یادداشت/

عوامل سرطان زا را بشناسید

عوامل سرطان زا را بشناسید
ترجمه گزارشی از "Web Med" با عنوان نگاهی به تعدادی از عوامل سرطان زا که توسط دکتر برهان ولدبیگی تدوین شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از جوانرود هه وال،  یادداشت*/ درباره برخی عوامل سرطان زا:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جوانرود هه وال,

■ "شیرین کننده های مصنوعی":  علیرغم  بحث و جدل های فراوان ، واقعیت آن است با قاطعیت نمیتوان گفت که این "جایگزین های قند" احتمال ابتلا به سرطان را افزایش میدهند. "ساخارین"(یکی از این شیرین کننده ها) در "موش های صحرائی" موجب سرطان می شود ، اما پژوهشگران می گویند که واکنش بدن آنها در برابر این ماده با واکنش بدن انسان در برابر آن  متفاوت است. بنابراین از سال 2000 تا کنون بر چسب  هشدار دال بر سرطان زا بودن "ساخارین" از روی ترکیبات حاوی آن برداشته شده است. پژوهشی در مورد "اسپارتام"(یکی دیگر از شیرین کننده ها) نیز روی مردم انجام شده که سرطان زا بودن آن را نشان نداده است.

,

■"اشعه ایکس" :

,

واقعیت آن است که  حتی "کمترین دوز" اشعه ایکس شانس ابتلا به سرطان  را در هرکسی افزایش میدهد.بطور کلی هرچقدر "دوز" مواجهه با این اشعه بیشتر باشد،میزان خطر نیز بیشتر است.بر این اساس هیچ "دوزی" از آن "ایمن" نبوده و توصیه میشود حتی الامکان بدن انسان با هیچ مقداری از اشعه ایکس مواجهه پیدا نکند.

,

■"سل فون ها" یا "تلفن های همراه" :

,

این "گجت" تقریبا همیشه همراه، موجب انتشار همان نوع انرژی  میشود که از اجاق های مایکروویو ساطع می گردد. تا کنون رابطه این نوع انرژی  و سرطان به اثبات نرسیده است ،با اینحال نیاز به تحقیقات بیشتری هست.اما توصیه می شود تا مدت زمان تماس با آن  کوتاهتر گشته و فقط زمانی از "موبایل" استفاده شود که امکان برقراری تماس  با "تلفن ثابت"ممکن نباشد .استفاده از وسیله  "هندزفری"نیز یکی دیگر از توصیه ها است.

,

■"گوشت":

,

 توصیه میشود که مصرف گوشت(مخصوصا نوع فرآوری شده و قرمز آن) حتی المقدور محدود شود.حتی مصرف روزانه یک "هات داگ"(ساندویج حاوی سوسیس)میتواند شانس ابتلا به سرطان "کولون" (روده بزرگ)را بیشتر نماید.تقریبا در همه مواد خوراکی حاوی گوشت موجود در بازار، از "نیتریت ها"به عنوان "ماده نگهدارنده"استفاده میشود که میتواند موجب سرطان گردد."گوشت های دودی" یا "گوشت های کبابی"حاوی موادی موسوم به "PAH" هستند که مطالعاتی در خصوص تاثیرگزاری آنها  روی بدن انسان در جریان است.

,

■"آب معدنی":

,

اگر آب  معدنی در بطری های" پلاستیکی شفاف" عرضه  شود، این بدان معنی است که در ساخت این بطری ها احتمالا از ماده موسوم به "بیس فنولA " یا BPA استفاده شده است. این ماده شیمیایی در ساخت ظروف نگهداری نوشیدنی ها و خوراکی ها، در "سیلانت های دندانی" و در فرآورده‌های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. آیا BPAموجب سرطان می شود؟ "سازمان غذا و دارو"در کشور آمریکا موسوم به FDA به این پرسش ، پاسخ منفی میدهد.مقدار BPA فعلا موجود در مواد خوراکی ، مشکل ساز نبوده و ایمن است. با این حال ، اگر کسی در این خصوص نگران است ، می تواند از مصرف غذاهای کنسرو شده امتناع کرده و مواد خوراکی و نوشیدنی ها را در پلاستیک های شفاف نگهداری نماید.توصیه اکید می شود که برای مصرف غذاهای گرم بجای "پلاستیک شفاف" از " شیشه " ،"استیل" یا "چینی" استفاده شود.

,

■"سکس" :

,

این واقعیت دارد که "ویروس پاپیلومای انسانی" یا همان HPV (شایعترین بیماری منتقله از طریق رابطه جنسی)ممکن است  منجر به سرطان سرویکس (دهانه رحم) و سایر سرطان ها شود. اغلب بالغین از نظر جنسی فعال، ممکن است در برهه ای از زمان به این ویروس مبتلا شوند، اما این لزوما به معنی آن  نیست که حتما سرطان  میگیرند. در اغلب موارد، ابتلا به HPVبه خودی خود بهبود پیدا میکند. انجام اقدامات زیر می تواند میزان ریسک را کاهش دهد:

,

1-انجام واکسیناسیون در دختران سنین 11 تا 26 ساله و پسران 11 تا 21 ساله

,

2- استفاده از کاندوم در حین برقراری رابطه جنسی

,

3- برقراری رابطه جنسی فقط با یک شریک جنسی

,

■ "مواد پر کننده دندان" :

,

 کارشناسان میگویند که مواد فعلا موجود در دندان های پر شده ،خطر سرطان زایی به همراه نداشته و بهتر است اقدام به برداشت و تعویض آنها  نشود. مطالعات تا کنونی هیچ رابطه ای بین "مواد پرکننده حاوی جیوه" و "سرطان" یا هر نوع بیماری دیگر را نشان نداده اند.

,

■ ترکیبات کافئین دار("قهوه" و "چای") :

,

اگر کسی فکر میکند که روز بدون مصرف نوشیدنی کافئین دار ، روز زندگی نیست ، قدری حق بجانب است،زیرا پژوهش های جدید نشان داده اند که مصرف مقدار متوسط این نوشیدنی ها (حدود چهار فنجان در روز )خطر ابتلا به برخی سرطان ها (از جمله پوست ، کبد و کولون)را کاهش می دهد(ادامه دارد).

,

■"دئودورانتها"و "آنتی پرسپیرانت ها" :

,

دانشمندان می گویند که  اثبات رابطه بین استفاده از این ترکیبات و بروز برخی سرطان های نادر سینه، نیاز به مطالعات  بیشتری دارد. "دئودورانت ها"(بو گیرها) مانع از ایجاد بوی ناخوش در بدن می شوند ،در حالیکه "آنتی پرسپیرانت ها"(عرق گیر ها)، فرآیند تعریق را متوقف می کنند. بسیاری از شهروندان برای این منظور از ترکیبات شیمیایی استفاده کرده  که عملکردی  شبیه به هورمون استروژن دارند ( موجب رشد سلول های سرطانی می شوند).این ترکیبات عبارتند از : " بنزیل پارابن" ، "بوتیل پارابن" ،"متیل پارابن" و "پروپیل پارابن"

,

■"فلوراید" :

,

این ماده در آب شرب و سایر نوشیدنی ها  و در مواد غذایی،  خمیر دندان و محلولهای دهانشویه یافت میشود.هرچند مطالعات فراوانی برای اثبات رابطه بین مصرف فلوراید و بروز سرطان انجام شده اند ،اما اغلب پژوهشگران میگویند که  رابطه‌ محکمی وجود ندارد. اگر کسی در این خصوص  نگران است ، میتواند راجع به  مقدار فلوراید  موجود در آب شرب محل سکونت خود، از  سازمان های ذیربط(مثلا مرکز بهداشت، اداره آب و محیط زیست ) سوال نماید .اگر این مقدار در حد ماکزیمم قابل قبول باشد ، چنین فردی بهتر است از بطری های حاوی  "آب معدنی" استفاده کند ،زیرا این نوع  آب شرب معمولا  حاوی کمترین مقدار فلوراید قابل قبول می باشد .

,

■ "برخی فرآورده‌های خانگی" :

,

بسیاری از مواد آفت کش،  رنگها، روغن جلا و موم،  گازهایی بنام "ترکیبات ارگانیک فرار" یا VOCs از خود متصاعد می کنند. مواد پاک کننده و آرایشی ، فراورده های مرتبط به خودرو  و اسباب بازی نیز چنین گاز هایی را در محیط پراکنده می سازند .این ترکیبات می توانند هم در انسان و هم در حیوانات موجب سرطان بشوند. برای کاهش خطر مواجهه  با این "گازهای فرار" توصیه می شود حتی المقدور از کالاهای دارای برچسب "کمترین VOC"استفاده شود.بهتر است از مصرف کالاهای با برچسب های:

,

•خطر/ سم

,

•خورنده یا کروسیو

,

•شدیدا محرک

,

•شدیدا قابل اشتعال

,

•شدیدا آتشزا

,

•شدیدا حساسیت زا

,

خوداری شود.

,

■"خطوط انتقال برق" :

,

هر وسیله ای که الکتریسیته  تولید کند ، آنرا انتقال دهد یا از آن استفاده نماید ، منجر به انتشار تابشی موسوم به "ELF" یا تابش با "فرکانس  بسیار پایین" می شود.هیچ سند و دلیلی وجود ندارد که ELF موجب سرطان شود. با این حال ، برخی مراکز علمی به وجود "نگرانی محدود" در این رابطه اشاره دارد. بنابراین، برای حفظ  ایمنی توصیه می شود که همواره فاصله ای تقریبا یک متری با همه ابزار های الکتریکی رعایت شود. اگر کسی در مسیر و در  مجاورت خطوط انتقال برق زندگی میکند  و به همین دلیل دچار نگرانی است ،  میتواند به کمک دستگاهی بنام "گاوسمتر" ،اقدام به سنجش میزان ELF در محدوده محل کار و سکونت خود بنماید.

,

■"آلودگی" :

,

  "آلودگی هوا " سالیانه موجب 220،000 مورد مرگ ناشی از سرطان ریه در تمام جهان (عمدتا در قاره آسیا) میشود .علاوه بر این "هوای کثیف" ارتباط نزدیکی با خطر "سرطان مثانه" نیز دارد. اگر کسی بخواهد خود را از این خطر دور نموده و شانس ابتلا به سرطان ریه و مثانه را در خود کاهش دهد ، لازم است به هشدارهای مرتبط به آلودگی  هوا توجه نموده و در روزهایی که کیفیت هوا خوب نیست در خانه بماند.

,

* دکتر برهان ولدبیگی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه