اخبار داغ

با حضور استاد اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی؛

همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان برگزار شد/ استفاده بیش از حد سوخت‌های فسیلی عامل افزایش دما می باشد

همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان برگزار شد/ استفاده بیش از حد سوخت‌های فسیلی عامل افزایش دما می باشد
همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب با حضور پروفسور علیجانی، استاد اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی در سالن همایش‌های سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهرزنجان ،همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب با حضور پروفسور علیجانی، استاد اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی و رئیس قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی و مهندس درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در سالن همایش‌های سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مهرزنجان,  ،همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب با حضور پروفسور علیجانی، استاد اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی و رئیس قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی و مهندس درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در سالن همایش‌های سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد.,

در این همایش که با همکاری گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان، اداره کل حفاظت از محیط زیست استان و مدیریت آموزش، پژوهش و توسعه اداره کل مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان برگزار شد، مسئولین و کارکنان ادارات و نهادهای مختلف همچون اداره کل هواشناسی استان، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، مدیریت و برنامه ریزی، جهاد کشاورزی، بازرسی و جمعی از دانشجویان دانشگاه زنجان نیز حضور داشتند.

,

پروفسور علیجانی با اشاره به اهمیت موضوع تغییرات اقلیمی و نام بردن از آن به عنوان «ام المخاطرات» خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم یک فرایند طبیعی است که از گذشته‌های دور تاریخ زمین و در بازه‌های 100 هزار سال اتفاق می‌افتاده است و در حال حاضر نیز در دامنه بالارو قرار دارد که به ظاهر افزایش فعلی دمای کره زمین اتفاقی طبیعی به نظر می‌رسد.

,

وی در ادامه افزود: اما موضوعی که اکثریت دانشمندان اقلیم شناس در آخرین گزارش IPCC نیز بر آن اتفاق نظر داشتند، افزایش بیش از حد دما در چند دهه اخیر به خصوص از دهه 70 میلادی به بعد است که عامل اصلی آن فعالیت‌های انسانی و استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی است.

,

وی ادامه داد: علت اصلی تغییرات اقلیمی افزایش گازکربنیک (که معرف تمام فعالیت‌های انسانی است) بوده و در حال حاضر نیز میزان تمرکز این گاز در اتمسفر به 400 پی.پی.ام رسیده و چنانچه از این میزان فزونی باید حیات بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

,

رئیس قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی گفت: تغییرات اقلیم تنها 25 درصد در روند بحرانی شدن آب تاثیر دارد و 75 درصد مابقی مربوط به فعالیت‌های انسانی است که بدون توجه به محیط زیست اقدام به گسترش شهرسازی و همچنین سدسازی غیر اصولی کرده است.

,

پروفسور علیجانی ادامه داد: تغییرات اقلیمی مترادف است با بی‌نظمی و چنانچه قصد داریم مشکلات ناشی از تغییرات اقلیم را برطرف نماییم باید تمام مولفه‌های اقلیم را در نظر داشته باشیم و تنها به بررسی و مطالعه یک بخش خاص نپردازیم.

,

وی وظیفه اقلیم شناسان را در جهت مقابله با مشکلات تغییر اقلیم مهم خواند و دو وظیفه اساسی قانع کردن مدیران در خصوص آثار تغییر اقلیم و آگاهی بخشیدن به مردم در خصوص عواقب ناشی از آن را وظیفه اساسی این افراد بر شمرد.

,

استاد جغرافیای دانشگاه خوارزمی یکی از راه کارهای اساسی مقابله با بحران‌های محیط زیستی از جمله تغییرات اقلیمی را رواج اخلاق محیطی و وفق پذیری با شرایط اقلیمی عنوان کرد.

,

پروفسور علیجانی در پایان سخنان خود اشاره‌ای داشت به کنفرانس ریو+20 با عنوان اجلاس زمین که در سال 2012 در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار گردید و گفت: در این اجلاس تعریف جدیدی از کشور توسعه یافته ارائه گردید و عنوان شد کشوری توسعه یافته است که محیط زیستی سالم و پاک‌تر داشته باشد.

,

همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان

, همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان ,

همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان

, همایش تغییرات اقلیمی و بحران آب در دانشگاه زنجان ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه