اخبار داغ

عضو مرکز تحقیقات سالمندی ایران:

نگاه دنیا به سالمندی به عنوان یک بیماری اشتباه است

نگاه دنیا به سالمندی به عنوان یک بیماری اشتباه است
عضو مرکز تحقیقات سالمندی ایران گفت: نگاه غلطی در دنیا وجود دارد که سالمندی به معنای بیماری تعبیه شده است، در حالی که سالمندی فرآیندی کاملاً طبیعی در زندگی بشر است که می‌تواند در سلامت طی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر فرحناز محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره تعریف سالمندی و تفاوت آن در ایران و جهان گفت: برای سالمندی نمی‌توان زمان خاصی را در نظر گرفت، برخی افراد در سنین میانسالی سالمندی را تجربه می‌کنند و در مقابل افرادی را می‌بینیم که سالمند هستند اما از انرژی بالایی برخوردارند.

سن امید به زندگی در دنیا ۸۸ و در ایران ۷۲ سال است
وی در ادامه افزود: در سراسر دنیا سنین سالمندی در حال بازبینی است؛ زمانی بشر تا ۴۵ سال بیشتر عمر نمی‌کرد اما هم اکنون امید به زندگی در برخی کشورهای آفریقایی ۴۵ سال است اما در ژاپن و کشورهای پیشرفته امید به زندگی ۸۸ تا ۹۰ سال است؛ در ایران نیز انتظار داریم که افراد به طور میانگین ۷۲ سال عمر کنند که این موضوع نتیجه تلاش‌های ارتقا سلامت در سراسر دنیا است.

در کشورهای پیشرفته سن ۶۵ سالگی به عنوان سن سالمندی مطرح است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت بنا را بر این گذاشت که در کشورهای در حال توسعه ۶۰ سالگی سن سالمندی محسوب شود و در کشورهای توسعه یافته ۶۵ سالگی را سن سالمندی در نظر گرفتند اما این تفکر در حال تغییر است تا سنین شروع سالمندی بالا‌تر از این در نظر گرفته شود.

سازمان بهداشت جهانی به دنبال ارتقاء سن سالمندی است
وی در ادامه افزود: بیشتر منابع علمی می‌گویند که از ۳۱ سالگی و برخی نیز می‌گویند از ۳۳ سالگی که توانایی و پتانسیل‌های بشر افت می‌کند روند سالمندی آغاز می‌شود و از این سن به بعد چند درصد افت در ظرفیت‌های جسمی و روانی فرد اتفاق می‌افتد اما با این وجود سازمان جهانی بهداشت معتقد است که سن ۶۵ سال به عنوان سن سالمندی نیز باید تغییر کند و به همین دلیل کشورهای در حال توسعه به دنبال این هستند که سالمندی را به تاخیر بیندازند و برای آن برنامه دارند.

این دکترای پرستاری سالمندی با بیان اینکه محققان معتقد هستند که باید به سالمندی به عنوان یک مقطع مهم که فرد می‌تواند به حیات خود امید داشته باشد نگاه کرد، افزود: باید به سلامت فرد در این مقطع سنی توجه کرد، در این حالت مفاهیمی مانند سالمندی سالم یا سالمندی فعال مطرح می‌شود به این معنا که افراد در شروع سالمندی سال‌های پر ارزشی را دارند که می‌توانند سالم زندگی کنند.

نگاه دنیا به سالمندی به عنوان یک بیماری اشتباه است
وی ادامه داد: نگاه غلطی در دنیا وجود دارد که سالمندی را به عنوان یک بیماری به حساب می‌آورند، در حالی که سالمندی فرایندی کاملاً طبیعی در زندگی بشر است که می‌تواند در سلامت طی شود.

عضو مرکز تحقیقات سالمندی ایران درباره عوامل به تاخیر اندختن سالمندی گفت: در طول زندگی باید تلاش کنیم که سالمندی را سالم زندگی کنیم و لازمه اینکه فرد در سن ۶۰ سالگی سالم باشد این است که در سال‌های گذشته نیز سالم زندگی کرده باشد یعنی باید بنیه وجودی فرد پیش از ۶۰ سالگی سالم باشد و اینگونه نیست که فرد پیش از این سن به ورزش و رعایت سلامتی توجه نداشته باشد سپس در ۶۰ سالگی به فکر انجام آن بیافتد.

رعایت شیوه زندگی و تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل به تاخیر انداختن سالمندی
محمدی، در ادامه افزود: مهم‌ترین عامل به تاخیر انداختن سالمندی رعایت شیوه زندگی و تغذیه مناسب داشتن است؛ اگر فرد می‌خواهد که در سالمندی دچار سکته قلبی و مغزی نشود باید از سن جوانی از خوردن غذای چرب پرهیز کند و برای داشتن سالمندی سالم باید به شکل مناسب روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کند همچنین وزن مناسب و رژیم غذایی متعادل داشته باشد و نکته دیگر اینکه بتواند استرس‌های خود را کنترل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: در دوران سالمندی فرد باید عادات بهداشتی را رعایت کند، چکاب ماهانه انجام دهد، مشارکت و ارتباطات اجتماعی داشته باشد، در مراسم مذهبی شرکت کند و با اعضای خانواده ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
, سن امید به زندگی در دنیا ۸۸ و در ایران ۷۲ سال است,
,
,
, در کشورهای پیشرفته سن ۶۵ سالگی به عنوان سن سالمندی مطرح است,
,
,
, سازمان بهداشت جهانی به دنبال ارتقاء سن سالمندی است,
,
,
,
,
, نگاه دنیا به سالمندی به عنوان یک بیماری اشتباه است,
,
,
,
,
, رعایت شیوه زندگی و تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل به تاخیر انداختن سالمندی,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه