اخبار داغ

کارشناس حمل و نقل هوایی در گفت و گو با دانا:

خرید ایرباس 380 در این زمان اشتباه است/ اگر دوباره تحریم‌مان کنند به لاهه شکایت می‌کنیم/ در حال حاضر تنها یک تفاهم نامه امضا شده است

خرید ایرباس 380 در این زمان اشتباه است/ اگر دوباره تحریم‌مان کنند به لاهه شکایت می‌کنیم/ در حال حاضر تنها یک تفاهم نامه امضا شده است
یک کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: اگر بخواهیم وارد عرصه پروازهای بین المللی شویم، با همان هواپیماهای ایرباس 330 و 350 نیز می توانیم این پروازها را داشته باشیم و نیازی به خرید ایرباس 380 نخواهیم داشت؛‌چرا که هواپیماهای 330 و 350 جزء هواپیماهای فوق دوربرد بوده و نیازهای ایران را برطرف می‌کنند.
[

آرمان بیات، کارشناس حمل و نقل هوایی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص قراردادهای هواپیمایی که با فرانسه بسته شده و قرار است به ایران بیایند اظهار داشت: این قرارداد شامل 118 هواپیما است که در ابتدا 114 فروند بوده که در ادامه 4 هواپیمای دیگر به آن اضافه شد.

وی با بیان اینکه طی افق چشم انداز 1404 تعداد ناوگان هوایی قرار است به 400 تا 500 فروند افزایش یابد یادآور شد: در حال حاضر از فرصت پسا تحریم استفاده شده و اراده‌ای برای خرید هواپیمای نو در کشور فراهم آمده است.

این کارشناس حمل و نقل هوایی یادآور شد: مدیریت دوران پسا تحریم با دوران تحریم بسیار متفاوت است و قطعاً روش‌ها بازنگری می‌شود؛ شرکت های هواپیمایی پیش از خرید یک هواپیما بایستی در ابتدا راهبرد کسب و کار خود را تبیین کنند و طی برنامه ریزی مبتنی بر مطالعات استراتژیک ، نیاز سنجی را انجام و برای تحقق هدف و افق تبیین شده حرکت کنند.

بیات همچنین گفت: یکی از مولفه هایی که در این راهبرد تبیین می‌شود ، حوزه بین الملل و پوشش پروازهای بین المللی است که نوع راهبرد شرکت های هواپیمایی در بخش ناوگان ، نوع و تعداد هواپیماهای مورد نظر را مشخص می‌کنند.

وی افزود: ایران ایر در این فضا وارد مرحله خرید هواپیما شده است که بر اساس آن تعداد 118 هواپیما قرار است در انواع کاربری مختلف وارد کشور شوند؛ این هواپیماها در 4 نوع مختلف کوتاه برد، برد متوسط، دور برد و فوق دور برد خواهند بود.

این کارشناس حمل و نقل هوایی اظهار داشت: هر کدام از این هواپیماها از بعد کسب و کار و سیاست بازرگانی هواپیمایی در دنیا زمینه و تعریف خاص خود را دارد و نمی توان از یک نوع هواپیما در مسیری متفاوت با کاربرد آن استفاده کرد، به عنوان مثال شعاع عملیاتی هواپیماهای کوتاه برد تا سه ساعت، هواپیمای برد متوسط 3 تا 6 ساعت، هواپیماهای دور برد 6 تا 12 ساعت و هواپیماهای دور برد بالای 12 ساعت است.

بیات در ادامه افزود: ایران ایر قرارداد 45 فروند هواپیماهای خانواده ایرباس 320 را به امضا رسانده است که ایرباس 330 و 350 و 380 را نیز کلا 73 فروند قرارداد خریداری منعقد کرده است که بر خلاف برخی از اظهارات طی روزهای گذشته این خریدها به صورت نقدی نیست.

وی عنوان کرد: ایران ایر این هواپیماها را به صورت تعهدات مالی و اعتباری خریداری کرده است که در طول 15 سال از زمان تحوبل هواپیما، فرصت پرداخت قیمت هواپیما را دارد؛ به عبارت دیگر هواپیما طی مدیریتی ، مورد بهره برداری قرار میگیرد و طی درآمدهایی که حاصل میکند ، شرکت تعهداتش را اجرایی خواهد کرد.

این کارشناس حمل و نقل هوایی یادآور شد: اگر هواپیما خوب کار کند، پس درآمد بیشتری دارد و از این رو علاوه بر پرداخت اقساط می تواند سوددهی نیز داشته باشد؛ شرکت ها و موسسات مالی یک سری تضمین هایی برای پرداخت این اقساط در اختیار شرکت ایرباس قرار می‌دهند.

بیات بیان داشت: تا زمانی که این تضمین ها صورت نگیرد و اقساط پرداخت نشود، اسناد هواپیما و بیمه این هواپیماها در اختیار شرکت های داخلی قرار نمی گیرد؛ در نتیجه ایران ایر بایستی منابع انسانی خود را از بعد مدیریتی اصلاح کرده و بهره وری را افزایش دهد و  بازنگری در نظام ساختاری خود به وجود آورد تا بتواند از این هواپیماها که نو هستند به نحو مطلوب و هدفمند استفاده و درآمدزایی کند.

وی با بیان اینکه این هواپیماها با تمرکز بر روی مسافرت های بین المللی خریداری شده است تصریح کرد: 80 درصد ناوگان هوایی ما بایستی به سوی پروازهای بین الملل حرکت کند و از این طریق درآمدهای ارزی حاصل و 20 درصد باقیمانده را با قیمت مناسب به مردم در داخل کشور سرویس ارائه کند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: با توجه به اینکه این پروازها بین المللی هستند بایستی استاندارهای بین المللی برای پرواز این نوع هواپیماها را نیز داشته باشند و بایستی الزاماً هواپیماهای مربوط به این پروازها نیز نو و کم سن باشند ؛ در حال حاضر تنها ده درصد از هواپیماهای کشور پرواز خارجی دارند که بایستی این میزان بسیار بالاتر باشد.

بیات با یادآوری این موضوع که این هواپیما فرصت های ترانزیتی را برای کشور فراهم کرده و امکان انتقال مسافر از شرق به غرب دنیا به وجود خواهد آمد خاطر نشان کرد: ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در منطقه می تواند به عنوان یک هاب منطقه ای مطرح شود.

وی با یادآوری این نکته که همه این 118 هواپیما یکباره وارد کشور نخواهد شد تصریح کرد: تا زمانی که این هواپیماها وارد کشور شود امیدواریم زیرساخت های لازم برای ورود آنها در کشور فراهم شده و قرار است ایرباس 380 در سالهای پایانی یا همان سال هشتم وارد کشور شود که احتمال تغییر نوع آن با توافق در حق انتخاب وجود خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بیات بیان داشت: تا زمانی که این تضمین ها صورت نگیرد و اقساط پرداخت نشود، اسناد هواپیما و بیمه این هواپیماها در اختیار شرکت های داخلی قرار نمی گیرد؛ در نتیجه ایران ایر بایستی منابع انسانی خود را از بعد مدیریتی اصلاح کرده و بهره وری را افزایش دهد و  بازنگری در نظام ساختاری خود به وجود آورد تا بتواند از این هواپیماها که نو هستند به نحو مطلوب و هدفمند استفاده و درآمدزایی کند., بیات بیان داشت: تا زمانی که این تضمین ها صورت نگیرد و اقساط پرداخت نشود، اسناد هواپیما و بیمه این هواپیماها در اختیار شرکت های داخلی قرار نمی گیرد؛ در نتیجه ایران ایر بایستی منابع انسانی خود را از بعد مدیریتی اصلاح کرده و بهره وری را افزایش دهد و  بازنگری در نظام ساختاری خود به وجود آورد تا بتواند از این هواپیماها که نو هستند به نحو مطلوب و هدفمند استفاده و درآمدزایی کند.,
,
,
,
,
,
,
,
,


این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک فرودگاه برای این نوع از هواپیما در کشور وجود دارد، اذعان داشت: باید فرودگاه‌ها ارتقاء پیدا کرده و ظرفیت ترانزیت مسافر و بار در کشور به عنوان یک هاب منطقه‌ای بالاتر برود تا بتوانیم مسافر را از شرق عالم به ایران آورده و در ایران از طریق ایران ایر به مقاصد دیگر در غرب دنیا برود که لازم است حداقل 3 فرودگاه در 3 شهر اقتصادی کشور ، ظرفیت فرود این هواپیما را داشته باشند.

بیات همچنین گفت: تزانزیت به این شکل در ترکیه، امارات، قطر و ... در حال حاضر وجود دارد و شرکت‌های ایرانی می توانند وارد عرصه رقابت با این شرکت ها شوند و از آنجایی که این شرکت ها تا کنون بیشتر شناخته شده اند بایستی ایران با کاهش قیمت‌های خود و افزایش خدمات در رقابت با این شرکت ها از آنها پیشی بگیرد.

وی در ادامه افزود: هفتاد درصد از بدنه مسافرت های دنیا طبق امارهای جهانی در پروازها اقتصادی است و به عبارتی کثیرالسفر و دنبال حمل و نقل هوایی ارزان تر هستند؛ خرید تعداد بالای هواپیما و آن هم از نوع اعتباری دو فرصتی است که می تواند علاوه بر کاهش نرخ تمام شده خدمات ، ایران را به مقاصد خود برساند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی تأکید کرد: اگر بخواهیم وارد عرصه پروازهای بین المللی شویم، با همان هواپیماهای ایرباس 330 و 350 نیز می توانیم این پروازها را داشته باشیم و نیازی به خرید ایرباس 380 نخواهیم داشت؛‌چرا که هواپیماهای 330 و 350 جزء هواپیماهای فوق دوربرد بوده و نیازهای ایران را برطرف می‌کنند.

بیات افزود: هواپیماهای 330 و 350 اگر از تهران بلند شوند می توانند آمریکای شمالی یا جنوبی یا شرق دنیا مسافر پیاده کنند ولی مزیت 380 در ظرفیت بالاتر آن است یعنی این هواپیما مناسب فصل پرتقاضا در مسیرهای خاص است که تعداد مسافرها بسیار بالاتر رفته و بازار آن قدر تشنه شده است که ایران ایر به سراغ آنها برود.

وی یاد آور شد: در زمان فعلی با توجه به شناختی که از بازار وجود دارد، خرید ایرباس ای 380 می تواند با نوعی دیگر تغییر یابد و زمانی این هواپیما برای کشور خوب است که شرکت ایران ایر بتواند به یک بازپروری مناسب برسد و بازار جهانی را تحریک و جذب کند تا مسافران زیادی برای پروازهای بین المللی خود داشته باشد.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه قیمت هر فروند هواپیمای 380 حدود 420 تا 430 میلیون دلار است تأکید کرد: در حال حاضر مشخص نیست که وضعیت ایران در سفرهای بین المللی چگونه خواهد بود و به خاطر این موضوع به نظر می رسد قرارداد 12 فروند ایرباس 380 لغو و با هواپیماهای دیگر جایگزین شود؛ حدود 5 میلیارد دلار قیمت 12 فروند هواپیمای 380 خواهد شد.

بیات افزود: ایران ایر باید به دنبال راه اندازی سیستم Hub & Spoke باشد، یعنی بتواند مسافر را تا شعاع 6 ساعت پرواز ،در مرکز یا هاب ایران جمع کرده و به مقصد های آنها در کشورهای بسیار دورتر برساند.

وی با بیان اینکه طبق کنوانسیون 1945 شیکاگو مسائل سیاسی شامل بخش هواپیمایی نخواهد شد تصریح کرد: در آینده حتی اگر علیه ایران تحریم‌هایی وضع شود از آنجایی که هواپیمایی سیاسی نیست، این اقدامات متوقف نخواهد شد.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ضمن اشاره به تحریم های هواپیمایی که تا کنون شامل ایران شده بود تصریح کرد: همه تحریم های هواپیمایی که سابق بر این علیه ایران وضع شده بود ، مفاد کنوانسیون 1945 شیکاگو را نقض کرده بود و ایران می توانست با شکایت به دادگاه لاهه مانع از وضع این تحریم‌ها بشود که البته دولت به دلایلی این موضوع را در دستور کار خود قرار نداد.

بیات افزود: اگر هم بخواهند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کنند از آنجایی که هواپیمای ایرباس در ثبت ایران است، راه به جایی نخواهند برد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3 تا 3 و نیم میلیارد دلار ارز بابت پروازهای ترانزیتی از کشور خارج می شود یاد آور شد: این سیستم می تواند علاوه بر صرفه جویی در برخی از هزینه های داخلی، ارز آوری بسیاری را برای ایران به همراه خواهد داشت.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با اشاره به یکی از بندهای توافق که ای. تی.ام است، اظهار داشت: بر اساس این توافق قرار است زیرساخت های ناوبری هوایی کشور نیز مورد بازنگری قرار گرفته شود تا خدمات هوانوردی در حوزه کنترل ترافیک هوایی بهتری ارائه شود.

بیات با اشاره به مشخص نبودن زمان تحویل این تعداد از هواپیما یادآور شد: در حال حاضر تنها یک تفاهم نامه میان دولت ایران و شرکت فرانسوی بسته شده است که تعهداتی را برای هیچ کدام از طرفین حاصل نکرده است و این تفاهم نامه در زمانی که دو طرف آمادگی داشته باشند وارد مرحله قرارداد خواهد شد و ایران ایر وارد قرارداد با ایرباس خواهد شد که برای دو طرف تعهد آور خواهد بود.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه قیمت هر فروند هواپیمای 380 حدود 420 تا 430 میلیون دلار است تأکید کرد: در حال حاضر مشخص نیست که وضعیت ایران در سفرهای بین المللی چگونه خواهد بود و به خاطر این موضوع به نظر می رسد قرارداد 12 فروند ایرباس 380 لغو و با هواپیماهای دیگر جایگزین شود؛ حدود 5 میلیارد دلار قیمت 12 فروند هواپیمای 380 خواهد شد., این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه قیمت هر فروند هواپیمای 380 حدود 420 تا 430 میلیون دلار است تأکید کرد: در حال حاضر مشخص نیست که وضعیت ایران در سفرهای بین المللی چگونه خواهد بود و به خاطر این موضوع به نظر می رسد قرارداد 12 فروند ایرباس 380 لغو و با هواپیماهای دیگر جایگزین شود؛ حدود 5 میلیارد دلار قیمت 12 فروند هواپیمای 380 خواهد شد.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بیات با اشاره به مشخص نبودن زمان تحویل این تعداد از هواپیما یادآور شد: در حال حاضر تنها یک تفاهم نامه میان دولت ایران و شرکت فرانسوی بسته شده است که تعهداتی را برای هیچ کدام از طرفین حاصل نکرده است و این تفاهم نامه در زمانی که دو طرف آمادگی داشته باشند وارد مرحله قرارداد خواهد شد و ایران ایر وارد قرارداد با ایرباس خواهد شد که برای دو طرف تعهد آور خواهد بود., بیات با اشاره به مشخص نبودن زمان تحویل این تعداد از هواپیما یادآور شد: در حال حاضر تنها یک تفاهم نامه میان دولت ایران و شرکت فرانسوی بسته شده است که تعهداتی را برای هیچ کدام از طرفین حاصل نکرده است و این تفاهم نامه در زمانی که دو طرف آمادگی داشته باشند وارد مرحله قرارداد خواهد شد و ایران ایر وارد قرارداد با ایرباس خواهد شد که برای دو طرف تعهد آور خواهد بود.,
,
,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه