اخبار داغ

رییس انجمن انجیر استهبان:

دولت ها در آینه بزرگترین انجیرستان دیم جهان/ صادرات به چین بسیاری را پولدار کرد+تصاویر

دولت ها در آینه بزرگترین انجیرستان دیم جهان/ صادرات به چین بسیاری را پولدار کرد+تصاویر
تجار انجیر را به قیمت هر کیلو 250 تومان از باغدار خریدار کرده و آن را به قیمت هر کیلو 1200 تومان به چین می فروختند و این باعث شد که سود های کلانی کسب کرده و از استهبان بروند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سراج استهبان؛ شهرستان استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان سالیانه بیش از 7000 تن انجیر خشک در انواع مختلف را تولید میکند. اما این شهرستان از هیچ گونه کارخانه فرآوری انجیر برخوردار نبوده و محصولی که میتواند در استهبان ایجاد اشتغال کند، به صورت خام فروشی به بازرهای داخلی و خارجی عرضه شده  که خود بیکاری بسیار از جوانان را در پی دارد از همین رو با آقای کاظم خلیلی صادر کنند انجیر و رییس انجمن انجیر استهبان به گفتگو نشستیم که در ذیل می خوانیم

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سراج استهبان,

خودتان را معرفی کنید

,

با نام و یاد خدا بنده کاظم خلیلی هستم که به مدت 26 سال در عرصه خرید، فروش و صادارات انجیر فعالیت دارم.

,

سابقه اقتصادی خودتان را بیان کنید

,

سابقه اقتصادی بنده بر میگردد به سالهای قبل از صادر کردن انجیر، در آن سالها استهبان با کمبود شیر مواجه بود از همین رو ما موفق شدیم اولین طرح گاوداری در شهرستان را به مرحله اجرا درآوریم و این کمبود را رفع کنیم بعد از آن متوجه شدیم که انجیر استهبان که مرغوب ترین نوع انجیر است با کمترین قیمت خرید و فروش می شود که می بایست برای این موضوع هم فکری می شد که بعد از مدتی در سال 1368 موفق به نوشتن طرح توجیهی شرکت انجیر استهبان شدیم.

,

از فعالیت های این شرکت بگویید

,

در سال 1368 که طرح توجهی این شرکت نوشته شد، مرغوب ترین انجیر استهبان را کیلویی 35 تا 40 تومان "350 ریال تا 400 ریال" خرید و فروش می شد و انجیر های دیگر که از نظر کیفیت پایین تر بودند به قیمت های نا چیز در بازار عرضه می شد و تجار بعد از خیرد انجیر از باغداران، آن را در انبارهای تهران یا سایر شهرها انبار می کردند تا به فروش برسانند اما مقداری  انجیر در انبارها باقی میماند که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و امکانات بهداشتی برای انسان غیر قابل مصرف می شد که آن را جهت خوراک دام استفاده می کردند.

,

بعد از نهایی شدن طرح توجیهی شرکت انجیر استهبان با سرمایه گذاری موسسه تحقیقاتی، فرهنگی مفید قم طرح اجرایی آن با مساحت 3000 متر مربع کلید خورد. نهایتا شرکت انجیر موفق شد در سال 75-1374 کارگاه بسته بندی انجیر را برای اولین بار در استهبان راه اندازی کند.

,

, ,

نحوه صادرات انجیر در آن سالیان به چه شکل بود؟

,

انجیر استهبان به دلیل اینکه صادر نمی شد و کشور های دیگر از آن شناختی نداشتند، بازار یابی آن همراه با مشکلاتی بود. اما از آنجایی که این محصول در ناحیه گرم و خشک تولید می شد و عاری از بیماری خطرناک آفلاتوکسین بود، توانستیم آن را به اروپا معرفی کنیم که این کشور ها از این محصول به خوبی استقبال کردند.

,

در آن سالها مقدار 800 تن تا یک میلیون کیلو گرم انجیر را به بسته های 400 گرمی جهت صادارت بسته بندی می کردیم.

,

انجیر بسته بندی را جهت پخش در کشور های اروپایی، ابتدا به آلمان فرستاده می شد و از آنجا توسط فروشگاه زنجیره ای که در کشور های اروپایی وجود داشت، انجیر استهبان عرضه می شد.

,

میزان صادارت انجیر همان طور که قبلا هم گفتم 800 تن تا یک میلیون کیلو گرم بود که به دلیل استقبال خوب از این محصول کشور های اروپایی تقاضای 5/1 میلیون کیلو گرم را داشتند اما به دلیل اینکه کشور های اروپایی جهت صادارت انجیر زمان خاصی را مشخص کرده بودند که این صادرات می بایست از ابتدای مرداد ماه تا پایان نیمه اول آبان ماه باشد، شرکت انجیر توانایی تولید مقدار تقاضا را نداشت.

,

میزان تولید این شرکت با وجود 150 کارگر هر سه روز فقط 20 تن بود که جهت صادارات به کشور های دیگر بارگیری می شد.

,

از آنجایی که روز به روز به بازار تقاضای این محصول اضافه می شد، این شرکت تصمیم گرفت تا انجیر را در همان سال خریداری و از خرداد یا تیر سال بعد شروع به بسته بندی کند تا بتواند جوابگوی بازار باشد.

,

البته در این بین بودند کشور هایی همچون، روسیه، رومانی، مجارستان و . . . که زمان خاصی را برای صادرات  مشخص نکرده بودند که بعد از پایان نیمه اول آبان ماه انجیر جهت صادرات به این کشور ها بسته بندی می شدو نیز کشورهای دیگر بودند که مقدار ثابتی در سال را جهت صادارات تقاضا می دادند برای مثال کشور انگلستان جهت تهیه نوعی خوراک کودک سالیانه 200 تن انجیر را به صورت ثابت سفارش داده بود

,

آیا صادرات انجیر موجب تغییر قیمت در این محصول شد؟

,

بله، با صادرات انجیر، این محصول جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کرد به طوری که قیمت آن  از کیلویی 40 تومان "400 ریال" به کیلویی 240 تومان رسید

,

, ,

آیا در بازارهای جهانی انجیر استهبان رقیب هم داشت؟

,

بله، انجیر ترکیه در مقابل انجیر استهبان حرف برای گفتن دارد برای مثال میزان برداشت انجیر در ترکیه 90 هزار تن می باشد و از نظر فیزیکی محصولی مرطوب دارد. اما در مقابل میزان تولید انجیر استهبان کم تر از ترکیه و از نظر فیزیکی خشک است. و یکی از مشکلاتی که در صادرات انجیر با آن مواجه بودیم همین بود که کشور های دیگر از انجیر خشک استفاده نمی کردند و انجیر مرطوب را بهتر خریداری می کردند از این رو در شرکت انجیر، محصول را طی فرایندی مرطوب کرده و بعد جهت صادرات آماده سازی می شد.

,

آیا بجز شرکت انجیر شرکت های دیگر هم در این عرصه فعالیت داشتند؟

,

بله، شرکت هایی که صاحبان و سرمایه گذاران آن استهبانی نبودند هم در این بین به جود آمدند که انجیر استبهان را وارد بازار چین کردند. در آن زمان در بازار چین انجیر استهبان را کیلویی 4 دلار خریداری می کردند که هر دلار به قیمت 300 تومان ارزش داشت و این در حالی بود که تجار انجیر را به قیمت هر کیلو 250 تومان از باغدار خریدار کرده و آن را به قیمت هر کیلو 1200 تومان به چین می فروختند و این باعث شد که سود های کلانی کسب کرده و از استهبان بروند.

,

با وجود این صادرات گسترده قیمت انجیر در همان سطح با قی ماند یا خیر؟

,

خیر، قیمت هر کیلو انجیر در بازارهای جهانی از 40 تومان به 240 تومان و ازآن به  1250 تومان رسید و تمامی محصول سال که بین 18 تا 20 هزار تن بود تماما به مصارف داخلی و خارجی می رسید و دیگر انجیر از سال گذشته جهت مصرف وجود نداشت تا جایی که حتی انجیر های بسیار نامرغوب را  جهت صادرات بسته بندی می کردیم.

,

رونق اقتصادی در شهرستان به واسطه صادرات انجیر تا کی ادامه داشت؟

,

این رونق اقتصادی به جایی رسید که محصولات باغداران به قیمت مناسب و به صورت نقدی خریداری می شد و این سیر صعودی اقتصاد انجیر ادامه داشت تا اینکه تعدادی از تجار انجیر با سرمایه گذاری خود، شرکت تعاونی تاسیس کردندو قیمت انجیر را یک مرتبه از 1250 تومان به 2400 تومان افزایش قیمت دادند و این افزایش تا قیمت هر کیلو انجیر 7000 تومان ادامه داشت

,

این افزایش قیمت بدون توجه به این موضوع که آیا برای بازارهای جهانی مورد قبول هست یا خیر انجام شد.

,

اگر ما از آن زمان که انجیر 4 دلار قیمت داشت و هر سال 10 درصد در بازار های جهانی به قیمت آن افزوده می شد حساب کنیم می بایست در حال حاضر تقریبا 200 درصد به آن افزوده شده بود و این در دنیا قابل قبول بود. اما متاسفانه با افزایش ناگهانی قیمت بازار دچار شک بزرگی شد و این باعث ضرر و زیان تعدادی از افراد و برگشت قیمت انجیر در بازارهای جهانی به سالهای قبل یعنی همان 4 دلار شد.

,

البته در این بین بازار های اروپایی کلا از بازار خرید انجیر کناره گیری کردند و صادرات انجیر استهبان فقط به چین منحصر شدو این کشور طی این سالها قیمت خرید انجیر را از 4 دلار یا 4 دلار و 50 سنت افزایش نداده است. این در حالی است که اگر روند طبیعی افزایش قیمت طی شده بود الان انجیر استهبان در بازارهای جهانی کیلویی 7 یا 8 دلار خرید و فروش می شد.

,

اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی که بین تجار در استهبان وجود دارد بازار این محصول در جهان سیر نزولی پیدا کرد.

,

, ,

آیا تحریم های اقتصادی در صادرات این محصول مشکل ایجاد کرد؟

,

در زمان تحریم هم صادرات انجام می شد اما با مشکلاتی روبرو بود برای مثال قبل از تحریم انجیر در هند به قیمت 1 دلار فروخته می شد اما بعد از تحریم دولت هند برای هر کیلو انجیر 2 دلار کمرگی اخذ می کرد که قیمت تمام شده آن جهت خرید مردم را به 3 دلار افزایش می داد. البته در این بین بودند دلالانی در کشورهایی مثل دبی که انجیر را به قیمت کم از ما خریداری کرده و در بازارهای دیگر می فروختند و سودهای خوبی را کسب کردند.

,

به نظر شما رونق اقتصادی در دولت های مختلف چگونه بوده است؟

,

اگر بخواهیم از زمانی که بنده فعالیت اقتصادی خود را شروع کردم شرایط را مقایسه کنیم باید گفت  در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، همان طور که قبلا عرض کردم بنده به عنوان یک دامدار فعالیت اقتصادی داشتم. در آن زمان تهیه آذوقه جهت گاورداری ها بسیار مشکل بود از این رو جهت رفع این مشکل شرکتی با سرمایه گذاری دولت جهت تهیه آذوقه دام تاسیس شد که دولت آذوقه را از کشور های دیگر وارد و با سود بسیار نا چیز به دامداران تحویل میداد و دامداران با خیال راحت به توسعه دامداری های خود می پرداختند این فعالیت ها تا جایی رسید که به دلیل ازدیاد شیر تولیدی در سطح کشور ، از طریق اتحادیه گاوداران استان فارس که در آن زمان بنده هم در آن عضویت داشتم، از دولت تقاضا شد تا واردات پنیر را به کشور ممنوع کند و در عوض آن دستگاه تولید پنیر وارد کشور شود، که این مهم اتفاق افتاد و با وارد شدن دستگاه های تولید پنیر رونق اقتصادی برقرار و اشتغال زایی ایجاد شد.

,

در زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی به دلیل وضع بعضی از قوانین بسیاری از کارگاه های تولیدی با مشکلاتی مواجه شدند برای مثال وضع قانون اخذ 60 درصد مالیات از سود نهایی کارگاه های تولیدی یا پرداخت چندین درصد از سود بابت آموزش و پرورش، شهرداری و . . . و این کارگاه های تولیدی را دچار مشکل می کرد و بعضی از کارگاه ها هم نتوانستند از پس هزینه ها برآیند و در نتیجه ورشکست شدند.

,

در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نسبتا فضا برای صحبت کردن تولید کنندگان باز شد و تولید کنندگان مسائل و مسکلات خود را بیان کرند که بعد از آن با مصوبه  مجلس شورای اسلامی مالیات از 60 درصد به 25 درصد کاهش یافت  و پرداخت چندیدن درصد از سود بابت اداره ها برداشته شد. این خود به تولید کمک بسزایی کرد اما به قول معروف "انسانی که مرده است دیگر مرده" کارگاهی که ورشکست شده تا بخواهد دوباره به اوضاع سابق بازگردد بسیار زمان خواهد برد.

,

در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد وقتی صحبت از هدفمند کردن یارانه ها شد قرار بر این شد که با دادن وام های کم بهره به تولید کنندگان، قیمت نهایی محصول را پایین بیاورند که این مهم اتفاق افتاد و یا برای مثال پرداخت مبلغ آبونمان را از قبوض مصرفی حذف کرد که این موارد کمک خوبی به کارگاه های تولیدی کرد.

,

در دولت فعلی با تغییر در برخی قوانین و افزایش برخی از سود وام ها تولید با مشکلاتی مواجه شده است که امیدواریم هر چه زود تر تمامی مشکلات اقتصادی با حضور تولید کنندگان و کارشناسان در این امر مورد مطالعه بررسی قرار گیرد و جهت رفع آن تلاش شود تا چرخ های تولید و اقتصاد به خوبی به حرکت درآید.

,

در مجموع مشکلی که پیش روی اکثر تولید کنندگان و فعالان اقتصادی در این زمینه وجود دارد، تغییر مداوم قوانین با تغییر رییس جمهور است.

,

 ما معتقدیم که تمامی دولت ها برای خدمت آمده اند اما اگر تمامی آنها در این زمینه از یک قانون خاص پیروی کنند. قطعا وضع اقتصاد و تولید بهتر خواهد شد.

,

, ,

با تمام این اوصاف چرا انجیر استهبان به صورت فرآوری شده به بازار فروش عرضه نمی شود تا از خام فروشی آن جلوگیری کنیم؟

,

بحث فرآوری انجیر قبل از انقلاب اسلامی هم مطرح بوده است برای مثال بانک کشاورزی در آن زمان جهت تاسیس کارخانه بسته بندی انجیر شروع به فروش سهام کرد که بعد از سالها در اوایل پیروی انقلاب بدون هیچ سودی همان مبلغ به سهامداران بازگردانده شد.

,

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام جمعه وقت استهبان با همکاری تعدادی از خیرین استهبانی مردم را جهت خرید سهام تاسیس کارخانه فرآوری و بسته بندی انجیر تشویق کردند که با استقبال مردم روبرو شد اما متاسفانه به دلیل عدم وجود کارشناسی اقتصادی در این طرح این پروژه هم با شکست مواجه شد و مبلغ سهام ها را با سود بسیار کمی به مردم برگشت داده شد.

,

در وضعیت کنونی سرمایه گذاری برای تولید بسیار مشکل شده است. اخذ وام جهت سرمایه در گردش شرکت  با سود 27 یا 28 درصد یا پرداخت 25 درصد از سود نهایی جهت مالیات، هزینه های سنگین مصرف آب  و برق صنعتی، حقوق و بیمه کارگران و دیگر هزینه های جاری کارگاه قیمت نهایی محصول تولیدی را افزایش داده و در نتیجه کمتر کسی مشتاق به خریداری آن است.

,

این فقط بحث در خصوص هزینه ها است و بماند که دیگر ارگانهای مربوطه جهت تاسیس یک کارگاه تولیدی چه شرایطی را وضع کرده اند. برای رونق کارگاه های تولیدی باید موانع از سر راه برداشته شود.

,

مشکل دیگر اینکه، برای فروش انجیر در بازارهی دیگر ابتدا باید آن را  بسته بندی کرد اگر این بسته بندی بنا باشد در کارگاه های داری مجوز انجام شوم بازرسی های بهاشتی به صورت مداوم و دقیق پیگیری می شود که بعد از اطمینان از بهداشتی بودن محصول، آن را همراه با لیبل هایی که از قبل با مجوز های خاص تهیه شده، بسته بندی می کنند. این در حالی است که کارگاه های غیر مجاز و غیر بهداشتی  بسته بندی انجیر در خانه ها یا هر مکان دیگری  بدون هیچ نظارتی به فعالیت پرداخته و محصول خود را عرضه می کند. با این اوصاف کارگاه های تولیدی مجوز دارد با آن همه هزینه هایی که متحمل است، قیمت محصول نهایی آن بالاتر از قیمت فروش محصولات کارگاه های غیر مجاز است. و این می طلبد که مسئولین امر نظارت بیشتری جهت شناسایی و تعطیلی این کارگاه های غیر مجاز داشته باشند .

,

حرف آخر

,

حرف برای گفتن زیاد است اما اجازه دهید اتفاقی که در کشور هلند چند سال پیش رخ داده را بگویم

,

در سالها گذشته دولت هلند به دامداری های خود آن طور که باید اهمیت نمیداد، گاوداران همه جمع شدند و قرار شد که برای رییس جمهور یک گاوداری 200 راسی ساخته و به وی هدیه کنند. گاوداری ساخته شد و بعد از هدیه به رییس جمهور شروع به فعالیت نمود بعد از گذشت یکسال که خواستند سود حاصل از این گاوداری را محاسبه کنند متوجه شدند علاوه بر اینکه سودی در کار نیست بلکه با ادامه این روند رشدی منفی خواهند داشت و این در صورتی بود که هیچ گونه سرمایه گذاری از طرف دولت هلند هم انجام نشده بود. آن وقت دولتمردان هلندی متوجه موضوع شدند و با همکاری دامداران در جهت رفع مشکلات تلاش کردند تا جایی که در حال حاضر گاوهلشتاین این کشور تمام گاوداری های جهان را تسخیر کرده است.

,

با این اوصاف اگر مسئولین خود در وسط میدان نباشند نمی توانند مشکلات را در این زمینه لمس کنند باید از نزدیک با مشکلات آشنا شد تا بتوان راه حلی برای آن پیدا کرد

,

اگر قرار باشد چرخ های اقتصادی به حرکت درآید و کارگاههای تولیدی رشد کنند باید مسئولان به میان تولید کنندگان آمده و بعد از شنیدن درد دل آنها برای مشکلاتشان راه حل های مناسبی پیدا کنند.

,

البته رسانه های باید با پوشش صحیح و دقیق مشکلات را در زمینه تولید بیان کرده تا مسئولان و کارشناسان امر در جهت رفع آنها تلاش کنند . با رفع مشکلات پیش روی تولید نه تنها نیاز به جذب هیچ سرمایه گذار خارجی نیست بلکه تمام تولید کنندگان و سرمایه  گذاران وارد میدان خواهند شد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه