اخبار داغ

نگاهی به اعطای نشان ها در دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی؛

مبارزه با آمریکا مدال فتح دارد یا مذاکره با آمریکا؟

مبارزه با آمریکا مدال فتح دارد یا مذاکره با آمریکا؟
دشمن این نظام در خلیج فارس برای بار دیگر در مقابل ایستادگی ملت ایران سرتعظیم و تسلیم پایین آورد و نیروهای سپاه درس برد – برد را برای سیاستمردان به خوبی معنا کردند که چگونه نظام اسلامی پیروز میدان بود و جبهه استکبار مغلوب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی از جواد ظریف و علی‌اکبر صالحی به خاطر اقداماتی که منجر به برجام شد؛ قدردانی کرد و به آنها نشان لیاقت و شجاعت داد و با به کار بردن واژگانی دانه درشت، تلاش کرد عوامل دولت خود که باعث به بار آمدن برجام شدند را مورد تمجید قرار دهد و ابراز اینکه امروز روز قدردانی ملت ایران از ظریف و صالحی است، ظریف و صالحی را سرداران فداکار ملت نامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روحانی که برجام را فتح الفتوح میدانست بی صبرانه در انتظار مدال و نشان بود اما امید دولت تدبیر و امید برای کسب مدال فتح ناامید شد و به ناچار خود دست به کار شده و نشان لیاقت و شجاعت را به خویش اهدا کرد حال باید پرسید که مبارزه با آمریکا مدال فتح و شجاعت دارد یا مذاکره باآمریکا!؟ آن هم مذاکره ای که برای آن هزینه های سنگینی داد شد. برای پاسخ به این سوال اتفاق دی ماه امسال را مرور می کنیم.

,

, ,

مبارزه با آمریکا مدال فتح دارد

,

سربازان آمریکایی به آبهای ایران تخطی کرده و توسط نیروی دریایی سپاه پاسدارن در روز اجرای برجام دستگیر شدند این خبر بازتاب رسانه ای گسترده ای در جهان داشت و بعد از نشان دادن اقتدار اسلام و متوجه عدم قصد تعرض به مرز آبی و خاکی ایران و پادرمیانی وزیر امور خارجه ایران و عذر خواهی وزیر امور خارجه آمریکا و نشان دادن رفعت جمهوری اسلامی ایران این سربازان را آزاد شدند این اقدام بهنگام سپاه پاسداران پیام ها و درس های زیادی در کل جهان داشت.

,

رهبر معظم انقلاب  بعد از تقدیر و تشکر از این نیروها در جلسه ای جداگانه به پنج فرمانده ارشد این عملیات مدال فتح داد مدالی که شاید آنانکه برجام را فتح الفتوح می خواندند انتظارش را می کشیدند و می کشند اما هرگز به ان دست پیدا نخواهند کرد چرا که برای فرجام برجام هزینه های سنگینی ادا کردیم و این فتح الفتوح نمی تواند باشد.

,

 شیطان بزرگ آمریکا در خلیج فارس برای بار دیگر در مقابل ایستادگی ملت ایران سرتعظیم و تسلیم پایین آورد و نیروهای سپاه درس برد – برد را برای سیاستمردان به خوبی معنا کردند که چگونه نظام اسلامی پیروز میدان بود و جبهه استکبار مغلوب شد. می توان نتیجه گرفت که فتح الفتوح آن مدالی است که از دستان ولی فقیه اهدا شد نه آن نشان و پول هایی که با شعارهای عوام فریبانه و با فروش سرمایه های عظیم ایرانی به دست بیایند.

,

, ,

برنامه دیروز درحالی رخ داد و مردم ایران در شرایطی شاهد دادن نشان لیاقت به امثال ظریف و عراقچی بودند که آنچه منجر به برجام شد؛ تعطیلی بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای کشور بود. در واقع توافق شد به خاطر اینکه مطالبات دشمن در مذاکرات محقق گردید. بزرگ‌ترین عملیات تعطیلی هسته‌ای در دنیا اجرا شد. شاید بهترین نماد از اتفاقی که برای برنامه هسته‌ای ایران رخ داد؛ همان تزریق سیمان به دریچه قلب رآکتور اراک باشد. به نظر نمی‌رسد توافقی که با تزریق سیمان به دانش ملی صورت گرفته باشد، مستحق این قبیل رفتارهای دولتی باشد.

,

جلسه مدال ریزان هیئت دولت در حالی برگزار شد که 11 بهمن ماه سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست فرمانده معظم کل قوا نائل شدند.

,

, ,

جایگاه نشان ها در قانون

,

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که هر رییس‌جمهور می‌تواند در طول دوران ریاست خود هر سال به 45 نفر نشان‌های عمومی و تخصصی درجه یک، دو یا سه اعطا کند. از عالی‌ترین نشان‌های جمهوری اسلامی ایران، نشان انقلاب اسلامی است. نشانی که تنها به رییس‌جمهورها اعطا می‌شود. در این میان نشان‌های تخصصی و عمومی عبارتند از: «نشان‌های تخصصی «دانش»، «پژوهش»، «لیاقت»، « مدیریت»، «عدالت» و نشان‌های عمومی «سازندگی»، «خدمت»، «کار و تولید»، «شجاعت»، «ایثار»، «تعلیم و تربیت»، «فرهنگ و هنر» و «ادب پارسی» هستند که بهتر است بیشتر با ماهیت این نشان‌ها آشنا شویم.

,

مزایای دریافت نشان‌های مختلف
بر اساس ماده 22 آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، دارندگان نشان از مزایای زیر برخوردار می‌شوند: الف: مزایای مادی شامل: نشان عالی استقلال: 200 سکه بهار آزادی، نشان عالی آزادی: 200 سکه بهار آزادی، نشان‌های تخصصی و عمومی درجه یک: 100 سکه بهار آزادی، نشان‌های تخصصی و عمومی درجه دو: 75 سکه بهار آزادی، نشان‌های تخصصی و عمومی درجه سه: 50 سکه بهار آزادی. ب: مزایای غیر مادی شامل شرکت در مراسم و آیین‌های رسمی، چاپ نام و مشخصات دارندگان نشان در مجموعه‌های ادواری، نصب تصویر و لوح یادبود در شهرداری زادگاه یا موسسه و محل خدمت و اولویت در برخورداری از فرصت‌های مطالعاتی و دریافت امکانات لازم برای اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی. بر این اساس، ظریف، صالحی و سردار دهقان، هر کدام 100 سکه بهار آزادی، عراقچی و تخت‌روانچی هر کدام 75 سکه بهار آزادی و شش مقامی که نشان درجه سه دریافت کردند، هرکدام 50 سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد که جمعا جلسه دیروز با یک حساب سرانگشتی 750 سکه بهار آزادی برای دولت آب خورد.

,
,

مروری بر نشان های سیاسی

,

مردم از نشان های سیاسی و حزبی خاطره خوبی ندارند چرا که  این کار را مانع پیشرفت و عدالت ، حاشیه ساز  و هزینه تراش برای بیت المال میدانند.اقدام دیروز حسن روحانی واهدای نشان در دولت خاتمی و احمدی نژاد را در اذهان زنده کرد.مسئله‌ای که باعث سروصدا و‌گاه انتقادهای تند از عملکرد رؤسای‌جمهور در ارائه این نشان‌ها می‌شود تنها به اعطای این نشان‌ها مربوط نیست؛ بلکه مسئله اعطای جوایز نقدی است که همواره به‌همراه این نشان‌ها به افراد معرفی شده، اهدا می‌شود.

,

اما جنجال‌ها حول محور اعطای نشان‌های دولتی از کجا آغاز شد؟ شاید در وهله اول به نظر برسد، ماجرا از 20 اسفند سال 91 و اعطای نشان درجه یک فرهنگ و هنر به اسفندیار رحیم‌مشایی یار دیرینه محمود احمدی‌نژاد آغاز شده باشد اما نگاهی به بحث‌های مربوط به اعطای مدال‌های لیاقت و نشان‌های دولتی نشان می‌دهد بحث دیرینه‌تر از این حرفها بوده و در سال پایانی فعالیت دولت اصلاحات یعنی در سال 84 نیز چنین بحث‌هایی صورت گرفته بود.در این سال محمد خاتمی رییس‌جمهور وقت در مراسمی از 15 تن از شخصیت‌هایی که به‌نظر دولت باید نشان‌های دولتی را دریافت می‌کردند تقدیر کرد.

,

جدول نشان‌های جنجالی خاتمی در روزهای پایانی فعالیت خود در سال 84

,

, ,

از نکات قابل تأمل دراین لیست، اعطای نشان استقلال به میرحسین موسوی است. براساس ماده 3 آئین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، نشان «استقلال» به کسانی اعطا می‌شود که با قبول مسئولیت‌های مهم، تلاش همه‌جانبه در تبیین اصول و مواضع، ابتکارات شایان توجه در نیل به خودکفایی و استقلال در زمینه‌های مختلف، رهانیدن نظام از خطرات احتمالی، کمک به اشاعه جهانی مبانی فکری انقلاب اسلامی و خدمات ارزنده دیگر در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز، برای به ثمر رساندن اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی ایفا کرده­‌اند.

,

, ,

این در حالی است که موسوی در آن زمان رئیس فرهنگستان هنر بوده و عملاً نمی‌توانسته اقدام و حرکتی برای استقلال و خودکفایی کشور و یا رهانیدن نظام از خطرات احتمالی در پرونده خود داشته باشد. او البته کمتر از 4 سال بعد، در انتخابات ریاست جمهوری سال 88، پس از اعلام نتایج انتخابات و شکست، نتایج انتخابات را نپذیرفت و 8 ماه کشور را با بحران مواجه کرد. این اقدام او نه‌تنها نظام را از خطرات احتمالی مصون نداشت و به اشاعه جهانی مبانی فکری انقلاب اسلامی کمک نکرد، بلکه باعث طمع کردن دشمنان برای سقوط نظام شد.

,

جدول نشان های اعطاشده جنجالی در دوره دوم دولت احمدی نژاد در سال 1391

,

, ,

جدای از حرف و حدیث هایی که درخصوص اعطای نشان ها در پایان دولت خاتمی وجود دارد، ماجرای نشان های دولتی در دولت دهم تنها به اعطای نشان به اسفندیار رحیم مشایی ختم نشد و روز 22 خرداد 92 یعنی دو روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم محمود احمدی نژاد به 12 نفر از همکاران خود در دولت نشان خدمت داد. بیشترین تعداد اهدای نشان‌ در دولت احمدی‌نژاد، به خانواده‌های شهدا و جانبازان تعلق داشته است به‌طوری که در 3 سال ابتدایی دولت دوم وی از 55 دفعه‌ای که نشان اهدا شده، 30 مورد آن به خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان تعلق داشته است.

,

, ,

در شرایط اقتصادی موجود در کشور حسن روحانی همانند سال آخر فعالیت دولت دهم و همچنین دولت اصلاحات، این نشان‌ها را به وفور به افراد خاص ارائه داد با این تفاوت که احمدی نژاد و خاتمی در سال آخر دولت خود دست به این اقدام زده اند اما روحانی در اقدامی شتاب زده در وسط عمر دولت تدبیر امید به اعطای نشان دست جمعی به همکاران در دولت پرداخته است. عده ای انتظار داشتند که وضعیت اعطای نشان‌ها در این دولت متفاوت باشد و در دولت نشان‌ها به واسطه دوستی و آشنایی اعطا نشود  بلکه با در نظر گرفتن صلاحیت‌ها و خدمات آن افراد به کشور اعطا شود.

,

سعادت صالحی نیا

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه