اخبار داغ

یادداشت/ حسین یزدانی

آموزش ازدواج سالم از صفر تا صد (قسمت سوم و چهارم)

آموزش ازدواج سالم از صفر تا صد (قسمت سوم و چهارم)
جایگاه و تأثیر مهم ازدواج در زندگی، هر انسان عاقلی را به سمت و سوی آموزش سوق می دهد که در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی صبح بردسکن در این قسمت آموزش، چرایی معیارهای غلط ازدواج را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح بردسکن، در درسهای گذشتۀ "آموزش ازدواج سالم از صفر تا صد" به انگیزه های نادرست ازدواج پرداختیم(ضمن عذر خواهی پایگاه خبری تحلیلی صبح بردسکن در زمان انتشار)، در این قسمت به این سؤال پاسخ داده می شود که چرا معیارهایی که برای ازدواج گفتیم غلط است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از,  صبح بردسکن،,  در درسهای گذشتۀ "آموزش ازدواج سالم از صفر تا صد",  به انگیزه های نادرست ازدواج پرداختیم(ضمن عذر خواهی پایگاه خبری تحلیلی صبح بردسکن در زمان انتشار)، در این قسمت به این سؤال پاسخ داده می شود که چرا معیارهایی که برای ازدواج گفتیم غلط است؟,  چرا معیارهایی که برای ازدواج گفتیم غلط است؟,

بهتر است بدانیم که اگر انسان برای خودش چرایی نداشته باشد با هر چگونه‌ای نخواهد توانست بسازد به عنوان مثال: اگر ندانیم برای چی ماشین می‌خریم؟ یا صرفا" بخاطر اینکه پول دار هستیم ماشین بخریم، خیلی زود از ماشین خود دلزده می‌شویم و در صدد تعویض و یا تغییر آن بر می آییم.

,

اما کسی که واقعا" ماشین برای آسانی در کارهای خودش می خواهد از ماشین فقط به عنوان یک وسیلۀ نقلیه ضروری می‌خواهد استفاده کند و نیاز به ماشین را در خودش بسیار احساس کند، می‌بینیم که ارتباط مؤثرتر و بهتری با وسیلۀ خود برقرار می‌کند و استفادۀ بیشتری از آن می برد و قدر ماشین را بهتر می‌داند؛ به محض کوچکترین مشکل آنرا دور نینداخته و به فکر ماشین دیگری نیست.

,

در زندگی مشترک هم اگر هدف از ازدواج نادرست و غلط باشد به محض بروز کوچکترین مشکل و به علت اینکه زوجین نمی‌دانند برای چی با هم ازدواج کردند به مشاجره و درگیری می‌پردازند و بجا ی رفع مشکل،  به فکر طلاق و یا شکایت در دادگاه و یا قهر کردن با یکدیگر می‌افتند.

,

به عبارتی، چنین زن و شوهرهایی مثل صاحبان ماشین‌هایی هستند که تا ماشینشون کم‌باد یا پنجر شد آنرا دور می اندازند و اصلا" به فکر اصلاح و تعمیر آن نیستند، این است که گفته می شود هر کس برای خود چرایی نداشته باشد با هر چگونه‌ای نمی‌سازد ولی اگر برای خودمان چرایی داشته باشیم با هر چگونه‌ای می‌سازیم.

,

از طرفی انگیزه‌های نادرستی که بیان کردیم به این دلیل غلط و اشتباه هستند که زودگذر و از بین رفتنی هستند؛ زیبایی به زشتی می‌گراید، ثروت از بین می‌رود، قدرت کم و نابود می‌شود، شهرت به پایان می‌رسد، مقام و جایگاه‌ها تمام می‌شود و به زودی جای خودش را به عزل و کناره‌گیری می‌دهد.

,

آنگاه به گفته‌ ی امام علی (ع) تلخی ایام عزل است که جایگزین شیرینی‌های ایام نصب می‌شود، تمایلات شدید فروکش می‌کند، انگیزه برای کارهایی که قبلا در سر داشتم کاهش می یابد و...

,

با این همه کاهش و افت و نابودی و نیستی، آنچنان افسردگی و دلمردگی و بی‌هدفی به انسان دست می‌دهد که جبران و تبدیل آن به امیدواری، اگر نگویم غیرممکن، بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود که در تحمل و توان هر کسی نیست.

,

گذشته از اینها روایات بسیاری داریم که ما را از این انگیزه‌ها نهی می‌کند مثلا رسول خدا (ص) فرموده‌اند: بخاطر مال و ثروت ازدواج نکنید چه بسا همین ثروت موجب سرکشی و طغیان بشود و نیز روایتی از امام جعفر صادق (ع) که: هر کس بخاطر ثروت ازدواج کند خدا او را به همان وا می‌گذارد.

,

لذا برای ازدواج باید دنبال انگیزه‌های مثبت آن باشیم که مهمترین انگیزه‌های مثبت ازدواج به قرار زیر است:

, مهمترین انگیزه‌های مثبت ازدواج,
  1. 1. انتخاب یک همراه پایه برای صعود به قله‌های موفقیت
,
  • 1. انتخاب یک همراه پایه برای صعود به قله‌های موفقیت
  • ,

    مسیر زندگی همانند مسیر کوهنوردی است که اگر یک رفیق و همراه مناسب و فعال در کنار خود داشته باشیم در خطرات کمک ماست؛ سختی راه را کمتر احساس می‌کنیم، اسباب و وسایل مشترک را با یکدیگر حمل خواهیم کرد و بارمان سبک تر خواهد شد، تجربه‌های خود را به یکدیگر منتقل خواهیم کرد و بالاخره با آرامش بیشتر و خطر کمتر به قله خواهیم رسید.

    ,
    1. 2. خوشنودی خدا و عمل به سنت رسول خدا (ص)
    ,
  • 2. خوشنودی خدا و عمل به سنت رسول خدا (ص)
  • ,

    هیچ بنایی نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نیست، پس شایسته است که یکی از اهداف ازدواج کسب رضایت خدا باشد؛ چون خداوند راضی است من تن به ازدواج می‌دهم؛ چون رسول خدا (ص) شاد می‌شوند من زندگی تشکیل می‌دهم.

    ,

    در کتاب شریف لمعه (شهید اول) نیز می خوانیم که رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس ازدواج کند، نصف دین خود را حفظ کرده است بلکه دو سوم دین خود را و یا این فرمایش ایشان که: ازدواج سنت من است و هر کس از این سنت روی بگرداند از امت من نیست.

    ,
    1. 3. کسب آرامش:
    ,
  • 3. کسب آرامش:
  • ,

    کسب آرامش وعده ی قطعی الهی است که در قرآن کریم فرموده است: از نشانه‌های خداوند این است که از جنس خود شما برای شما زوج‌هایی آفرید که در کنار آن به آرامش و سکینه برسید و بین شما مودت و رحمت قرار داد که برای افرادی که اهل فکر و تعقل هستند نشانه‌های بزرگی است.

    ,

    شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چرا بعضی‌ها با اینکه ازدواج کرده‌اند ولی آرامششان کمتر شده؟ جواب خیلی ساده است چون انتخاب غلطی داشته‌اند و یا اگر انتخاب صحیحی هم داشته‌اند، سبک زندگی غلطی را پیشه‌ ی خود ساخته‌اند.

    ,

    ما بارها گفته‌ایم که الزاما" داشتن یک ماشین خوب به معنای سالم به مقصد رسیدن نیست، هم وسیله نقلیه باید سالم باشد و هم رانندگی راننده باید درست و اصولی و طبق قواعد باشد و الا در هر دو صورت سلامت مقصد به خطر خواهد افتاد.

    ,
    1. 4. موفقیت در آزمونهای بزرگ الهی
    ,
  • 4. موفقیت در آزمونهای بزرگ الهی
  • ,

    بسیاری از صفات خوب را فقط در خانواده می‌توان به طور جدی و موثر به اجرا گذاشت که زمینه‌ی آن در سایر جاها بسیار اندک است. صفاتی مثل صبر،‌گذشت، بخشش، ایثار، خوش خلقی، مسئولیت‌پذیری و.... در خانواده از هر جای دیگری بیشتر قابل تمرین و آزمایش است. پاداش‌هایی که برای صابران، بخشندگان، خوش اخلاقان و... بیان شده است بسیار زیاد است و کسی که تشکیل زندگی نداده باشد، از این امتیازات بی‌بهره خواهد بود. پس یکی از اهداف ما از ازدواج این است که بتوانیم به چنین مقام‌هایی نایل شویم.

    ,
    1. 5. ایجاد امنیت روانی و اجتماعی:
    ,
  • 5. ایجاد امنیت روانی و اجتماعی:
  • ,

    کسی که ازدواج می‌کند کمتر مورد هتک حرمت‌های افراد مریض و مغرض جامعه واقع می‌شود؛ کسی که حلقه‌ ی ازدواج در دست دارد، کمتر مورد مزاحمت دیگران واقع می‌شود و لذا امنیت روانی او بیشتر تأمین و در نتیجه‌، اجتماع ایمن‌تر می‌شود.

    ,

    افراد متأهل همیشه نوعی پشت‌گرمی و احساس حمایت را از همسر خود احساس می کنند و کمتر در کارها احساس درماندگی و یأس می‌کنند که این خود از نعمت‌های بزرگ الهی است.

    ,

    انشاء‌الله در درس پنجم به بیان ویژگی‌های همسر و معیارهای انتخاب همسر خواهیم پرداخت.

    ,

    موفق باشید؛ یزدانی

    ,

    لینک قسمت دوم:

    ,

    http://sobhebardaskan.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%81%D8%B1-%D8%AA%D8%A7-%D8%B5%D8%AF%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85/2015/10/18/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%B3%DA%A9%D9%86/

    ,

    ادامه دارد...

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه