اخبار داغ

نمایشگاه پاییزه در شهرستان باغملک؛

نمایشگاه های فصلی در باغملک؛ خوب یا بد ؟!

نمایشگاه های فصلی در باغملک؛ خوب یا بد ؟!
نفس برگزاری این نمایشگاه ها برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده، امری پسندیده و جا افتاده است اما از طرف دیگر که به این نمایشگاه ها بنگریم شاید باعث بی رونقی بازار و البته نارضایتی کسبه و بازاریان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از باغملک نیوز ، چند روزیست که نمایشگاه پاییزه در شهرستان باغملک کار خود را به پایان رسانده است نمایشگاهی که عرضه مستقیم کالا را همه ساله و البته در فصول مختلف سال با هدف تنظیم بازار و ارائه اجناس با قیمت مطلوب در دستور کار دارد.

 

نفس برگزاری این نمایشگاه ها برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده، امری پسندیده و جا افتاده است و هدف از برگزاری نمایشگاه در فصول و مناسبت‌های مختلف از نمایشگاه‌های نوروزی گرفته تا بازگشایی مدارس و نمایشگاه‌های ضیافت در آستانه ماه مبارک رمضان، ارزان‌فروشی نسبی اجناس در مقایسه با دیگر واحدهای صنفی و عرضه مایحتاج مردم به‌طور مستقیم است.

 

اما از طرف دیگر که به این نمایشگاه ها بنگریم شاید باعث بی رونقی بازار و البته نارضایتی کسبه و بازاریان شود؛ گویا حضور تولیدکنندگان و غرفه‌داران در شهرهای کوچکی مثل باغملک در مکانی خاص، آن هم در روزهای میانی سال و بازگشایی مدارس و یا آستانه عید نوروز که روزهای اوج درآمدزایی و کسب و کار مغازه داران است، سبب نارضایتی اکثر کسبه و اصناف شده است.

 

به گفته کسبه، مغازه‌داران شهرهای کوچک تر استان از این ماجرا بیشتر متحمل خسارت می‌شوند. حال سئوال این است که برگزاری این نمایشگاه‌ها خوب است، یا بد؟!

 

در این باره یکی از کسبه بازار باغملک در گفتگو با خبرنگار باغملک نیوز می گوید : اجناس این نمایشگاه ها بعضا یا غالبا در سطح درجه دو و سه هستند و از کیفیت خوبی برخودار نیستند و تقریبا با همان قیمتی که در بازار هستند به فروش می رسد.

 

"کیامرث پیرمرادی" از صنف پارچه فروشان باغملک، همچنین می افزاید : تنوع محصولات باعث می شود مردم به سوی نمایشگاه روانه شوند و در این بازدید گذری؛ به خرید هم منجر می شود.

 

این بازاری باغملک برپایی نمایشگاه ها را یکی از عواملی دانست که رونق را از بازار شهر می برند و باعث رکود در بازار می شوند و ادامه می دهد : وقتی پول مردم در جیب غریبه ها برود تبعات منفی برای بحث اقتصاد شهرستان هم دارد.

 

پیرمرادی معتقد است بازار باغملک از لحاظ خرید ضعیف است چراکه اکثر مردم از شهرهای دیگر خرید می کنند و این باعث رکود در بازار می شود و همچنین می گوید : با این وجود، این نمایشگاه ها هم شده قوز بالای قوز رکود بازار؛ و این یک ضرر بزرگ برای بازار باغملک و برای ما که عوارض و مالیات پرداخت می کنیم، است.

 

وی برپایی نمایشگاه را در باغملک اشتباه دانست و تاکید می کند : تعداد مغازه ها در باغملک کم است، اگر بخواهیم به همین تعداد غرفه بزنیم ضرر می کنیم. هر چند قبلا برای برگزاری نمایشگاه به بازاریان پیشنهاد داده شد ولی به دلیل مکان و زمان نامناسب نمایشگاه و همچنین عدم تبلیغات کافی با استقبال کم مردم روبرو شدند.

 

در همین خصوص رییس اداره صنعت و معدن باغملک در گفتگو با خبرنگار باغملک نیوز؛ برپایی این نمایشگاه ها را به نفع مردم می داند و اظهار می کند : برپایی نمایشگاه در باغملک دو بار در سال در قالب پاییزه و بهاره برگزار می شود و با توجه به اینکه کالاها از تولید مستقیم به دست مصرف کننده می رسد قطعا دست واسطه ها قطع می شود و قیمت ها با هزینه های پایین تری در اختیار مردم قرار می گیرد.

 

"مهرداد اسکندری" بحث کیفیت کالا و تنظیم بازار را برای اداره متبوع خود خیلی مهم معرفی می کند و می گوید : فلسفه برگزاری نمایشگاه تنظیم بازار و تعدیل قیمت هاست و دستور العمل ما به این صورت است که اتاق اصناف جلسه ای برگزار می کند و شرکت های نمایشگاهی دعوت می شوند و شرکتی که کیفیت بیشتری دارد انتخاب می شود. حال اگر واحدهای صنفی ما بتوانند با قیمتی که مدنظر است؛ ارائه دهند در خدمت آنها هم خواهیم بود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قبلا از بازاریان باغملکی برای نمایشگاه دعوت شد ولی عملکرد ناموفقی در شهرستان داشتیم و با ضرر و زیان مواجه و تمایلی به این قضیه ندارند؛ می افزاید : در هر حال اگر واحدهای صنفی با ما همکاری کنند و با قیمت پایین کالای خود را عرضه کنند سعی می کنیم در بعضی از بازه های زمانی کالاهایی را با قیمت پایین در فرجه های زمانی ده روزه عرضه کنیم.

 

وی یکی از راهکارهای رفاه حال مردم را برگزاری نمایشگاه می داند و اذعان می کند : طبیعتا این هم وجود دارد که نمایشگاه به ضرر بازاریان است اما رفاه حال مردم برای ما مهم است و راهکار ما این است واحد های صنفی تقاضای برگزاری نمایشگاه های کوتاه مدت یا حراج های فصلی در فصل مدارس و بهار و ضیافت کنند.

 

به هرحال حرف‌ ها و حدیث‌ ها در باب نمایشگاه های فصلی زیاد هست ولی امیدواریم مسئولان برنامه ‌ای تدوین کنند که در برگزاری نمایشگاه ‌های فصلی منافع مصرف ‌کننده در اولویت قرار گیرد و همچنین کسبه شهر نیز دچار خسارت و زیان نشوند.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, باغملک نیوز ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه