اخبار داغ

پیش‌بینی وضع‌اقتصادی کشورهای منطقه

پیش‌بینی وضع‌اقتصادی کشورهای منطقه
نتایج گزارشی نشان می دهد بدهی های عمومی کشورهای حوزه خلیج فارس تا سال 2020 دو برابر خواهد شد و میزان دارایی های آنها تا این سال، به میزان یک سوم کاهش خواهد یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از کویت، نتایج گزارشی که شرکت مرکز مالی کویت(شرکة المرکز المالی الکویتی "المرکز") منتشر کرده است نشان می دهد مجموع کسری بودجه کشورهای حوزه خیلج فارس در سال 2015، به حدود 160 میلیارد دلار رسیده و پیش بینی ها در این خصوص حاکی از آن است که میزان کسری بودجه این کشورها امسال نیز در مجموع به 159 میلیارد دلار خواهد رسید که علت اصلی آن نیز کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی،است.با ادامه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، انتظار این است که بدهی های عمومی و حاکمیتی این کشور به شدت افزایش یابد و درنهایت نیز مجبور خواهند برای تامین نیازهای مالی خود از ذخایر مالی و ارزی خود استفاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


شش کشور حوزه خلیج فارس(عربستان سعودی، امارات عربی متحده،عمان،قطر، و کویت) در مجموع حدود 18 میلیون بشکه در روز تولید می کنند. این کشورها در مجموع تا کنون حدود 220 میلیارد دلار مازاد بودجه در سالهای گذشته ذخیره کرده اند.

نتایج گزارش شرکت مرکز مالی کویت‏ نشان می دهد بدهی های عمومی این شش کشور تا پنج سال آینده به 59 درصد کل تولید ناخالص داخلی شان خواهد رسید.این در حالی است که میزان بدهی های عمومی این کشورها در سال 2015، به 30 درصد کل تولید ناخالص داخلی شان رسید.
میزان ذخایر ارزی این شش کشور تا سال گذشته یعنی 2015، به حدود 2200 میلیارد دلار رسیده بود که این میزان حدود 140 درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشورها بود.اما با ادامه کاهش ها، انتظار این است که میزان ذخایر ارزی آنها تا پنج سال آینده به 100 درصد کل تولید ناخالص داخلی شان برسد.

به طور کلی، نگرانی ها درباره اوضاع اقتصادی و مالی برای کشور های این منطقه با توجه به آنکه چشم انداز روشنی برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، وجودندارد بسیار جدی است. درآمدهای ناشی از فروش نفت حدود 80 درصد کل درآمدهای بودجه این کشورها را تشکیل می دهد. کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، که تاکنون 75 درصد از ارزش خود را از دست داده است ،درآمدهای بودجه کشورهای حوزه خلیج فارس را به شدت کاهش داده است.

کارشناسان شرکت مالی کویت پیش بینی کرده اند که قیمت نفت در بازارهای جهانی، امسال به طور میانگین به هر بشکه 43 دلار و در سال 2017، به 55 دلار برسد.حتی اگر قیمت نفت در بازارهای جهانی، به این حد هم برسد کشورهای حوزه خلیج فارس نمی توانند بودجه های متوازونی ،یعنی بودجه هایی که کسری نداشته باشد برای خود تنظیم کنند. 

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه