اخبار داغ

به بهانه روز حافظ؛

حافظ شاعر رازها

حافظ شاعر رازها
حافظ شاعر عشق وعدالت بود وحتی درشعرهای ستایش آلود خود از عشق وعدالت سخن می گفت، رفتار ناپسند وبیدادگرانه شاهان رانادیده نمی گرفت و زندگی خود را باسرنوشت آنها گره نمی زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازترنم دشتی شاعر شیرین سخن و بلبل غزلسرای بوستان ادب فارسی خواجه شمس الدین ‚لسان الغیب‚کاشف الحقایق زبده المتکلمین‚ترجمان الاسرار و...محمد حافظ شیرازی از نوادر روزگار و نوابغ جهان شعرو ادب است که در آسمان پر ستاره ادبیات جهان همچون خورشیدی می درخشد و روشنایی بخش راه و دوستداران طریق علم و ادب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ترنم دشتی,

حافظ در دوره ای متولد شد که فارس زیر سایه شاعربزرگ خود سعدی بود که زبان فارسی راجهانی کرده بود واگرچه سالها درگذشته بود اماهنوز دردل وجان مردم زندگی می کرد.

,

, ,

شعرهایش روان و لطیف و موسیقی وار همچون باران و نوشته هایش محکم و زیبامانند فیروزه ای جواهرنشان و شاعران آن روزگار همه زیرسایه او می زیستند.

,

 ولی حافظ به سرعت خودرا از زیرسایه سعدی بیرون کشید، حافظ برای کشف حقیقت زندگی ورسیدن به خودآگاهی به هرگوشه ای سرک می کشید .

,

حافظ را نمی توان از سنخ شاعران تک بعدی و تک ساختی محسوب و تفکر شاعرانه اش را تناه به یک وجب خالص تفسیر و تاویل کرد.شعر حافظ دارای ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز رمز و پرسش از حقیقت هستی است .

,

, ,

حافظ نکته سنج دریافت که انسان به غنچه ای ناگشوده می ماند، وجود ما معمایی است حافظ .. که تحقیقش فسون است وفسانه .

,

حافظ شاعر عشق وعدالت بود وحتی درشعرهای ستایش آلود خود از عشق وعدالت سخن می گفت، رفتار ناپسند وبیدادگرانه شاهان رانادیده نمی گرفت و زندگی خود را باسرنوشت آنها گره نمی زد.

,

پیرمغان اسم رمز شعرهای حافظ است واین تعبیر راآن قدر درشعرهایش بکار برده که ازآن شخصیتی افسانه ای ساخته است.

,

, ,

پیرمغان یادگار وچکیده ای از اندیشه و عرفان ناب ایرانی است،عرفانی که پس ازقرن ها خاموشی دوباره از قرن چهارم درآغوش اسلام رشد خودرا آغاز کردودرروزگار حافظ به اوج خود رسید وشعرهای حافظ سراسرجلوه ای ازاین عرفان است.

,

عرفان ناب وزلالی که فرقه بازی ومرید ومرادبازی درآن راهی نداشت وپیرمغان درخانقاه دل وخرابات وجود حافظ منزل داشت ونه در جهان بیرون.

,

نگارنده: حمیدزارعی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه