اخبار داغ

نهضت مهندسین؛ از آزادی تا حزب فراگیر

جریان شناسی گروه های سیاسی اصفهان: جامعه اسلامی مهندسین

جریان شناسی گروه های سیاسی اصفهان: جامعه اسلامی مهندسین
نمی‌توان این گروه را یک گروه خودجوش و دارای ریشه مردمی و از پایین به بالا یعنی از قاعده هرم قدرت به رأس هرم دانست، بلکه این گروه در نزدیکی رأس هرم قدرت شکل گرفته و نیروهای هم­فکر که اکثرا در تشکل های سیاسی دیگر مشغول بودند به دور هم جمع شدند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صاحب نیوز، جامعه اسلامی مهندسین به عنوان یکی از احزاب سیاسی فعال کشور چگونه بوجود آمده است و اهداف و مواضع آن چیست؟ این سوالی است که پاسخ به آن را در دو بخش ارائه خواهیم داد. در قسمت اول به معرفی این حزب در سطح کشور اشاره کرده و در قسمت آینده به معرفی و نقد جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان خواهیم پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی دانا , صاحب نیوز,

***

,

قبل از انقلاب اسلامی ایران، انجمن اسلامی مهندسین توسط عده‌ای از نیروهای سیاسی مذهبی و ملی مذهبی و بعضا وابسته به حزب نهضت آزادی [۱] تشکیل شده بود و با گرایش به آرمان‌های دکتر علی شریعتی و دیگر رهبران نهضت اسلامی فعالیت می‌نمود. پس از انقلاب اسلامی نیز با انحلال حزب جمهوری اسلامی [۲] و از طرفی محدودیت‌های بوجود آمده برای فعالیت انجمن اسلامی مهندسین که به خاطر دیدگاه های ملی و مذهبی و گرایش‌های خاص آن بوجود آمده بود، در کشور یک تشکل منسجم و قوی با کارکرد سیاسی و فنی وجود نداشت. برخی اعضای سابق انجمن اسلامی مهندسین که به دلیل اختلاف دیدگاه و آن که این تشکل را در خط امام(ره) نمی‌دانستند از آن جدا شده و از طرفی تنی چند گرد هم آمده و جامعه اسلامی مهندسین را تأسیس نمودند [۳].

,

جریان شناسی سیاسی

, جریان شناسی سیاسی, جریان شناسی سیاسی,

هسته اولیه جامعه اسلامی مهندسین در بهمن ماه سال ۱۳۶۶ توسط پنج نفر از اعضای موسس آن یعنی حسن غفوری‌ فرد، سیدمرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، غلامحسین امیری و سیدمحسن بهفر [۴] تشکیل شد و سپس با رشد فعالیت تشکیلاتی، اعضای این حزب افزایش یافت تا بالاخره در تاریخ هشت تیر ماه ۱۳۸۰ این حزب از وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت نمود [۵]. اعضای موسس این تشکل قبل از تشکیل این گروه دارای نزدیکی مرام و کار تشکیلاتی دولتی با هم بوده‌اند و پس از آن اقدام به تشکیل این گروه نموده‌اند. بنابراین نمی‌توان این گروه را یک گروه خودجوش و دارای ریشه مردمی و از پایین به بالا یعنی از قاعده هرم قدرت به رأس هرم دانست، بلکه این گروه در نزدیکی رأس هرم قدرت شکل گرفته و نیروهای هم­فکر که اکثرا در تشکل های سیاسی دیگر از جمله حزب جمهوری اسلامی و جمعیت موتلفه مشغول به کار تشکیلاتی بودند دور هم جمع شدند و این تشکل را به ­وجود آوردند. از لحاظ طبقات اجتماعی اقشاری چون تکنوکرات های مذهبی، مهندسین، دانشجویان رشته‌های فنی، اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع و کارگاه های صنفی و دیگر اقشار جامعه که دارای گرایش به جناح راست ارزش گرا می‌باشند به این تشکل گرایش دارند [۶].

,

مرامنامه جامعه اسلامی مهندسین

,

 مطابق با آنچه در مکتوبات این حزب آمده است، هدف جامعه اسلامی مهندسین، تحقق بخشیدن به آرمان‌های الهی- انسانی حضرت امام خمینی در زمینه‌های معنوی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فقهی، صنعتی و همچنین کمک و همکاری در جهت تداوم بخشیدن انقلاب اسلامی ایران و گسترش آن در همه جهان و همچنین استقرار نظام عدل اسلامی با همه ابعاد وسیع آن می‌باشد.

,

اقدامات زیر بخشی از تلاش جامعه اسلامی مهندسین در رسیدن به اهداف خود می‌باشد:

,

۱) بالا بردن آگاهی های اسلامی و سیاسی و فنی اعضای جامعه.

,

 ۲) خودسازی انقلابی اعضای جامعه در همه ابعاد.

,

 ۳) همکاری با مسئولین کشور در جهت ارتقاء سطح آگاهی اسلامی و سیاسی علمی و فنی مردم مسلمان ایران و سرعت بخشیدن به خودسازی انقلابی آن در همه ابعاد.

,

 ۴) مبارزه پیگیر و مستمر با همه عوامل استبداد و استعمار و استثمار و زمینه‌های ذهنی و عینی آنها در همه ابعاد زمانی و مکانی.

,

 ۵) دفاع از آزادی‌های اساسی از قبیل آزادی بیان و قلم، آزادی اجتماعات و دیگر آزادی‌های ارزش آفرین که شرط لازم برای شکوفائی استعدادهای خدادادی و توانائی های ملت برای ایفای نقش خلاق در تعیین سرنوشت اجتماعی خویش است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تصریح و تأکید دارد.

,

 ۶) طرح ارزش‌های والای انسان از قبیل ایمان به خداوند متعال، صداقت، لیاقت، علاقه به کار و احساس مسئولیت در قبال خدا و انقلاب و رهبری و مردم مملکت به عنوان معیارهای اصلی در انتخابات افراد برای مسئولیت‌های مملکتی.

,

 ۷) تهیه و ارائه برنامه‌های مفید در جهت استفاده هرچه بیشتر از منابع طبیعی و نیروهی انسانی و امکانات موجود مملکت در جهت سازندگی و توسعه کشور.

,

 ۸) مبارزه با ریشه‌کن نمودن فقر از طریق تقویت شخصیت معنوی و انسانی افراد و ایجاد شوق درونی (وجدان کاری) برای کار و همچنین ایجاد شغل مفید برای افراد.

,

 ۹) کمک به خودکفایی علمی و فنی کشور و همکاری در جهت استقرار مبانی اخلاقی اجتماعی و تربیتی اسلام.

,

 ۱۰) مبارزه مستمر و مداوم با عوامل فرهنگی بیگانه اعم از ماده‌ گرایی شرقی یا غربی یا عناصر سلطه‌ طلبی فردی و اجتماعی و خلاصه هر عاملی که موجب دور شدن انسان خداپرست و آزاد از آزادی‌های خدادادی و یا طبیعت موحد (سیر الی الله) او می‌گردد باشد.

,

 ۱۱) اشاعه فرهنگ تولی و تبرّی با مفهوم عمیقی اسلامی آن در تمامی روابط داخلی و خارجی.

,

۱۲) کمک به محرومان و مستضعفان جهان در همه ابعاد ممکن جهت رسیدن به اهداف اسلامی.

,

 ۱۳) کمک به اجرای پروژه‌های عمرانی در جهت سازندگی و توسعه کشور و همچنین ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مفید در این جهت.

,

 ۱۴) طرح‌ها و برنامه‌ها و سایر اقداماتی که در این مرامنامه پیش بینی شده چنانچه با وظایف وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی مربوط باشد پس از کسب اجازه از ارگان ذیربط به مرحله اجرا در خواهد آمد.

,

 ۱۵) کمک به تشکیلات و سازمان‌های علمی و فنی و پژوهش که دارای ایده و مرامنامه مشابه هستند [۷].

,

عملکرد و فعالیت‌های جامعه اسلامی مهندسین

,

 این تشکل از بدو تشکیل همواره دارای دیدگاه های نزدیک به جناح راست و پس از انشعاب در آن، متمایل به جناح راست سنتی بوده و جزء تشکل‌های همسو با جامعه روحانیت مبارز بوده است [۸] و در مقاطع انتخابات در ائتلاف با این گروه ها اقدام به فعالیت‌های انتخاباتی می‌نماید.

,

با روی کار آمدن دولت‌ هاشمی رفسنجانی [۹] که گرایش به جناح راست داشت این حزب از آنجا که از همان ابتدا توسط افراد شاخص جناح راست تشکیل شده بود فعالیتش رو به فزونی نهاد و عده‌ای از اعضای این حزب به پست‌های دولتی گمارده شدند و عده‌ای نیز در انتخابات دوره چهارم مجلس شورای اسلامی [۱۰] با حمایت جمعیت موتلفه و جامعه روحانیت مبارز وارد مجلس شورای اسلامی شدند. در این برهه زمانی جامعه اسلامی مهندسین در مقابل جناح چپ، از مواضع جناح  راست سنتی حمایت نمود [۱۱].

,

در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی[۱۲] حدود ۸ نفر از اعضای برجسته آن وارد مجلس شدند [۱۳]. از این دوره به بعد با انشعاب حزب کارگزاران سازندگی [۱۴] از جناح راست، که راست مدرن را تشکیل دادند، جامعه اسلامی مهندسین در مقابل آنها باز هم از مواضع جناح راست سنتی حمایت نمود [۱۵]. در دوره هفتم انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۷۶) جامعه اسلامی مهندسین همسو با جامعه روحانیت مبارز از ناطق نوری حمایت نمود [۱۶].

,

با روی کار آمدن دولت اصلاح طلب متمایل به جناح چپ خاتمی، دوران طلائی فعالیت سیاسی این حزب پایان یافت، به‌طوری که بسیاری از اعضای این حزب از پست‌های دولتی کنار گذاشته شدند و در جریان انتخابات مجلس ششم [۱۷] نیز اکثر اعضای برجسته این حزب از راه یابی به مجلس باز ماندند. در این برهه از زمان جامعه اسلامی مهندسین فعالیت خود را به عنوان منتقد عملکرد دولت اصلاحات ادامه داد. در دوره هشتم انتخابات ریاست جمهوری جامعه اسلامی مهندسین از احمد توکلی حمایت نمود [۱۸].

,

با کنار رفتن دولت اصلاحات دوباره این تشکل توانست با انتخابات مجلس هفتم شورای اسلامی و همچنین انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران، برخی از پست‌های دولتی و مهم را بدست آورد [۱۹].

,

در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، جامعه اسلامی مهندسین از علی لاریجانی[۲۰] و در مرحله دوم انتخابات از محمود احمدی نژاد حمایت نمودند [۲۱]. در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم باز از محمود احمدی نژاد که از اعضای این تشکل قلمداد می شد [۲۲] حمایت نمودند [۲۳]. آنان در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم همسو با دیگر گروه های جبهه پیروان خط امام و رهبری از دکتر ولایتی حمایت کردند [۲۴].

,

این تشکل هفته‌نامه جام (مخفف جامعه اسلامی مهندسین) که ارگان رسمی آنها نیز محسوب می‌شود را منتشر می‌ کند و مواضع و دیدگاه های خود را در آن منعکس می‌کند.[۲۵] همچنین سایت www.mohandesin.ir  پایگاه اطلاع رسانی جامعه اسلامی مهندسین می باشد.

,

مواضع و دیدگاه های جامعه اسلامی مهندسین

,

 همان‌طور که اشاره شد این تشکل همواره دارای دیدگاه های نزدیک و متمایل به جناح راست سنتی بوده است و در یک برهه زمانی در مقابل جناح چپ و در برهه زمانی دیگر (پس از سال ۱۳۷۶) در مقابل نیروهای جناح چپ و کارگزاران سازندگی (راست مدرن) از مواضع و دیدگاه های جناح راست سنتی حمایت می‌نمود و جزء ائتلاف گروه های جناح راست بوده است. در مقطع زمانی کنونی خط مشی و دیدگاه های این حزب عبارتند از:

,

مواضع سیاسی

,

۱) مطابق آنچه در مکتوبات این تشکل آمده است، این حزب معتقد به ولایت مطلقه فقیه است و عقیده دارد در نظام ما مشروعیت غیر از آن که از رأی مردم بر می‌آید از اعتقادات مردم سرچشمه می‌ گیرد. در نظام ولایت فقیه که ما مشروعیت الهی را از طرف خدا می‌دانیم ولایت فقیه مشروعیت خود را از احکام الهی می‌ گیرد. وقتی او یک نظام سیاسی بنا می‌ کند کسی نمی‌ تواند مشروعیت آن را زیر سؤال ببرد چون او مشروعیت خود را از خدا گرفته است [۲۶].

,

 ۲) به اعتقاد این حزب، گروه خودی و غیر خودی وجود دارد. از نگاه جامعه اسلامی مهندسین احزاب و شخصیت‌هایی خودی هستند که در چهار مساله که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشته‌اند یعنی اسلام، نظام اسلامی، قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه را قبول داشته باشند و آن کسانی که در انتخابات چهره خود را در عدم پایبندی به ولایت فقیه نشان دادند و آنهایی که از طرف مردم رانده شدند به طور قطع مورد قبول جامعه اسلامی مهندسین نخواهند بود و حتما خودی نیستند. به عبارت دیگر آنان کسانی را که دل در گرو بیگانگان دارند و دنبال استحاله و تغییر بنیانی حکومت اسلامی هستند غیر خودی می‌دانند [۲۷].

,

 ۳) دموکراسی و احزاب نقش مکمل و متقابلی را در جامعه یفا می‌کنند، یعنی احزاب خود می‌ توانند سمبل یک نظام دموکراتیک باشند و بالعکس. احزاب خودی و غیر خودی وجود دارند و گروهای خودی اجازه فعالیت دارند. تقویت و زمینه حضور احزابی که به چارچوب نظام و اصول قانون اساسی معتقد هستند به منظور توسعه مشارکت مردم باید صورت گیرد [۲۸].

,

 ۴) اصلاحات مطابق اصول و ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد. اگر منظور از اصلاحات اصلاح روش‌ها و تاکتیک‌ها برای خدمت به مردم باشد موافقیم ولی اگر منظور از اصلاحات تغییر در اصول قانون اساسی مانند ولایت فقیه، عدم مغایرت قوانین با احکام اسلامی و وجهه دینی حکومت باشد ما آن را نمی‌ پذیریم [۲۹].

,

 ۵) در سیاست خارجی برقراری رابطه بر اساس احترام متقابل و اصول انقلاب و منافع ملی باید باشد [۳۰].

,

مواضع تشکیلاتی و حزبی

,

جایگاه تشکل ها و احزاب مطالباتی است که در بین عموم مردم وجود دارد و این احزاب هستند که رابطه مستحکمی بین مردم و حکومت و نظام سیاسی بوجود می‌آورند. کارکرد احزاب و تشکل ها این است که مطالبات مردم را جمع‌آوری و آنها را به برنامه تبدیل کنند و سپس احزابی که به مجلس راه می‌ یابند می‌ توانند برنامه خود را پیاده کنند و معنی پاسخگویی به همین است که باید کسانی که مسئولیت به عهده می‌ گیرند توانایی انجام امور محوله را داشته باشند  [۳۱].

,

مواضع اقتصادی

,

این حزب به طور ‌کلی با دخالت بیش از حد دولت در امور اقتصادی مخالف بوده و خواستار آزادسازی و گسترش نهادهای اقتصادی خصوصی می‌باشد و معتقد به اقتصاد بازار آزاد است. این حزب با سیاست‌های تعدیل دولت هاشمی رفسنجانی مخالف و آن را ناکارآمد می‌دانست [۳۲].

,

مواضع فرهنگی

,

این حزب معتقد به آزادی بیان در عرصه فرهنگی و اعمال کنترل تعادل دولت است. پس از شروع اصلاحات در عرصه فرهنگی و تا حدودی باز شدن عرصه برای مطبوعات دوم خردادی، بارها از فضای حاکم بر برخی از مطبوعات و مسائل فرهنگی کشور انتقاد نمود و آن را نامطلوب دانسته است. همچنین این حزب از طرفداران دیدگاه وجود یک تهاجم فرهنگی گسترده از سوی دشمن به فرهنگ انقلابی و اسلامی کشور می‌باشد [۳۳].

,

لشکر هزار نفری مهندسین

اما دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین، در نهم تیرماه سال ۹۱ در مصلی بزرگ پایتخت با حضور بیش از هزار نفر ازمهندسان و اعضاء فعال این تشکیلات از سراسر کشور تشکیل شد تا بار دیگر ضمن مرور عملکرد خود در دو سال گذشته و انتخاب  شورای مرکزی زمینه را برای تاثیرگذاری بیش از بیش این تشکیلات در عرصه سیاسی کشور فراهم نمایند.

در جدیدترین تغییرات در ترکیب شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین چهره هایی چون مرتضی نبوی و حسن غفوری فرد به چشم نمی خورد [۳۴]. تغییر قابل توجه دیگر در این دوره، حضور محمدمهدی مفتح عضو علی البدل دوره نهم در میان اعضای اصلی شورای مرکزی دوره دهم و تنزل غلامحسن امیری به جایگاه اعضای علی البدل شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین است. مهدی اسماعیلی، رسول حامدیان و محمدعلی شایسته نیا نیز سه نفر دیگری هستند که از عضویت اصلی در شورای مرکزی نهم به جایگاه علی البدل در دوره دهم منتقل شده اند. جدول زیر براساس اطلاعات نامزدهای جامعه اسلامی مهندسین که این تشکل سیاسی آن را منتشر کرده است، تنظیم شده است [۳۵]:
 

,

لشکر هزار نفری مهندسین

,

اما دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین، در نهم تیرماه سال ۹۱ در مصلی بزرگ پایتخت با حضور بیش از هزار نفر ازمهندسان و اعضاء فعال این تشکیلات از سراسر کشور تشکیل شد تا بار دیگر ضمن مرور عملکرد خود در دو سال گذشته و انتخاب  شورای مرکزی زمینه را برای تاثیرگذاری بیش از بیش این تشکیلات در عرصه سیاسی کشور فراهم نمایند.

,

در جدیدترین تغییرات در ترکیب شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین چهره هایی چون مرتضی نبوی و حسن غفوری فرد به چشم نمی خورد [۳۴]. تغییر قابل توجه دیگر در این دوره، حضور محمدمهدی مفتح عضو علی البدل دوره نهم در میان اعضای اصلی شورای مرکزی دوره دهم و تنزل غلامحسن امیری به جایگاه اعضای علی البدل شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین است. مهدی اسماعیلی، رسول حامدیان و محمدعلی شایسته نیا نیز سه نفر دیگری هستند که از عضویت اصلی در شورای مرکزی نهم به جایگاه علی البدل در دوره دهم منتقل شده اند. جدول زیر براساس اطلاعات نامزدهای جامعه اسلامی مهندسین که این تشکل سیاسی آن را منتشر کرده است، تنظیم شده است [۳۵]:
 

,
,

نام

سال تولد

محل تولد

مدرک تحصیلی

سوابق شغلی

سوابق سیاسی

نوع مسئولیت تشکیلاتی

محمدرضا باهنر

۱۳۳۱

کرمان

کارشناسی ارشد اقتصاد و برنامه ریزی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،نائب رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

عضو هیات موسس و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

محمد ناظمی اردکانی

۱۳۳۴

اردکان

دکترای مدیریت منابع انسانی

وزیر تعاون، استاندار قم، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان ثبت احوال

دبیر شورای جام استان تهران، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

عضو شورای مرکزی، مسئول کمیته تدوین برنامه دو سالانه و اصلاح اساسنامه

محمد مهدی مفتح

۱۳۳۵

قم

دکترای اقتصاد

مشاور وزیر بازرگانی، نماینده دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه در ۴ دوره مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

احمد نیک فر

۱۳۳۰

اقلید

کارشناسی مهندسی کشاورزی

عضو شورای جهاد چند استان کشور، مشاور وزیر نیرو، قائم مقام معاون امور آب وزیر نیرو، نماینده اقلید در ۳ دوره مجلس، مشاور معاونت نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی و جامعه اسلامی مهندسین

مسئول تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین

مهدی زاهدی

۱۳۳۳

کرمان

دکترای ریاضیات

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دولت نهم، سفیر ایران در مالزی، رئیس شورای شهر کرمان

-

-

علی بحرینی

۱۳۵۵

جیرفت

کارشناسی ارشد عمران

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، میر بنباد خیریه حق الیقین، عضو شورای سازمان حمل و نقل همگانی اقبالیه، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین، دبیر کمیسیون عمران مجلس

فعالیت با گروه های اصولگرای تهران خصوصا در چند انتخابات اخیر

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهدسین، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین قزوین، عضو شورای واحد جوانان

بهادر ولی زاده

۱۳۴۱

خرم آباد

لیسانس مهندسی عمران

مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی لرستان، ناظر عالیه دفتر فنی استانداری لرستان، مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای لرستان، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فنی شورای شهر خرم آباد، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی خرم آباد، معاون فرهنی اداره ارشاد استان تهران

دبیر تشکل های اسلامی دانشجویی و فاغز التحصیلان لرستان، مسئول بسیج مهندسین عمران لرستان، بازرس خانه احزاب ایران

عضو سابق شورای مزکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر سابق جامعه اسلامی مهندسین لرستان

نعمت الله توان

۱۳۶۰

آمل

کارشناسی ارشد برق مجازی

مسئول گروه مخابرات ستاد کل نیروهای مسلح، مشاور اجرایی سازمان هوا فضای وزارت دفاع، معاون شرکت ایران ارقام، گروه مشاورین وزارت تعاون، و وزارت ورزش و جوانان، مشاور اطلاع رسانی و اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون بازرگانی و فروش توسعه عمرلان بیمه مرکزی

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جانشین فرهنگی سپاه شهرستان مححمود آباد، مشاورین جوان رئیس جمهور

مسئول واحد جوانان، قائم مقام ستاد کنگره دهم، قائم مقام واحد تشکیلات و مسئول امور استان های جامعه اسلامی مهندسین

حمیدرضا فولادگر

۱۳۳۸

اصفهان

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

مدیر پروژه های تحقیقات کاربردی مرکزتحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی سداد، عضو هیات علمی و ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع دوره هفتم و هشتم مجلس

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت، عضو شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، مدیر مسئول نشریه جام استان اصفهان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دو دوره، عضو سابق شورای جامعه اسلامی مهندسین اصفهان

محمدحسین عرب پور

۱۳۶۱

سیرجان

کارشناسی مهندسی مکانیک

مشاور جوان استاندار کرمان، مسئول هیات امنا و مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی المهدی، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر سیرجان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، عضو ارشد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین کرمان، مسئول واحد جوانان کرمان، عضو هسته اولیه سیر جان

محمد عسگری

۱۳۴۹

تهران

کارشناسی ارشد عمران

مدیرعامل شرکت توسعه بیمه مرکزی، مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر، مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون، مدیر کل تعاونی های همران و مسکن، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه وزارت راه و شهرسازی

   

علیرضا جوانمردی

۱۳۴۷

قم

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی

معاون آبخیزداری سازمان جهاد استان قم، مدیر تشکیلات شیلات قم، مشاور و ناظر طرح های تحقیقاتی و مطالفعاتی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل تعاون استان قم

عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی قم، عضو فعال بسیج، عضو موسیه علمی در راه حق،

دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین قم

صاحب حجتی

۱۳۳۵

بهشهر

لیسانس مهندسی کشاورزی

عضو شورای مشاورین جوان ریاست جمهوری، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، بازرس ویژه وزیر تعاون، نماینده وزیر در هیات تخلفات اداری وزارت تعاون، مشاور وزیر و مدیرکل امور استانها وزارت ورزش و جوانان

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، حضر فعال در انتخابات و تحولات استان، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری استان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین گلستان، عضو شورای واحد جوانان

تورج حاج رحیمیان

۱۳۵۸

اصفهان

دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت

جانشین مدیر بازرسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مدیر امور پرورشی و فرهنگی دانشگاه مالک اشتر، عضو گروه مشاورین جوان استانداری اصفهان، مدیر کاروان های حج و زیارت

مدیر فرهنگی برگزیده دانشگاه های کشور، عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان برخوار و میمه

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مسئول واحد جوانان و عضو شورای جام استان اصفهان

جبار کوچکی نژاد

۱۳۴۶

رشت

کارشناسی ارشد مدیریت

رئیس سازمان آموزش و پروش گیلان، رئیس دانشکده فنی گیلان، نماینده مردم رشت در مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، دبیر جبهه پیروان استان گیلان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شوریا جامعه اسلامی مهندسین گیلان

سید هاشم بنی هاشمی

-

مشهد

عمران

استاندار قم، شهردار مشهد، سه دور نماینده مجلس، معاون اقتصادی آستان قدس رضوی

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان خراسان رضوی

علی محمد بدیعی

۱۳۳۰

اصفهان

کارشناسی مهندسی پزشکی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان، مدیر گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان، معاون مالی و پشتیبانی آب و فاضلاب تهران، معاون عملیات و بهره برداری آب و فاضلاب تهران

عضو حزب جمهوری اسلامی

مسئول واحد امور مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی مهندسین

نقی ابراهیمی سنایی

۱۳۳۴

تیریز

لیسانس مهندسی مکانیک

فرماندار تبریز، مدیر کل سیاسی آذربایجان شرقی، مدیر عامل بنیاد تبریز، عضو هیات مدیره ریخته گری ماشین سازی تبریز، عضو هیات مدیره شرکت چرخشگر، مدیر پروژه فاضلاب تبریز

عضو شورای سپاه، شرکت فعال در جبهه پیروان خط امام و رهبری

دبیر شورای جامعه اسلامی مهندسین آذربایجان شرقی

محمد جعفر فلسفی

۱۳۴۳

اهواز

کارشناسی مهندسی عمران

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان، سرپرست طرحهای عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، معاونت نهاد راهبردی در دانشگاه چمران اهواز، عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پارس آب سرزمین

عضو حزب جمهور اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب،

دبیر جام استان خوزستا ن و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

حمیدرضا خصوصی ثانی

۱۳۳۹

صومعه سرا

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مدرس رسمی آموزشکده شهید چرمان رشت، معاون عمرلانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، مدیرکل عمران و شهر سازی سازمان مناطق آزاد، نماینده صومعه سرا در مجلس

عضو شورای جام استان گیلان، مسئول حزب جمهوری اسلامی استان گیلان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین

,

نام

سال تولد

محل تولد

مدرک تحصیلی

سوابق شغلی

سوابق سیاسی

نوع مسئولیت تشکیلاتی

محمدرضا باهنر

۱۳۳۱

کرمان

کارشناسی ارشد اقتصاد و برنامه ریزی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،نائب رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

عضو هیات موسس و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

محمد ناظمی اردکانی

۱۳۳۴

اردکان

دکترای مدیریت منابع انسانی

وزیر تعاون، استاندار قم، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان ثبت احوال

دبیر شورای جام استان تهران، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

عضو شورای مرکزی، مسئول کمیته تدوین برنامه دو سالانه و اصلاح اساسنامه

محمد مهدی مفتح

۱۳۳۵

قم

دکترای اقتصاد

مشاور وزیر بازرگانی، نماینده دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه در ۴ دوره مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

احمد نیک فر

۱۳۳۰

اقلید

کارشناسی مهندسی کشاورزی

عضو شورای جهاد چند استان کشور، مشاور وزیر نیرو، قائم مقام معاون امور آب وزیر نیرو، نماینده اقلید در ۳ دوره مجلس، مشاور معاونت نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی و جامعه اسلامی مهندسین

مسئول تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین

مهدی زاهدی

۱۳۳۳

کرمان

دکترای ریاضیات

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دولت نهم، سفیر ایران در مالزی، رئیس شورای شهر کرمان

-

-

علی بحرینی

۱۳۵۵

جیرفت

کارشناسی ارشد عمران

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، میر بنباد خیریه حق الیقین، عضو شورای سازمان حمل و نقل همگانی اقبالیه، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین، دبیر کمیسیون عمران مجلس

فعالیت با گروه های اصولگرای تهران خصوصا در چند انتخابات اخیر

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهدسین، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین قزوین، عضو شورای واحد جوانان

بهادر ولی زاده

۱۳۴۱

خرم آباد

لیسانس مهندسی عمران

مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی لرستان، ناظر عالیه دفتر فنی استانداری لرستان، مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای لرستان، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فنی شورای شهر خرم آباد، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی خرم آباد، معاون فرهنی اداره ارشاد استان تهران

دبیر تشکل های اسلامی دانشجویی و فاغز التحصیلان لرستان، مسئول بسیج مهندسین عمران لرستان، بازرس خانه احزاب ایران

عضو سابق شورای مزکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر سابق جامعه اسلامی مهندسین لرستان

نعمت الله توان

۱۳۶۰

آمل

کارشناسی ارشد برق مجازی

مسئول گروه مخابرات ستاد کل نیروهای مسلح، مشاور اجرایی سازمان هوا فضای وزارت دفاع، معاون شرکت ایران ارقام، گروه مشاورین وزارت تعاون، و وزارت ورزش و جوانان، مشاور اطلاع رسانی و اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون بازرگانی و فروش توسعه عمرلان بیمه مرکزی

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جانشین فرهنگی سپاه شهرستان مححمود آباد، مشاورین جوان رئیس جمهور

مسئول واحد جوانان، قائم مقام ستاد کنگره دهم، قائم مقام واحد تشکیلات و مسئول امور استان های جامعه اسلامی مهندسین

حمیدرضا فولادگر

۱۳۳۸

اصفهان

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

مدیر پروژه های تحقیقات کاربردی مرکزتحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی سداد، عضو هیات علمی و ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع دوره هفتم و هشتم مجلس

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت، عضو شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، مدیر مسئول نشریه جام استان اصفهان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دو دوره، عضو سابق شورای جامعه اسلامی مهندسین اصفهان

محمدحسین عرب پور

۱۳۶۱

سیرجان

کارشناسی مهندسی مکانیک

مشاور جوان استاندار کرمان، مسئول هیات امنا و مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی المهدی، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر سیرجان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، عضو ارشد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین کرمان، مسئول واحد جوانان کرمان، عضو هسته اولیه سیر جان

محمد عسگری

۱۳۴۹

تهران

کارشناسی ارشد عمران

مدیرعامل شرکت توسعه بیمه مرکزی، مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر، مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون، مدیر کل تعاونی های همران و مسکن، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه وزارت راه و شهرسازی

   

علیرضا جوانمردی

۱۳۴۷

قم

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی

معاون آبخیزداری سازمان جهاد استان قم، مدیر تشکیلات شیلات قم، مشاور و ناظر طرح های تحقیقاتی و مطالفعاتی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل تعاون استان قم

عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی قم، عضو فعال بسیج، عضو موسیه علمی در راه حق،

دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین قم

صاحب حجتی

۱۳۳۵

بهشهر

لیسانس مهندسی کشاورزی

عضو شورای مشاورین جوان ریاست جمهوری، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، بازرس ویژه وزیر تعاون، نماینده وزیر در هیات تخلفات اداری وزارت تعاون، مشاور وزیر و مدیرکل امور استانها وزارت ورزش و جوانان

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، حضر فعال در انتخابات و تحولات استان، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری استان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین گلستان، عضو شورای واحد جوانان

تورج حاج رحیمیان

۱۳۵۸

اصفهان

دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت

جانشین مدیر بازرسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مدیر امور پرورشی و فرهنگی دانشگاه مالک اشتر، عضو گروه مشاورین جوان استانداری اصفهان، مدیر کاروان های حج و زیارت

مدیر فرهنگی برگزیده دانشگاه های کشور، عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان برخوار و میمه

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مسئول واحد جوانان و عضو شورای جام استان اصفهان

جبار کوچکی نژاد

۱۳۴۶

رشت

کارشناسی ارشد مدیریت

رئیس سازمان آموزش و پروش گیلان، رئیس دانشکده فنی گیلان، نماینده مردم رشت در مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، دبیر جبهه پیروان استان گیلان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شوریا جامعه اسلامی مهندسین گیلان

سید هاشم بنی هاشمی

-

مشهد

عمران

استاندار قم، شهردار مشهد، سه دور نماینده مجلس، معاون اقتصادی آستان قدس رضوی

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان خراسان رضوی

علی محمد بدیعی

۱۳۳۰

اصفهان

کارشناسی مهندسی پزشکی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان، مدیر گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان، معاون مالی و پشتیبانی آب و فاضلاب تهران، معاون عملیات و بهره برداری آب و فاضلاب تهران

عضو حزب جمهوری اسلامی

مسئول واحد امور مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی مهندسین

نقی ابراهیمی سنایی

۱۳۳۴

تیریز

لیسانس مهندسی مکانیک

فرماندار تبریز، مدیر کل سیاسی آذربایجان شرقی، مدیر عامل بنیاد تبریز، عضو هیات مدیره ریخته گری ماشین سازی تبریز، عضو هیات مدیره شرکت چرخشگر، مدیر پروژه فاضلاب تبریز

عضو شورای سپاه، شرکت فعال در جبهه پیروان خط امام و رهبری

دبیر شورای جامعه اسلامی مهندسین آذربایجان شرقی

محمد جعفر فلسفی

۱۳۴۳

اهواز

کارشناسی مهندسی عمران

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان، سرپرست طرحهای عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، معاونت نهاد راهبردی در دانشگاه چمران اهواز، عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پارس آب سرزمین

عضو حزب جمهور اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب،

دبیر جام استان خوزستا ن و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

حمیدرضا خصوصی ثانی

۱۳۳۹

صومعه سرا

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مدرس رسمی آموزشکده شهید چرمان رشت، معاون عمرلانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، مدیرکل عمران و شهر سازی سازمان مناطق آزاد، نماینده صومعه سرا در مجلس

عضو شورای جام استان گیلان، مسئول حزب جمهوری اسلامی استان گیلان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین

,

نام

سال تولد

محل تولد

مدرک تحصیلی

سوابق شغلی

سوابق سیاسی

نوع مسئولیت تشکیلاتی

محمدرضا باهنر

۱۳۳۱

کرمان

کارشناسی ارشد اقتصاد و برنامه ریزی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،نائب رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

عضو هیات موسس و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

محمد ناظمی اردکانی

۱۳۳۴

اردکان

دکترای مدیریت منابع انسانی

وزیر تعاون، استاندار قم، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان ثبت احوال

دبیر شورای جام استان تهران، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

عضو شورای مرکزی، مسئول کمیته تدوین برنامه دو سالانه و اصلاح اساسنامه

محمد مهدی مفتح

۱۳۳۵

قم

دکترای اقتصاد

مشاور وزیر بازرگانی، نماینده دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه در ۴ دوره مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

احمد نیک فر

۱۳۳۰

اقلید

کارشناسی مهندسی کشاورزی

عضو شورای جهاد چند استان کشور، مشاور وزیر نیرو، قائم مقام معاون امور آب وزیر نیرو، نماینده اقلید در ۳ دوره مجلس، مشاور معاونت نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی و جامعه اسلامی مهندسین

مسئول تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین

مهدی زاهدی

۱۳۳۳

کرمان

دکترای ریاضیات

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دولت نهم، سفیر ایران در مالزی، رئیس شورای شهر کرمان

-

-

علی بحرینی

۱۳۵۵

جیرفت

کارشناسی ارشد عمران

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، میر بنباد خیریه حق الیقین، عضو شورای سازمان حمل و نقل همگانی اقبالیه، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین، دبیر کمیسیون عمران مجلس

فعالیت با گروه های اصولگرای تهران خصوصا در چند انتخابات اخیر

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهدسین، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین قزوین، عضو شورای واحد جوانان

بهادر ولی زاده

۱۳۴۱

خرم آباد

لیسانس مهندسی عمران

مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی لرستان، ناظر عالیه دفتر فنی استانداری لرستان، مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای لرستان، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فنی شورای شهر خرم آباد، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی خرم آباد، معاون فرهنی اداره ارشاد استان تهران

دبیر تشکل های اسلامی دانشجویی و فاغز التحصیلان لرستان، مسئول بسیج مهندسین عمران لرستان، بازرس خانه احزاب ایران

عضو سابق شورای مزکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر سابق جامعه اسلامی مهندسین لرستان

نعمت الله توان

۱۳۶۰

آمل

کارشناسی ارشد برق مجازی

مسئول گروه مخابرات ستاد کل نیروهای مسلح، مشاور اجرایی سازمان هوا فضای وزارت دفاع، معاون شرکت ایران ارقام، گروه مشاورین وزارت تعاون، و وزارت ورزش و جوانان، مشاور اطلاع رسانی و اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون بازرگانی و فروش توسعه عمرلان بیمه مرکزی

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جانشین فرهنگی سپاه شهرستان مححمود آباد، مشاورین جوان رئیس جمهور

مسئول واحد جوانان، قائم مقام ستاد کنگره دهم، قائم مقام واحد تشکیلات و مسئول امور استان های جامعه اسلامی مهندسین

حمیدرضا فولادگر

۱۳۳۸

اصفهان

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

مدیر پروژه های تحقیقات کاربردی مرکزتحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی سداد، عضو هیات علمی و ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع دوره هفتم و هشتم مجلس

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت، عضو شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، مدیر مسئول نشریه جام استان اصفهان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دو دوره، عضو سابق شورای جامعه اسلامی مهندسین اصفهان

محمدحسین عرب پور

۱۳۶۱

سیرجان

کارشناسی مهندسی مکانیک

مشاور جوان استاندار کرمان، مسئول هیات امنا و مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی المهدی، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر سیرجان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، عضو ارشد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین کرمان، مسئول واحد جوانان کرمان، عضو هسته اولیه سیر جان

محمد عسگری

۱۳۴۹

تهران

کارشناسی ارشد عمران

مدیرعامل شرکت توسعه بیمه مرکزی، مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر، مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون، مدیر کل تعاونی های همران و مسکن، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه وزارت راه و شهرسازی

   

علیرضا جوانمردی

۱۳۴۷

قم

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی

معاون آبخیزداری سازمان جهاد استان قم، مدیر تشکیلات شیلات قم، مشاور و ناظر طرح های تحقیقاتی و مطالفعاتی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل تعاون استان قم

عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی قم، عضو فعال بسیج، عضو موسیه علمی در راه حق،

دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین قم

صاحب حجتی

۱۳۳۵

بهشهر

لیسانس مهندسی کشاورزی

عضو شورای مشاورین جوان ریاست جمهوری، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، بازرس ویژه وزیر تعاون، نماینده وزیر در هیات تخلفات اداری وزارت تعاون، مشاور وزیر و مدیرکل امور استانها وزارت ورزش و جوانان

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، حضر فعال در انتخابات و تحولات استان، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری استان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین گلستان، عضو شورای واحد جوانان

تورج حاج رحیمیان

۱۳۵۸

اصفهان

دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت

جانشین مدیر بازرسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مدیر امور پرورشی و فرهنگی دانشگاه مالک اشتر، عضو گروه مشاورین جوان استانداری اصفهان، مدیر کاروان های حج و زیارت

مدیر فرهنگی برگزیده دانشگاه های کشور، عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان برخوار و میمه

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مسئول واحد جوانان و عضو شورای جام استان اصفهان

جبار کوچکی نژاد

۱۳۴۶

رشت

کارشناسی ارشد مدیریت

رئیس سازمان آموزش و پروش گیلان، رئیس دانشکده فنی گیلان، نماینده مردم رشت در مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، دبیر جبهه پیروان استان گیلان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شوریا جامعه اسلامی مهندسین گیلان

سید هاشم بنی هاشمی

-

مشهد

عمران

استاندار قم، شهردار مشهد، سه دور نماینده مجلس، معاون اقتصادی آستان قدس رضوی

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان خراسان رضوی

علی محمد بدیعی

۱۳۳۰

اصفهان

کارشناسی مهندسی پزشکی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان، مدیر گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان، معاون مالی و پشتیبانی آب و فاضلاب تهران، معاون عملیات و بهره برداری آب و فاضلاب تهران

عضو حزب جمهوری اسلامی

مسئول واحد امور مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی مهندسین

نقی ابراهیمی سنایی

۱۳۳۴

تیریز

لیسانس مهندسی مکانیک

فرماندار تبریز، مدیر کل سیاسی آذربایجان شرقی، مدیر عامل بنیاد تبریز، عضو هیات مدیره ریخته گری ماشین سازی تبریز، عضو هیات مدیره شرکت چرخشگر، مدیر پروژه فاضلاب تبریز

عضو شورای سپاه، شرکت فعال در جبهه پیروان خط امام و رهبری

دبیر شورای جامعه اسلامی مهندسین آذربایجان شرقی

محمد جعفر فلسفی

۱۳۴۳

اهواز

کارشناسی مهندسی عمران

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان، سرپرست طرحهای عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، معاونت نهاد راهبردی در دانشگاه چمران اهواز، عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پارس آب سرزمین

عضو حزب جمهور اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب،

دبیر جام استان خوزستا ن و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

حمیدرضا خصوصی ثانی

۱۳۳۹

صومعه سرا

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مدرس رسمی آموزشکده شهید چرمان رشت، معاون عمرلانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، مدیرکل عمران و شهر سازی سازمان مناطق آزاد، نماینده صومعه سرا در مجلس

عضو شورای جام استان گیلان، مسئول حزب جمهوری اسلامی استان گیلان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین

,

نام

سال تولد

محل تولد

مدرک تحصیلی

سوابق شغلی

سوابق سیاسی

نوع مسئولیت تشکیلاتی

,

نام

,

نام

,

سال تولد

,

سال تولد

,

محل تولد

,

محل تولد

,

مدرک تحصیلی

,

مدرک تحصیلی

,

سوابق شغلی

,

سوابق شغلی

,

سوابق سیاسی

,

سوابق سیاسی

,

نوع مسئولیت تشکیلاتی

,

نوع مسئولیت تشکیلاتی

,

محمدرضا باهنر

۱۳۳۱

کرمان

کارشناسی ارشد اقتصاد و برنامه ریزی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،نائب رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

عضو هیات موسس و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

محمدرضا باهنر

,

محمدرضا باهنر

,

۱۳۳۱

,

۱۳۳۱

,

کرمان

,

کرمان

,

کارشناسی ارشد اقتصاد و برنامه ریزی

,

کارشناسی ارشد اقتصاد و برنامه ریزی

,

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،نائب رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون نظارت مجلس

,

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،نائب رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون نظارت مجلس

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

,

عضو هیات موسس و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

عضو هیات موسس و شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

محمد ناظمی اردکانی

۱۳۳۴

اردکان

دکترای مدیریت منابع انسانی

وزیر تعاون، استاندار قم، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان ثبت احوال

دبیر شورای جام استان تهران، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

عضو شورای مرکزی، مسئول کمیته تدوین برنامه دو سالانه و اصلاح اساسنامه

,

محمد ناظمی اردکانی

,

محمد ناظمی اردکانی

,

۱۳۳۴

,

۱۳۳۴

,

اردکان

,

اردکان

,

دکترای مدیریت منابع انسانی

,

دکترای مدیریت منابع انسانی

,

وزیر تعاون، استاندار قم، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان ثبت احوال

,

وزیر تعاون، استاندار قم، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس سازمان ثبت احوال

,

دبیر شورای جام استان تهران، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

دبیر شورای جام استان تهران، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

عضو شورای مرکزی، مسئول کمیته تدوین برنامه دو سالانه و اصلاح اساسنامه

,

عضو شورای مرکزی، مسئول کمیته تدوین برنامه دو سالانه و اصلاح اساسنامه

,

محمد مهدی مفتح

۱۳۳۵

قم

دکترای اقتصاد

مشاور وزیر بازرگانی، نماینده دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه در ۴ دوره مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

محمد مهدی مفتح

,

محمد مهدی مفتح

,

۱۳۳۵

,

۱۳۳۵

,

قم

,

قم

,

دکترای اقتصاد

,

دکترای اقتصاد

,

مشاور وزیر بازرگانی، نماینده دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه در ۴ دوره مجلس

,

مشاور وزیر بازرگانی، نماینده دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه در ۴ دوره مجلس

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

احمد نیک فر

۱۳۳۰

اقلید

کارشناسی مهندسی کشاورزی

عضو شورای جهاد چند استان کشور، مشاور وزیر نیرو، قائم مقام معاون امور آب وزیر نیرو، نماینده اقلید در ۳ دوره مجلس، مشاور معاونت نظارت مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی و جامعه اسلامی مهندسین

مسئول تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین

,

احمد نیک فر

,

احمد نیک فر

,

۱۳۳۰

,

۱۳۳۰

,

اقلید

,

اقلید

,

کارشناسی مهندسی کشاورزی

,

کارشناسی مهندسی کشاورزی

,

عضو شورای جهاد چند استان کشور، مشاور وزیر نیرو، قائم مقام معاون امور آب وزیر نیرو، نماینده اقلید در ۳ دوره مجلس، مشاور معاونت نظارت مجلس

,

عضو شورای جهاد چند استان کشور، مشاور وزیر نیرو، قائم مقام معاون امور آب وزیر نیرو، نماینده اقلید در ۳ دوره مجلس، مشاور معاونت نظارت مجلس

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی و جامعه اسلامی مهندسین

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی و جامعه اسلامی مهندسین

,

مسئول تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین

,

مسئول تشکیلات جامعه اسلامی مهندسین

,

مهدی زاهدی

۱۳۳۳

کرمان

دکترای ریاضیات

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دولت نهم، سفیر ایران در مالزی، رئیس شورای شهر کرمان

-

-

,

مهدی زاهدی

,

مهدی زاهدی

,

۱۳۳۳

,

۱۳۳۳

,

کرمان

,

کرمان

,

دکترای ریاضیات

,

دکترای ریاضیات

,

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دولت نهم، سفیر ایران در مالزی، رئیس شورای شهر کرمان

,

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دولت نهم، سفیر ایران در مالزی، رئیس شورای شهر کرمان

,

-

,

-

,

-

,

-

,

علی بحرینی

۱۳۵۵

جیرفت

کارشناسی ارشد عمران

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، میر بنباد خیریه حق الیقین، عضو شورای سازمان حمل و نقل همگانی اقبالیه، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین، دبیر کمیسیون عمران مجلس

فعالیت با گروه های اصولگرای تهران خصوصا در چند انتخابات اخیر

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهدسین، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین قزوین، عضو شورای واحد جوانان

,

علی بحرینی

,

علی بحرینی

,

۱۳۵۵

,

۱۳۵۵

,

جیرفت

,

جیرفت

,

کارشناسی ارشد عمران

,

کارشناسی ارشد عمران

,

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، میر بنباد خیریه حق الیقین، عضو شورای سازمان حمل و نقل همگانی اقبالیه، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین، دبیر کمیسیون عمران مجلس

,

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، میر بنباد خیریه حق الیقین، عضو شورای سازمان حمل و نقل همگانی اقبالیه، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی قزوین، دبیر کمیسیون عمران مجلس

,

فعالیت با گروه های اصولگرای تهران خصوصا در چند انتخابات اخیر

,

فعالیت با گروه های اصولگرای تهران خصوصا در چند انتخابات اخیر

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهدسین، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین قزوین، عضو شورای واحد جوانان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهدسین، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین قزوین، عضو شورای واحد جوانان

,

بهادر ولی زاده

۱۳۴۱

خرم آباد

لیسانس مهندسی عمران

مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی لرستان، ناظر عالیه دفتر فنی استانداری لرستان، مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای لرستان، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فنی شورای شهر خرم آباد، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی خرم آباد، معاون فرهنی اداره ارشاد استان تهران

دبیر تشکل های اسلامی دانشجویی و فاغز التحصیلان لرستان، مسئول بسیج مهندسین عمران لرستان، بازرس خانه احزاب ایران

عضو سابق شورای مزکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر سابق جامعه اسلامی مهندسین لرستان

,

بهادر ولی زاده

,

بهادر ولی زاده

,

۱۳۴۱

,

۱۳۴۱

,

خرم آباد

,

خرم آباد

,

لیسانس مهندسی عمران

,

لیسانس مهندسی عمران

,

مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی لرستان، ناظر عالیه دفتر فنی استانداری لرستان، مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای لرستان، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فنی شورای شهر خرم آباد، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی خرم آباد، معاون فرهنی اداره ارشاد استان تهران

,

مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی لرستان، ناظر عالیه دفتر فنی استانداری لرستان، مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای لرستان، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فنی شورای شهر خرم آباد، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی خرم آباد، معاون فرهنی اداره ارشاد استان تهران

,

دبیر تشکل های اسلامی دانشجویی و فاغز التحصیلان لرستان، مسئول بسیج مهندسین عمران لرستان، بازرس خانه احزاب ایران

,

دبیر تشکل های اسلامی دانشجویی و فاغز التحصیلان لرستان، مسئول بسیج مهندسین عمران لرستان، بازرس خانه احزاب ایران

,

عضو سابق شورای مزکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر سابق جامعه اسلامی مهندسین لرستان

,

عضو سابق شورای مزکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر سابق جامعه اسلامی مهندسین لرستان

,

نعمت الله توان

۱۳۶۰

آمل

کارشناسی ارشد برق مجازی

مسئول گروه مخابرات ستاد کل نیروهای مسلح، مشاور اجرایی سازمان هوا فضای وزارت دفاع، معاون شرکت ایران ارقام، گروه مشاورین وزارت تعاون، و وزارت ورزش و جوانان، مشاور اطلاع رسانی و اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون بازرگانی و فروش توسعه عمرلان بیمه مرکزی

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جانشین فرهنگی سپاه شهرستان مححمود آباد، مشاورین جوان رئیس جمهور

مسئول واحد جوانان، قائم مقام ستاد کنگره دهم، قائم مقام واحد تشکیلات و مسئول امور استان های جامعه اسلامی مهندسین

,

نعمت الله توان

,

نعمت الله توان

,

۱۳۶۰

,

۱۳۶۰

,

آمل

,

آمل

,

کارشناسی ارشد برق مجازی

,

کارشناسی ارشد برق مجازی

,

مسئول گروه مخابرات ستاد کل نیروهای مسلح، مشاور اجرایی سازمان هوا فضای وزارت دفاع، معاون شرکت ایران ارقام، گروه مشاورین وزارت تعاون، و وزارت ورزش و جوانان، مشاور اطلاع رسانی و اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون بازرگانی و فروش توسعه عمرلان بیمه مرکزی

,

مسئول گروه مخابرات ستاد کل نیروهای مسلح، مشاور اجرایی سازمان هوا فضای وزارت دفاع، معاون شرکت ایران ارقام، گروه مشاورین وزارت تعاون، و وزارت ورزش و جوانان، مشاور اطلاع رسانی و اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون بازرگانی و فروش توسعه عمرلان بیمه مرکزی

,

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جانشین فرهنگی سپاه شهرستان مححمود آباد، مشاورین جوان رئیس جمهور

,

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، جانشین فرهنگی سپاه شهرستان مححمود آباد، مشاورین جوان رئیس جمهور

,

مسئول واحد جوانان، قائم مقام ستاد کنگره دهم، قائم مقام واحد تشکیلات و مسئول امور استان های جامعه اسلامی مهندسین

,

مسئول واحد جوانان، قائم مقام ستاد کنگره دهم، قائم مقام واحد تشکیلات و مسئول امور استان های جامعه اسلامی مهندسین

,

حمیدرضا فولادگر

۱۳۳۸

اصفهان

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

مدیر پروژه های تحقیقات کاربردی مرکزتحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی سداد، عضو هیات علمی و ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع دوره هفتم و هشتم مجلس

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت، عضو شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، مدیر مسئول نشریه جام استان اصفهان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دو دوره، عضو سابق شورای جامعه اسلامی مهندسین اصفهان

,

حمیدرضا فولادگر

,

حمیدرضا فولادگر

,

۱۳۳۸

,

۱۳۳۸

,

اصفهان

,

اصفهان

,

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

,

کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

,

مدیر پروژه های تحقیقات کاربردی مرکزتحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی سداد، عضو هیات علمی و ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع دوره هفتم و هشتم مجلس

,

مدیر پروژه های تحقیقات کاربردی مرکزتحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی سداد، عضو هیات علمی و ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و عضو کمیسیون صنایع دوره هفتم و هشتم مجلس

,

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت، عضو شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، مدیر مسئول نشریه جام استان اصفهان

,

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان علم و صنعت، عضو شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، مدیر مسئول نشریه جام استان اصفهان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دو دوره، عضو سابق شورای جامعه اسلامی مهندسین اصفهان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در دو دوره، عضو سابق شورای جامعه اسلامی مهندسین اصفهان

,

محمدحسین عرب پور

۱۳۶۱

سیرجان

کارشناسی مهندسی مکانیک

مشاور جوان استاندار کرمان، مسئول هیات امنا و مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی المهدی، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر سیرجان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، عضو ارشد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین کرمان، مسئول واحد جوانان کرمان، عضو هسته اولیه سیر جان

,

محمدحسین عرب پور

,

محمدحسین عرب پور

,

۱۳۶۱

,

۱۳۶۱

,

سیرجان

,

سیرجان

,

کارشناسی مهندسی مکانیک

,

کارشناسی مهندسی مکانیک

,

مشاور جوان استاندار کرمان، مسئول هیات امنا و مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی المهدی، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر سیرجان

,

مشاور جوان استاندار کرمان، مسئول هیات امنا و مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی المهدی، مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر سیرجان

,

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، عضو ارشد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

,

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، عضو ارشد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

,

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین کرمان، مسئول واحد جوانان کرمان، عضو هسته اولیه سیر جان

,

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین کرمان، مسئول واحد جوانان کرمان، عضو هسته اولیه سیر جان

,

محمد عسگری

۱۳۴۹

تهران

کارشناسی ارشد عمران

مدیرعامل شرکت توسعه بیمه مرکزی، مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر، مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون، مدیر کل تعاونی های همران و مسکن، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه وزارت راه و شهرسازی

    ,

محمد عسگری

,

محمد عسگری

,

۱۳۴۹

,

۱۳۴۹

,

تهران

,

تهران

,

کارشناسی ارشد عمران

,

کارشناسی ارشد عمران

,

مدیرعامل شرکت توسعه بیمه مرکزی، مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر، مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون، مدیر کل تعاونی های همران و مسکن، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه وزارت راه و شهرسازی

,

مدیرعامل شرکت توسعه بیمه مرکزی، مشاور وزیر و مدیر پروژه مسکن مهر، مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون، مدیر کل تعاونی های همران و مسکن، معاون مدیر کل و رئیس اداره راه وزارت راه و شهرسازی

,  ,  ,

علیرضا جوانمردی

۱۳۴۷

قم

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی

معاون آبخیزداری سازمان جهاد استان قم، مدیر تشکیلات شیلات قم، مشاور و ناظر طرح های تحقیقاتی و مطالفعاتی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل تعاون استان قم

عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی قم، عضو فعال بسیج، عضو موسیه علمی در راه حق،

دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین قم

,

علیرضا جوانمردی

,

علیرضا جوانمردی

,

۱۳۴۷

,

۱۳۴۷

,

قم

,

قم

,

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی

,

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی

,

معاون آبخیزداری سازمان جهاد استان قم، مدیر تشکیلات شیلات قم، مشاور و ناظر طرح های تحقیقاتی و مطالفعاتی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل تعاون استان قم

,

معاون آبخیزداری سازمان جهاد استان قم، مدیر تشکیلات شیلات قم، مشاور و ناظر طرح های تحقیقاتی و مطالفعاتی سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل تعاون استان قم

,

عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی قم، عضو فعال بسیج، عضو موسیه علمی در راه حق،

,

عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی قم، عضو فعال بسیج، عضو موسیه علمی در راه حق،

,

دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین قم

,

دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین قم

,

صاحب حجتی

۱۳۳۵

بهشهر

لیسانس مهندسی کشاورزی

عضو شورای مشاورین جوان ریاست جمهوری، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، بازرس ویژه وزیر تعاون، نماینده وزیر در هیات تخلفات اداری وزارت تعاون، مشاور وزیر و مدیرکل امور استانها وزارت ورزش و جوانان

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، حضر فعال در انتخابات و تحولات استان، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری استان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین گلستان، عضو شورای واحد جوانان

,

صاحب حجتی

,

صاحب حجتی

,

۱۳۳۵

,

۱۳۳۵

,

بهشهر

,

بهشهر

,

لیسانس مهندسی کشاورزی

,

لیسانس مهندسی کشاورزی

,

عضو شورای مشاورین جوان ریاست جمهوری، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، بازرس ویژه وزیر تعاون، نماینده وزیر در هیات تخلفات اداری وزارت تعاون، مشاور وزیر و مدیرکل امور استانها وزارت ورزش و جوانان

,

عضو شورای مشاورین جوان ریاست جمهوری، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، بازرس ویژه وزیر تعاون، نماینده وزیر در هیات تخلفات اداری وزارت تعاون، مشاور وزیر و مدیرکل امور استانها وزارت ورزش و جوانان

,

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، حضر فعال در انتخابات و تحولات استان، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری استان

,

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، حضر فعال در انتخابات و تحولات استان، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری استان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین گلستان، عضو شورای واحد جوانان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین گلستان، عضو شورای واحد جوانان

,

تورج حاج رحیمیان

۱۳۵۸

اصفهان

دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت

جانشین مدیر بازرسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مدیر امور پرورشی و فرهنگی دانشگاه مالک اشتر، عضو گروه مشاورین جوان استانداری اصفهان، مدیر کاروان های حج و زیارت

مدیر فرهنگی برگزیده دانشگاه های کشور، عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان برخوار و میمه

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مسئول واحد جوانان و عضو شورای جام استان اصفهان

,

تورج حاج رحیمیان

,

تورج حاج رحیمیان

,

۱۳۵۸

,

۱۳۵۸

,

اصفهان

,

اصفهان

,

دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت

,

دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت

,

جانشین مدیر بازرسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مدیر امور پرورشی و فرهنگی دانشگاه مالک اشتر، عضو گروه مشاورین جوان استانداری اصفهان، مدیر کاروان های حج و زیارت

,

جانشین مدیر بازرسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مدیر امور پرورشی و فرهنگی دانشگاه مالک اشتر، عضو گروه مشاورین جوان استانداری اصفهان، مدیر کاروان های حج و زیارت

,

مدیر فرهنگی برگزیده دانشگاه های کشور، عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان برخوار و میمه

,

مدیر فرهنگی برگزیده دانشگاه های کشور، عضو شورای مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان برخوار و میمه

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مسئول واحد جوانان و عضو شورای جام استان اصفهان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، مسئول واحد جوانان و عضو شورای جام استان اصفهان

,

جبار کوچکی نژاد

۱۳۴۶

رشت

کارشناسی ارشد مدیریت

رئیس سازمان آموزش و پروش گیلان، رئیس دانشکده فنی گیلان، نماینده مردم رشت در مجلس

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، دبیر جبهه پیروان استان گیلان

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شوریا جامعه اسلامی مهندسین گیلان

,

جبار کوچکی نژاد

,

جبار کوچکی نژاد

,

۱۳۴۶

,

۱۳۴۶

,

رشت

,

رشت

,

کارشناسی ارشد مدیریت

,

کارشناسی ارشد مدیریت

,

رئیس سازمان آموزش و پروش گیلان، رئیس دانشکده فنی گیلان، نماینده مردم رشت در مجلس

,

رئیس سازمان آموزش و پروش گیلان، رئیس دانشکده فنی گیلان، نماینده مردم رشت در مجلس

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، دبیر جبهه پیروان استان گیلان

,

عضو حزب جمهوری اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، دبیر جبهه پیروان استان گیلان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شوریا جامعه اسلامی مهندسین گیلان

,

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، دبیر و عضو شوریا جامعه اسلامی مهندسین گیلان

,

سید هاشم بنی هاشمی

-

مشهد

عمران

استاندار قم، شهردار مشهد، سه دور نماینده مجلس، معاون اقتصادی آستان قدس رضوی

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان خراسان رضوی

,

سید هاشم بنی هاشمی

,

سید هاشم بنی هاشمی

,

-

,

-

,

مشهد

,

مشهد

,

عمران

,

عمران

,

استاندار قم، شهردار مشهد، سه دور نماینده مجلس، معاون اقتصادی آستان قدس رضوی

,

استاندار قم، شهردار مشهد، سه دور نماینده مجلس، معاون اقتصادی آستان قدس رضوی

,

,

,

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان خراسان رضوی

,

دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان خراسان رضوی

,

علی محمد بدیعی

۱۳۳۰

اصفهان

کارشناسی مهندسی پزشکی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان، مدیر گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان، معاون مالی و پشتیبانی آب و فاضلاب تهران، معاون عملیات و بهره برداری آب و فاضلاب تهران

عضو حزب جمهوری اسلامی

مسئول واحد امور مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی مهندسین

,

علی محمد بدیعی

,

علی محمد بدیعی

,

۱۳۳۰

,

۱۳۳۰

,

اصفهان

,

اصفهان

,

کارشناسی مهندسی پزشکی

,

کارشناسی مهندسی پزشکی

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان، مدیر گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان، معاون مالی و پشتیبانی آب و فاضلاب تهران، معاون عملیات و بهره برداری آب و فاضلاب تهران

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان، مدیر گسترش شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان، معاون مالی و پشتیبانی آب و فاضلاب تهران، معاون عملیات و بهره برداری آب و فاضلاب تهران

,

عضو حزب جمهوری اسلامی

,

عضو حزب جمهوری اسلامی

,

مسئول واحد امور مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی مهندسین

,

مسئول واحد امور مالی و پشتیبانی جامعه اسلامی مهندسین

,

نقی ابراهیمی سنایی

۱۳۳۴

تیریز

لیسانس مهندسی مکانیک

فرماندار تبریز، مدیر کل سیاسی آذربایجان شرقی، مدیر عامل بنیاد تبریز، عضو هیات مدیره ریخته گری ماشین سازی تبریز، عضو هیات مدیره شرکت چرخشگر، مدیر پروژه فاضلاب تبریز

عضو شورای سپاه، شرکت فعال در جبهه پیروان خط امام و رهبری

دبیر شورای جامعه اسلامی مهندسین آذربایجان شرقی

,

نقی ابراهیمی سنایی

,

نقی ابراهیمی سنایی

,

۱۳۳۴

,

۱۳۳۴

,

تیریز

,

تیریز

,

لیسانس مهندسی مکانیک

,

لیسانس مهندسی مکانیک

,

فرماندار تبریز، مدیر کل سیاسی آذربایجان شرقی، مدیر عامل بنیاد تبریز، عضو هیات مدیره ریخته گری ماشین سازی تبریز، عضو هیات مدیره شرکت چرخشگر، مدیر پروژه فاضلاب تبریز

,

فرماندار تبریز، مدیر کل سیاسی آذربایجان شرقی، مدیر عامل بنیاد تبریز، عضو هیات مدیره ریخته گری ماشین سازی تبریز، عضو هیات مدیره شرکت چرخشگر، مدیر پروژه فاضلاب تبریز

,

عضو شورای سپاه، شرکت فعال در جبهه پیروان خط امام و رهبری

,

عضو شورای سپاه، شرکت فعال در جبهه پیروان خط امام و رهبری

,

دبیر شورای جامعه اسلامی مهندسین آذربایجان شرقی

,

دبیر شورای جامعه اسلامی مهندسین آذربایجان شرقی

,

محمد جعفر فلسفی

۱۳۴۳

اهواز

کارشناسی مهندسی عمران

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان، سرپرست طرحهای عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، معاونت نهاد راهبردی در دانشگاه چمران اهواز، عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پارس آب سرزمین

عضو حزب جمهور اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب،

دبیر جام استان خوزستا ن و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

محمد جعفر فلسفی

,

محمد جعفر فلسفی

,

۱۳۴۳

,

۱۳۴۳

,

اهواز

,

اهواز

,

کارشناسی مهندسی عمران

,

کارشناسی مهندسی عمران

,

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان، سرپرست طرحهای عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، معاونت نهاد راهبردی در دانشگاه چمران اهواز، عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پارس آب سرزمین

,

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خوزستان، سرپرست طرحهای عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، معاونت نهاد راهبردی در دانشگاه چمران اهواز، عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور پارس آب سرزمین

,

عضو حزب جمهور اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب،

,

عضو حزب جمهور اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب،

,

دبیر جام استان خوزستا ن و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

دبیر جام استان خوزستا ن و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

,

حمیدرضا خصوصی ثانی

۱۳۳۹

صومعه سرا

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مدرس رسمی آموزشکده شهید چرمان رشت، معاون عمرلانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، مدیرکل عمران و شهر سازی سازمان مناطق آزاد، نماینده صومعه سرا در مجلس

عضو شورای جام استان گیلان، مسئول حزب جمهوری اسلامی استان گیلان

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین

,

حمیدرضا خصوصی ثانی

,

حمیدرضا خصوصی ثانی

,

۱۳۳۹

,

۱۳۳۹

,

صومعه سرا

,

صومعه سرا

,

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

,

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

,

مدرس رسمی آموزشکده شهید چرمان رشت، معاون عمرلانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، مدیرکل عمران و شهر سازی سازمان مناطق آزاد، نماینده صومعه سرا در مجلس

,

مدرس رسمی آموزشکده شهید چرمان رشت، معاون عمرلانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، مدیرکل عمران و شهر سازی سازمان مناطق آزاد، نماینده صومعه سرا در مجلس

,

عضو شورای جام استان گیلان، مسئول حزب جمهوری اسلامی استان گیلان

,

عضو شورای جام استان گیلان، مسئول حزب جمهوری اسلامی استان گیلان

,

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین

,

عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین

,

ظاهرا خودانتقادی در این جامعه اصل پذیرفته شده ای است چرا که پس از دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین، یکی از اعضای جوان و منتقد این تشکل در نامه ای سرگشاده تحت عنوان «تشکیلات! یا پله ای برای رسیدن به قدرت؟!» به باهنر نوشت: «متاسفانه آن چه که در کنگره اتفاق افتاد بیشتر به یک نمایش خیمه شب بازی شباهت داشت تا یک کنگره حزبی! کنگره ای که ناخود آگاه یادآور مراحل ساخت یک فیلم سینمایی بود، با این تفاوت که  برخلاف فیلم های سینمایی این بار هزاران نیروی متخصص (مهندس) نقش سیاهی لشکر فیلم را ایفا می کردند و تعداد معدودی نیز چون همیشه سوپراستار بودند! زیرا نه از مانیفست حزبی خبری بود  و نه از استراتژی و راهبردهای آینده آن حرفی به میان آمد، نه از نقد بررسی عملکرد گذشته شنیدیم و نه از نمایان کردن راه آینده صحبتی به میان آمد؟! داستانی که هردو سال یک بار تحت عنوان کنگره حزبی و تشکیلاتی تکرار می شود، نمایشی که صرفاً نماینگر وجود یک تشکیلات باشد و بس!» [۳۶].

,

باور دبیر کل به حزب فراگیر

ضرورت تاسیس حزب فراگیر را احمد نیکفر نماینده دائم جامعه اسلامی مهندسین در کمیسیون شوراها این گونه مطرح می کند: در بین ۲۰۶ حزب، هیچکدام تاثیرگذاری مثبتی را بر روند اصلاح امور کشور و مطلوب کردن شرایط آن ندارند. لذا در راستای اثرگذاری احزاب در کشور بایستی ۳ یا ۴ حزب فراگیر اعم از گرایشات اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل در داخل نظام وجود داشته باشد. این عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین می گوید: محمدرضا باهنر به حزب فراگیر اعتقاد راسخی دارد که روز به روز باور وی در این مورد بیشتر می‌شود؛ در این راستا دبیرکل بنا دارد حزب فراگیر را در قالب پیشنهاد به وزارت کشور ارائه کند  [۳۷].

محمدرضا باهنر

از سوی دیگر جامعه اسلامی مهندسین از احزاب فعال اصولگرا و از زیر مجموعه های جبهه پیروان خط امام و رهبری است. با فوت مرحوم عسگراولادی، محمدرضا باهنر به عنوان رئیس جدید جبهه پیروان خط امام و رهبری به اتفاق آرا از سوی دبیران کل ۱۷ تشکل عضو جبهه انتخاب شد [۳۸]. حال با این سمت جدید دبیرکل مهندسین، اولین مساله ای که رسانه ای شد موضوع مورد علاقه باهنر یعنی راه اندازای احزاب فراگیر در کشور بود. درباره تبدیل شدن جامعه اسلامی مهندسین به حزب فراگیر پیش از این ها و در گنگره مهندسین هم بحث شده بود و اکنون طرحی است که حالا یک گام به پیش رفته است چرا که باهنر امروز جبهه فراگیری را هدایت می کند که اعصای آن از اقشار مختلفی شامل حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی دانشگاهیان، جامعه اسلامی پزشکان، جامعه اسلامی کارمندان، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی فرهنگیان، جامعه اسلامی ورزشکاران، جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس، جامعه زینب، جامعه پیروان زینب، اتحادیه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان و کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند هستند.

باهنر در زمانی هم که نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بود با روحانی و ناطق‌نوری برای تشکیل حزب فراگیر رایزنی کرد، چرا که معتقد بود اگر بنا به تاسیس حزب فراگیر اصولگرایان باشد حتما یکی از چهره‌های مطرح در آن ناطق نوری است. البته آن زمان وی تصریح کرده بود: رایزنی‌هایی که برای تشکیل حزب فراگیر با اشخاص مختلف و برخی اصلاح‌طلبان صورت گرفته بیشتر حول ضرورت تشکیل چند حزب شناسنامه‌دار در کشوراست  [۳۹]. او که معتقد است مشکلات با تشکیل حزب فراگیر حل می‌شود به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تلاش کرد پروپوزال حزب فراگیر را در جبهه پیروان تهیه کند [۴۰] اما پس از انتخاب به عنوان رییس جبهه پیروان، برای آینده جبهه خود سه سناریو پیش بینی کرد. نخستین سناریو ادامه همین روند فعلی است. اما سناریو دوم رفتن به سوی یک حزب تمام عیار است به‌ طوری که تمام تشکل‌های جبهه منحل شوند و به یک حزب واحد تبدیل شوند. او خود اذعان داشت که سناریو دوم نه به مصلحت است و نه شدنی. چراکه برخی از تشکل‌ها سابقه تاریخی دارند و امکان‌پذیر نیست، همچنین برخی از آن‌ها به این امر رضایت ندارند. وی سناریوی سوم را به این صورت معرفی کرد که جبهه به همین شکل بماند اما عملکردش عملکرد حزبی شود. باهنر لازمه این سناریو را آن دانست که اعضای جبهه برخی از وظایف خود را به جبهه تفویض کنند [۴۱].

به نظر می رسد تا تیرماه ۹۳ که کنگره جامعه اسلامی مهندسین برگزار می شود باید برای گام بعدی تحقق باور دبیرکل و فراگیرشدن نهضت او منتظر ماند و دید که آیا جامعه اسلامی مهندسین خواهد توانست رؤیا و آرزوی رجال سیاسی این روزهای ایران را برای تشکیل احزاب فراگیر جامه عمل بپوشاند.

————————————

,

باور دبیر کل به حزب فراگیر

,

ضرورت تاسیس حزب فراگیر را احمد نیکفر نماینده دائم جامعه اسلامی مهندسین در کمیسیون شوراها این گونه مطرح می کند: در بین ۲۰۶ حزب، هیچکدام تاثیرگذاری مثبتی را بر روند اصلاح امور کشور و مطلوب کردن شرایط آن ندارند. لذا در راستای اثرگذاری احزاب در کشور بایستی ۳ یا ۴ حزب فراگیر اعم از گرایشات اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل در داخل نظام وجود داشته باشد. این عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین می گوید: محمدرضا باهنر به حزب فراگیر اعتقاد راسخی دارد که روز به روز باور وی در این مورد بیشتر می‌شود؛ در این راستا دبیرکل بنا دارد حزب فراگیر را در قالب پیشنهاد به وزارت کشور ارائه کند  [۳۷].

,

محمدرضا باهنر

, محمدرضا باهنر, محمدرضا باهنر,

از سوی دیگر جامعه اسلامی مهندسین از احزاب فعال اصولگرا و از زیر مجموعه های جبهه پیروان خط امام و رهبری است. با فوت مرحوم عسگراولادی، محمدرضا باهنر به عنوان رئیس جدید جبهه پیروان خط امام و رهبری به اتفاق آرا از سوی دبیران کل ۱۷ تشکل عضو جبهه انتخاب شد [۳۸]. حال با این سمت جدید دبیرکل مهندسین، اولین مساله ای که رسانه ای شد موضوع مورد علاقه باهنر یعنی راه اندازای احزاب فراگیر در کشور بود. درباره تبدیل شدن جامعه اسلامی مهندسین به حزب فراگیر پیش از این ها و در گنگره مهندسین هم بحث شده بود و اکنون طرحی است که حالا یک گام به پیش رفته است چرا که باهنر امروز جبهه فراگیری را هدایت می کند که اعصای آن از اقشار مختلفی شامل حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی دانشگاهیان، جامعه اسلامی پزشکان، جامعه اسلامی کارمندان، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی فرهنگیان، جامعه اسلامی ورزشکاران، جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس، جامعه زینب، جامعه پیروان زینب، اتحادیه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان و کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند هستند.

,

باهنر در زمانی هم که نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بود با روحانی و ناطق‌نوری برای تشکیل حزب فراگیر رایزنی کرد، چرا که معتقد بود اگر بنا به تاسیس حزب فراگیر اصولگرایان باشد حتما یکی از چهره‌های مطرح در آن ناطق نوری است. البته آن زمان وی تصریح کرده بود: رایزنی‌هایی که برای تشکیل حزب فراگیر با اشخاص مختلف و برخی اصلاح‌طلبان صورت گرفته بیشتر حول ضرورت تشکیل چند حزب شناسنامه‌دار در کشوراست  [۳۹]. او که معتقد است مشکلات با تشکیل حزب فراگیر حل می‌شود به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تلاش کرد پروپوزال حزب فراگیر را در جبهه پیروان تهیه کند [۴۰] اما پس از انتخاب به عنوان رییس جبهه پیروان، برای آینده جبهه خود سه سناریو پیش بینی کرد. نخستین سناریو ادامه همین روند فعلی است. اما سناریو دوم رفتن به سوی یک حزب تمام عیار است به‌ طوری که تمام تشکل‌های جبهه منحل شوند و به یک حزب واحد تبدیل شوند. او خود اذعان داشت که سناریو دوم نه به مصلحت است و نه شدنی. چراکه برخی از تشکل‌ها سابقه تاریخی دارند و امکان‌پذیر نیست، همچنین برخی از آن‌ها به این امر رضایت ندارند. وی سناریوی سوم را به این صورت معرفی کرد که جبهه به همین شکل بماند اما عملکردش عملکرد حزبی شود. باهنر لازمه این سناریو را آن دانست که اعضای جبهه برخی از وظایف خود را به جبهه تفویض کنند [۴۱].

,

به نظر می رسد تا تیرماه ۹۳ که کنگره جامعه اسلامی مهندسین برگزار می شود باید برای گام بعدی تحقق باور دبیرکل و فراگیرشدن نهضت او منتظر ماند و دید که آیا جامعه اسلامی مهندسین خواهد توانست رؤیا و آرزوی رجال سیاسی این روزهای ایران را برای تشکیل احزاب فراگیر جامه عمل بپوشاند.

,

————————————

,

*** بخش اول این نوشتار با به روزرسانی مقاله محمد علی زندی منتشر شده در پایگاه پژوهشکده باقرالعلوم به نشانی http://www.pajoohe.com/  تنظیم شده است.

, http://www.pajoohe.com/,

 [۱] رک. رضوی‌نیا، علی؛ نهضت آزادی، مروری بر تاریخچه ماهیت و عملکرد، تهران، کتاب صبح، ۱۳۷۵، چاپ اول و ظریفی‌نیا، حمیدرضا؛ کالبدشکافی جناح‌های سیاسی ایران، تهران، آزادی اندیشه، ۱۳۷۸، چاپ اول، صص ۴۸- ۴۵ و نوذری، عزت الله؛ تاریخ احزاب سیاسی در ایران، شیراز، نوید شیراز، ۱۳۸۰، چاپ اول، صص ۱۳۲- ۹۵٫

,

[۲] رک. ظریفی‌نیا، حمیدرضا؛ پیشین، صص ۶۷- ۶۳ و مظفری، آیت؛ جریان­ شناسی ایران معاصر، قم، زمزم هدایت، ۱۳۸۷، چاپ سوم، ص۱۲۰ و دارابی، علی؛ جریان­ شناسی سیاسی در ایران، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ چهارم، صص ۱۸۰- ۱۵۹٫

,

[۳] شادلو، عباس؛ اطلاعاتی درباره احزاب و جناح‌های سیاسی ایران امروز، تهران، گستره، ۱۳۷۹، چاپ اول، ص ۴۶۶٫

,

[۴] دارابی؛ علی؛ سیاستمداران اهل فیضیه بررسی و نقد پیشینه و عملکرد جامعه روحانیت مبارز، تهران، سیاست، ۱۳۷۹، چاپ اول، ص ۲۹۳٫

,

[۵] مظفری، آیت؛ پیشین، ص ۱۳۷ و دارابی، علی؛ جریان­ شناسی سیاسی در ایران، پیشین، ص ۶۰۲٫

,

[۶] شادلو، عباس؛ پیشین، صص ۴۶۷- ۴۶۶٫

,

 [۷] اداره کل سیاسی وزارت کشور دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، شناسنامه تشکل­ ها و احزاب سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تهران، وکیل، ۱۳۷۷، چاپ اول، صص ۱۰۸-۱۰۱٫

,

 [۸] مرتجی، حجت؛ جناح‌های سیاسی در ایران امروز، تهران، نقش و نگار، ۱۳۷۸، چاپ پنجم، ص ۱۴ و ظریفی‌نیا، حمیدرضا؛ پیشین، صص ۹۶- ۹۲ و مظفری، آیت؛ پیشین، ص ۱۳۷٫

,

[۹] فوزی، سیدیحیی؛ تحولات سیاسی اجتماعی ایران بعد از انقلاب اسلامی در ایران، تهران، موسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۸۴، چاپ اول، جلد دوم، صص ۲۴۰- ۲۳۶ و شادلو، عباس؛ تکثرگرایی در جریان اسلامی، تهران، وزرا، ۱۳۸۶، چاپ اول، صص ۲۱۳- ۲۰۸٫

,

[۱۰] فوزی، سیدیحیی؛ پیشین، صص ۲۴۸- ۲۴۶ و شادلو، عباس؛ پیشین، ص ۲۱۸٫

,

[۱۱] شادلو، عباس؛ اطلاعاتی درباره احزاب و جناح‌های سیاسی ایران امروز، پشین، ص ۴۶۷٫

,

[۱۲] فوزی، سیدیحیی؛ پیشین، صص ۲۵۴- ۲۴۹ و شادلو، عباس؛ تکثرگرایی در جریان اسلامی، پیشین، ص ۳۰۵٫

,

[۱۳] ظریفی‌نیا، حمیدرضا؛ پیشین، ص ۹۶٫

,

 [۱۴] رک. نوذری، عزت­ الله؛ پیشین، صص ۲۹۰- ۲۷۷ و مرتجی، حجت؛ پیشین، صص ۴۳- ۳۹ و ظریفی‌نیا، حمیدرضا؛ پیشین، صص ۱۱۲- ۱۰۲٫

,

[۱۵] شادلو، عباس؛ اطلاعاتی درباره احزاب و جناح‌های سیاسی ایران امروز، پیشین، ص ۴۶۷٫

,

[۱۶] رک. محمدپور، علی؛ و جلیل‌ نژاد ممقانی، کریم؛ دوم خرداد حماسه بیادماندنی فرایند انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری از نگاه مطبوعات، تهران، رسانش، ۱۳۷۸، چاپ اول و فوزی، سیدیحیی؛ پیشین، صص ۳۲۴- ۳۲۱ و شادلو، عباس؛ تکثرگرایی در جریان اسلامی، پیشین، ص ۳۸۴٫

,

[۱۷] رک. فوزی، سیدیحیی؛ پیشین، صص ۳۳۱۳- ۳۲۴ و شادلو، عباس؛ پیشین، ص ۵۵۲٫

,

[۱۸] شادلو، عباس؛ تکثرگرایی در جریان اسلامی، پیشین، ص ۶۰۳٫

,

 [۱۹] شادلو، عباس؛ اطلاعاتی درباره احزاب و جناح‌های سیاسی ایران امروز، پیشین، ص ۴۶۷٫

,

[۲۰] دارابی، علی؛ رفتار انتخاباتی در ایران الگوها و نظریه ها، تهران، سروش، ۱۳۸۸، چاپ پنجم، ص ۲۹۹٫

,

 [۲۱] همان، ص ۳۱۳٫

,

[۲۲] فارس،  ۰۶/۰۳/۹۲٫

,

[۲۳] نامه نیوز،  ۰۲/۰۶/۹۲٫

,

 [۲۴] دارابی، علی؛ رفتار انتخاباتی در ایران الگوها و نظریه ها، ص ۴۶۸٫

,

 [۲۵] ظریفی‌نیا، حمیدرضا؛ پیشین، ص ۹۶ و مرتجی، حجت؛ پیشین، ص ۱۶٫

,

 [۲۶] روزنامه رسالت، سیدمرتضی نبوی؛ ۱۴/۹/۷۸٫

,

 [۲۷] روزنامه انقلاب، محمدرضا باهنر، ۵/۱۰/۷۸ و یحیوی، ۱۳۸۸۹، فرارو.

,

[۲۸] شادلو، عباس؛ اطلاعاتی درباره احزاب و جناح‌های سیاسی ایران امروز، پیشین، ص ۴۷۴٫

,

[۲۹] روزنامه رسالت، محمدرضا باهنر، ۲۳/۱۰/۷۸٫

,

[۳۰] شادلو، عباس؛ پیشین، ص ۵۶۷٫

,

[۳۱] خبرگزاری فارس. سید مرتضی نبوی،  ۰۲/۰۳/۸۳٫

,

[۳۲] همان، ص ۴۷۷٫

,

[۳۳] همان، ص ۴۷۹٫

,

[۳۴] خبرآنلاین، ۱۲/۰۴/۹۱٫

[۳۵] خبرگزاری مهر، ۰۹/۰۴/۹۱

,

[۳۴] خبرآنلاین، ۱۲/۰۴/۹۱٫

,

[۳۵] خبرگزاری مهر، ۰۹/۰۴/۹۱

,

[۳۶] alidezhman.blogfa.com

,

[37] باشگاه خبرنگاران، ۲۳/۱۰/۹۲٫

[۳۸] باشگاه خبرنگاران، ۱۳/۱۲/۹۲٫

[۳۹] تابناک به نقل از خبرگزاری خانه ملت،  ۰۸/۰۵/۹۲٫

[۴۰] خبرگزاری فارس، ۲۳/۱۰/۹۲٫

[۴۱] الف،  ۱۰/۱۱/۹۲٫

,

[37] باشگاه خبرنگاران، ۲۳/۱۰/۹۲٫

,

[۳۸] باشگاه خبرنگاران، ۱۳/۱۲/۹۲٫

,

[۳۹] تابناک به نقل از خبرگزاری خانه ملت،  ۰۸/۰۵/۹۲٫

,

[۴۰] خبرگزاری فارس، ۲۳/۱۰/۹۲٫

,

[۴۱] الف،  ۱۰/۱۱/۹۲٫

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه