اخبار داغ

اینفوگرافیک/مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها

اینفوگرافیک/مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها
رهبری موثر امام خمینی (ره) با تکیه بر ایدئولوژی اسلام و بسیج مردمی، به دنبال تحقق عدالت و برقراری حکومت صالحان از جمله وجه افتراق انقلاب اسلامی ایران در برابر دیگر انقلاب های مهم در صحنه جهان است و این امر تا جایی است که بسیاری از حرکت های انقلابی در کشورهای اسلامی با الگو گیری از انقلاب اسلامی ایران حرکت خود را آغاز کردند. حرکت مردمی در فلسطین تحت عنوان "انتفاضه" و شکل گیری انقلاب های مردمی در خاورمیانه در چند سال اخیر شاهدی بر این مدعای ماست. و این راه تا برقراری حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) ادامه دارد...
[

به گزارش سرویس چندرسانه‌ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اینفوگرافی «مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها» به نقل از سایت هنر مقاومت از نظر می‌گذرانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«تدا اسکاچپول» نویسندة آمریکایی بعد از مطالعه تطبیقی خود از انقلاب های فرانسه، روسیه و چین این طور نتیجه‌گیری می‌کند، فرانسه، روسیه و چین قبل از انقلاب، امپراطوری تأسیس کرده بودند که ظرفیت لازم برای حفظ برتری خود و طبقه حاکم را در قبال شورش های احتمالی از پایین داشت. بنابراین قبل از آنکه انقلاب اجتماعی بتواند صورت بگیرد، می‌بایست قدرت نظامی و اجرایی این دولت ها از هم پاشیده شده باشد. زمانی که انقلاب فرانسه در ۱۷۸۹، روسیه در ۱۹۱۷ و چین در ۱۹۴۸، اتفاق افتاد، به این خاطر نبود که اقدامات عالمانه و از روی قصد در جهت چنین هدفی از طرف انقلابیون یا گروه های قدرتمند سیاسی در دوران رژیم سابق صورت گرفته باشد. بلکه بحران های سیاسی انقلابی در اثر از هم‌ پاشیدگی نظامی و اداری بروز می‌کند و آن هم زمانی ظاهر می شود که دولت های امپراطوری تحت فشارهای متعدّد از قبیل، رقابت های فشرده نظامی و اعمال نفوذهای خارجی، قرار می‌گیرد و دولت های رژیم های سابق در قبال چنین بحرانهای انقلابی شکننده می‌شوند، زیرا ساختارهای موجود، برای آنها این امر را غیر ممکن می‌سازد که فشارهای نظامی و بین‌المللی خاصّی را که با آن مواجه می‌شوند بتوانند تحمل کنند به خاطر همین ضعف ها بود که در انقلاب فرانسه، نظام سیاسی حاکم نه به علت مخالفت نیروهای مردمی بلکه تنها به علت استیصال کامل در حل معضلات اقتصادی ـ سیاسی، اجتماعی کشور به تشکیل مجلس طبقات سه‌گانه روی آورد و خود را تسلیم آنها کرد و آنگاه بود که حرکت های مردمی و ترکیب گروه های اجتماعی شکل گرفت و به روند انقلاب حرکت فزاینده‌ای داد.

,

 

,

, , ,

برای دریافت در سایز اصلی کلیک کنید

, برای دریافت در سایز اصلی کلیک کنید,

 

,

همین طور در انقلاب روسیه نیز اگر چه نیروها مخالف وجود داشتند و دسته‌بندی ها و احزاب سیاسی مختلف با آرمان ها و اهداف خاص و متفاوت خود حضور داشتند، لیکن نه تنها هیچ نقشی در سقوط خاندان «رومانوف ها» نداشتند بلکه تصوّر هم نمی‌کردند که بدین سادگی نظام امپراتوری روسیه سقوط کند. البته دولت تزار روسیه علی‌رغم استیصال و فشار زیادی که تحمل می‌کرد، داوطلبانه و در رأس خود را تسلیم ملت نکرد ولی در مقابل اولین حرکت و شورش مردمی که ناشی از انفجار و وجود بحران اقتصادی بود و به صورت تظاهرات و اعتصاب های کارخانه ها و صنایع متبلور شده بود، تسلیم شد و همچون کوه یخی ذوب گردید.

,

در حالی که انقلاب ایران، در شرایطی پیروز شد که نظام شاهنشاهی در اوج قدرت و استحکام و ثبات بود و در مقابل مخالفت ها تا آخرین حدّ توان خود مقاومت می‌کرد و گروه های اجتماعی برای به زانو درآوردن چنین نظامی می‌بایست بر اساس برنامه‌ریزی و بسیج تمام نیروها و قربانی کردن بسیاری از انسان ها، نظام قدرتمند حاکم را سرنگون سازد. لذا گفته «اسکاچپول» صدق می‌کند که انقلاب های فرانسه و روسیه آمدند و ساخته نشدند ولی انقلاب اسلامی ایران نیامد بلکه با توجه به شرایط موجود ساخته شد. وی در ادامه می نویسد: « انقلاب اسلامی به دنبال پیروی از برنامه های انقلاب دموکراتیک فرانسه یا برنامه های سوسیالیستی انقلاب روسیه نبود بلکه به دنبال فراهم آوردن و استقرار جامعه ای مستحکم و نوین براساس مکتب پویا و سازنده اسلام بود ضمن آنکه مطابق با تحولات و پیشرفتهای شگرف علمی و فنّی قرن بیستم باشد». او معتقد است علل بروز انقلاب ایران با آنچه در انقلاب های فرانسه و روسیه رخ داده متفاوت بوده و اختلاف های فاحشی داشته است.

,

با توجه به مطالب عنوان شده رهبری موثر امام خمینی (ره) با تکیه بر ایدئولوژی اسلام و بسیج مردمی، به دنبال تحقق عدالت و برقراری حکومت صالحان از جمله وجه افتراق انقلاب اسلامی ایران در برابر دیگر انقلاب های مهم در صحنه جهان است و این امر تا جایی است که بسیاری از حرکت های انقلابی در کشورهای اسلامی با الگو گیری از انقلاب اسلامی ایران حرکت خود را آغاز کردند. حرکت مردمی در فلسطین تحت عنوان "انتفاضه" و شکل گیری انقلاب های مردمی در خاورمیانه در چند سال اخیر شاهدی بر این مدعای ماست. و این راه تا برقراری حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) ادامه دارد...

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه