اخبار داغ

شهر جدید سهند در گیر و دار مشکلات کوچک و بزرگ:

سهند نشینان از مشکلات خود می گویند/ مشکل اصلی مردم؛ نبود زیرساخت های اساسی!

سهند نشینان از مشکلات خود می گویند/ مشکل اصلی مردم؛ نبود زیرساخت های اساسی!
شاید پنج سال پیش وقتی که شهر جدید سهند با هدف اسکان دادن سر ریز جمعیت کلان‌ شهر تبریز به صورت رسمی به یکی از شهرهای آذربایجان شرقی تبدیل شد، کسی فکر نمی کرد که در مدت کوتاه جمعیتی 60 هزار نفری به این شهر سرآزیر شده و مشکلات کوچک و بزرگ بیشماری به وجود آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آناج , سهند که در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد، در ابتدا فقط میزبان تبریزی های فراری از دود، ترافیک و آلودگی بود ولی طولی نکشید که با استقبال گسترده مردم سراسر استان رو به رو شد و جمعیت این شهر رشد چندین برابری پیدا کرد.

موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرکز استان، داشتن آب و هوای سالم، واحد های آپارتمانی ارزان قیمت و چندین امتیاز دیگر باعث شد تا سهند روز به روز رشد کند و به یکی از پرجمعیت ترین و توسعه یافته ترین شهرهای جدید کشور تبدیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, آناج ,
,
,

البته این شیرینی و خوشحالی مردم چندان طولی نکشید، چرا که با گسیل یک باره جمعیت نواقصات این شهر نمود بیشتری پیدا کرد و مشخص شد توسعه یافتگی سهند نامتوازن بوده و البته هرچه زمان به جلو می رود، همزمان با افزایش جمعیت؛ آلودگی و ترافیک نیز افزایش می یابد.

البته شاید لازم به ذکر است که در چند سال اخیر نیز مسئولان استان متوجه این کاستی ها شده اند و سعی دارند تا بار این مشکلات را کم کنند، ولی همچنان باید منتظر بود و دید تا آیا روزی مشکلات شهر جدید سهند تمام خواهد شد یا خیر؟!

سهند به ظاهر پله های توسعه را طی کرده است

محمد شاکری یکی از رانندگان اتوبوس های بی آر تی در تبریز است که هر روز صبح از سهند به تبریز می آید و بعد از ظهر به خانه برمی گردد.

وی با بیان اینکه در شهر جدید سهند سکونت دارد و برای کار به تبریز می آید، گفت: مشکلات در این شهر بسیار زیاد است ولی با این حال عوض اینکه مهاجرت به این شهر جدید کمتر شود ولی باز بیشتر می شود.

شاکری با انتقاد از نبود جاده ای نزدیک تر بین تبریز و سهند، افزود: مسافت دور سهند از تبریز هم وقت زیادی را تلف می کند و هم باعث شده تا مسافران از طریق اتوبان شهید کسایی خود را به تبریز برسانند که باعث افزایش ترافیک و حجم وسایل نقلیه در اتوبان و رشد آمار تصادفات در این مسیر ترانزیتی شده است.

وی همچنین در خصوص نبود زیرساخت های اساسی در سهند گفت: سهند به ظاهر پله های توسعه را طی کرده است و اگر به این شهر سری بزنید متوجه خواهید شد که نبود بیمارستان، تعداد محدود مراکز خرید و سوپرمارکت ها و عدم وجود جاده استاندارد در فازهای دو و سه از جمله مشکلات است.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,



یکی از دارندگان واحدهای مسکن مهر در فاز دو شهر جدید سهند نیز در خصوص مشکلات واحدهای مسکن مهر گفت: نبود راه های مناسب ارتباطی، ضعف در ارائه خدمات آب، برق و گاز، فقدان مراکز درمانی و بهداشتی و مدارس و کیفیت نامطلوب مسکن های ساخته شده صدای نارضایتی صاحب خانه های مسکن مهر را درآورده است.

برای خرید نان باید مسیری 5 کیلومتری را طی کنیم

یوسف با بیان اینکه سر ریز شدن مشکلات باعث شده تا آینده تحویل این مسکن به متقاضیان ثبت نام کرده در هاله ای از ابهام قرار گیرد، افزود: ما مهری از مسکن های مهر ندیدیم و از دولت جدید انتظار داریم تا هرچه سریعتر با عزمی راسخ مشکلات موجود در شهر جدید سهند را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه مردم شهر جدید سهند از نقاط مختلف استان و حتی کشور آمده اند، گفت: من خودم به شخصه از مراغه آمده ام و در تبریز به عنوان کارمند دانشگاه مشغول به کار هستم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,



یوسف با بیان اینکه تنها برای خرید معمول ترین مایحتاج روزانه خود همچون نان یا اقلام خوراکی مجبوریم فاصله پنج کیلومتری بین فازهای یک و دو را طی کنیم تا شاید یک سوپر مارکتی پیدا کنیم، گفت: علاوه بر این در مواقع نیاز به پزشک و امکانات درمانی و بهداشتی به دلیل نبود چنین زیرساخت هایی در شهر جدید سهند مجبوریم با صرف هزینه های اضافی خود را به مراکز درمانی تبریز برسانیم.

توجه به مسائل فرهنگی در کنار گسترش ساخت و سازها

گفتنی است که این مشکلات تا حدی افزایش یافته که نماینده ولی فقیه دراستان در دیدار جمعی از شهروندان و مسئولان شهر جدید سهند بر توجه جدی مسئولان به مسائل فرهنگی شهر جدید سهند تاکیدکرد و گفت: توجه به مسائل فرهنگی و در کنار آن برنامه ریزی برای فعالیتهای عمرانی توقع به جا و مهم مردم منطقه است.

آیت الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به حجم بالای ساخت و ساز مسکن مهر استان در شهر سهند گفت: باید در کنار این ساخت و سازها که باعث افزایش جمعیت در این شهر می شود، به مسائل فرهنگی و ساخت مسجد و اماکن فرهنگی نیز توجه شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,


وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد حوزه علمیه در شهر جدید سهند ، جمعی از طلبه های شهر تبریز برای ترویج فرهنگ اسلامی به آن شهر انتقال داده شود.

کاهش مشکلات شهر جدید سهند یکی از اولویت های اصلی ماست

عضو هیئت رئیسه مجلس شوای اسلامی نیز در خصوص مشکلات مردم شهر جدید سهند گفت: سهند در طول این چند سال از رشد جمعیتی بالایی برخوردار بوده که جا دارد همزمان با افزایش جمعیت مشکلات کاهش یافته و امکانات رفاهی و زیرساختی در این شهر توسعه یابد.

محمد حسین فرهنگی با اشاره به اینکه کاهش مشکلات شهر جدید سهند یکی از اولویت های اصلی ماست، ادامه داد: شهرهای جدید در کشور به سبب مزایایی که دارند، باعث سر ریز شدن جمعیت شده اند که این امر مستلزم افزایش امکانات در این شهرها است.

,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,


وی با اشاره به جلسه ای که اخیرا با حضور معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید برگزار کرده، افزود: در این جلسه تصمیمات لازم در مورد رفع مشکلات زیربنایی و روبنایی شهر جدید سهند اتخاذ گردید.

آزاد راه تبریز- سهند تا پایان شهریور ماه 1394 به بهره برداری می رسد

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس همچنین ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا آزاد راه تبریز- سهند حداکثر تا پایان شهریور ماه 1394 تکمیل و به بهره برداری برسد.

فرهنگی با تاکید بر اینکه احداث بیمارستان 300 تخت خوابی شهر جدید سهند باید با شتاب بیشتری انجام شود، گفت: دراین جلسه مقرر شد به منظور تکمیل آزاد راه تبریز به سهند، ضمن پیگیری تامین مالی دو قطعه اول این آزاد راه، اجرای تعهدات شرکت عمران شهر جدید سهند برای تکمیل 9 کیلومتر واقع در محدوده و حریم شهر جدید سهند، تسریع شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در مورد تسریع در تحویل و تحول اراضی فاز یک شهر جدید سهند نیز تصمیم گیری شد، ادامه داد: در خصوص مسجد در حال احداث شهر جدید سهند نیز تاکید شد با پیش بینی اعتبار لازم و اجرای فضاهای جانبی مرتبط، این مسجد حداکثر تا پایان شهریور ماه 1393 تکمیل و به بهره برداری برسد.

آزاد راه تبریز - سهند تاکنون پیشرفت 45 درصدی داشته است

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در خصوص مشکلات مسکن مهر و شهر جدید سهند به خبرنگار آناج گفت: بیش از چهار هزار واحد از مسکن های مهر سهند ساخته شده ولی به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها امکان واگذاری آنها وجود ندارد.

اروجعلی علیزاده با بیان اینکه بیمارستان، آزاد راه تبریز – سهند و برطرف کردن مشکلات مسکن مهر شهرجدید سهند از اولویت های کاری ماست، ادامه داد: آزاد راه تبریز - سهند تاکنون پیشرفت 45 درصدی داشته است وامیدواریم با جذب بودجه شاهد بهره برداری از این آزاد راه و کاهش بار ترافیکی اتوبان تبریز – آذرشهر باشیم.

وی با بیان اینکه بانک مسکن تمایلی به اعطای تسهیلات به متقاضیان ندارد ، گفت: با دادن وعده های متعدد برای تامین اعتبارات، نمی شود مشکلاتی همچون نواقصات انشعابات گاز و برق و آب را در واحد ها برطرف کرد.

وی در خصوص موضوع احداث بیمارستان در شهر جدید سهند نیز گفت: شرکت عمران شهر جدید سهند نسبت به تامین اراضی مورد نیاز مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی جهت احداث بیمارستان 300 تخت خوابی اقدام می کند و فکر می کنم اگر بودجه اجازه بدهد مشکلی در احداث این بیمارستان پیش نیاید.

ایجاد فرهنگ سرای سهند جزء برنامه های اساسی شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر جدید سهند در خصوص مشکلات و احتمال بوجود آمدن ناهنجاری های اجتماعی در این شهر، به خبرنگار اناج گفت: بیشتر ساکنان سهند را قومیت ها با فرهنگ های متفاوت تشکیل می دهند و عدم توجه به مسائل فرهنگی می تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.

علی آهکی با بیان اینکه احتمال سونامی اجتماعی و فرهنگی در این شهر در آینده وجود دارد، ادامه داد: ترکیب جمعیتی با فرهنگ های متفاوت باعث بوجود آمدن برخی بحران ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود جعیت شهر جدید سهند تا پایان سال جاری به صد هزار نفر برسد، افزود: متاسفانه بسیاری از ساکنان و شهرندان تبریزی ساکن در شهر جدید سهند از وضعیت موجود در این شهر ناراضی هستند، چرا که در این شهر مراکز آموزشی و بهداشتی وجود ندارد و گاهی حتی در مورد آب شرب نیز با مشکل روبرو می شوند.

آهکی همچنین با بیان اینکه بیمارستان 300 تختخوابی سهند بدلیل مشکلاتی اعم از نیاز به اعطای زمین 10 هکتاری و نبود بودجه، ساخته نشده، گفت: کیفیت واحدهای مسکن مهر ساخته شده راضی کننده نیست و از سوی دیگر، امکانات رفاهی و درمانی و نبود مدرسه به تعداد کافی مشکل ساز شده است.

وی ایجاد فرهنگ سرای سهند را نیز برای ارتقای مسائل فرهنگی در این شهر ضروری دانست و گفت: احداث این فرهنگسرا جزء برنامه های اساسی شهرداری سهند است.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه