اخبار داغ

گرانی دست‌ساز دلار را بانک مرکزی توضیح دهد

گرانی دست‌ساز دلار را بانک مرکزی توضیح دهد
برجام به زودی به مرحله اجرایی اثرگذار در اقتصاد می‌رسد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق؛ 1- برجام به زودی به مرحله اجرایی اثرگذار در اقتصاد می‌رسد، لذا امکان مراودات بین‌المللی هزینه واردات و صادرات را کاهش می‌دهد.

2- آمار‌ها بیانگر کاش تورم بود اما همین که بحث کاش نرخ بهره بانکی به میان آمد ناگهان بحث لزوم افزایش قیمت دلار و تحلیل تکنیکال افزایش قیمت ارز تا سطح 3 هزار و 720 تومان مطرح شد.

3- فارغ از میزان درآمد نفتی آمارهای هفت ماهه گمرک بیانگر کاهش واردات و نزدیک شدن ارقام صادرات و واردات است و از سوی دیگر اعتبارات تخصیص یافته به فعالیت‌های عمرانی به شدت کاهش یافته است.

بنا به موارد مطروحه حال این سؤال مطرح است که چرا دلار در این روزها با رشد شتابان در بازار آزاد به 3 هزار و 650 تومان رسید و نرخ ارز از سوی بانک مرکزی به 3 هزار و هفت تومان افزایش یافت.

به نظر می‌رسد با توجه به موارد مطروحه باید توجه کرد که دلار دچار نوعی گرانی دست ساز شده است که موافقان دولت دراین باره دلایلی چون نگرانی از کاهش قیمت نفت در آینده و احتمال افزایش تقاضای واردات با اجرای برجام را مهم‌ترین دلایل خود مطرح می‌کنند و بدیهی است در این سفر زائران کربلا را به خوبی بهانه کرده‌اند.

 با این حال نگارنده اگرچه مخالفتی در کنترل قیمت ارز ندارد. اما باید توجه داشت که همین پیش‌بینی و جو‌سازی درباره احتمال افزایش نرخ ارز خود نه تنها محرکی برای افزایش تقاضای داخلی و احتکار را فراهم می‌کند بلکه عطش واردات را با نرخ‌های پایین‌تر در میان واردکنندگان افزایش می‌دهد، به خصوص که پالس‌های

داخلی-‌دولتی هم بر این موضوع دامن می‌زند.

 از این رو به نظر می‌رسد بانک مرکزی دراین باره باید با ورود به موضوع و ارائه تحلیل منطقی ترمز رسان‌های مشوق افزایش قیمت دلار را بکشد و اجازه دهد حتی اگر قرار است کسری بودجه و کمبود اعتبارات شرکت‌های صادرکننده دولتی را از این محل جبران کنیم، این حرکت منطقی‌تر و آهسته‌تر باشد.

مگر آنکه بخواهیم اتهام برخی تندروهای منتقد دولت را بپذیریم که: این اقدام برای مانوری سیاسی و تأمین منابع انتخابات پیش رو بوده و موقتی است که از یک سو دلارهای شرکت‌های همسو را به بالاترین قیمت در بازار عرضه می‌کنند و بهای آن نیز تورمی غیرمنطقی به مردم است و از سوی دیگر با اجرای برجام و پایین آوردن نرخ ارز و بازگرداندن به ارقام موجود دستاورد برجام را پر رنگ‌تر جلوه دهند.

آیا بانک مرکزی به عنوان مدیر تنظیم‌کننده قیمت ارز در قانون ارز شناور مدیریت شده، تحلیلی منطقی در این باره خواهد داد یا جمشید بسم‌الله جدید قضیه را رفع و رجوع خواهد کرد؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, داخلی-‌دولتی هم بر این موضوع دامن می‌زند. ,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه