اخبار داغ

بی برنامگی در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی؛

جا ماندن دستگاههای دولتی در پیچ و خم بروکراسی/ متولی اصلی اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی کیست؟

جا ماندن دستگاههای دولتی در پیچ و خم بروکراسی/ متولی اصلی اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی کیست؟
امروز در حالی دومین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی برگزار شد که همانند جلسه اول با حواشی همرا بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ اولین جلسه این ستاد بدون حضور استاندار مرکزی حدود سه ماه پیش برگزار شد و امروز در حالی دومین جلسه ستاد برگزار شد که جای رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ( دبیر ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی) خالی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز؛,

IMG_9159
ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی به منظور ارائه،بررسی و تصویب برنامه های راهبردی اقتصاد مقاومتی و نظارت بر عملیات اجرایی آنها در استان تشکیل شده است.

 هماهنگی جهت تدوین برنامه های عملیاتی دستگاه های اجرایی، مالی و استانی در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و راهبری های مربوط به پیگیری تأمین نیازهای اجرای برنامه های مصوب ستاد و دریافت برنامه های عملیاتی دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بررسی تصویب آن ها بخشی از وظایف این ستاد است.

همچنین گزارش گیری منظم از اجرای برنامه ها، اعمال نظارت و مداخله جدی در موارد قصور و حل و فصل مشکلات برای تسهیل در امور، اطلاع رسانی مناسب از روند پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مختلف مجری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای عملیاتی کردن برنامه مصوب، شناسایی و معرفی موانع اجرایی یا قوانین و مقررات مغایر و ایجاد ساز و کار مناسب به منظور تشخیص و تعیین اولویت ها برای تخصیص بهینه منابع محدود از دیگر وظایف این ستاد است.

در جلسات این ستاد استاندار موظف است برنامه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان را با همکاری و هماهنگی دستگاه های ذی ربط تهیه و به ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی ارایه کند و همچنین مسئولیت پایش، نظارت و پیگیری اهداف و زمان بندی برنامه های عملیاتی استانی و ارسال گزارش های ادواری بر عهده استاندار است.

, IMG_9159, IMG_9159,
,
,
,
,
,
,
,

در غیاب دبیر جلسه، زهرا آقاخانی مدیر آموزش، پژوهش، توسعه و آینده نگری  سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در ابتدای جلسه شروع به صحبت کرد.

,


در این جلسه مدیر آموزش، پژوهش، توسعه و آینده نگری  سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی بدون اینکه گزارشی را از اقدامات دستگاه های اجرایی در خصوص اقتصاد مقاومتی ارائه دهد حدود ۴۰ دقیقه به مباحث اولیه اقتصاد مقاومتی پرداخت.

,
,

IMG_9191
در صورتی که این مباحث در اولین جلسه هم مطرح شد.

, IMG_9191, IMG_9191,
,


این درحالی است که سیاست های اقتصاد مقاومتی از اسفندماه سال ۹۲ توسط مقاوم معظم رهبری ابلاغ شده است و در استان مرکزی هنوز روی مقدمات بحث و بررسی می شود.

,
,


البته این موضوع از دید برخی  مدیران حاضر در جلسه هم به دور نماند.

,
,


فرهاد شبیهی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با انتقاد از نحوه اجرای جلسه گفت: این دومین جلسه ای است که در خصوص اقتصاد مقاومتی در استانداری برگزار می شود و در جلسه اول پنج مصوبه تصویب شده است.

,
,


شبیهی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی پتانسیل های خوبی در بخش های مختلف دارد باید برای بهره مندی از این پتانسیل ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باید با برنامه ریزی بهتری کارها را پیش ببریم تا هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

,
,


وی ادامه داد: با این روشی که پیش گرفته ایم نمی توان در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی موفق باشیم.

,
,


 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: متاسفانه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هنوز سر خط هستیم در صورتی که با توجه به پتانسیل هایی که داریم باید در جایگاه بهتری قرار بگیریم.

,
,


شبیهی اضافه کرد: برای اینکه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پیشگام باشیم باید مصوبات جلسه قبلی را پیگیری و مصوبات جدید را پیشنهاد، بررسی و تصویب می کردیم.

,
,


این اظهارات مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر توسط "محمود نعمتی" مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی اینگونه پاسخ داده شد: با توجه به تغییرات کشوری در خصوص تشکیل این ستاد،مشخص نبود که دبیری این ستاد بر عهده کدام دستگاه است.

,
,


وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سطح کشور دبیری این ستاد را بر عهده گرفته،تغییراتی را در روش اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به وجود آورد و ۲۴ سیاست اقتصاد مقاومتی را به ۱۲ برنامه تبدیل کردند.

,
,


ظفر افشون معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه به مصوبات قبلی توجه نشده است ادامه داد: این موضوع به خاطر این است که در سطح کشورهم  برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی متولی اصلی مشخص نشده است.

,
,


وی ادامه داد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی آن جایگاه هایی را که باید ازلحاظ ساختاری پیدا می کرده را هنوز پیدا نکرده است.

,
,

IMG_9182
محسن نجفی رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی نیز در این نشست با انتقاد از نحوه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان گفت: برای اجرای موفق این سیاست ها باید با توجه به ویژگی های استان عمل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در استان مرکزی سیاست های اقتصاد مقاومتی بر اساس برنامه ملی تدوین شده است که این کارایی لازم را ندارد.

, IMG_9182, IMG_9182,
,
,
,


نجفی با اشاره به اینکه نخبگان و دانشگاهیان نقش موثری را در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دارند افزود: جای روسای دانشگاه ها در این جلسه خالی است.

,
,

البته استاندار مرکزی هم ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که جلسه همچنان ادامه داشت جلسه را ترک کرد.

,

IMG_9157 IMG_9161 IMG_9173 IMG_9160 IMG_9197

, IMG_9157, IMG_9157, IMG_9161, IMG_9161, IMG_9173, IMG_9173, IMG_9160, IMG_9160, IMG_9197, IMG_9197,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه