اخبار داغ

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس؛

از تجلی فرهنگ بومی خطه خلیج تا زیستگاه مهم‌ترین جامعه گیاهی جهان

از تجلی فرهنگ بومی خطه خلیج تا زیستگاه مهم‌ترین جامعه گیاهی جهان
جزیره قشم واقع در تنگه هرمز است. قِشم بزرگترین جزیره خلیج فارس و بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا که سابقه تاریخی این جزیره به پیش از اسلام می رسد. این جزیره را بخاطر طول زیاد آن جزیره الطویله نیز نامیده اند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز، قِشم بزرگترین جزیره خلیج فارس و بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا که در موقعیت سوق‌الجیشی برخوردار است این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته ‌است که جزو استان هرمزگان ایران است. جزیره قشم واقع در تنگه هرمز به موازات سواحل سرزمین مادر، با گسترده ای نزدیک به 1500کیلو متر مربع- 140 کیلومتر درازا و عرض متوسط 11 کیلومتر – نه تنها بزرگترین جزیره خلیج فارس که مساحتی بیشتر، معادل یا کمتر از 22 کشور مستقل جهان دارد و نیز 5/2 برابر کشورهایی چون سنگاپور و بحرین است.
سابقه تاریخی قشم به پیش از اسلام می رسد و ایرانیان قبل از اسلام جزیره قشم را یتوکاوان ، ابن کوان ، برخت، ابرکافان و لافت میخواندند و به تدریج این اسامی به فراموشی گرایید و نامهای کشم و قشم متداول گشت . این جزیره را بخاطر طول زیاد آن جزیره الطویله نیز نامیده اند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,

در سال ۱۳۸۵ این شهرستان به سه بخش مرکزی و بخش شهاب و بخش هرمز ۷ دهستان تقسیم شده بود. طبق آخرین تقسیمات کشوری امروزه شهرستان قشم ۶۹ شهر و روستا دارد.

,

به دلیل بازار پر رونق و ورود کالاهای بسیار مهم از کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس به این جزیره، وجود بنادر مهم و همچنین بنادر اختصاصی بسیار مهم می‌باشند. چنان‌که در قدیم بنادر صیادی و بنادر تجاری در کنار یک دیگر قرار داشته ولی اکنون به دلیل رونق اقتصادی بنادر به صورت اختصاصی و ویژه امور خدمات به کشتی‌های تجاری و صیادان را انجام می‌دهند. بنادر مهم و صیادی شهرستان قشم به تر تیب زیر می‌باشند.

,

1- بهمن    ۲- شهید ذاکری     ۳- سلخ   ۴– مسن ۵ - سوزا   6- کاوه    ۷- لافت   ۸ - درگهان    ۹-باسعیدو      ۱0- فجر      ۱۱- شرکت نفت     ۱2- رمچاه      ۱۳- کندالو       ۱۴ - طبل      ۱۵ - هنگام

,

عمده فعالیت صورت گرفته دراین جزایر صیادی است. زبان اصلی مردم قشم، مانند تمام مردم ساکن بنادر و سواحل جنوب کشور و دیگر جزایر، فارسی است ولی با گویش بندری صحبت می‌کنند که برای همه مردم و مسافرانی که به جزیره مسافرت می‌کنند قابل درک و فهم است. لهجهٔ محلی و متداول مردم قشم در شهرها و روستاهای آن تقریباً یکسان است . به‌طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته‌ای از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است.

,

مردم شهرستان قشم مسلمان واکثریت (۹۸٪) پیرو مذهب تسنن (شافعی) اند.

,

اولین و مهم‌ترین جامعه گیاهی جزیره در جنگل‌های حرا مشاهده می‌شود که گونه‌ای از مانگروها به نام Avicennia marina (به نام ابوعلی سینا، دانشمند پرآوازه ایران) است و گستره‌ای بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت جزیره را به خود اختصاص داده‌اند. گیاهان قشم خشکی پسند و حرارت‌خواه بوده و نیاز به رطوبت زیاد در تابستان دارند و بیشتر به شکل درختچه‌های نیم‌ بیابانی کوتاه قد قابل مشاهده هستند..

,

جمعیت بومی جزیره قشم ، به بیش از حدود 100 هزار نفر می رسد که مزیتی است بسیار مهم نسبت به دیگر مناطق آزاد ایران. این جمعیت ، در عبور از تاریخ ، مراکز جمعیتی شهری و روستایی را تأسیس کرده و رسوم و آیین های ویژه خود را ایجاد و حفظ کرده و توسعه داده اند. فرهنگ بومی جزیره در شاخص های متنوعی تجلی یافته است هچون :
• معماری آن ( نظیر بادگیرهای روستای لافت ) ، * مسجد های تاریخی ( نظیر : کمالیه و هلر ، با آن گنبدهای غریب و پرشکوه ) ،
• صنایع بومی کوچک و بزرگ ( نظیر لنج سازی ، پارچه بافی ، زری دوزی ، درودگری و … ) ،
• مراسم مردمی ( نظیر جشن نخل و جشن ماهی ) ،
• مراسم بسیار جذاب عروسی و حجله سازی و به خصوص موسیقی ابتدایی ولی جذاب ، عرفانی ، رویا انگیز و هم آلود آن .
• و ، چه بسیار آداب و رسوم ، آیین ها ، نهادها ، و فولکلور جزیره که باید به خوبی باز شناخته شده و مبنایی برای یک برنامه ریزی جهانگردی و جلب توریست بین المللی قرار گیرند .

,
,
,
,
,
,

جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

,

غار نمک

,

کوه ها و تندیس های قشم

,

جنگل دریایی حرا زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیری

,

انجیر معابد یا درخت سبز یا درخت لول یا لور

,

حیات وحش دریایی

,

غار خربز (خربس)

,

چاه های تل آب یا طلا

,

سدهای ساسانی و هخامنشی

,

قلعه قشم

,

نیایشگاه ناهید

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه