اخبار داغ

در اولین کنفرانس ملی «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» مطرح شد؛

تولید غذای سالم برای ایران بسیار مهم است

تولید غذای سالم برای ایران بسیار مهم است
دبیر علمی همایش ملی ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، گفت: اهمیت تولید غذای سالم برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار مهم است و مقام معظم رهبری نیز در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بر تامین امنیت غذا، درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش تولید کمی و کیفی کالا تاکید کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، امروز ۲۰ بهمن ماه اولین کنفرانس ملی با عنوان «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» به همت بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سالن همایش‌های بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

دکتر یوسفی، رئیس بسیج جامعه پزشکی وزارت بهداشت و رئیس این همایش ملی، در سخنرانی خود گفت: مبداء پیدایش انسان و غذا یکسان است به طوریکه گفته می‌شود نیاز به غذا از تولد تا مرگ انسان را همراهی می‌کند و حتی گفته می‌شود این نیاز از زمان لقاح مطرح است؛ رشد، طول عمر، توانمندی و حتی تکثیر نسل به غذا مربوط می‌شود؛ بحث غذا به قدری مهم است که خداوند خود را روزی ده انسان‌ها نامیده است؛ پس با عنایت به این مهم، ایمنی غذا برابر با امنیت کشور‌ها دانسته شده است؛ اگر غذای سالم نباشد ایمنی وجود ندارد هر چند که کشوری دارای ارتش قوی باشد.

وی افزود: تاریخ نشان داده است، در جنگ جهانی دوم، صد‌ها هزار نفر از مردم تهران به خاطر گرسنگی فوت شدند؛ از طرفی رشد سریع جمعیت جهان و رشد منفی عوامل تولید و تخریب اراضی قابل کشت، بحران کم آبی، عدم تعادل در توزیع جهانی درآمد، عدم تعادل در توسعه پیشرفت‌های تکنولوژی و دانش فنی محصولات کشاورزی و دام پروری، در کشورهای کمتر توسعه یافته هر روز بر اهمیت غذا می‌افزاید و دولت‌ها به دنبال تهیه تغذیه مناسب برای مردم خود هستند.

رئیس این همایش گفت: اهمیت تولید غذای سالم برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار مهم است و مقام معظم رهبری نیز در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بر تامین امنیت غذا، درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش تولید کمی و کیفی کالا تاکید کرده است.

در ادامه این برنامه، دکتر مرتضوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی این همایش نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مهم‌ترین موضوع مربوط به غذا، بحث سلامتی آن است؛ قطعاً اگر غذایی ناسالم باشد، خورده نمی‌شود؛ غذا دارای سه جنبه مهم تغذیه‌ای، ایمنی یا بهداشتی و جنبه‌های دارویی و درمانی است که به این ویژگی‌ها جنبه سلامتی گفته می‌شود.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: در این بین، ایمنی و بهداشت از سایر ویژگی‌های غذا بسیار مهم‌تر است؛ در این مرحله نگاهی وجود دارد به اینکه تولید غذا از کجا شروع شده و به کجا خاتمه می‌یابد؛ امنیت غذا در بخش نگهداری، قرنتینه، ارسال آن به بازار و حمل و نقل در توزیع آن از مواردی هستند که بر ایمنی غذا اثرگذارند.

وی افزود: همانطور که می‌بینید زنجیره مزرعه تا سفره بسیار بزرگ است و می‌تواند بر ایمنی غذا بسیار اثرگذار باشد؛ برای مثال، اگر بسته بندی غذا درست طراحی نشده باشد، ایمنی آن را به خطر انداخته و تولید سم می‌کند؛ فاکتورهای مهمی مانند گرما دادن، وجود اکسیژن، انجماد، عوامل اکسیدکننده، میکروارگانیسم‌ها، ماتریکس غذا، زمان و آسیب‌های مکانیکی همه عواملی هستند که بر سلامت غذا اثرات نامطلوب دارند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه