اخبار داغ

رئیس جمهوری آذربایجان اسفند ماه به ایران می آید/

اهمیت سفر "الهام علی اف" به ایران برای جمهوری آذربایجان

اهمیت سفر "الهام علی اف" به ایران برای جمهوری آذربایجان
اخبار منتشر شده در رسانه های جمهوری آذربایجان ، درخصوص سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران حکایت از خوشبینی عمومی از نتایج این سفر دارد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلانه، قرار است "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان برای دومین بار به دعوت رئیس جمهوری ایران در اواخر ماه فوریه(اوایل اسفند) به کشور ما سفر کند، سفری که گفته می شود برای ترمیم روابط تهران و باکو اهمیت فراوانی دارد؛ در این سفر چند سند همکاری بین دو کشور در حوزه های اقتصادی و به ویژه در بخش انرژی به امضا خواهد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلانه,

 

,

اخبار منتشر شده در رسانه های جمهوری آذربایجان درخصوص سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران حکایت از خوشبینی عمومی از نتایج این سفر و ایجاد فضای جدید در مناسبات دو کشور دارد .

,

 

,

روشن نوروز اوغلو کارشناس مسائل سیاسی جمهوری آذربایجان در این باره گفته است: این سفر جنبه های بسیار مثبت را در انتظار آذربایجان قرار می دهد.

,

 

,

این کارشناس آذری در گفتگو با رسانه اسلامین سسی،تصریح کرده که کشور آذربایجان به دلیل واقع شدن در خط استراتژیک از جمله کشورهای مهم  منطقه است اما تاکنون  از این ظرفیت خود به نحو احسن بهره برداری نکرده ولی با این سفر  رئیس جمهوری به ایران انتظار می رود در وهله نخست در زمینه تروریسم بین الملی و سپس در زمینه روابط دو کشور و تقویت مرزهای برای مقاصد صلح آمیز مذاکراتی صورت بگیرد. 

,

 

,

 روشن نوروز اوغلو معتقد است: مرزهای میان ایران و آذربایجان برای کشورهای روسیه، آمریکا و همچنین کشورهای قدرتمند غربی از اهمیت بالایی برخوردار است، از همین رو است که  انتظار می رود در این زمینه میان دو کشور ایران و آذربایجان همکاری های دوجانبه صورت گیرد.

,

 

,

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی جمهوری آذربایجان مذاکره در مورد گسترش مناطق آزاد تجاری میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه تقویت منطقه آزاد اقتصادی ارس و گسترش روابط اقتصادی و امکان ساده سازی صدور ویزا بین دو کشور از جمله مواردی است که انتظار می رود در سفر الهام علی اف به ایران مطرح و تقاهمنامه هایی در این موارد شکل بگیرد .

,

 

,

روشن نوروز اوغلو یادآوری کرده که در عین حال  باید توجه داشت با وجود روابط نسبتاً محتاطانه کنونی بین دو کشور تحقق تمامی این امور در جهت دستیابی به نتیجه مطلوب دور از دسترس است اما وی بر این باور است که پس از سفر الهام علی اف به ایران ، مردم جمهوری آذربایجان نسبت به پیشرفت و ترقی کشورشان در تمامی زمینه خوش بین تر خواهند شد.

,

 

,

این کارشناس مسائل سیاسی کشور آذربایجان خاطرنشان کرده است: در سفرالهام علی اف به ایران در زمینه مرز بین ایران و نخجوان نیز مذاکراتی صورت خواهد گرفت که بدون تردید جمهوری اسلامی ایران هرگز نخجوان را زیر پای روسیه و ارمنستان قرار نخواهد داد چراکه ایران در مورد تصمیمات دومای روسیه حساس بوده و در این زمینه بسیار قدرتمند است.

,

 

,

روشن نوروز اوغلو، سفر الهام علی اف به ایران را مثبت خوانده و گقته است: جمهوری اسلامی ایران هرگز نخواهد گذاشت که آمریکا و کشورهای غربی در مرزهای جمهوری آذربایجان حضور پیدا کنند و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران کمک‌یار آذربایجان خواهد یود.

,

 

,

آخرین سفر رسمی الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران در ماه آوریل سال 2014 میلادی در حالی صورت گرفت که روابط تهران -باکو در پایین ترین سطح بود و انتظار می رفت روابط بین دو کشور با سفر الهام علی اف ترمیم شود اما این  انتظار در دو سال گذشته محقق نشد.

,

 

,

الهام علی اف نخستین بار در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در اسفند ماه 1383  به ایران سفر کرد وی همچنین در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد  یک بار برای شرکت در دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر به تهران سفر کرده بود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه