اخبار داغ

در پی شوک کاهش حقوق به کارگران زیر 29 سال؛

دست بی تدبیران را از حقوق و دستمزد کارگران قطع کنید

دست بی تدبیران را از حقوق و دستمزد کارگران قطع کنید
کارگران در حرف و مشاغل سخت کار و فعالیت می کنند اما با کاهش سن باز نشستگی اکثر آنان موا فقت نمی شود ، در حال حاضر کارگران با شوک کاهش حقوق از 712 هزار تومان به 534 هزار تومانی روبه رو شده اند که چندان خوشایند این دولت و تدابیر آن نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  "پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان "هنوز از افزایش حقوق کارگران از ابتدای سال جاری چند ماهی نگذشته است که صدای زنگ طرح کاهش دستمزد ها در رسانه ها طنین انداز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان, پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان,

مهر نوشت :با اینکه حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی فعلی حتی توان تامین هزینه‌های ۱۰ روز اول ماه خانوار را هم ندارد، سازمان مدیریت در پیشنهادی غافلگیرکننده برای کاهش حداقل مزد 534 هزار تومانی زیر ۲۹ ساله‌ها چراغ سبز نشان داده است.

, مهر نوشت :با اینکه حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی فعلی حتی توان تامین هزینه‌های ۱۰ روز اول ماه خانوار را هم ندارد، سازمان مدیریت در پیشنهادی غافلگیرکننده برای کاهش حداقل مزد 534 هزار تومانی زیر ۲۹ ساله‌ها چراغ سبز نشان داده است.,

بازی دولت با حقوق بگیران

, بازی دولت با حقوق بگیران,

براساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: «به منظور ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار بیکار جوان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف کمک به کاهش هزینه نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی، دولت مجاز است اقدامات زیر را طی سال‌های برنامه اجرا نموده و منابع اعتباری مورد نیاز را در بودجه سنواتی لحاظ نماید:

,

۱. مستثنی نمودن از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی برای دانش آموختگان دانشگاهی گروه‌های سنی زیر ۲۹ سال در اجرای طرح کارورزی (آموزش‌های تخصصی بدو ورود به کار و طی دوره‌های آموزش عالی در کارگاه‌های خصوصی و تعاونی) حداکثر تا دو سال برای هر یک از کارورزان.

,

۲. تعیین حداقل مزد برای کارگران جدید گروه‌های سنی زیر ۲۹ سال (که قبلا سابقه بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند) و مشمولین طرح اشتغال عمومی (اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریت محیط زیست و با مشارکت جوامع محلی) به میزان ۷۵ درصد حداقل مزد تعیین شده مصوبه شورای عالی کار حداکثر تا دو سال با هدف‌ انگیزه بیشتر برای بکارگیری نیروی کار جدید.»

,

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه پیشنهاد دولت با محوریت سازمان مدیریت در این بخش عجیب و تامل برانگیز است، گفت: در واقع با این کار اجازه سوء استفاده از نیروی متقاضی کار برای برخی کارفرمایان صادر می شود در حالی که زیر ۲۹ ساله ها، مهمترین و جدی ترین گروه جوینده شغل در کشور محسوب می شوند.

, در گفتگو با مهر,

این کارشناس بازار کار اظهارداشت: اینکه دولت می‌خواهد شرایطی فراهم شود تا افراد در بدو ورود به بازار کار با حقوق‌های ناچیز و زیر حداقل مزد شروع کنند، بسیار حساس و در عین حال امکان ترویج آن در کل فضای اشتغال کشور وجود دارد و ممکن است برخی به بهانه های مختلف از این پس به دنبال عدم اجرای مصوبات مزدی شورای عالی کار باشند؛ بنابراین نباید با حقوق نیروی کار بازی کرد.
در اوضاع کنونی که تورم ورکود اقتصادی شانه به شانه یکدیگر حرکت می کنند و وضعیت بورس کشور دیروز افت 40 درصدی را نشان می دهد ومساکن مهر هم راکد مانده اند وعملا اقتصاد کشور در یکدیگر قفل شده است تولید داخلی به لب پر تگاه رسیده ست وبی تدبیری جایگزین تدبیر شده است
وحالا برای رفع همه مشکلات کاهش دستمزد را بهترین گزینه می دانند چرا باید کاهش دستمزد برای کارگران باشد نه برای آقازاده هایی که با ماشین های 50 تا 600 میلیونی در خیابان های شهرها خود نمایی می کنند
به بیان ساده تر، دولت می‌خواهد شرایطی بشود که طی آن، بتوان زمینه ورود کارجویان زیر ۲۹ سال را به بازار کار کشور فراهم کرد اما برای تشویق کارفرمایان دیگر تخفیف بیمه ای نمی دهد بلکه این خود نیروی کار است که باید هزینه کند و از ۲۵ درصد حداقل دستمزد خود به نفع کارفرما بگذرد
در این دوره هر چه که از اقتصاد می بینیم توازن نادرست ونامناسب بوده است طرح تجمیع بیمه ها زا حق وحقوق کارگران برای اقشار دیگر جامعه ،افزایش سن بازنشستگی از 30 سال به 35 سال ،وحالا طرح کاهش حقوق ودستمزد ها.
این سئوال برای همگان مطرح است که اگر مذاکرات نتیجه داشته است چرا در کشور اثرات آن دیده نمی شود، معادن استان کرمان را به تعطیلی کشیده شده اند و صندوق بازنشستگی ورشکسته داعیه حمایت از ذغالی ها را دارد،افت قمیت شدید مس در بازار بورس نشان دهنده خام فروشی این محصول است وبازگشت به فروش کاتدی ،کارخانه های تولیدی از جرگه تولید خارج شده اند و835 واحد تولیدی در شهرک های صنعتی کرمان تعطیل ، راکد ویا نیمه تعطیل به فعالیت خود ادامه می دهند .

,
,
,
,
,
,

در این اوضاع واحوال کاهش دستمزد کارگران اقدامی ظالمانه است/ به جای این کارها، موانع تولید را رفع کنند

,

افخمی، نماینده مردم ملکان اظهار داشت: درست است که اکنون در کشور به دلیل رکود موجود در فشار اقتصادی هستیم و واقعیت های موجود در جامعه به بخش های تولیدی فشار می آورد ولی با این حال نمی توانیم با تصمیمی ظالمانه جمعیت فقیر جامعه را افزایش دهیم بلکه باید موانع این واقعیات را برطرف کنیم.

,

افخمی، نماینده مردم ملکان اظهار داشت: درست است که اکنون در کشور به دلیل رکود موجود در فشار اقتصادی هستیم و واقعیت های موجود در جامعه به بخش های تولیدی فشار می آورد ولی با این حال نمی توانیم با تصمیمی ظالمانه جمعیت فقیر جامعه را افزایش دهیم بلکه باید موانع این واقعیات را برطرف کنیم.

,

افخمی، نماینده مردم ملکان اظهار داشت: درست است که اکنون در کشور به دلیل رکود موجود در فشار اقتصادی هستیم و واقعیت های موجود در جامعه به بخش های تولیدی فشار می آورد ولی با این حال نمی توانیم با تصمیمی ظالمانه جمعیت فقیر جامعه را افزایش دهیم بلکه باید موانع این واقعیات را برطرف کنیم.

,

به گزارش تبریز بیدار، پیشنهاد کاهش دستمزد کارگری در هیاهوی اخبار انتخابات و پی ام دی فراموش شد ولی این خبر قشر زحمت کش کارگری را در این وانفسای رکود و  کم پولی و فشار اقتصادی بیش از پیش نگران کرده است.

در همین خصوص خبرنگار تبریزبیدار نظر شهروز افخمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را جویا شده است.

افخمی با اشاره به انتشار خبر کاهش کف حقوق کارگری برای سال آتی گفت: بنده خودم این خبر را از مراجع رسمی دریافت کرده ام ولی با این حال باید توجه داشت وقتی خط فقر را بر اساس حقوق پایه، ۱ میلیون تومان تعریف می کنیم کاهش دستمزد به نصف درآمد  خط فقر جامعه  هیچ گونه توجیهی ندارد.

نماینده مردم ملکان در ادامه افزود: درست است که اکنون  به دلیل رکود موجود در فشار اقتصادی  هستیم و واقعیت های موجود در جامعه به بخش های تولیدی فشار می آورد ولی با این حال نمی توانیم با تصمیمی ظالمانه جمعیت فقیر جامعه را افزایش دهیم بلکه باید موانع این واقعیات را برطرفکنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تأکید کرد: این خبر اگر صحت داشته و این چنین پیشنهادی به صورت رسمی مطرح شود  وزیر کار را در این خصوص به کمیسیون اجتماعی فرا می خوانیم و پیشنهاد دهندگان باید منتظر عکس العمل مردم، رسانه ها و مجلس باشند.

جو روانی پیشنهاد عجیب مزدی سازمان مدیریت

کارشناسان می‌گویند میزان حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به ویژه در بخش حداقل دستمزد، از کمترین ارقامی است که در بین کشورهای عضو سازمان جهانی کار وجود دارد؛ حال در چنین وضعیتی دولت به جای ارائه راهکارهایی برای افزایش ویژه دریافتی نیروی کار و یا ارائه برنامه زمان‌بندی برای واقعی شدن و تعیین منصفانه حقوق‌ها، طرحی را برای کاهش حداقل دستمزد ارائه می کند که نگرانی شدیدی را در جامعه کارگری ایجاد کرده است.

غلامرضا عباسی در گفتگو با "مهر" با بیان اینکه کارگروه مزد کارگران در چهارشنبه هفته جاری نشست خواهد داشت، گفت: متاسفانه پیشنهادات مزدی مجموعه تحت مدیریت محمدباقر نوبخت در سازمان مدیریت، بدون کارشناسی و اطلاع از اوضاع جامعه کارگری و حقوق بگیران بوده و جو بسیار بدی در بین اقشار کم درآمد ایجاد کرده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: ایجاد چنین رویه هایی برای سرکوب مزدی کارگران عادلانه نیست و حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی فعلی نیز حتی نمی‌تواند یک پنجم هزینه های ماه اقشار ضعیف را تامین کند، آنگاه در این شرایط پیشنهاد می‌دهند حقوق‌ها کاهش یابد!

عباسی با بیان اینکه زیر ۲۹ ساله ها مهمترین گروه جوینده شغل در کشور محسوب می‌شوند و نباید به آنها نگاه اینچنینی داشته باشیم که می‌توان برایشان دستمزد پایین تری را در نظر گرفت، گفت: بسیاری از افراد در این سنین متاهل و حتی دارای فرزند هستند؛ آیا می توان برای فردی با این ویژگی ۵۳۴ هزارتومان حقوق تعیین و پرداخت کرد؟

نماینده کارگران: لطفا استرس وارد نکنید

وی با طرح این پرسش که سازمان مدیریت در این پیشنهاد چه هدفی را دنبال می کند؟ اظهارداشت: این پیشنهادات و طرح‌ها جز وارد کردن فشار به زندگی اقشار کم درآمد و افزودن استرس نیروی کار، فایده دیگری نخواهد داشت.

این مقام مسئول کارگری کشور تصریح کرد: به نظر می رسد وزیر کار خیلی از برنامه سازمان مدیریت و پیشنهادات تا قبل از جمع بندی مطلع نبوده؛ وگرنه احتمالا پیشگیری می‌کرد. سئوال ما این است که چرا پیشنهاداتی غیرکارشناسی و بدون جلب نظر فعالان حوزه تهیه و ارائه می‌کنند که در نهایت منجر به ناامنی شغلی و استرس نیروی کار کشور می‌شود.

به گفته عباسی، دولت یکدفعه بیاید و بگوید کار کنید تا تنها شکمتان را پُر کنیم و دیگر اینقدر ماده و تبصره لازم ندارد. ما در این زمینه حتما به شخص رئیس جمهور، معاون اول وی، وزیر کار و رئیس سازمان مدیریت نامه خواهیم نوشت و مراتب اعتراض و نگرانی جامعه کارگری را اعلام خواهیم کرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: متاسفانه دولت تنها دستور می‌دهد و خودش عمل نمی‌کند. کجا مدیریت کرده‌اند که قیمت ها بالا نرود؟ آیا واقعا قدرت خرید اقشار کم درآمد تقویت شده است؟ اینکه تنها در حد گفتن باشد که کمک می کنیم، مشکلی حل نمی شود.

وی افزود: برداشت جامعه کارگری این است که سازمان مدیریت می‌خواهد ما به دنبال حقوق و مزایای جدیدی نباشیم و تنها برای حفظ همان ۷۱۲ هزارتومان حداقل مزد بجنگیم اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ما به دنبال افزایش‌های جدید در بسته مزد سال آینده هستیم.

د رادامه این مطالب باید این موارد را یاد آورشویم  ؛به هر کدام از واحد های تولیدی یک نیم نگاهی کوتاه داشته باشیم متوجه رکود  می شویم که  اکثر مدیران این واحد ها از عدم دریافت تسهیلات از سوی بانک ها و کمبود نقدینگی گلایه دارند .
وام 25 میلیونی برای خودور سازان اندکی چاره بود اما اگر این وام در عرصه صنعت و تولید سرمایه گذاری می شد بی شک واحد های تولیدی داخلی به عرصه تولید وارد می شدند، اینکه وزیر صنعت اعلام می کند که باید از بیرون مدیر برای صادرات وارد کنیم یک حرف متناقض است به قول کشتی گیران بیرون میدان نشسته ایم ومی گوییم لنگش کن .
وقتی که سیاست های نادرست به جای اقتصاد مقاومتی سر لوحه کار قرار می گیرند از این بدتر را هم باید تصور کنیم اگر واردات برای یک سال لغو شوند و واحد های تولیدی داخلی تقویت شوند بی تردید ایران نه تنها نیاز خودر ا برآورده می کند بلکه بعد ها قدرت صادرات مدیران ایرانی را به رخ می کشد و غول بی شاخ ودم بیکاری را از پای در خواهد آورد .
چطور ایران می تواند در عرصه موشکی ودفاعی حرف اول را بزند در پزشکی بیشترین دارو را تولید کند و قصد ساختن بیمارستان هسته ای را داشته باشد اما نتواند چها ر قلم کالای صنعتی وکشاورزی را به دیگر کشور ها صادر کند وکارگران خود را هر روز بدبختر و بیچار تر کند و به جای رشد اقتصادی و افزایش حقوق این قشر زحمتکش ،دست در جیب آنان گذارد و با دیگری سهیمشان کند.

انتهای پیام/

 

,

به گزارش تبریز بیدار، پیشنهاد کاهش دستمزد کارگری در هیاهوی اخبار انتخابات و پی ام دی فراموش شد ولی این خبر قشر زحمت کش کارگری را در این وانفسای رکود و  کم پولی و فشار اقتصادی بیش از پیش نگران کرده است.

, تبریز بیدار,

در همین خصوص خبرنگار تبریزبیدار نظر شهروز افخمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را جویا شده است.

,

افخمی با اشاره به انتشار خبر کاهش کف حقوق کارگری برای سال آتی گفت: بنده خودم این خبر را از مراجع رسمی دریافت کرده ام ولی با این حال باید توجه داشت وقتی خط فقر را بر اساس حقوق پایه، ۱ میلیون تومان تعریف می کنیم کاهش دستمزد به نصف درآمد  خط فقر جامعه  هیچ گونه توجیهی ندارد.

,

نماینده مردم ملکان در ادامه افزود: درست است که اکنون  به دلیل رکود موجود در فشار اقتصادی  هستیم و واقعیت های موجود در جامعه به بخش های تولیدی فشار می آورد ولی با این حال نمی توانیم با تصمیمی ظالمانه جمعیت فقیر جامعه را افزایش دهیم بلکه باید موانع این واقعیات را برطرفکنیم.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تأکید کرد: این خبر اگر صحت داشته و این چنین پیشنهادی به صورت رسمی مطرح شود  وزیر کار را در این خصوص به کمیسیون اجتماعی فرا می خوانیم و پیشنهاد دهندگان باید منتظر عکس العمل مردم، رسانه ها و مجلس باشند.

,

جو روانی پیشنهاد عجیب مزدی سازمان مدیریت

, جو روانی پیشنهاد عجیب مزدی سازمان مدیریت,

کارشناسان می‌گویند میزان حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به ویژه در بخش حداقل دستمزد، از کمترین ارقامی است که در بین کشورهای عضو سازمان جهانی کار وجود دارد؛ حال در چنین وضعیتی دولت به جای ارائه راهکارهایی برای افزایش ویژه دریافتی نیروی کار و یا ارائه برنامه زمان‌بندی برای واقعی شدن و تعیین منصفانه حقوق‌ها، طرحی را برای کاهش حداقل دستمزد ارائه می کند که نگرانی شدیدی را در جامعه کارگری ایجاد کرده است.

,

غلامرضا عباسی در گفتگو با "مهر" با بیان اینکه کارگروه مزد کارگران در چهارشنبه هفته جاری نشست خواهد داشت، گفت: متاسفانه پیشنهادات مزدی مجموعه تحت مدیریت محمدباقر نوبخت در سازمان مدیریت، بدون کارشناسی و اطلاع از اوضاع جامعه کارگری و حقوق بگیران بوده و جو بسیار بدی در بین اقشار کم درآمد ایجاد کرده است.

, مهر,

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: ایجاد چنین رویه هایی برای سرکوب مزدی کارگران عادلانه نیست و حداقل مزد ۷۱۲ هزار تومانی فعلی نیز حتی نمی‌تواند یک پنجم هزینه های ماه اقشار ضعیف را تامین کند، آنگاه در این شرایط پیشنهاد می‌دهند حقوق‌ها کاهش یابد!

,

عباسی با بیان اینکه زیر ۲۹ ساله ها مهمترین گروه جوینده شغل در کشور محسوب می‌شوند و نباید به آنها نگاه اینچنینی داشته باشیم که می‌توان برایشان دستمزد پایین تری را در نظر گرفت، گفت: بسیاری از افراد در این سنین متاهل و حتی دارای فرزند هستند؛ آیا می توان برای فردی با این ویژگی ۵۳۴ هزارتومان حقوق تعیین و پرداخت کرد؟

,
نماینده کارگران: لطفا استرس وارد نکنید
,

وی با طرح این پرسش که سازمان مدیریت در این پیشنهاد چه هدفی را دنبال می کند؟ اظهارداشت: این پیشنهادات و طرح‌ها جز وارد کردن فشار به زندگی اقشار کم درآمد و افزودن استرس نیروی کار، فایده دیگری نخواهد داشت.

,

این مقام مسئول کارگری کشور تصریح کرد: به نظر می رسد وزیر کار خیلی از برنامه سازمان مدیریت و پیشنهادات تا قبل از جمع بندی مطلع نبوده؛ وگرنه احتمالا پیشگیری می‌کرد. سئوال ما این است که چرا پیشنهاداتی غیرکارشناسی و بدون جلب نظر فعالان حوزه تهیه و ارائه می‌کنند که در نهایت منجر به ناامنی شغلی و استرس نیروی کار کشور می‌شود.

,

به گفته عباسی، دولت یکدفعه بیاید و بگوید کار کنید تا تنها شکمتان را پُر کنیم و دیگر اینقدر ماده و تبصره لازم ندارد. ما در این زمینه حتما به شخص رئیس جمهور، معاون اول وی، وزیر کار و رئیس سازمان مدیریت نامه خواهیم نوشت و مراتب اعتراض و نگرانی جامعه کارگری را اعلام خواهیم کرد.

,

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: متاسفانه دولت تنها دستور می‌دهد و خودش عمل نمی‌کند. کجا مدیریت کرده‌اند که قیمت ها بالا نرود؟ آیا واقعا قدرت خرید اقشار کم درآمد تقویت شده است؟ اینکه تنها در حد گفتن باشد که کمک می کنیم، مشکلی حل نمی شود.

,

وی افزود: برداشت جامعه کارگری این است که سازمان مدیریت می‌خواهد ما به دنبال حقوق و مزایای جدیدی نباشیم و تنها برای حفظ همان ۷۱۲ هزارتومان حداقل مزد بجنگیم اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ما به دنبال افزایش‌های جدید در بسته مزد سال آینده هستیم.

,

د رادامه این مطالب باید این موارد را یاد آورشویم  ؛به هر کدام از واحد های تولیدی یک نیم نگاهی کوتاه داشته باشیم متوجه رکود  می شویم که  اکثر مدیران این واحد ها از عدم دریافت تسهیلات از سوی بانک ها و کمبود نقدینگی گلایه دارند .
وام 25 میلیونی برای خودور سازان اندکی چاره بود اما اگر این وام در عرصه صنعت و تولید سرمایه گذاری می شد بی شک واحد های تولیدی داخلی به عرصه تولید وارد می شدند، اینکه وزیر صنعت اعلام می کند که باید از بیرون مدیر برای صادرات وارد کنیم یک حرف متناقض است به قول کشتی گیران بیرون میدان نشسته ایم ومی گوییم لنگش کن .
وقتی که سیاست های نادرست به جای اقتصاد مقاومتی سر لوحه کار قرار می گیرند از این بدتر را هم باید تصور کنیم اگر واردات برای یک سال لغو شوند و واحد های تولیدی داخلی تقویت شوند بی تردید ایران نه تنها نیاز خودر ا برآورده می کند بلکه بعد ها قدرت صادرات مدیران ایرانی را به رخ می کشد و غول بی شاخ ودم بیکاری را از پای در خواهد آورد .
چطور ایران می تواند در عرصه موشکی ودفاعی حرف اول را بزند در پزشکی بیشترین دارو را تولید کند و قصد ساختن بیمارستان هسته ای را داشته باشد اما نتواند چها ر قلم کالای صنعتی وکشاورزی را به دیگر کشور ها صادر کند وکارگران خود را هر روز بدبختر و بیچار تر کند و به جای رشد اقتصادی و افزایش حقوق این قشر زحمتکش ،دست در جیب آنان گذارد و با دیگری سهیمشان کند.

,
,
,
,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه