، مسئله ای حل نمی شود,

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد وزارت خارجه در خصص حادثه منا، گفت: دولت عربستان در طول سالهای گذشته ثابت کرده است که چیزی جز زبان زور نمی فهمد و همه ناامنی ها و مشکلاتی را که امروزه در منطقه شاهد آن هستیم چه در سوریه و عراق چه در افغانستان و پاکستان و چه در مرزهای شرقی ایران به عملکرد و دخالت و شیطنت عربستان در امور داخلی این کشور ها برمی گردد و این دولت جایی برای مدارا و تعامل باقی نگذاشته است.

, .,

دکتر جعفر قادری اظهار کرد: در حادثه منا که بر اساس برآورد اولیه شاید تا هفت هزار کشته نیز داشته باشد عمق فاجعه به قدری زیاد است که در طول تاریخ حج بی سابقه است و عملکرد دولت عربستان چه از روی تعمد و چه از روی تعلل موجب بروز این حادثه باشد پذیرفتنی نیست و دولت باید از همه ظرفیت های بین المللی خود جهت برخورد با دولت عربستان استفاده می کرد و با رایزنی هایی که با دیگر کشور ها انجام می داد بخصوص آنهایی که در این زمینه آسیب دیده اند، با سعودی ها به شدت بر خورد می نمود.

, .,

وی در رابطه با دیدار ظریف و اوباما نیز گفت: با توجه به اینکه راهروهای سازمان ملل کوچه قهر و آشتی نیست که مواجهه آقایان ظریف و اوباما اجباراً انجام بگیرد لذا به نظر می رسد که این دیدار از قبل برنامه ریزی شده باشد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که هر گونه رابطه ای با دولتمردان آمریکایی را جز در مسأله برجام منع کرده بود چنین برخورد هایی موضوعیتی ندارد بنابراین وزیر امور خارجه باید در این زمینه پاسخگو باشد و اگر هم نظری متفاوت دارد باید صراحتاً اعلام بدارد و نقش بازی کردن قابل قبول نیست.

, .,

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اظهار اینکه نباید توهین و اهانتی چه در مجلس و چه خارج از مجلس به وزیر امور خارجه صورت بگیرد، گفت: متأسفانه این گونه برخوردهایی که از روی عصبانیت صورت می گیرد تأثیر برخوردهای منطقی را هم از بین می برد، طرح سؤال و تذکر نمایندگان باید با منطق و استدلال و در رویه قانونی صورت بگیرد تا تأثیرگذار باشد و موجب اصلاح مواضع وزارت خارجه شود تا درآینده شاهد چنین برخوردهایی از سوی وزارت خارجه نباشیم.

, .,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال استیضاح آقای ظریف چقدر است، گفت: این مسأله بستگی به نحوه برخورد وزیر خارجه با طرح سؤال دارد و اینکه چه توضیحاتی در این زمینه داده می شود همچنین ممکن است این موارد با تذکر برطرف شود ولی چنانچه اینگونه نشد طبیعی است که مجلس از سایر ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

, .,

نماینده لار، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خنج کهن اظهار داشت: همانگونه که آقای رئیس جمهور نیز گفت، با دست دادن و اینگونه مسائل، مشکلی از ما حل نمی شود. اگر جناب آقای ظریف هم در چارچوب همان موازینی که جناب آقای رئیس جمهور گفتند حرکت می کرد، باید توجه میکرد که با دست دادن، چیزی درست نمی شود. اتفاقاً ما آن چیزی را که در قضیه برجام بدست آوردیم، ناشی از گفتمان مقاومت و پایداری ما بوده است.

, .,

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دست دادن ها، چیزی نیست که بخواهد مشکلات ما را حل کند، اظهار داشت: باید به دنبال این بود که قوی و مقتدر باشیم و از تمام حقوق خود مواظبت نماییم. آن چیزی که ما را به اینجا رسانده که بخشی از حقوق ما را به رسمیت می شناسند، ناشی از گفتمان مقاومت است، نه کوتاه آمدن در مقابل دشمن.

, .,

جعفرپور در خصوص عملکرد وزیر امور خارجه در پیگیری واقعه منا نیز گفت: آقای ظریف تلاش خود را انجام داد تا از طریق امیر کویت، مثلاً یک مقدار همراهی دولت عربستان و نظام سعودی را جلب کند اما به عقیده من آن چیزی که جواب داد، لحن قاطعانه مقام معظم رهبری بود که باعث تغییر روش حکام سعودی شد.

, .,

نماینده شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بازگشت اجساد و مجروحین واقعه منا، پایان ماجرا نیست و این در واقع باید اول ماجرای پیگیری باشد و باید وزارت خارجه و دستگاه های قضایی ما، این موضوع را دنبال کنند تا مدیریت بی کفایتی که بر مکه و مدینه حاکم است، به شکل عقل جمعی مسلمانان دربیاید و آنها بتوانند این مدیریت را به شکل مفیدی که جهان اسلام از آن بهره مند شود، دنبال کنند.

, .,

اما نماینده مردم پاسارگاد در گفتگو با طنین پاسارگاد اظهار داشت: پادشاهان آل سعود و دولت عربستان بسیار سرکش و نالایق در مدیریت کنگره عظیم حج هستند.

, .,

وی افزود: کشورهای اسلامی با توجه به حوادث پیش آمده باید مدیریت حج را در دست بگیرند تا اینچنین مسائلی پیش نیاید.

, .,

برومندی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری تذکری جدی، به موقع و البته کار ساز به دولت عربستان دادند، نباید از این فاجعه به راحتی گذشت و به جای اینکه عربستان در کشورهای دیگر مانند یمن مداخله کند و خون مردم مظلوم این کشور را به ناحق بریزد در مدیریت کشور خودش وقت بیشتری بگذارد تا اینچنین مسائلی پیش نیاید.

, .,

وی گفت: همه ارکان نظام از جمله رئیس جمهور در این زمینه پیگیری هایی داشته و به همین دلیل رئیس جمهور سفر خود را در نیویورک ناتمام گذاشتند و به کشور برگشتند.

, .,

وی ادامه داد: رفتن دو تن از وزیران به عربستان و حضور آقای قشقاوی در آن کشور خود دلیلی بر پیگیری های وزارت امور خارجه و دولت ایران است.

, .,

در همین شرایط نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نبض نی ریز درباره فاجعه منا گفت: وهابیت و حاکمان سعودی درقضیه منا روی یزدیان را سفید کردند.

, .,

محمد سقایی با مقایسه جمعیت زائرین کربلا در اربعین سال گذشته با زائرین مراسم حج امسال در عربستان گفت: کشته شدن حاجیان در منا نشان دهنده ضعف حاکمیت و مدیریت و در نتیجه عدم کفایت آل سعود است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

, .,

وی با اشاره به کشتار بی رحمانه مرد مظلوم یمن توسط عربستان اظهار داشت: این قضایا نشان می دهد که دشمنان اسلام و در راس آنان عربستان سعودی برای جهان اسلام برنامه دارند و من متعجبم که مسلمانان سایر بلاد اسلام درباره این قضیه سکوت کرده اند.

, .,

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس درباره عملکرد وزارت خارجه ایران در فاجعه منا گفت: من اعتقاد دارم وزارت خارجه و دولت ایران تلاش خود را در این قضیه کردند و نمی توانستند جلوی کشتار مردم را بگیرند.

, .,

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و رستم در واکنش به حرف و حدیث هایی در خصوص استیضاح وزیر خارجه به خبرنگار نورآنلاین گفت: نمی شود برای هر موضوع و هر اتفاقی وزیر را استیضاح کرد. اگر اینگونه باشد که سنگ روی سنگ بند نمی شود. در هفته پیش استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار بود که کنار گذاشته شد و حالا هم وزیر راه و شهر سازی در برنامه قرار گرفته است. اینکه می خواهند استیضاح وزیر خارجه را انجام دهند این به معنی خداحافظی با دولت است.

, .,

شفیعی بیان داشت: تا فرصت های دیگر چون تذکر وجود دارد استیضاح به هر شکلی و به هر قیمتی به مصلحت کشور نیست! اقدام آخر را نباید همان ابتدا انجام داد.

, .,

وی در خصوص عملکرد وزارت خارجه در حادثه منا و یا دست دادن آقای ظریف با اوباما گفت: به نظر شما وزیر خارجه نسبت به حادثه منا باید چه کار دیگری انجام می داد؟ در همان ابتدا خواستار ملاقات با مسئولین و پادشاه عربستان شد که این اجازه داده نشد و یا اینکه آقای رئیس جمهور در اولین بحث خود موضوع منا را پیش کشید و تذکراتی داد اما عربستان در مقابل تحویل دادن اجساد را به تعویق انداخت.

, .,

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس تصریح کرد: از وزارت خارجه نباید انتظارات غیرمعقول داشته باشیم تمام تلاش های دیپلماسی انجام شده است. اینکه آقای ظریف با آقای اوباما دست داده است می تواند محل بحث باشد. اما این موضوعات در اندازه استیضاح نیست. استیضاح باید مربوط به شرایط حاد و خیلی حساس باشد. وزارت خارجه دست آوردهای خیلی خوبی به ارمغان آورده است که باید اینها دیده شود و نادیده گرفتن آنها و استیضاح وزیر خارجه شیوه مملکت داری نیست!

, !,

 

,

نمایندگان آذربایجان غربی: سریعا باید پی گیر ماجرا باشیم

, نمایندگان آذربایجان غربی: سریعا باید پی گیر ماجرا باشیم,

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان در قبال فاجعه مصیبت بار منا اظهار کرد: متاسفانه آن انتظاری که مردم از وزیر امور خارجه کشورمان داشتند مبنی بر پیگیری این حادثه اسفبار محقق نشد.

, .,

وی افزود: با توجه به فاجعه ناگواری که در مکه اتفاق افتاد جایز نبود که ظریف در نیویورک بماند و بایستی هرچه سریعتر برمی گشت و پیگیر این حادثه می بود.

, .,

قاضی پور افزود: در نهایت وزیر بهداشت به عنوان نماینده عالی دولت به عربستان سفر کردند درحالی که اگر وزیر امور خارجه کشورمان پیگیر این قضیه بود اثرگذاری بیشتری داشت.

, .,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اما متاسفانه در این وضعیت نه آقای روحانی و نه آقای ظریف سفر خود را نیمه تمام رها نکردند و از سوی دیگر با این شرایط به وجود آمده که باعث حزن و اندوه ملت ایران گشته بود آقای ظریف در اقدامی رفتند و با اوباما دست دادند آن هم با دشمن درجه یک ملت ایران.

, .,

وی در خصوص مطرح شدن احتمال استیضاح وزیر خارجه دولت یازدهم در پی دست دادن با رئیس جمهور آمریکا نیز اظهار کرد: استقبال از دشمن و دست دادن با رئیس جمهور آمریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست به همین خاطر یا آقای ظریف از ملت ایران به خاطر این رفتار ناشایست خود عذرخواهی کند یا من خودم یکی از طراحان استیضاح وزیر امور خارجه خواهم بود.

,

نماینده میاندوآب هم  با اشاره به مواضع قاطع و محکم رهبری در برابر اقدامات آل سعود، گفت: بیانات مقام معظم رهبری آل سعود را از مواضع خود عقب راند و آنها را مجبور کرد تا اجساد قربانیان فاجعه منا را تحویل دهند.

, .,

عیسی زاده با تاکید بر اینکه آل سعود علی رغم اینکه به استکبارجهانی وابسته است، افزود: به دنبال بیانات شجاعانه،مقتدرانه و قاطع مقام معظم رهبری، سعودی ها از روی ترس بر سر جای خود نشستند.

, .,

محمد علیپور هم، با اشاره به حادثه منا و سخنان قاطع رهبر انقلاب در جمع دانش آموختگان نیروی دریایی اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در رابطه با فاجعه منا و اقدامات موذی گرایانه آل سعود محکم برخورد کردند، انتظار بود که دولت و دستگاه سیاست خارجی کشورمان  نیز نسبت به این فاجعه تاسف بار عکس العمل صریح و قاطعی را نشان می دادند.

, .,

وی با بیان اینکه دولت و وزارت امور خارجه در این زمینه کوتاهی کرده اند، افزود: شاید دولت این روند را حمل بر تعامل با کشورهای همسایه بداند، اما بایستی گفت این رویه نتیجه ای جز همین گستاخی که عربستان نسبت به مردم ایران داشت ندارد و برای مردم ایران نیز  این روند قابل قبول نیست.

, .,

نماینده مردم ماکو، شوط،پلدشت و  چالدران با انتقاد از رفتار توام با تعلل و نرمش بیش از اندازه سیاست امور خارجه در قبال فاجعه منا، یادآور شد: متاسفانه در همان ابتدای این حادثه نیز دولت آنقدر در اعلان عزای عمومی تعلل کرد که بالاخره مقام معظم رهبری نسبت به اعلان عزا اقدام نمودند.

,

 

,

 

,

نمایندگان زنجان: در چنین شرایطی، دست دادن باآمریکا، بی معنی بود

, نمایندگان زنجان: در چنین شرایطی، دست دادن باآمریکا، بی معنی بود,

نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی به سهل انگاری دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور در پیگیری حادثه منا واکنش نشان دادند.

,

محمد اسماعیلی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: حادثه منا موجب کشته شدن بسیاری از هموطنان ایرانی و مسلمانان جهان شد که ضایعه ای بسیار بزرگ محسوب می شود.

, .,

وی با بیان اینکه کشته شدن حجاج و زائران بیت الله الحرام دل همه مسلمانان جهان را داغدار کرد، خاطرنشان کرد: مسئولانی که در مکه حضور داشتند همه تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام دادند.

, .,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کار عمدی رژیم آل سعود موجب کشتار بسیاری از مردم مسلمان شد، افزود: از دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور انتظار بود که موضوع را جدی تر پیگیری کنند.

, .,

اسماعیلی با بیان اینکه عدم پیگیری دقیق از سوی مسئولان موجب شد تا مقام معظم رهبری موضع گیری کرده و اخطار لازم را به حکام سعودی دادند، افزود: با چنین اخطار با صلابتی بود که نحوه همکاری آل سعود تغییر کرد.وی با بیان اینکه ظریف نیز باید به مجلس شورای اسلامی بیاید تا پاسخگوی سئوالات نمایندگان مردم باشد، افزود: در حالی که ملت ایران داغدار عزیزان خود بودند، ارتباط با آمریکا معنایی ندارد.

, ., .,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی ایران در این زمینه مرتکب اشتباه شد، افزود: مقام معظم رهبری اجازه ارتباط با آمریکا را برای حل مشکلات هسته ای ایران داده اند و نباید گروه ایرانی گام های بعدی را بردارد.

, .,

همچنین نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: بیانات کوبنده مقام معظم رهبری دولت عربستان را در سر جای خود نشاند، این سخنان،استرس زیادی به سیاستمداران و حکام عربستان وارد کرد به گونه ای که بلافاصله پس از فرمایشات رهبر انقلاب،جلسه ای در عربستان برگزار شد و قرار شد که با کشور ایران درباره شناسایی اجساد منا و آمار کشته شدگان همکاری کنند.

, .,

حجت الاسلام سید محمد موسوی با تسلیت به خانواده های جان باختگان فاجعه منا و آرزوی سلامتی برای بازماندگان آنها، اظهار کرد: دیپلماسی مسئولان مربوط به فاجعه منا و عربستان نگران کننده بود،مسئولان عربستانی نسبت به وظایف خود آشنایی نداشتند.

, .,

وی با بیان اینکه دولت عربستان از ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این کشور ممانعت کرد، افزود: نوع برخورد دولت عربستان با مسئولان ایرانی مناسب نبود.

, .,

این نماینده با اشاره به اینکه دولت باید از قبل این چنین قضایایی را پیش بینی می کرد و با موضع قدرت وارد می شد، خاطرنشان کرد: قاضی زاده هاشمی با توجه به موضوع حساس جان ها و ابدان زوار ایرانی در منا،به عربستان رفت  و از نزدیک در روند کار قرار گرفت.

, .,

موسوی تصریح کرد: اما هیچ یک از این فعالیت ها حلال مشکلات نبود و  تنها سخنرانی بسیار قدرتمندانه رهبری که امیدواریم سایه بلند پایه ایشان برای همه ملت ایران مستدام باشد.

, .,

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه  ظریف حق نداشته است با اوباما دست بدهد، گفت:بنا به فرموده رهبری، این ها خط قرمز ما است و کسی که این کار را بکند تخلف کرده و ظریف از خط قرمز انقلاب عبور کرد.

, .,

وی گفت: بعضی از افراد در بسیاری از مواقع مانند دست دادن وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور آمریکا می گویند اتفاقی بود در حالی که این ها اتفاقی نیست بلکه می توان آنها را پیش بینی کرد.

, .,

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظریف می توانست دست ندهد و از کنار اوباما عبور کند تا مظلومیت ملت ایران را به اوباما بفهماند، افزود: باید مراجع عظام نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهند.

, .,

گفتنی است، نماینده مردم ابهر نیز به دلیل حضور در سفر خارجی دو هفته است پاسخگو نیست، دیگر نماینده مردم زنجان و طارم نیز پس از تماس های مکرر در راه تهران بود نتوانست صحبت کند، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود نیز هرگز اهل مصاحبه نیست.

,

 

,

نمایندگان خراسان جنوبی: ابعاد ماجرا باید به اطلاع مردم برسد

, نمایندگان خراسان جنوبی: ابعاد ماجرا باید به اطلاع مردم برسد,

نمایندگان استان خراسان جنوبی هم خواستار جدیت وزارت امور خارجه و رساندن جزییات ابعاد این اتفاق به مردم شدند.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان ساکت نیستند و اقدامات و کارها را با احتیاط انجام می‌دهند تا واقعیت روشن شود چرا که مردم کشور ایران و دنیا خواهان برخورد مناسب با عربستان هستند.

, .,

مراد هاشمزهی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: دولت عربستان باید مسوولیت حادثه منا را برعهده می‌گرفت و از همان ابتدا عذر خواهی می‌کرد.

, .,

وی افزود: اگر عربستان بررسی بهتری در مسیرها انجام داده بود  و از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌کرد و ماموران راهنمایی‌های درستی به حجاج داشتند، شاهد این چنین فاجعه‌ای نبودیم.

, .,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افرادی که هیچ توجهی به حال حجاج نکردند نه تنها  از اسلام بویی نبرده‌اند بلکه از انسانیت نیز چیزی درونشان یافت نمی‌شود.

, .,

هاشمزهی تصریح کرد: قطعا بایستی کمیته حقیقت یاب و یک شورا حادثه منا را به طور جدی بررسی کند و افرادی مسوولیت حج و زمام امور را به دست بگیرند که دلسوز حجاج و نگران آنها باشند.

, .,

وی بیان کرد: حادثه منا به طور دقیق و ریز باید مورد بررسی قرار گیرد و کم‌کاری‌های دولت عربستان در وقوع حادثه و برخورد با مجروحین و کشته شدگان از سمت مسوولان کشور مورد بررسی جدی قرار گیرد.

, .,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عربستان به جای اینکه به فکر جنایت و قتل عام مردم در سایر کشورها است باید کمی به حال حجاج نیز توجه می‌کرد و وزارت امور خارجه باید به طور دقیق پیگیری این حادثه را داشته باشد.

, .,

وی در خصوص پیگیری‌های وزارت امورخارجه گفت: من به عنوان یک نماینده متوجه بسیاری از کارهای دولت یازدهم نمی‌شوم و خیلی از کارهایشان عجیب و قریب است چرا که از طرفی می‌گویند که باید مراقب باشیم که آمریکا در داخل کشور نفوذ پیدا نکند و از آن طرف در شبکه CNN مطرح شد که می‌گویند که رئیس جمهور به اوباما نامه نوشته است و این سری کارها از طرف رئیس جمهور و به تبع وزارت امور خارجه انجام می‌شود و هیچ گونه واهمه‌ای نیز ندارند.

, CNN,

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: سقوط جرثقیل، فاجعه منا و دیگر حوادثی که در زمان حج در عربستان اتقاف افتاده است، نشان‌دهنده‌ی مهم نبودن جان انسان‌ها برای آل‌سعود است.

, .,

وی افزود: نوع مدیریت عربستان در حوادثی که اتفاق افتاد، سهل‌انگاری آل‌سعود و وجودِ اختلافات شدید در مدیریت عربستان را می‌رساند.

, .,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بابیان‌اینکه آل‌سعود برای جان انسان‌ها حرمت قائل نیست اظهار کرد: آل‌سعود غرق در مادیات و شکم‌پرستی است و اصلا حالت رحم، ادب و همدردی ندارد.

, .,

عبادی تصریح کرد: با وقوع حاد‌ثه‌های سقوط جرثقیل و منا و همچنین تجاوز و غارت‌گری در کشورهای اسلامی منطقه، جایگاه عربستان در بین امت اسلامی از بین رفت.

, .,

 

,

وی تأکید کرد: باید تیم تحقیق و تفحصی از کشورهای اسلامی و دیگر کشورهایی که در حادثه منا، جانباخته داشته‌اند، تشکیل شود و علت وقوع این حوادث را بررسی کنند.

, .,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بابیان‌اینکه عربستان باید پاسخگو باشد گفت: مدیریت حج باید از عربستان گرفته و در دست امت اسلامی قرار داده شود.

, .,

 عبادی بابیان‌اینکه اقتدار و جایگاه خاصی داریم و ملت و مسوولان ما بعد از انقلاب اسلامی، شجاعت خاصی دارند تأکید کرد: باید اقتدار در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، به نمایش گذاشته شود.

, .,

 

,

وی بابیان‌اینکه دیپلماسی وزارت امور خارجه را نمی‌پسندم خاطرنشان کرد: دکتر ظریف را با تمام زحمت‌هایی که می‌کشند باید به یاد سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی بیندازم که فرمودند: هروقت با آمریکایی‌ها دست دادید، حتما باید انگشتان خود را بشمارید که کم نشده باشد.

,

 

,

, ,

نمایندگان گلستان: وزیر خارجه سریعا به مجلس بیاید

, نمایندگان گلستان: وزیر خارجه سریعا به مجلس بیاید,

رضا صابری عضو مجمع نمایندگان استان گلستان هم در این باره گفت: آنچه که در فضای واقعیت با آن روبرو هستیم، این است که متاسفانه آمریکا، اسرائیل و همپیمانانشان با آنها در منطقه هیچگاه زبان دیپلماسی برای آنها قابل فهم نبوده و معمولا این ها همیشه بر زبان غیر دیپلماتیک عمل می کنند.

, .,

وی افزود: در حادثه منا که بسیار تلخ بود، ما بدترین دیپلماسی بین المللی را از کشور عربستان شاهد بودیم و آنها غیر مسئولانه با این موضوع برخورد کردند.

, .,

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن فاجعه منا اظهارداشت: متاسفانه زبان وزارت خارجه ما یک زبان خطاب گونه و مطالبه گر نبوده و از این رو از سوی وزیر امور خارجه دستگاه دیپلماسی مان یک برخوردی در شأن ملت ایران که در خصوص این حادثه باشد نبودیم.

, .,

وی با اشاره به اینکه، باز هم مثل همیشه مقام معظم رهبری به داد این ملت رسید و از عمق وجود حادثه را مورد دقت قرار داد ، افزود: واقعا اگر زبان دیپلماسی می توانست این موضوع را حل کند هیچ ضروریتی نداشت که مقام معظم رهبری در این سطح بر این موضوع ورود کند ولی باز هم باید خدارا شکر کنیم که زبان حیدری در این کشور همیشه گره گشای مشکلات ما است.

, .,

صابری اذعان داشت: قطعا مجلس تذکرات خود را به دولت اعلام خواهد کرد و نسبت به اینگونه منفعلانه عمل کردن آنها عکس العمل نشان خواهد داد و ان شالله که ببینیم جمع بندی نمایندگان چگونه خواهد بود.

, .,

وی با بیان اینکه، آقای ظریف در این شرایط که ملت ما داغدار هستند قطعا بایستی عکسل العمل هایی در شأن مردم ایران نشان می داد تصریح کرد: دست دادن با اوباما به هیچ وجه از طرف ملت ما قابل قبول نیست و هیچ افتخاری برای دستگاه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی نیست و صلاح نیست شأن جمهوری اسلامی را با یک احوال پرسی و دست دادن معامله کنیم

,

.

, .,

امروز باید همه مسئولین نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بیانات رهبری تنظیم نمایند

, امروز باید همه مسئولین نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بیانات رهبری تنظیم نمایند,

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی هم  با اشاره به فاجعه به وجود آمده در منا ، اظهار کرد: این موضوع به واقع نشان دهنده بی کفایتی آل سعود است و دولت عربستان باید پاسخگو باشد با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و اقتدار ایشان باید هم دولت و مجلس فعال تر عکس العمل نشان دهند .

, .,

وی در ادامه به تاثیر بیانات رهبری در فضای بین المللی اشاره نمود و گفت : امروز باید همه مسئولین نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بیانات رهبری تنظیم نمایند و نباید فراموش کرد که امریکا به واقع دشمن ما است.

, .,

نماینده مردم علی آباد با اشاره به اینکه دولت بی کفایت عربستان به واقع لیاقت برگزاری مناسک حج را ندارد ، تصریح کرد: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آقای رکن آبادی موضع گیری نموده است ، وزرات خارجه با توجه به وضعیت نظام مقتدرانه عمل نماید و پیگیر حل مشکلات باشد .

, .,

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که مواضع مقتدارنه رهبری در خصوص فاجعه منا باعث شد تا آل سعود مجبور شود که اجساد جانباختگان را به کشور تحویل دهند که باید مسئولین پیگیر باشند تا هرچه سریعتر این اتفاق بیافتد.

, .,

نوروزی در ادامه افزود: البته برخی مسئولین از طرف دولت همچون وزیر بهداشت و برخی از مسئولین به مکه اعزام شده اند که پیگیر امورات باشند .

, .,

وی در خصوص عملکرد وزیر خارجه در خصوص فاجعه منا و همچنین احتمال استیضاح وزیر به دلیل سهل انگاری گفت : به دلیل پیگیری امورات اجرای حوزه استحفاظی اطلاع دقیقی از عملکرد آقای ظریف ندارم و ایشان نیز باید همچون آقای رحمانی فضلی و امیر عبداللهی و وزیر ارشاد به مجلس بیایند و به سوالات نمایندگان پاسخ بدهند تا ببینیم عملکرد ایشان چگونه است.

, .,

نوروزی تاکید کرد: نقش تاثیر گذار و محوری را در موضوع منا حضرت آقا ایفا کرده است که سعودی ها متوجه شدند که موضع ایشان یک موضع با صلابت است .

, .,

حجت الاسلام سید علی طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت خارجه و آقای ظریف در خصوص فاجعه منا، اظهارکرد: اقدامات اولیه از طریق احضار کاردار سفارت انجام شد ولی قاطعیت لازم در کار از طرف وزارت خارجه انجام نشد و نتیجه ای در روزهای ابتدای حاصل نشد .

, .,

وی ادامه داد:عربستان تا انجا بی شرمی داشت که حتی برای وزیر ما که برای پیگیر بحث مصدومین و انتقال پیکر جانباختگان ویزا صادر نمی شد.

, .,

نماینده مردم گرگان و آق قلا درادامه تصریح کرد: وزارت خارجه هم باید در اولین اقدام که این کوتاهی ها از طرف عربستان انجام شد باید سفیر یا کاردار آنها را اخراج می کردند و واکنشی جدید نشان می دادند.

, .,

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت خارجه به چند مصاحبه و احضار کاردار بسنده کرد تا خود حضرت آقا با قدرت موضع گیری نمایند تا عربستان رویکردشان تغییر نماید.

, .,

طاهری در ادامه اذعان داشت : وزارت خارجه اقداماتی که انجام داد در حد انتظار جمهوری اسلامی و اقتدار نظام نبوده است و باید عملکردی قوی تر را باید انجام می دهند.

, .,

وی در خصوص امکان استیضاح و طرح سوال از وزیر خارجه گفت : فردا آقای ظریف برای پاسخ به یکی از عملکرد های گذشته به کمیسیون امنیت ملی خواهد آمد و قطعا در این هفته سوالی از طرف نمایندگان در خصوص پیگیر فاجعه منا برای پاسخگویی آقای ظریف آماده خواهد شد.

, .,

عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت در خصوص فاجعه منا، اظهارکرد: دستگاه دیپلماسی و وزارت بهداشت فعالیت هایی انجام داده اند و رژیم آل سعود بی کفایتی را نشان داد و نقش اساسی را مقام معظم رهبری در این خصوص انجام داده است.

, .,

وی در ادامه افزود: فاجعه منا ضعف و بی تدبیری عربستان را نشان داده است و در این شرایط صدای کشور های اسلامی و برخی کشورهای جهان را در آورده است چون حقوق مشروع حجاج راعیت نشده است و کمنترین همکاری را در این خصوص نداشته است.

, .,

نماینده مردم گرگان و آق قلا در ادامه با بیان اینکه ما در خصوص فاجعه منا باید موضع صریحی بگیریم شکی وجود ندارد ، گفت: ولی باید نسبت به بازگشت حجاج تلاش های خود را انجام دهیم و به صحت و تندرستی حجاج و بازگشت آنها توجه داشته باشیم.

, .,

وی به اهمیت پیگیری دولت از طریق مجامع بین المللی اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه باید در این خصوص قوی تر عمل می کرد و دستگاه دیپلماسی باید با کشورهایی که در این فاجعه حقوق آن ها از بین رفته بیشتر ارتباط داشته باشد و نقش برجسته تری را بازی نماید.

, .,

امامی در ادامه افزود: جابجایی پادشاهی رژیم در آل سعود هزینه سنگینی را به دوش عربستان گذاشته است و در حال حاضر در برخی کشورها مداخله می کنند و از جریانات تکفیری در حال حمایت هستند این نشان می دهد که این رژیم ناکارامدی دارد و همچنین در منطقه نا امنی را با این گونه حرکات ایجاد کرده اند.

, .,

وی در خصوص عملکرد ظریف در خصوص فاجعه منا و احتمال استیضاح گفت : عده ای از نمایندگان این موضوع را در دستور کار آورده اند و مجلس هم دارد ورود پیدا می کند و قطعا ایشان باید در جریان طرح سوال به مجلس بیایند و به سوالات پاسخ بدهد .

, .,

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود : اینکه آقای ظریف به شخصه این ضعف را نشان داده و یا دستگاه دیپلماسی در این خصوص ضعف نشان داده است موضوعی است که مجلس در حال بررسی است .

,

 

,

 

,

نمایندگان هرمزگان: وزارت خارجه توان خود را باید در چنین عرصه هایی نشان بدهد

, نمایندگان هرمزگان: وزارت خارجه توان خود را باید در چنین عرصه هایی نشان بدهد,

نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند دیپلماسی وزیر امور خارجه کشور در پی گیری فاجعه منا و سهل انگاری ظریف خواستار برخورد مقتدرانه همه دستگاه های سیاسی کشور و جلوگیری از تکرار موضع گیری های ضعیف وزارت خارجه در سطح بین الملل شدند.

, .,

احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی شبکه اطلاع رسانی هرمز با بیان اینکه تدابیر حکیمانه رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) باعث تغییر موضع عربستان نسبت به ایران شد، گفت: هتک حرمت و بی حرمتی به اجساد و قربانیان فاجعه منا و معطل گذاشتن ابدان مطهر حاجیان توسط عربستان قابل پذیرش نیست و صرفا از جهت حفظ برادری در منطقه نخواستیم برخورد کنیم.

, .,

 وی اظهار کرد: مواضع مسئولین باید به تشکیل کمیته حقیقت یاب باشد تا علت فاجعه منا بررسی شود دهد لذا همه مسئولین دستگاههای سیاسی باید پای کار باشند تا قضیه روشن شود.

, .,

 جباری افزود: ما باید عزت و ارزش حاجیان و کسانی را که در عربستان را حفظ کنیم و حرمت اجساد مطهر نگه داشته شود که این وظیفه بر دوش دولت و وزارت خارجه است .

, .,

وی با بیان اینکه دیپلماسی کشور موظف بود زمینه حضور در عربستان را فراهم کند، تصریح کرد: ابعاد فاجعه منا نشان داد که دستگاهها دیپلماسی باید قوی تر و فعال تر وارد عمل شود .

, .,

 نماینده مردم هرمزگان تاکید کرد: اگر اقدامات دستگاه دیپلماسی موثر بود رهبر انقلاب مجبور به موضع گیری نمی شدند لذا دستگاه دیپلماسی ایران باید قوی تر عمل کند.

, .,

وی با بیان اینکه اتهام زنی به ایران در خصوص حج وبه سیاسی کاری عقلانی نیست بیان داشت: مردم برای انجام مناسک و عبادت در کنگره جهانی حج حضور دارند که با سیاست تفاوت دارد و این ادعای نماینده عربستان در حالی است که قریب به 500 نفر از حجاج ایرانی در این حادثه جان باختند.

, .,

همچنین ابوالقاسم جراره، نماینده مردم مرکز هرمزگان درمجلس شورای اسلامی هم  با بیان اینکه عربستان در حال تلاش برای فرار رو به جلو است ، اظهار کرد:آل سعود قصد دارد بی تدبیر و با بی لیاقتی خود را به گردن کشورهای دیگر ببیندازد که قطعا قابل پذیرش نیست.

, .,

 وی تصریح کرد: از آنجایی که عربستان میزبان حجاج است در برابر هر گونه اتفاق مسئول است و باید پاسخگو باشد اما به دلیل غرور بیش از حد خود را نسبت به بشریت پاسخگو نمی دانند.

, .,

جراره با بیان اینکه آل سعود دست نشانده صهونیست هستند و پشتشان را گرم می دانند ، بیان داشت: این اظهارات که ایران و رئیس جمهور نباید در خصوص فاجعه منا اظهار نظر کند توسط کسانی که حاکمیت غیر قانونی و پادشاهی است و هیچ دموکراسی حاکم نیست مضحک است.

, .,

 جراره اظهار کرد: این رویه که بعضی جاها به اسم تعامل و دیپلماسی سازنده نسبت به حقوق کشورمان کوتاه بیایم باعث جری شدن بعضی از افراد و افکار می شود که شایسته نظام نیست.

, .,

 نماینده مردم هرمزگان تاکید کرد:مسئولین نظام باید مقتدرانه و کوبنده از حقوق کشورمان دفاع کنند و نسبت به حقوق ذاتیمان ترسی نداشته باشند و مردم نیز از دیپلماسی مقتدرانه دفاع می کنند .

, .,

 وی گفت: دولت و وزارت خارجه قطعا می توانست بهتر از این و مقتدرانه تر رفتار کند تا رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) در این خصوص وارد عمل نشوند.

, .,

 

,

 نمایندگان خوزستان: ضعف دستگاه دیپلماسی، عربستان را قلدر کرده است

,  نمایندگان خوزستان: ضعف دستگاه دیپلماسی، عربستان را قلدر کرده است,

در همین حال حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رهیاب با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در فاجعه منا معتقد است آنقدر دستگاه دیپلماسی ما ضعیف عمل کرد که خود مقام معظم رهبری وارد قضیه شدند و  عربستان را تهدید به برخورد "خشن" و "محکم" کردند.

, .,

آقاجری می گوید دستگاه دیپلماسی ما خیلی ضعیف کرد تا آنجا که عربستانی که حتی ارزش ندارد اسمش را ببریم برای ایران قلدر بازی در می آورد و مستکبرانه برخورد می کند.

, .,

این نماینده مجلس گفته است اقای ظریف التماس می کرد با وزیر خارجه سعودی صحبت کند ولی او حاضر نشد این  نتیجه عملکرد منفی دستگاه دیپلماسی ما است.

, .,

وی معتقد است اگر دستگاه دیپلماسی ما انقلابی عمل می کرد نیاز نبود خود مقام معظم رهبری تمام قد وارد این قضیه بشوند.

, .,

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رهیاب عملکرد دستگاه دیپلماسی را در قبال حادثه منا ضعیف ارزیابی کرد.

, .,

وی با بیان اینکه چند روز از این حادثه گذشته است و  تازه تعداد کشته ها و مجروحین ما مشخص شده است از سوی دیگر در خصوص بازگرداندن پیکرهای مطهر حجاج ایرانی هم مشکلات فراوانی وجود داشت همه اینها نشان از عدم اشرافیت مسئولان وزارت خارجه ما در این حادثه دارد.

, .,

نوری اعتقاد دارد ظریف باید سفر خود به امریکا را نیمه تمام می گذاشت و راهی عربستان می شد تا پیگیر حادثه دیدگان فاجعه منا می شد.

, .,

او حادثه منا را الویت اول کشور و مردم عنوان کرد ولی می گوید ظاهرا برای اقای ظریف این حادثه در اولویت نبوده است.

, .,

نوری از انتظارها از اقای ظریف به عنوان راس هرم وزارت امور خارجه سخن گفت و از اینکه وی در این حادثه نقش برجسته و پررنگی نداشته است اظهار تاسف کرد.

, .,

نماینده شوش اضافه کرد حداقل کاری که اقای ظریف می توانست انجام دهد این بود که سفر خود به نیویورک را نیمه کاره رها کند و پیگر وضعیت حجاج در عربستان شود.

, .,

سید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رهیاب ، فاجعه منا را طراحی شده عنوان کرد و خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب شد.

, .,

وی نوع برخوردهای سعودی ها را حاکی از برنامه ریزی این فاجعه دانست دارایی معتقد است اگر تهدید مقام معظم رهبری نبود عربستانی ها می خواستند بدنهای مطهر حجاج را همان جا خاک کنند و قضیه را بی سروصدا فیصله دهند.

, .,

نماینده مردم اندیمشک راز کوتاه آمدن عربستان را صحبت های رهبرمعظم انقلاب مبنی بر برخورد خشن و محکم با آل سعود دانست و گفت: در آینده نزدیک در خصوص پشت پرده های این حادثه صحبت خواهم کرد.

, .,

وی اضافه کرد دستگاه دیپلماسی ما بسیار ضعیف عمل کرد باید با قدرت در قبال فاجعه منا وارد می شد. دارایی اعنقاد دارد آنگونه که باید در این زمینه پیگیری نشد.

, .,

این نماینده مجلس با بیان اینکه این قضیه خیلی طول کشیده است گفت:باید خیلی سریع تر از اینها وضع مفقودین و کشته ها روشن می شد اما دستگاه دیپلماسی ما قوی وارد نشد.

, .,

سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در گفتگو با رهیاب از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص فاجعه منا گلایه کرد.

, .,

نماینده مردم اهواز با بی سابقه خواندن فاجعه منا آن را جنایتی بزرگ در تاریخ نامید و گفت:علمکرد دستگاه دیپلماسی در این رابطه قابل قبول نیست.

, .,

 

,

موسوی اضافه کرد آنقدر با تاخیر و محافظه کارانه عمل شد که مقام معظم رهبری مستقیما وارد عمل شد و به عربستانی ها هشدار داد.وی می‌گوید: دولت در بحث فاجعه منا ضعیف عمل کرده است محافظه‌کاری دستگاه دیپلماسی عربستان را گستاخ کرده است.موسوی گفته است باید با رژیم آل سعود باقدرت و اقتدار برخورد کرد چراکه فاجعه منا یک حادثه عادی و کوچکی نیست که بشود به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

, ., ., .,

همچنین انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: فاجعه منا حادثه ای غیر قابل درک و غیر قابل تصور از نظام در حال فروپاشی آل سعود بود.

, .,

وی افزود: در حقیقت نباید شاه عربستان را خادم الحرمین بنامند بلکه نامش خائن الحرمین است و دلیل آن عزاداری امت اسلامی در این ماه مبارک است.

, .,

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: آل سعود با خیانتی که کرد سبب عزادار شدن مسلمانان شد و باید از همه جوامع اسلامی عذر خواهی کنند.وی بیان کرد: کشته شدن هزاران حاجی به دلیل حفظ امنیت شاهزاده سعودی منجر به این فاجعه شد و دنیای اسلام امروز منتظر شناختن مقشر حادثه و دلایل کمکاری سران آل سعود هستند.

, ., .,

انصاری تاکید کرد: وزارت خارجه تاکنون وظایف خود را انجام داده اما پیگیری ها باید تا محکومیت ال سعود ادامه پیدا کند.

, .,

وی تصریح کرد: البته شرایط وزارت خارجه ما در این روزها حساس است چزا که کشورهایی مانند بحرین و امارات هم قلدر شده اند و باید موقعیت دستگاه دیپلماسی دولت درک شود.

, .,

در همین حال نماینده شوشتر در مجلس گفت: دولت باید محکومیت عربستان را پیگیری کند تا سران آل سعود پاسخگوی عملکرد خود در برگزاری مراسم حج امسال باشند.

, .,

سید محمد سادات ابراهیمی در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری عالیترین مقام سیاسی کشور هستند و از نظر معنوی نیز ولی امر مسلمین، پس نباید طوری سخن بگوییم که این جایگاه را تضعیف کنیم.

, .,

وی افزود: نباید موضوعات ریز را به مقام معظم رهبری منتسب کنیم و بدون شک چارچوب های سیاست نظام اسلامی ایران به صورت کلی به وزارت خارجه گوشزد شده و مسیر حرکت دستگاه دیپلماسی ما باید بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت باشد.نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه صحبت های مقام معظم رهبری را تحلیل کنیم و بگوئیم نظرشان این بوده کار صحیحی نیست و به نظر بنده عملکرد وزارت خارجه در برابر فاجعه منا با نظرات رهبر معظم انقلاب فاصله ای نداشته است.وی تشریح کرد: البته انتقاداتی هم به دستگاه دیپلماسی ما وارد است اما این به معنی متفاوت بودن و فاصله داشتن عملکرد وزارت خارجه با نظرات رهبر معظم انقلاب نیست.

, ., ., .,

سادات ابراهیمی عنوان کرد: عملکرد دولت در برخورد با آل سعود محتاطانه و هوشیارانه بود چرا که ما 60 هزار زائر در سرزمین عربستان داشتیم و باید امنست آنها نیز حفظ می شد.

, .,

وی بیان کرد: ما نباید تصمیمات عجولانه و تندی می گرفتیم و به همین دلیل دولت در واکنش به کشته شدن حجاج در منا مسیر مصلحت اندیشی اتخاذ کرد.

, .,

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس هم  در خصوص ضعف وزارت امور خارجه در پیگیری فاجعه منا اظهار داشت : دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص پیگیری این فاجعه غم بار بسیار ضعیف عمل کرد انتظار میرفت با موضع گیری و پیگیری جدی پاسخ گستاخی های سعودی ها را میدادند.

, .,

 نماینده مردم اهواز با ابراز تاسف از عدم موضع گیری صریح وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان با موضع جدی در این مساله ورود نمی کردند عربستان همچنان به فرافکنی های خود ادامه میداد ،این ضعف دیپلماسی فراموش شدنی نیست و عملکرد ضعیف وزارت امور خارجه در پیگیری فاجعه منا در ذهن ملت باقی خواهد ماند.

, .,

محمد باقر شریعتی در خصوص احتمال فراخوانی ظریف و برگزاری جلسه استیضاح وی با محوریت مصافحه با اوباما و سهل انگاری نسبت به حادثه منا  در گفتگو با عصر بهبهان اظهار کرد : این حق مسلم مجلس هست که هر وزیری را در خصوص عملکردش استیضاح کند کما اینکه در هفته های اخیر نیز دو کارت زرد به یکی وزرا نیز داده شد.

, .,

 

,

وی افزود : در صورت فراخوانی ظریف به مجلس ، وی باید به نمایندگان در خصوص سوالات مورد نظر پاسخ دهد و این از حقوق نمایندگان مجلس است.

, .,

شریعتی ادامه داد : مصافحه ظریف با اوباما در واقع آغاز یک راه برای باز شدن مسیر مذاکره است و مطمئن باشید مجلس در این راه جزئیات را به خوبی زیر نظر دارد اما این مسئله نباید موضوع اصلی برجام باشد و این همه در رسانه ها به آن پرداخته شود.

, .,

نماینده بهبهان در پایان خاطر نشان کرد : خوشبختانه مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده راضی هستند و به آنها اعتماد لازم را دارند بنابراین ایشان به خوبی شرایط موجود را مدیریت میکنند.

, .,

در همین حال عبدالله تمیمی در گفتگو با خبرنگار شادگان رصد ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغ دیده از فاجعه منا گفت:متاسفانه بی تدبیری حکومت سعودی عید ما را به عزا تبدیل کرده و ان شاءالله خانواده های شهدا ما را در غمشان شریک بدانند.

, .,

نماینده ی شادگان در خصوص واکنش وزارت خارجه نسبت به این فاجعه اظهار کرد:ابتدا سهل انگاری کردند و در خصوص پیگیری هایی که باید میشد کم کاری صورت گرفته است.

, .,

عبدالله تمیمی افزود:بعد از سخنان کوبنده ی مقام معظم رهبری در خصوص فاجعه ی منا،پیگیری های وزارت خارجه بیشتر شد و حتی یکی از شواهد این قضیه احضار کادار سفارت عربستان بود که پیام نارضایتی و ناخرسندی دولت و نظام جمهوری اسلامی را به او ابلاغ کردند.

, .,

وی در ادامه با تاکید مجدد به کم کاری و عدم پیگیری این موضوع توسط وزارت امورخارجه گفت:ممکن است وزارت خارجه پیگیری کرده باشد ولی حکام عربستان پاسخ نداده باشند.

, .,

 

,

نمایندگان البرز: منتظر توضیحات وزارت خارجه هستیم

, نمایندگان البرز: منتظر توضیحات وزارت خارجه هستیم,

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "تیتر1" افزود: آقای ظریف دعوت شده است تا در محضر کمیسیون امنیت ملی مجلس قضایا را جواب دهد که شامل دست دادن با اوباما و سهل انگاری و سکوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در برخورد قاطع و جدی با آل سعود و عدم اقدام به موقع و موثر در قضیه فاجعه منا میشود.

, .,

اکبریان افزود: علت این وقایع که موجب اعتراض و نارضایتی عده زیادی از افراد شده است باید با توضیحات آقای ظریف معلوم شود که اگر سازماندهی و هماهنگ شده باشد اشکال دارد و قطعأ با آن برخورد خواهد شد، ولی اگر ناخودآگاه این مسئله به وجود آمده است توضیحات باید ارائه شود تا ببینیم باید چه تصمیمی گرفته شود.

, .,

وی با بیان اینکه فردا آقای ظریف می آید و جواب میدهد و ما الان دوست نداریم زود قضاوت کنیم اظهار داشت: بقیه مسائل از جمله برجام نیز فردا در مجلس شورای اسلامی بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

, .,

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: همه بدانند و ما هم میدانیم که، فصل الخطاب همه چیز در این موارد فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری است و هرچه که ایشان بفرمایند برای ما خطوط قرمزی است که باید رعایت شود.

,

همچنین محمد جواد کولیوند در گفت و گو با خبرنگار تیتر1 در خصوص عملکرد وارت امور خارجه کشورمان در حادثه منا ضمن کمرنگ دانستن اقدامات این وزارتخانه اظهار داشت: وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای اول حادثه منا تمامی تمرکزش به سمت سازمان ملل بود ولیکن پس از گذشت چند روز وارد عمق فاجعه شد و در پی آن رئیس جمهور نیز از نیویورک بازگشت.

, .,

وی افزود: تمامی بحث هایی که توسط هیئت ایران در کشور عربستان انجام می شود، به نوعی هماهنگ کننده و پیگیری کننده اش علاوه بر وزارت کشور، وزارت امور خارجه است که از این رو نمی توان گفت که هیچ اقدام سازنده ای انجام نداده است.

, .,

نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظایف وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه باید مبنای کار خود را بداند و پیگیری کند و از این رو انجام هماهنگی های لازم، دریافت ویزا و اعزام تیم های ایرانی به عربستان را جهت سهولت و اقدامات سازنده انجام دهد.

, .,

وی در خصوص دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور امریکا عنوان کرد: با توجه به بررسی ها در سازمان ملل، هنوز دلیل اصلی دیدار ظریف و اوباما مشخص نیست که به صورت اتفاقی بوده و یا از پیش برنامه ریزی شده.

, .,

کولیوند خاطر نشان کرد: در نظام اسلامی خطوط قرمزی وجود دارد که کشور ملزم به رعایت آنهاست و مبنای اتفاق تصادفی نباید مبنایی قرار داد که بعدها نتوان توجیهات اصلی و ارزش های نظام را با این توجیهات خدشه دار کرد. اگر قرار باشد که کشور با رئیس جمهور امریکا نیز دیدار داشته باشد تصمیمات لازم از سوی مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی گرفته می شود، هرچند کشور در مذاکرات 1+5 به مدت سه سال است که با امریکا مذاکره می کند.

,

 

,

نمایندگان قزوین:ظریف فقط به این اکتفا کرد که ویزا نمی دهند

, نمایندگان قزوین:ظریف فقط به این اکتفا کرد که ویزا نمی دهند,

داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با فاجعه منا اظهار کرد: در ارتباط با واقعه عربستان چند عملکرد را باید باهم مورد پیگیری قرار دهیم.

, . ,

وی در ادامه افزود: اول اینکه این فاجعه به واسطه نگاه بین المللی یک چارچوب‌هایی دارد که همه کشورها باید نسبت به آن مقید باشند.

, . ,

این نماینده مجلس اذعان کرد: ما براساس کنفوانسیون‌های بین المللی با عربستان توافقنامه داریم که این توافقنامه در سطح کشوری و دستگاه دیپلماسی ما است و سران این کشور در چارچوب آن باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

, . ,

وی ادامه داد: اگر عربستان به مفاد این توافقنامه پایبند نباشند به لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری دارد؛ فلذا وزارت خارجه باید با همه ظرفیت خود این موضوع را از مجاری حقوقی و با جلب نظر کارشناسان حقوق و صاحب نظران پیگیری کند.

, . ,

محمدی با بیان اینکه نکته دوم فاجعه منا حقوق خصوصی افراد حاضر در این حادثه است تصریح کرد: در فاجعه منا یک حقوقی هم افراد خصوصی دارند که شامل دیه جانباختگان و مجروحین و جبران خسارات وارده است.

, . ,

وی در ادامه اضافه کرد: این بخش را باید دستگاه دیپلماسی و هم دستگاه قضایی وارد شده و حقوق افراد آسیب دیده در حج امسال، ضرر و زیان‌های مادی و معنوی آنها پیگیری و جبران شود.

,

وی در خصوص نظارت مجلس بر عملکرد وزیرامور خارجه در حادثه منا تصریح کرد: معمولا در اینگونه مواقع مجلس وزیر امور خارجه را دعوت به پاسخگویی در خصوص موضوع رخ داده می‌کند.

, . ,

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز چندین نوبت از آقای ظریف دعوت کردیم و نقطه نظرات نمایندگان به وی منتقل شد.

, . ,

وی با بیان اینکه در خصوص فاجعه منا از وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به مجلس دعوت می‌شود تاکید کرد: در این جلسه نظرات نمایندگان با آقای ظریف مطرح می‌شود و وی گزارشی از روند پیگیری این اتفاق برای مجلس ارائه خواهد داد.

, . ,

محمدی در پایان اذعان کرد: در جلسه روز یکشنبه مجلس درخواست دعوت از وزیر امور خارجه از هیئت رئیسه مجلس درخواست می‌شود.

,

همچنین روح‌اله عباسپور، نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در مصاحبه با خبرنگار سیاسی صبح قزوین اظهار کرد: عربستان سعوی نسبت به حج امسال سوء مدیریت داشته و با حجاج ایرانی بسیار بد رفتار کرد که همین امر منجر به جانباختن 465 نفر از هموطنانمان شد.

, . ,

وی در خصوص رفتار اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: بخشی از عکس العمل وزیر خارجه در خصوص فاجعه منا تعمدی است در حالی که عربستان حتی اجازه شناسایی جنازه‌های جانباختگان این مصیبت را نداد و از ورود دیپلمات‌های ما ممانعت کرد.

, . ,

عباسپور افزود: محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه خیلی انفعالی برخورد کرد و تنها پاسخش این بود که ویزا نمی‌دهند، همکاری نمی‌کنند و .... . وزیر خارجه برخوردهایی داشت که این دیپلماسی از این فرد جای تامل دارد.

, . ,

وی در خصوص عکسی از ظریف که در کنار امیر کویت نشسته و متواضعانه روی صندلی از او خواهش می‌کند که واسطه شده تا عربستان به وزرای ما اجازه ورود بدهد گفت: سیاست خارجه ایران با عزت، کرامت و اقتدار باید در قبال خیانت، جنایت، کوتاهی و سوء مدیریت عربستان مقابله کند اما این امر برخلاف عکس العملی بود که ظریف از خود نشان داد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه