اخبار داغ

تبلت وسیله سرگرمی کودکان نیست

تبلت وسیله سرگرمی کودکان نیست
متأسفانه برخی از والدین تبلت ها را تنها یک وسیله بازی می‌دانند و از کارکردهای مخرب آن آگاهی ندارند، درحالی‌که تبلت ها کارکردهای مخربی مانند اتصال به شبکه‌های مجازی دارد که به دلیل عدم درک کودکان از فضای مجازی عواقب سختی برایشان دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایران روشن؛ سال‌های نه‌چندان دور کودکان و حتی نوجوانان اجازه نداشتند که تلفن منزل را پاسخ دهند، اما این روزها شاید دیدن تبلت و گوشی‌هایی با قابلیت‌های پیشرفته در دست نوجوانان و حتی کودکانی که هنوز در سن مدرسه نیستند به امری عادی تبدیل‌شده و حتی برخی خانواده‌ها آن را عامل فخرفروشی و پیشرفت می‌دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایران روشن,

با توجه به این‌که تبلت و گوشی‌هایی که قابلیت اتصال به شبکه‌های مجازی را دارند یک ابزار تکنولوژیک می‌باشد، نمی‌توان به آن نمره مثبت یا منفی داد، اما این مسئله که چه افرادی در چه سنین و با چه نظارتی از آن استفاده کنند امر مهمی است که والدین باید به آن توجه کنند.

,

متأسفانه برخی از والدین تبلت ها را تنها یک وسیله بازی می‌دانند و از کارکردهای مخرب آن آگاهی ندارند، درحالی‌که تبلت ها همان کارکردهای ارتباطی تلفن همراه را دارند، کارکردهای مخربی مانند اتصال به شبکه‌های مجازی دارد که به دلیل عدم درک کودکان از فضای مجازی عواقب سختی برایشان دارد.

,

کودکان و نوجوانان بیش از هر چیز تحت تأثیر عواطف و احساسات هستند که مدیران کنترل کننده در فضای مجازی نیز به این اهمیت پی برده و از همین راه در تلاش هستند تا نوجوانان و کودکان را در دام آنچه رهبری آن را شبیخون فرهنگی می‌نامند، گرفتار کنند.

,

غفلت والدین در استفاده از تبلت و گوشی‌های پیشرفته تنها مختص یک گروه از جامعه نیست و حتی خانواده‌های مذهبی و معتقد نیز گاهی در کنترل و نظارت بر کودکان خود در استفاده از این وسیله کوتاهی می‌کنند، کوتاهی که باعث فاصله افتادن بین والدین و فرزندان می‌شود که نتایج این فاصله در سنین جوانی آشکارتر خواهد شد.

,

علاوه بر این عدم کنترل کودکان در استفاده از نرم‌افزارهای مانند تبلت و گوشی‌ها هوشمند باعث تغییر جدی در فکر و اندیشه نوجوانان خواهد شد، تبلت در کنار برخی مزایا حتی می‌تواند برخی پیامدهای جسمانی را هم به دنبال داشته باشد.

,

شاید برخی خانواده‌ها نیاز امروز جامعه را چه در سنین کودکی و نوجوانی و جوانی استفاده از تبلت و گوشی‌های پیشرفته بدانند البته نمی‌توان این مسئله را منکر شد اما همه کامپیوترهای خانگی قابلیت این رادارند که همان کاربرد تبلت ها را داشته باشند، استفاده از کامپیوتر که عموماً به صورت مشترک در خانواده‌ها استفاده می‌شود برای آموزش آنچه در دنیای امروز به عنوان تکنولوژی کاربرد دارد می‌تواند نیاز کودکان و نوجوانان را مرتفع سازد.

,

استفاده از کامپیوتر به جای تبلت آسیب‌های کمتری خواهد داشت زیرا کنترل والدین نسبت به آن بسیار بیشتر است و والدین بهتر می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند، فرزندان هم با آگاهی به این مطلب استفاده نادرست از آن نمی‌کنند.

,

البته باید به این نکته هم توجه داشت سطح معرفت و آشنایی به آسیب‌های تکنولوژی عامل اصلی و تعیین‌کننده است و در میزان تأثیرپذیری آن‌ها نقش دارد.

,

 درواقع می‌توان گفت میزان آسیب‌پذیری آن به رشد فکری فرزندان بستگی دارد، ممکن است خانواده‌ای فرزندی را طوری تربیت کرده باشد که بدون حضور والدین هم استفاده نادرست از برخی ابزار نداشته باشند، اما والدین هر چه به فرزندان خود اعتماد داشته باشند باید به همان اندازه به اداره‌کنندگان شبکه‌های مجازی بی‌اعتماد باشند.

,

تبلت وسیله سرگرمی کودکان نیست، شاید یک کودک که به‌آرامی در گوشه‌ای نشسته و مشغول بازی با تبلت است کودک آرام و مؤدبی تصور شود که شیطنت نمی‌کند اما همین گوشه‌نشینی و عدم بازیگوشی‌های عادی یک کودک می‌تواند هشدار جدی برای والدین باشد.

,

کارشناسان اجتماعی معتقد هستند بعضی اوقات لازم است پدران و مادران بدون آنکه فرزندان متوجه شوند محتوای داخل تبلت ها را بررسی کنند و بدون آنکه فرزندان متوجه شوند نکات مهم و ضروری را به آن‌ها یادآوری کنند.

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه