اخبار داغ

آشنایی با نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس(9)؛ هادی بهادری:

پروژه راه آهن ارومیه کارنامه نمایندگان آذربایجان غربی و شاخصه سنجش آنهاست/85 درصد واحد های صنعتی تعطیل است و یا سرمایه در گردش ندارند/ هرکاری که بتوانم برای کشاورزی ارومیه انجام خواهم داد

پروژه راه آهن ارومیه کارنامه نمایندگان آذربایجان غربی و شاخصه سنجش آنهاست/85 درصد واحد های صنعتی تعطیل است و یا سرمایه در گردش ندارند/ هرکاری که بتوانم برای کشاورزی ارومیه انجام خواهم داد
هادی بهادری، کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: قاطعانه اعلام می کنم که رکود در پروژه راه آهن ارومیه یکی از علایم و شاخصه های عملکرد نماینده های مجلس در ارومیه و آذربایجان غربی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، سیدهادری بهادری منولد 1357 در ارومیه است و بنا به گفته خودش 20 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنیا آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,


در سال 75 دیپلم را از دبیرستان شهید بهشتی گرفته و جز دومین دوره دانش آموزان سمپاد ارومیه بوده است و در همین سال با رتبه 64در کنکور پذیرفته شده و  وارد رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف شده و تا سال 79 در این دانشگاه درس خواند. سید هادی بهادری کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است، گفت و گوی بسیار مفصل و تفصیلی با وی داشته ایم که در ذیل می آید.

اروم نیوز: خودتان را برای آشنایی بیشتر مخاطبان  معرفی کنید؟

همیشه ارومیه برایم مهم بوده است و بچه های ارومیه ای را دور هم جمع می کردم و فکر می کردم این ارتباطات در آینده برایم مهم باشد و همیشه سعی می کردم که همه ارتباطات اجتماعی خور را فعال نگه دارم و آدم فعالی بودم.

کارشناسی ارشد را تا سال81 فوق لیسانس ژئوتکنیک در دانشگاه تهران خواندم و علی رغمفرصت هایی که برای پذیرش در دانشگاه  های آمریکا و کانادا و ژاپن داشتم به دو دلیل نرفتم اولا چون فک می کردم اگر برم و مجددا برگردم فرصت کسب تجربه را از دست خواهم داد و اینطور فک می کردن باعث میشد که زمان را از دست بدهم و علی رغم اینکه فرصت داشت دکتری را هم در دانشگاه تهران خواندم.

من یکسری فعالیت هایی در دانشگاه تهران و آزمایشگاه ها انجام دادم که شاید برای اولین بار در ایران بود که اتفاق می افتاد، اولین آزمایشگاه سه محوری سیکلیک و استوانه توخالی را من انجام داده ام و نتایجش را در سفر های مختلف خارجی ارائه داده ام.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,


اولین سفر خارجی ام به انگلستان بوده است و مقالاتم را به زبان انگلیسی ارائه داده ام سپس در چین و ژاپن نتایج کارهایم را ارائه کرده ام.

در سال 87 مقطع دکتری تمام شد و کمی قبل تر از آن برای بورسیه دانشگاه ارومیه اقدام کردم و با توجه به علاقه ام همراه با خانواده به ارومیه برگشتم و نزدیک 7 سال است که در دانشگاه ارومیه هیئت علمی گروه عمران هستم و در اینجا هم کارهایی نزددیک آزمایشگاه ژئوتکنیم لرزه ای و دوره دکتری ژئوتکنیک را به دانشگاه ارومیه آورده ام و مرکز تحقیقات مدیریت بحران دانشگاه ارومیه را با حمایت از دانشگاه را راه اندازی کرده ایم.

سال 92 احساس می کردم که در سال 92 ظرفیت بالاتر از دانشگاه در خود دارم و فقط با حضور در محیط علمی نمی شود که ایده هایم را پیاده کنم و باید محیط اجتماعی تری شوم و تمام جامعه را در معرض افکار خودم قرار دهم. وهمیشه در دوران دانشجویی کتاب های غیر درسی را در کتاب خانه خود داشتم، مخصوصا کتاب های شهید مطهری و دکتر شریعتی  و اکثرا اینها را می خواندم.

کتاب های تاریخی و فلسفی و ... را داشتم و مطالعات باعث شده است که صرفا جهت گیری ها و مطالعاتم صرفا ژئوتکنیکی نبوده است. و مطالعات جانبی هم داشتم.

92 وارد انتخابات شورای شهر شدم هرچند در سال 81 مسئول ستاد آقای خضرلو بودم، اما در 92 خودم شرکت کردم و18000 رای آوردم و بین 250 نفر رتبه 9 را بدست آوردم بعد از شورای شهر وارد معاونت امور عمرانی استانداری شدم و اکنون استعفا داده ام و اکنون کاندیدای مجلس شورای اسلامی هستم.

اروم نیوز: انگیزه و هدفتان از ورود به انتخابات چیست؟

 نیت کلی بهبود شرایط توسعه ای و و اوضاع مردم شهر و منطقه هست و از قدیم دغدغه بنده بوده است و من باتوجه به علاقه شدیدم به ارومیه مسائل شهرم برایم مهم است و چون فکر می کنم اینجا خیلی ضعف دارد، برطرف کردن این ضعف ها برایم مهم است.

اروم نیوز: به نظر شما کاندیدای اصلح کیست و چه مشخصاتی دارد؟

کاندیدای اصل باید سه شاخصه اصلی داشته باشد، اول دانش و دانایی داشته باشد. مجلس و صحن علنی آن بخش کوچکی از مجلس را تشکیل می دهد  و عمده آن مربوط به کمسیون های مجلس می شود که باید در آن نظر داد که بدون تخصص امکان پذیر نیست. من در شورای شهر می دیدم که اگر رشته ای غیر از عمران داشتم اصلا نمی توانستم که اظهار نظر کنم و تخصص به همان خاطر خیلی مهم است  و تخصص فقط به لیسانس در رشته دانشگاهی نمی شود و کاندیدای بدون تخصص به درد کشور نمی خورد.

مسئله دوم مربوط به شخصیت کاندیدا است که در خود چند فاکتور دارد. کاندیدا باید بداند که نماینده مردم هست و نباید فقط افکار خود را پیاده کند و بداند که او باید افکار جامعه را در مجلس پیاده کند و باید صادق باشد و اهل دروغ و تزویر نباشد و همچنین دارای برنامه باشد و بدون برنامه نباشد چون در چهار سالی که در مجلس هست باید رداری برنامه و ایده و چشم انداز برای خود باشد.

مشخصه بعدی به دلسوز بودن کاندیداست و نباید زود خسته شود. باید صبور بوده و بتواند با مردم ارتباط خوبی برقرار کند. هیچ کس به این توجه نمی کند که شرح وظایف کاندیدای مجلس چیست و همه از او انتظار دارند و باید مردمی را که از آنها رای گرفته است را مشکلاتشان را حل کند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

فاکتور سوم مربوط به تجربه کاری کاندیدا می شود و باید حداقل 10 الی 15 سال در فعالیت های خود صاحب تجربه باشد مثلا بنده که دارای تخصص مندسی عمران هستم. در 15سال سابقه تجربه در سطوح مختلف عمرانی هستم و اگر این تجربه نباشد تخصص به تنهایی نمی تواند کمک کند و قانون خوبی نوشته شود. و از روی مطالعات نمی شود قانونی نوشت که فقط جنبه کاغذی دارد.

نماینده باید تجربه، تخصص و مشخصات شخصیتی را داشته باشد که بتواند قانونی بنویسد که به نفع مردم باشد.
تجربه سیاسی هم مهم است، کسی که هیچ گونه ارتباطات سیاسی را نمی فهمد و نمی داند استانداری چیست و سطح مدیر کل چیست و سطح فرماندار چیست. این فرد نمی تواند رابطه فرماندار و مدیرکل را تطبیق دهد، این نماینده نمی تواند مدیریت کند.

من اگر خودم سابقه معاونت در استانداری را نداشتم یا سابقه شورای شهر را نداشتم خیلی سخت بود که وارد این عرصه ها شوم. فردا طرف حساب آدم استاندار و فرماندار و شهردار هست و خیلی ها هستند که نمی دانند که چه کسی می تواند به چه کسی دستور بدهد و یا دستور بگیرد.

اگر نماینده این ها را نداند و قرار باشد که یک نفر تازه برود این ها را به او بگویید وقت مردم  تلف می شود. مثلا استاندار چطور می تواند که به وزیر حکمرانی بکند و یا برعکس ویا نماینده وزیر و نماینده چطور هست.

به اعتقاد من بعضی از کاندیداها عرصه را کوچک دیده اند و فکر می کنند که یک صندلی هست و می روند تا بنشینند اما باید بدانیم این که حق و حقوق یک ملت دست این 290 نفر هست واقعا جایگاه بالایی هست.

اروم نیوز: آیا شما خودتان را کاندیدای اصلح می دانید؟

درست نیست که آدم در مورد خودش این حرف را بزند ولی شاخصه هایی که عرض کردم خیلی خوب است ولی در بعضی هایش نوپا هستم ولی شوت نیستم که ندانم در کشور چه می گذرد!

آقای روحانی گفته بودند که من نوسفر هستم و ما هم برای نمایندگی مجلس نوسفر هستیم و اینطور نیست که ما سی سال سیاست مدار کهنه کار باشیم اما حداقل های لازم را من در خودم میبینم.

اروم نیوز: چرا باید مردم ارومیه به شما اعتماد بکنند؟

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

عرض کردم باید به شاخصه برگردید، وقتی مردم می بیند که فردی با شاخصه های دانشگاهی معتبر وارد انتخابات شده است می توانند اعتماد کنند، من تاکید برروی معتبر بودن تحصیلات دانشگاهی دارم و اگر تحصیلات معتبر پایین بیاید در جامعه هم اعتماد خود به خود از بین خواهد رفت.

شما فرض کنید یک نفر می آید و می گوید که استاد دانشگاه تهران است، این آدم خود به خودحرفش ناخودآگاه از کسی که در دانشگاه دیگر هست معتبر تر است چون کسی که بتواند در دانشگاه تهران استاد شود بعید هست که برود یک دانشگاه دیگر.

قضیه دوم برمی گردد به بعد شخصیتی کاندیدا و عملکرد وی و مردم به شعارهای وی توجه نمی کنند مثلا آقای محترم شما 4 سال نماینده مجلس بوده ای لطف کن و کارنامه ات را به مردم ارائه بکن و مردم واقعا هوشیار شده اند و وقتی که کارنامه او را می بینند که لکه های درشت دارد، می گویند که راست میگویید در 4سال قبل مگر ما منطقه ویژه اقتصادی داشتیم، مگر قطار داشتیم، مگربیمارستان داشتیم و امکانات داشتیم و این ها چیزهایی است که به نمایندگان موجود برمی گردد .

,
,
,
,
,

چیزهایی که به نمایندگان جدید مربوط می شود دو دسته هستند یا اینکه اعتماد به نفس کاذب دارند و بیخود وقت مردم را تلف می کنند و یا اینکه تجربه دارند و شهردار و استاندار و فرماندار و معاون استاندار شده اند  و تجربه قابل توجهی دارند و این افراد طبیعتا باید عملکرد خود را بگویند و به طور شفاف شفاف در مورد عملکرد خود صحبت کنند و نه اینکه عملکرد یک جمع 10 هزارنفری را به اسم خود بنویسد و این مسائل که عملکرد خود رابگوید باعث بوجو آمدن اعتماد می شود. من که معاون عمرانی استاندار بودم هیچ کس انتظار نداشت که من کترخانه به استان بیاورم و مشکل سیب را حل کنم ولی وقتی که از من در مورد وظیفه خودم می پرسند باید جواب دهم و من هم باید که جواب دهم.

اروم نیوز: لطفا در مورد عملکرد خود در مسئولیت هایی که داشتید توضیح دهید؟

من 6 ماه در شورای شهر بودم، و یک سال ونیم در معانت عمرانی استانداری و یک سال و نیم در ستاد احیا دریاچه ارومیه، و این ها پست های کلان من بودند و در دانشگاه هم ارتباطاتی داشتم.

در شورای شهر یک یادگاری داشتم تحت عنوان مرکز پژوهش های شورای شهر و می توانم ادعا کنم که من تقریباً این مرکز را به دنیا آوردم و تحویل شورا داده و بیرون آمدم، در روز آخر اساس نامه آن آماده بود و دکتر پیری بعد از بنده آن را شروع به کارهای اجرایی اش کرد و همه کارهای برنامه ریزی و تدوین اساس نامه و تدوین چهارچوب و نگارش و تصویب از طریق من انجام شده است و اولین رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر ارومیه من بودم و این یادگاری از سوی بنده بوده است.

در شرایطی که در بافت سنتی ارومیه بودیم، شورای شهر ما با شورای شهر 14سال قبل هیچ تفاوتی نداشت و ما بعد 14 سال کمیسیون ها را افزایش دادیم و تمام ایده پردازی ها در مورد کمیسیون های جدید من یکی از افرادی بودم که نقش داشتم، در مورد کمسیون محیط زیست  و خدمات شهری ما پیشنهادهایی دادیم و من هم نایب رئیس آن کمسیون بودم، در کمسیون سرمایه گذاری و گردشگری اعتقاد ما این بود که باید در ارومیه فعال شود و ظرفیت دارد ما آن را پیشنهاد دادیم و بنده دبیر آن کمسیون بودم.

 در خصوص کمیسیون عمران هم به همان ترتیب من تنها فردی بودم که در سه کمسیون عضو بودم و من هم بخاطر کمیسیون های بیشتر پول بیشتری نمی گرفتم ولی علاقه داشتم و فعالیت می کردم و با علاقه و عشق به خدمات رسانی عضو شورای شهر شدم اما وقتی که در شورای شهر بودم نیتم از آنجا بودن کار کردن بود و یک فرصت و یک تهدیدی پیش آمد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

فرصت این بود که هدف ما کار کردن با سطحی بالاتر و توانی بالاتر ایجاد شد، هدف من خدمت به مردم بود و من به عنوان یک عضو شورای شهر آن قدر قدرت نداشتم که برخی از مشکلات مردم مثل گازرسانی گلمان و مسکن مهر و ... حل کنم. این ها در شرایطی بود که باید شورای شهر تصویب می کرد و بعد از تایید در استانداری به شهردار ابلاغ می شد. با توجه به همه این ها یک فرصتی برای من به وجود آمد که با توان بالاتر به مردم خدمت کنم.  مثلا من وقتی ادعا می کنم که فاضلاب گلمان را حل کرده ام،  وقتی در شورای شهر بودم نمی توانستم کاری بکنم، اگر ادعا می کنم در مورد پادگان ارتش کارهایی کردم بخاطر این است که جایگاهی بالاتر از شورای شهر داشتم.

در مورد تهدید هم باید بگویم که در شورا یک حالت یکپارچگی وجود داشت که همگی با حمایت شهردار رای آورده بودند و لیستی داشتند تحت عنوان آبادگران و شرایط مساوی نداشتیم و آبادگران 8 رای داشتند و بافت شورای شهر تبدیل به اقلیت و اکثریت شده بود.

من برای تصویب مرکز پژوهش ها 4 الی 5 ماه طول کشید که متن مورد نظرم را قرائت کنم و در موارد دیگر که شاید آنچنان هم مهم نبود مدت ها وقت می گذاشتند و به شورای شهر در چشم یک بنگاه نگاه می شد. شورای شهر باید برای مسائل کلان شهر مثل ترافیک و مدفن زباله و وضعیت رفاهی و خدماتی باید برنامه ریزی کند.

آمارها نشان می دهد که بیشترین شکایت از ادارات دولتی مربوط به شهرداری می شود و نارضایتی ها در بیشترین حد از شهرداری هست.

ما هیچ وقت با توجه به این مسائل نتوانستیم که در شورای شهر یک اجماعی درست کنیم و برای شهرمان چشم انداز طراحی کنیم و افقی برای شهر طراحی کنیم هرچند برخی افراد دلسوزی بودند اما ناخودآگاه با توجه به قرار گرفتن در یک لیست مجبور به حمایت می شدند.

من برای شورای شهرستان ثبت نام کردم اما در روز انتخاب حضور پیدا نکردم و آقای حضرت پور با 14 رای شهردار شد، روز بازگشت از سفر دیدم که تمام هیئت رئیسه و اعضا کمیسیون ها را انتخاب کرده اند و حتی یک موردی نمانده است که یکی از انتخاباتها مثل کمیسیون عمران را که من در آن تخصص داشتم را یک هفته به تعویق بیاندازند و این که من این را دیدم واقعاً بهم برخورد و بنده و خانم مبین و آقای گرامی سه نفری بودیم که هیچ پستی به ما ندادند.

در انتخاب شورای شهرستان هم که ثبت نام کرده بودم 7 رای آوردم ولی چون آبادگران 8 رای آوردند باز هم آنها قبول شدند و اینکه وقتی شما همیشه در گروه اقلیت هستید طبیعتا باید تلاش مضاعفی برای مطرح کردن ایده داشته باشید و از این جهت ها تنگنا بود  و البته این موارد وقتی بدتر می شد که این 8 نفر در ارتباط با شهردار بودند و بعد از جلسات در دفتر شهردار بود و حتی شب ها می رفتند در دفتر شهردار تصمیم می گرفتند و ما بعضی از تصمیمات را در صورت جلسات می دیدیم و همین باعث شد که از فرصت استانداری برای معاونت عمرانی را استفاده کنم.

اروم نیوز: میی گویند شما با استعفا از شورای شهر به رای مردم خیانت نکردید؟

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

من شاید از شورا استعفا داده باشم اما خدمت رسانی متوقف نشده است و سوال این است که آیا کاری را که من در شورای شهر می توانستم انجام دهد درمعاونت عمرانی انجام ندادم. بلکه بهتر از آن انجام دادم. این حرف زمانی درست است که من صحنه را ترک کرده باشم و رفته باشم در خانه نشسته باشم و اگر قهر کرده ام حق با شماست ولی اتفاقا حضور من در استانداری برای شورای شهر خیلی خوب شد و در اگر من در معاونت عمرانی نبودم بعضی از مشکلات حل نمی شد. یک نمونه اش تابلوهایی که شهرداری نصب کرده است و بافت تاریخی ارومیه احیا شود و اجازه ندادیم که زمین های پادگان ارتش تفکیک شود و در شورا هم این نیت ها بو و اگر من در استانداری نبودم و این مشکلات حل نمی شد.

اروم نیوز: چرا از معاونت عمرانی استانداری استعفا دادید؟

انصافا در استانداری فضا خوب بود و فضای خدمت رسانی و قدرت بیشتر بود ولی استانداری هم بخاطر خودش ملزوماتی داشت. در استانداری در بعضی از حوزه ها احساس رکود می کردم و احساس می کرد که مردم هم در آن حوزه ها درد زیادی داشتند.

معاونت امور عمرانی استاندار در خصوص هزینه کرد عمرانی استان هیچ نقشی نداشت. من روز اولی که رفتم استانداری با آقای داریانی مشورت کردم و به وی گفتم که رفتم فلان جا به فلان پروژه آنقدر پول دادم و خرج کردم ولی وقتی من به استانداری رفتم به من گفتند طبق قانون پنجم معاون عمرانی در خصوص هزینه کردها حذف شده و معاون برنامه ریزی استاندار در مورد تخصیص بودجه ها تصمیم می گیرد و من هم با آقای کهوریان سعی کردم که در این زمینه تعامل کنم اما نشد که تعامل کنم و حتی استاندار گفت کهوریان شبیه مادر زنی است که کلید را به گردنش انداخته و از عروس قایم می کند.

,
,
,
,
,
,
,

, ,

منم وقتی می رفتم به شهرستان ها تا قول بدهم اما نمی توانستم و به من می گفتند که فقط نگاه کن و ببین آیا کیفیت بتن خوب است یا نه یا اینکه در اجرایش مشکل هست یا نه و بیشتر از آن نباید دخالت کنی و شان معاون عمرانی از شان یک کارشناس بودجه و برنامه ریزی پایین تر بود.

از این جهت ها من کمی در تنگنا قرار گرفتم و دچار سرخوردگی هم شدم، و در زمان آقای داریانی اگر من می دانستم سعی می کردم که با درک بیشتری نسبت به نکات اشکال قضیه اقدام بکنم و این باعث آسیب به بنده شد.

علاوه بر این ها اختلاف هایی در خصوص تفاوت در دیدگاه ها مثل شهرسازی من دیدگاه هایی داشتم که می خواستم آن ها را پیاده کنم و یکسری اختلاف سلیقه هایی بود. من یکسری پیام هایی به شهردار ارومیه دادم و احساس می کردم که باید اجرا شود و مردم نسبت معماری ایرانی و  اسلامی مردم گلایه هایی داشتند یا بعضی جاها احساس می کردیم که بعضی از تغییر کاربری ها خوب نبود و میشد در آن ها کارهایی انجام داد اما برخی دیدگاه ها در کمسیون ماده 5 کمی متفاوت بود و به عنوان معاون عمرانی استاندار انتظار داشتیم که دیدگاه فنی در آنجا حاکم شود.

مساله سوم هم این بود که احساس می کردم که بودجه های عمرانی به شدت کاهش یافته اند، چون وضعیت کشور به لحاظ فروش نفت کاهش یافته بود و به آن صورت نمی شد که پروژه فعالی را ایجاد کرد.

مساله چهارم مربوط به پولی بود که برای بودجه های عمرانی می آمد و چند برابرش مربوط به بودجه های ملی بود مثل قطار و ورزشکار که پروژه ای ملی بودند و خود استاندار هم نمی توانست برای حلش کاری بکند و در اختیار وزیر هست و این نماینده هست که می تواند برود و آن بودجه ها را بخواهد و نماینده می تواند برود و وزیر را تحت فشار بگذارد و بودجه بگیرد.

این ها باعث شد که من احساس کنم که می شود یا توجه به روند پیش و رو روند خوبی نیست و شاید به مرور زمان ممکن است آن جایگاه افت کند و برای برخورد با این قضیه تصمیم گرفتم از یک زاویه دیگر از منظر یک نماینده مجلس در انتخابات ثبت نام کردم.

به هیچ وجه روزی که به استانداری می رفتم به این قضیه فک نکردم و هیچ گونه ایده ای نداشتم که ثبت نام کنم و نشان به آن نشان که وزیر کشور ابلاغی داد که کل مدیران وزارت کشور تا یک اسفند فرصت دارند که استعفا دهند و این جدی بود و خیلی ها فکر می کردند که من استعفا خواهم داد و می گفتند که من استعفا می دهم و آن دو تا دلیل داشت که من یک اسفند استعفا ندادم اما 28 خرداد استعفا دادم و البته بعدا بخشنامه ای آمد که نشان می داد که بخشنامه وزیر قانون نبود و من کار خلاف قانون نکرده بودم و قانون 28 خرداد  است.

دو تا دلیل داشت که من یکم اسفند استعفا ندادم و شاید سوال شود که در چهار ماه چه اتفاقی افتاد که شما 28 خرداد استتعفا دادید، دلیلش مربوط به دوتا پرونده نیمه کاره بود که در دست من بود که حتی اگر به من می گفتند که صندلی مجلس را به تو می دهیم به خاطر آن دوتا موضوع استعفا نمی دادم.

 اولی زمین های پادگان ارتش ارومیه بود که آخرین جلسه تعیین و تکلیف در 10 اسفند بود که من واقعا بی انصافی بود در آن جلسه نباشم و سرنوشت این زمین ها در مرکز ارومیه در آن جلسه تعیین می شد و سرنوشت نسل های آینده بود و ما نمی خواستیم که آنجا آپارتمان ساز یانجام شود و می خواستیم که بافت تاریخی ارومیه حفظ شود.

من شدیداً روی این قضیه تاکید داشتم که با توجه به اینکه ِیک نوستالژی برایمان بود بیایم و این اثر را احیا کنیم، ایا برای شهرما جایی لازم نیست که مردم جایی داشته باشد و بیاید در آن قدم بزند و مرا آنقدر این حس فراگرفته بود که دیگر هیچ چیزی را نمی دیدم.

مساله دوم مربوط به ابلاغ دکتر کلانتری در خصوص دریاچه ارومیه بود، دریاچه چند ماه بود که به من سپرده شده بود و تقریبا از مرداد93 به من ابلاغ داده بودند در مورد نماینده مجری طرح در احیا دریاچه ارومیه و من یک اسفند 6 ماه بود که این ابلاغ را داشتم.

من در زمان معاونت عمرانی فضای اجتماعی حاکم در دریاچه ارومیه یک فضای امنیتی بود و سابقه قبلی مردم در خصوص دریاچه ارومیه این بود که هیچ کس حق اعتراض ندارد و کم کم داشت تبدیل می شد به یک خط قرمز.

ستاد احیا بودجه ای را اختصاص داده بود در مورد فرهنگ سازی پیرامون فرهنگ سازی و آماده سازی بستر اجتماعی که خیلی مهم بود که انجام شود. سال مالی تا پایان تیر ماه بود و من اگر یک اسفند استعفا دهم فرصت فرهنگ سازی از دست می رفت و گفتم چه اشکالی دارد اگر هم خواستم که نماینده شوم یک دوره بعد می شوم و در این مقطع زمانی در خصوص فرهنگ سازی کارهایی را باد انجام دهم.

گروه های مختلف اجتماعی را وارد این قضیه کردیم مثل روحانیت معزز و حاج آقا قریشی را دعوت کردیم و اجلاسی را که برای خودشان بود از ما دعوت کردند و من رفتم گزارشی را دادم و درخواست کردم که روحانیت با توصیه هایی که از شریعت استخراج می شود ورود پیدا کنند تا مردم در خصوص کاهش مصرف آب بیاندیشند. در پاکستان این کار را کردند و 30 درصد مصرف آب کاهش یافته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

در کنار این از ورزشکاران و قدرترین آنها یعنی علی دایی را دعوت کردیم و باشگاه 90 ارومیه هم کمک کرد و ما میزبان آقای دایی بودیم که برای فرهنگ سازی دریاچه کاری بکنیم.  ایشان را بردیم با تیم ملی جام جهانی 90 و آقای پنجعلی  و ... این تابو را شکستیم که دریاچه ارومیه یک مسئله امنیتی هست و از هنرمندان هم استفاده کردیم مثل تئاتر و فیلم و عکس و... .

اروم نیوز: یک تعداد اعتقاد دارند که نزدیک 600 میلیون برای فوتبالیست ها خرج شد و اگر این ها را به بخش دیگری می داد به مراتب موفق تر بودند؟

ستاد احیا برای سال 93، 70میلیارد تومان بودجه تخصیص داده بود و اگر ما این پول اگر لوله می خریدیم و فعالیت عمرانی می کردیم هیچ کس حرفی نمی زد و اگر دو میلیارد در فرهنگ خرج کنیم صدای همه در می آید. آمدن علی دایی به ارومیه حدود 25 میلیون تمام شد و هزینه ها فقط مربوط به سفر و هتل بود و در مقایسه با کار عمرانی شما ببینید با 20 میلیون چه کاری می توان کرد.

من درست است عمرانی هستم ولی معلم هم هستم و در دانشگاه درس می دهم  و اثر کار فرهنگی را می دانم و آن را هزینه نمی دانم و سرمایه گذاری می بینم و دو میلیارد در مقایسه با 70 میلیارد چیزی نیست. اصلا اگر بهره وری این طرف و آن طرف بود ممکن است که بهره وری در 70 میلیارد 10 میلیارد جابه جا شود. من در ستاد احیا 30 تا قراردادتنظیم کردم و تمام اقشار فرهنگی را درگیر کردم از جمله صدا و سیما، زنان شاغل دولت و روستایی و بسیج مهندسین و جشنواره تئاتر و عکس و فیلم و جشنواره تندیس های نمکی و موسیقی های آشیقی را ارائه دادیم و با روحانیت و دفتر امام جمعه و حوزه علمیه هماهنگ شدیم.

با بعضی از رسانه ها و سایت ها و نشریات قراداد بستیم و امروز احساس می کنم که فضای عمومی واقعا عوض شده است و همه آگاه هستند و همه می دانند که اگر دریاچه خشک شود چه اتفاقی می افتد و همه می دانند که تبعات چه خواهد یود و بعضی ها می گفتند که خودش خشک شده و خودش درست شده است و از کار فرهنگی که انجام داده ام دفاع می کنم و از استاندار هم بخاطر حمایت هایش از این موضوع دفاع می کنم.

خیلی ها بودند که در زبان از فرهنگ دفاع می کنند ولی در عمل اینطور نبودند و من ثابت کردم که 2 میلیارد در مقایسه با 6 میلیارد برای کار فرهنگی هزینه ای نیست.

اروم نیوز: علاقه مند به فعالیت در کدام کمیسیون مجلس هستید؟

من خودم رشته ام عمران هست و طبیعتا باید در این کمسیون فعالیت کنم ولی از فعالیت در کمیسیون کشاورزی غافل نخواهم شد و تا کنون هیچ کدام از نمایندگان ما در کمیسیون کشاورزی نبوده اند و ارومیه در خصوص کشاورزی خیلی عقب هست و مشکلاتی را هم داریم و باید با مکانیزه کردن کشاورزی این مشکلات را حل کرد و هرکاری که بتوان برای کشاورزی ارومیه انجام خواهم داد.

من در کمیسیون ها به احتمال قوی کمیسیون مورد علاقه ام خواهد بود و در بعضی از کمیسیون های دیگر هم فعالیت خواهم کرد.

اروم نیوز: خودتان را به کدام جریان سیاسی نزدیک می دانید؟ آیا مستقل شرکت کرده اید؟

من اعتقاد به مستقل ندارم، مستقل یعنی چه؟ یعنی من اگر رای و عقیده شخصی داشته باشم درست هست ومن خودم را دارای استقلال رای دارم ولی این را هم می دانم در جریان های سیاسی فرد خود را به یک طرف نزدیک می داند و تجربه تحزب در دنیا نشان می دهد که جریان سیاسی باید به سمت تحزب برود و من از نظر سیستم فکری خودم را نزدیک به اعتدال می دانم چون افراط و تفریط باعث عقب ماندگی کشور است و خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید هم به لحاظ داخلی و هم بیرونی یک تعادلی ایجاد شده است و من اعتقاد دارم که که این جریان باید سال ها ادامه پیدا کند تا کشور درست شود.

ما قرار بود رشد اقتصادی 8 درصد داشته باشیم که در سال 91 به منفی 6 درصد رسید و چون یکسری حرکت های افراطی انجام شد و الان کم کم رشد اقتصادی به صفر رسیده است و مثبت خواهد شد و تورم 45 درصدی به 12 درصد رسیده است، روابطی که با کل دنیا به هم ریخته بود کم کم دارد بهبود می یابد و تحریم ها لغو شده است  و این جریان می تواندبرای آینده کشور خوب باشد.

اروم نیوز: در شورای شهر خودتان را اصول گرا معرفی کرده بودید و الان کاندیدای دولت شده اید، نظرتان چیست؟

من قبل از شورای شهر و در انتخابات به آقای روحانی رای دادم و در ستاد انتخاباتی من در شورای شهر هم کلا تصاویر بنده و آقای روحانی با هم هست، آن زمان در فضای موجود مستنداش موجود هست که بنده از آقای روحانی حمایت کردم، بعضی ها سعی می کنند که بگویند من اصول گرا بودم در حالی که من ارزش گرا بودم و مفهومی که می گوید من اصول گرا یا جناح راست بودم من هیچ لیستی را عضوش نبودم.

یک جریانی بود تحت عنوان آبادگران که شهردار محترم دایه دار آن بود که من آنجا نبودم که الان به من می گویند تو در ذخیره های آن لیست بودی مثل اینکه ما 15 نفر لیست معرفی می کنیم که یه تعداد هم ذخیره دارند و به نوعی می خواهند مرا منتسب به آبادگران منتسب کنند و این سوال را جواب نمی دهند که ما وقتی در شورای شهر بودیم چطور بود که ما در یک دسته بودیم و آنها هم در یک دسته دیگر و بعضی رسانه ها شانتاژ می کنند و هیچ سندی نیست که نشان دهد که من جز آبادگران بودم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آبادگران در بین خودشان میثاق نامه داشتند و با هم توافق کردند و من جلسه ای با حضور آبادگران شرکت نکرده ام.

اروم نیوز: با این شرایط نظرتان به یاوران غدیر چیست؟

 در خصوص لیست یاوران غدیر حق داشتند و من حضور داشتم ولی منتهی در لیست یاوران غدیر باید ببینیم که آن لیست یک لیست اصول گرایی بود یا نه؟

 میثاقی که ما امضا کرده ایم را بخوانید و ببینید که چه چیزی در آن آمده است و اصلا افرادی که در آن آمده است یک چهره شاخص اصول گرایی در آن هست و مثلا آقایان اصغرزاده و پناهی و ذاکر و حضرتپور کجای آن هستند و چهره شاخص اصول گرایی آن کجاست؟

کسانی که لیست یاوران غدیر را جمع کرده بودند یکسری افراد دلسوز هیئات مذهبی شهر ارومیه بودند که پایبند به مسائل دینی و مذهبی بودند و عاری از مسائل باند و باندبازی و جناح بازی بودند و معروف به پاک دستی هستند و هرگز این لیست معروف به یک لیست اصول گرایی نبود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

این لیست به پایگاه های بسیج، هیئت های مذهبی و جریان ارزشی بود و من جریان ارزشی را محدود در جریان اصول گرایی نمی بینم و جریان ارزشی شامل همه جریان های داخل نظام هست . ولایت فقیه و سپاه و بسیج را متعلق به اصول گراها نمی دانیم و اصلاح طلب های داخل نظام هم  مقام معظم رهبری را قبول می کنند. مگر دکتر عارف به ولایت فقیه و سپاه و بسیج اعتقاد ندارد؟

آن چیزی که من می خواهم بگویم این است که من یک فرد ارزش مدار هستم و به ارزش های این کشور پایبند هستم و به راحتی اجازه نمی دهم که با آن معامله شود و اصول گرایی یک جریان سیاسی هست و مثلا ممکن است من خط آقای لاریجانی را نپسندم و خط آقای احمدی نژاد را نپسندم.

یاوران غدیر هم چنین چیزی هست که یک لیست ارزشی هست و اگر باز هم چنین جریانی شکل بگیرد و بچه های هیئتی و مذهبی لیست بدهند من باز هم اسمم را در آن می نویسم.

اروم نیوز: ایراد نمایندگان کنونی مجلس را در کجا می بینید که خواسته اید شرکت کنید؟

من فکر می کنم که این ها برنامه محور حرکت نکرده اند علی رغم زحمات زیادی که کشیده اند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 امروز شاهد آن هستیم که شاخص های ما در شهرمان بجای افزایش، کاهش یافته است و ما نمی گوییم که نمایندگان مقصر هستند ولی شاید با هم کار نمی کنند و یا شاید مشکلات هست که نمی توانند ولی مردم انتظار دارند که مشکلاتشان مثل قطار و غیره حل شود و ما 12-13 سال است که به نتیجه نرسیده ایم.

من نتایج حل شدن این مشکلات را ندیدم و فکر کردم شاید من بتوانم که این مشکلات را حل کنم.

اروم نیوز: زمانی که ثبت نام کردید با یک تصمیم شخصی آمدید یا تفکر جمعی؟

با نظر شخصی

اروم نیوز: اگر فکر کنید که افراد شایسته تر از شما هم هست آیا به نفع آنها کنار می کشید؟

قطعا کنار می کشیدم

اروم نیوز: اولین موضوع و عبارتی را که به ذهنتان می رسد در رابطه با مسایل زیر بگویید؟

دریاچه ارومیه: نیسگیلی
شهرک های صنعتی: خرابه
وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم: افتضاح
یارانه نقدی: بی خود
پروژه راه آهن ارومیه: ول
اشتغال جوانان: افتضاح

اروم نیوز: در مورد دریاچه ارومیه و دلیل خشک شدن و آینده آن صحبت کنید؟

دریاچه ارومیه شیبه بیماری هست که در کما می باشد و واقعا بخاطر بعضی سیاست ها و تصمیم های غلط در تصمیم گیری ها و توسعه ناپایدار کشاورزی و عمرانی باعث عقب افتادن شده است و همچنین مشکلاتی هست از جمله اینکه ما نمی توانیم میان گذر را برداریم که میلیاردها تن سنگ در آنجا ریخته شده است.

انتقال آبی که انجام شده از میاندوآب به سمت تبریز از پایه نباید اتفاق می افتاد 50 تا 52 تا سد کوچک و بزرگی که زده شده اطراف دریاچه بیشترشان باید اصلا احداث نمی شد. این ها خطاهای بزرگی هست که ما انجام دادیم.

 توسعه هایی که در کوهها و کوهپایه ها انجام شده  و کشت آبی را در زمین های کشاورزی و اراضی دیم برده ایم ، فکر کرده ایم که خدمت می کنیم امروز دیده ایم که منابع آبی تمام شده است. امروز ما با یک مسئله مواجهیم که زندگی در آن منطقه در خطر قرار دارد یعنی کم مانده که نمک بیاید و زندگی مردم را در خطر قرار دهد و این افسوس بزرگی هست .

اروم نیوز: از حرف هایتان این طور می توان نتیجه گرفت که شما عامل انسانی را بیشتر از عامل طبیعی موثر می دانید . در این عامل انسانی مسئولین بیشتر مقصر هستند یا مردم؟

مسئولین ، مردم چه کار کنند وقتی مسئول می آید و توسعه کوه ها را در برنامه قرار می هد  و وام می دهد و می گوید در کوه ها کشاورزی کنید و من وام می دهم ما وقتی از ارومیه به سمت مهاباد حرکت می کنیم به جای این که دریاچه را در سمت چپ ببینیم در سمت راست می بینیم، مردم چه کار کنند؟ مردم سد زده اند؟مردم برده اند و لوله کشی کرده اند و به کوه ها پمپ کرده اند؟ البته مردم هم ممکن هست این کار ها را انجام داده باشند مردم هم از سیاست های دولت تبعیت میکنند.

اروم نیوز: آینده اش رو چطور میبینید؟آیا کارهایی که تا الان انجام شده کافی هست ؟

کافی نیست ولی در حال انجام هست . یعنی کارهایی که باید انجام شود کم کم در حال انجام هست . 

اروم نیوز: در آینده کوتاه مدت؟

در کوتاه کوتاه مدت خیر، ولی در دراز مدت امیدوارم.

اروم نیوز: دراز مدت چند ساله؟

ببینید الان پروژه زاب اگر در طول سه سال یا حدود چار سال تمام شود آبی که از طریق رود گدار جریان خواهد یافت نوید بخش این امکان خواهد بود که دریاچه ارومیه برای همیشه خشک نشود . ولی واقعیت این است که باید در داخل حوزه مدیریت تغییرات جدی اینجا شود و لوله کشی کنیم . کشاورزی ما خیلی مصرف آب دارد چهار میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب آب در کشاورزی مصرف می شود با نصف همین آب هم میشود همین کشاورزی را انجام داد . این نیازمند مدیریت هست . سیستم های آبیاری مدرن بذر بهتر و ... .

کارهای زیادی میتوان انجام داد خودتان هم متوجه هستید . ما منابع طبیعی را تا چه حدر از بین برده ایم من امیدوارم چون این دولت نسبت به محیط زیست ارزش قائل هست البته خیلی دیر هست  اما نسبت به آینده امیدواریم.

اروم نیوز: در مورد شهرک های صنعتی ارومیه نظرتان رو بفرمایید؟

در مورد شهرک های صنعتی فکر کنم مشکلات بسیار جدی داریم.

اروم نیوز: دلیلش چیست؟

چود در یک مقطعی ومخصوصا توسط بنگاه های زودبازده بین افرادی که شاید صلاحیت هم نداشتند که کاری انجام دهند پول توزیع شد و از نظر خودشان کار خیلی خوبی انجام دادند و نتیجه این حرکت بار تورمی برای کشور ایجاد کرد و نیروهای بعضی صنایع خارج شدند و برای خودشان کارخانه تاسیس کردند و برای کارخانه های بزرگ کار نکردند.

 در حالی که اداره کارخانه کار ساده ای نیست . هر کسی یک دستگاهی خرید وگفت کیک و کلوچه و رب و ... تولید میکنم که نه خودشان توانستند فعالیت کنند و نه اجازه دادند آن کارخانه بزرگ کار کند . الان 85 درصد واحد های صنعتی تعطیل است و یا سرمایه در گردش ندارند که دلیلش این است که بانک خالی شده اند و یا مشلات بیمه ای دارند . بیمه و دارایی در استان ما شاید یک مقداری سخت گیرانه به موضوع نگاه می کنند. در بقیه استان ها شاید این گونه نیست .

 ازرش افزوده خیلی مودر سوال قرار میگیرد ولی در آذربایجان شرقی که همسایه ماست به یک روش دیگری مدیریت می شود . من فکر میکنم ما به یک نماینده قوی نیاز داریم که در کمیسیون صنایع مجلس حضور داشته باشد و در این زمینه هم تخصص داشته باشد و بتواند برای مشکلات شهرک های صنعت استان راه حلی پیدا کند .

اروم نیوز: در مورد وضعیت معیشت اقتصادی مردم ارومیه نظرتان را بفرمایید؟

درامد سرانه آذربایجان غربی در مقایسه با سرانه درآمد کشور 57 درصد کمتر است این نشان میدهد که آذربایجان غربی از متوسط کشور 57 درصد فقیر تر است . 

اروم نیوز: نماینده چه کاری می تواند برای این انجام دهد ؟

نماینده می تواند زمینه هایی برای رشد اقتصاد این منطقه فراهم کند در منطقه و استان ما چهار مرز وجود دارد . ایران با هفت کشور مرز دارد که چهار مورد در آذربایجان غربی قرار دارد یعنی تمام مبادلات تجاری با آذربایجان و ارمنستان و ترکیه و عراق می تواند در این استان انجام شود و شاهراه تجاری ایران به اروپا هم اینجاست.

 کدام مرز خاکی ایران باقی ماند ؟ تا خوزستان که عراق هست و ما با عرق مرز داریم.از طرف بالا هم که با ارمنستان مرز داریم و با ترکیه فقط ما مرز داریم . فقط شمال شرق و شرق ماند . افغانستان و پاکستان و ترکمنستان. 

یعنی ایران هر اندازه که تجارت دارد از طریق استان ماست. نماینده های ما برای این چه کاری انجام داده اند؟ ما در استان 12 تا نماینده داریم . به جای این که با هم همکاری کنند هر کدام به یک سمت حرکت می کنند . میتوانستند اجماع کرده و کل این استان را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کنند. 

آذربایجان غربی می تواند منطقه آزاد تجاری شود .با چهار کشور مرز دارد . 57 در صد مرز های ایران در این استان قرار دارد . پس چرا استان به منطقه آزاد تجاری تبدیل نشود؟

 این یک طرف قضیه که اگر انجام شود خیلی عالیست ولی اگر نتوانستیم حداقل منطقه ویژه اقتصادی سرو را فعال کنیم . منطقه ویژه اقتصادی سرو ظرفیت خوبی هست . ما از مرز سرو چه استفاده ای می کنیم؟یا مثلا از مسایل گردشگری و تاریخی و میراث فرهنگی چه استفاده ای می کنیم؟

ببینید ما توی استان 1500 اثر تاریخی ثبت شده داریم . از این ها چه استفاده ای می کنیم؟ مثلا ما در شهرمان گؤی تپه داریم . از این چه استفاده ای کرده ایم ؟هیچی.تخریب کرده ایم

.من برای بازسازی قلعه عسگر آباد 200 میلیون پول از محل اعتبارات روستایی اختصاص دادم . ولی هنوز در بین مردم ازرش آثار تاریخی مشخص نشده است . یا مثلا ریشه داستان قیل قمیش در گؤی تپه هست ، آیا ما توانسته ایم این را به مردم معرفی کنیم؟ من گفتم دور این اثر فنس کشی انجام شود . ولی مردم منطقه می گفتند که میراث فرهنگی اجازه نمیدهد روی این ساختمان دهیاری بسازیم. این یک تپه تاریخی هست و چند هزار سال قدمت دارد و شما میخواهید روی آن دهیاری بسازید؟

این تفکر متأسفانه در بین مردم ما هست و باز هم مسئولین مقصر هستند و روی این ها باید فرهنگ سازی انجام شود.اینها باید گفته شود و توریست رفت و آمد کند و پول خرج کند. ما از اصفهان چیزی کم نداریم . قدمت اکثر آثار تاریخی اصفهان 400 ساله است در حالی که تاریخ ما در این استان چندهزار ساله هست.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


اروم نیوز: یارانه نقدی را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم یارانه نقدی برای مردم کل کشور منجر به توزیع فقر شد . این پول حق مردم هست ولی دادن مستقیم این پول به مردم علاوه بر بار تورمی دارای بارهای روانی نیز هم هست که شاید باعث کم کاری اهالی یک خانه شود چرا که با این رای نه به عنوان یک حقوق ثابت نگاه می کنند. ولی به جای اینکه یارانه را نقدی و به همه بدهند می تواستند توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد و بسیج مستضعفین در اختیار اقشار کم درآمد قرار بگیرد.

 نیازمندانی وجود دارند که به بهزیستی وابسته هستند ، مثلا معلول هستند طبیعتا این افراد نیازمند هستند و دولت باید از آن ها حمایت کند ولی مثلا شخصی که مکنت دارد و مشکلی هم ندارد برای این چنین شخصی چهل هزار تومن خیلی تاثیری ندارد . چرا باید منابع ملی را برای همه هدر بدهیم؟به نظر من تصمیم اشتباهی بود و جز آفت های بزرگ هست.

 میگویند که یک دیوانه سنگی را داخل چاه می اندازد و هزار نفر عاقل نمی توانند دربیاورند.الان هم مانده اند که چه کاری انجام دهند!

اروم نیوز: آینده اش را چطور پیش بینی می کنید؟

من فکر می کنم که اگر قیمت ثابت بماند کم کم برای مردم پول خرد حساب خواهد شد اگر به همین روش جلو برود و قیمت ها عوض نشود در آخر دولت بعدی مردم احساس نخواهند کرد که به یارانه نیاز دارند . چهل هزار تومان الان با چهل هزار تاومن ده یا دوازده سال قبل خیلی متفاوت است .الان با چهل هزار تومان چه کاری میتوان انجام داد؟برای پرداخت هزینه یکی از فیش ها کافی نیست.

اروم نیوز: پروژه راه آهن ارومیه و سنگ راه این پروژه چیست؟

سنگ راه مسئله این است که زمانی که نفت 130 دلار بود و پول هم داخل مملکت زیاد بود ، نماینده های ما پیگیری ضعیفی انجام دادند. آن زمانی که راه آهن شیراز و بندر عباس افتتاح شدند مشهد چهار خطه شد و راه آهن به آمل و قزوین میرفت باید این پروژه هم تمام می شد الان در این وضعیت نمیتوان به دولت خیلی فشار آورد. الان که نفت 25-30 دلار فروش میرود و بخش اعظمش هزینه اکتشاف و حفاری و انتقال و ... میشود واقعا وضعیت اقتصادی مملکت خراب است .

اروم نیوز: زمانی که در معاونت عمرانی بودید چرا این قضیه را پیگیری نکردید؟

اصلا معاونت عمرانی استاندار در حد پیگری این قضیه نبود چون باید عنایت مستقیم وزیر باشد که آن هم در سطح نماینده است.

 معاونین وزیر ، آقای نوریزاد یکی دو بار تشریف آوردند و قول هایی هم دادند ولی وقتی که به معاون وزیر فشار میاوردیم می گوید که به نماینده هایتان بگویید که از وزیر به صورت جدی پیگیری کنند.

متأسفانه در کشور ما همیشه بر سر بودجه کشمکش وجود دارد و محل کشمکش هم مجلس هست که چقدر بودجه میگیرند و این یک پروژه تورم زاست که هر چقدر طول می  کشد به همان میزان قیمتش بیشتر میشود.

امروز برای اتمام پروژه 450 میلیارد نیاز هست در صورتی که ده سال قبل با 40 میلیارد تمام می شد و هر چقدر هم کش پیدا کند بازم ادامه پیدا خواهد کرد.  من باز هم هم قاطعانه اعلام میکنم که این جزء یکی از علایم و شاخصه های عملکرد نماینده های مجلس در ارومیه و استان آذربایجان غربی است.

 چون از این قطار فقط ارومیه استفاده نخواهد کرد و مخصوصا این که هدف اصلی این قطار باری است چون در بخش مسافر بری خیلی به درد نخواهد خورد چون سرعتش خیلی پایین است.

آیا از این قطار پیرانشهر استفاده نخواهد کرد ؟ نماینده پیرانشهر چقدر پیگیر این موضوع خواهد بود؟آیا نقده از این استفاده نخواهد کرد؟آیا مهاباد از این استفاده نخواهد کرد؟همه این ها باید این مسئله را پیگیری کنند من فکر می کنم ده تا از نماینده ها اگر با هم اجماع کنند می توانند وزیر را استیضاح کنند این ده تا می توانستند با هم اجماع کنند . ما از تکاب تا سلماس ده تا نماینده داریم و یکی خوی و یکی هم مهاباد. واین قطار هم تا سلماس باید برود تا به راه آهن وصل شود . من فکر میکنم اگر پیگیری انجام میشد وضعیت خیلی بهتر از الان بود . نقش آذربایجان غربی در چهارچوب جمهوری اسلامی ایران نقش ترانزیت کالا ، انبار داری و بازاریابی ، فروش ، تجارت و از این مسائل هست و همه این ها به زیر ساخت راه نیاز دارد .

اروم نیوز: در مورد اشتغال جوانان چه مطلبی میتوانید بگویید ؟

با توجه به این که ما در شاخصه های اقتصادی رتبه 26 کشور هستیم ، درآمد سرانه ما 43 درصد درآمد سرانه کشوری است ، شهرک های صنعتی ما کار نمی کنند ، از وضعیت فرهنگی و گردشگری هیچ استفاده ای نمی کنیم ، وضعیت مرز های ما این است و معدن هایمان هم به آن شکل، جوانان ما کجا قرار است اشتغال داشته باشند؟

مگر ادارات دولتی چقدر می توانند جذب داشته باشند؟ ما الان در استان 60 هزار نفر کارمند دولت داریم ، امروز در استان 120 هزار نفر بیکار داریم . اگه همه کارمندان را جایگزین کنیم و باز هم نصف این افراد اضافی هستند طبیعتاً باید ظرفیت سازی انجام شود و ظرفیت سازی به این شکل هست که باید یک سری صنایع اضافه شوند و کارخانجات بیایند.

 واقعیت این است که اکثر کسانی که بیرون هستند در زمینه هایی فعالیت می کنند که سودآوری ندارد ، در شغل های کاذب هستند و دست فروشی می کنند و یا کشاورز هستند که زحمت می کشند ولی درآمدی ندارند در واقع در این استان شغل های درآمدزا کم داریم . اگر یک نفر لب مرز ریال را به لیر تبدیل کند درآمدش بسیار بیشتر از کشاوررز خواهد بود .ما باید شغل های درآمد زا را فعال کنیم.

اروم نیوز: از شاخصه های توسعه یاد کردید ، وضعیت ارومیه و آذربایجان غربی را در چند شاخص بفرمایید و راه خروج از این ضعف ها چیست؟شما توسعه ارومیه و آذربایجان غربی را در کشاورزی می بینید یا صنعت یا حمل و نقل و ترانزیت یا تجارت و یا در گردشگری و یا در عرصه های دیگر؟

به نظر من در شاخصه های توسعه انسانی که شامل بهداشت و آموزش و درآمد می باشد آذربایجان غربی رتبه 27 کشور است . در بهداشت 31 و آخرین استان کشور است در درآمد 26 و در آموزش 28 است . این وضعیت ماست که به جز گریه کاری نمیتوانیم بکنیم در صورتی که در 12 تا 15 سال قبل از این بهتر بود این یک نشانه است. چگونه باید از این وضعیت خارج شویم؟به نظر من برای برون رفت از این مسئله می توانیم در چهار حوزه فعالیت داشته باشیم.

بحث اول بحث تجارت و بازرگانی است.به نظر من کل استان باید به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود و اگر نتوانستیم حداقل یک نوار تجاری در این استان ایجاد کنیم . برای ما مشکل وسعت نیست . مردم تصور دارند که منطقه آزاد تجاری این است که اتومبیل های منطقه آزاد وارد شوند.ما می خواهیم که فقر را از بین ببریم و اشتغال ایجاد کنیم .اشتغال که ایجاد شد و درآمد که بالا رفت ، شخص ماشین هم می خرد ما قرار نیست برای کارخانجات چین و انگلیس و آمریکا و ژاپن بازار درست کنیم و اتومبیل های آن ها را سوار شویم.

ما می خواهیم مردم خودشان در استان کار کنند و اشتغال ایجاد شود و بنیه ها و ریشه های مردم تقویت شوند و این نیازمند اشغال است و یکی از حوزه های اشتغال تجارت است . حوزه دوم گردشگری است. این استان از لحاظ گردشگری واقعا بی نظیر است توجه به آثار تاریخی و گردشگری طبیعی و پزشکی و سلامت و روستایی سایر مهم هست و باید به صورت جدی به آن ها توجه شود .

حوزه سوم که در این استان مغفول است معادن می باشد. یک سنگ ما را در ارومیه و پیرانشهر و خوی و... می برند و می فرستند به اصفهان و آنجا بریده می شود و به نام سنگ اصفهان فروخته می شود. 

یا این مقدار طلا و تیتاتیوم و منیزیم و لیتیم که در این استان موجود هست چند نفر در این کارخانه ها مشغول هستند؟ این هم به نظر من یک زمینه هست که باید توجه شود . زمینه چهارم همین کشاورزی است  ولی نه این کشاورزی که امروز انجام می شود ما باید کم کم یاد بگیریم و کار های بزرگی انجام دهیم و زمین ها را با هم تلفیق و سیستم آبیاری را یکپارچه کنیم . 

مثلا ما الان در بالو شروع کردیم و 1500 هکتار را به صورت یکپارچه آبیاری می کنیم در تازه کند قشلاق 208 هتکار را با هم آبیاری میکنیم و این تلفیق اراضی می تواند کشاورزی استان ما را متحول کند از طرف دیگر باید تجارت مسیر های صادراتی پیدا کند و از این طرف تولید و توزیع کشاورزی و صنایع واسته آن گسترش یابد. این چهار مورد به نظر من اولویت است و در کنار این زمینه ها در زمینه های دیگر توسعه صنعتی نیز میتواند قرار داشته باشد ما قرار نیست از صنعت هیچ چیزی نداشته باشیم . بهترین زمینه صنعتی در حال حاضر پتروشیمی و پلیمر است . 

خوشبختانه پتروشیمی مهاباد در حال اتمام هست . این پتروشیمی میتواند 300 واحد پتروشیمی را تغذیه کند امروز در سطح استان و در یک سری از شهرک های صنعتی یا در یک سری مناطق ویژه اقتصادی این محصولات توزیع شود و 300 مواحد تولیدی ایجاد شود . چون برای ما آب بسیار مهم هست واحد هایی باید ایجاد شوند که مصرف آب پایینی دارند مقداری نگاه امنیتی از قدیم در مورد این استان وجود دارد نمایندگان باید این دیدگاه را در ذهن مسئولین رده بالا از بین ببرند  و این ها زمینه ساز رشد اقتصادی خواهد شد .


اروم نیوز: مهم ترین برنامه ای که بعد از انتخاب شدن پیگیری خواهید کرد کدام است ؟

به نظر من همین زمینه های بیکاری جوانان و ایجاد بستر های جدید اشتغال مهمتر از بقیه موارد هست اگر این پیگیری شود در ادامه کشاورزی بهبود خواهد یافت و اگر کشاورزی بهبود پیدا کند وضعیت دریاچه ارومیه نیز بهتر خواهد شد.چون به نظر من الان رویکرد های اصلی دریاچه اصلاح شده است .

پیگیری این رویکرد ها باعث تبدیل دریاچه ارومیه از یک چالش به یک روند شده است ولی بیکاری همچنان یک چالش است بیکاری زمینه ساز اعتیاد و تمام چالش های اجتماعی است.الان 75 هزار نفر معتاد در استان وجود دارد و اگر خانواد هر معتاد را 4 نفر حساب کنیم 300 هزار نفر با اعتیاد درگیر هستند و هر خانواده اگر ده خانواده اطراف خودش را درگیر کند 3 میلیون درگیر خواهند بود.یعنی کل جمعیت استان آذربایجان غربی.

وضعیت بسیار وحشتناک است موادری که مشابه این موضوع هستند وضعیت بهداشت واقعا فاجعه است 31 امین استان کشور هستیم که من واقعا از وزیر بهداشت و مجموعه های وابسته انتظار دارم که اگر موفق شوم برای این استان راه حلی پیدا کنیم. ما در اینجا 410 هزار نفر گردشگر سلامت داریم اما الان به ارومیه سفر نمی کنند و به تبریز و تهران میروند.

اروم نیوز: شعار انتخباتی و تبلیغاتی شما چیست؟

شعار ما بیشتر حرکت بر مبنای تدبیر هست که یک تعداد از دوستان عبارت تدبیر ما تقدیر ما را استفاده می کنند و ذهنیت ما این است که عقلانیت و اعتدال می تواند کشور را در مسیر رشد پیش ببرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

اروم نیوز: در انتخابات چقدر هزینه کرده اید و فکر می کنید که چقدر خرج خواهید کرد؟

من تقریبا یک مبلغی را از جیب خودم گذاشتم وسط و گفتم که این مقدار را می توانم درانتخابات خرج کنم و تمام سعی ما این بود که هزینه های انتخاباتی در حد امکان پایین باشد و تا کنون یک ضیافت برای شام یا نهار نداده ام و از این طریق رای جمع کنم.

البته از چندجا به نام ما برای شام دعوت کرده اند و ما هم رفته ام ولی بار مالی برای ما نداشته است و طرف مثلا دوست و آشنا و فامیل بوده و ما را دعوت کرده و شامی هم داده است و بخاطر خدمتی که قبلا انجام شده است تا این اتفاق می افتد ولی برای خود تبلیغات انتخاباتی طبیعتا از طریق دوستانی که کمی دستشان بازتر هست و می توانند کمکی کنند کمک کرده اند و فردی بوده است که مثلا دو  میلیون کمک کرده و یا 10 میلیون کمک کرده است و فکر می کنم با همین روال کار را تمام می کنم. و شاید هزینه های من دور بر 100 الی 150 میلیون تمام شود.اما در انتخابات شورای شهر من 29 میلیون پول خرج کردم و از هیچ کس کمکی دریافت نکردم و کمک هایی که به من شده بود را پس دادم در اینجا هم تقریبا آنطور هست و خیلی سعی نمی کنم که به کسی وابسته باشم.

اروم نیوز: آیا از کسانی که به شما پول می دهند انتظاری در آینده خواهند داشت؟

بله اگر از کسی 200 میلیون یا 100 میلیون پول بگیری طبیعتا از تو انتظار خواهند داشت ولی وقتی یک نفر می آید و می گوید که من از فکر تو خوشم می آید و حاضرم 10 میلیون پول خرج کنم دیگر این مسائل مطرح نیست. 

امروز کسانی هستند که می آیند و می گویند در راه شما چند میلیون پول خرج کنیم. و من به خیلی از این ها گفته ام که فعلا احتیاج نیست و خدای نکرده نمی خواهیم اذیت کنیم  و هرگز از کسی پولی را نخواهم گرفت که مجبور شوم برایش خدمت بزرگی را انجام دهم ولی در حد احسان یک نفر با کمال افتخار از او پول خواهم گرفت.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

بعضاً رقم های میلیاردی شنیده می شود که ما نه داریم و نه اگر داشتیم خرج می کردیم و باید در انتخابات ها با مردم صادقانه حرف بزنیم و اگر من از ظرفیت های معاونت عمرانی و شورای شهر و فعالت های دانشگاه را نداشتم مجبور بودم که با تبلیغات پر کنم ولی چون آن ها هست این ها را به مردم می رسانم.

برآورد ما این است که حداقل 100 و حداکثر 150 میلیون تومان پول لازم داشته باشیم.

,
,
,

اروم نیوز: منتقدان شما در مورد استفاده از اعتبار ستاد احیاء  دریاچه ارومیه هم به صورت مادی و هم به صورت معنوی به نام بهادری انتقاد می کنند؟

از جنبه مادی حتی یک نفر هم نمی تواند ثابت کند که من یک خودکار را از هزینه های ستاد احیاء خرج کرده ام اگر ثابت کند من قطعا انصراف می دهم و خدای نکرده من یک ریال هم پول شبهه ناک را به مال خود قاطی نمی کنم و خیلی به این مسائل حساس هستم، همسرم هم به مراتب از من حساس تر هست و در خانواده ای بزرگ شده ایم که دائما در سرسفره امام حسین(ع) بوده ایم.

اما در مورد عملکردم باید به مردم گزارش دهم، من نماینده آقای دکتر کلانتری در ستاد احیا هستم و به مردم می گویم که چه کارهایی در آن انجام شده است و این باعث ایجاد امید در ملت می شود.  از بس کار انجام نشده است به من می گویند که دارم تبلیغات می کنم و مقام معظم رهبری هم بارها به مردم گفته اند که عملکرد خود را به مردم گزارش دهید..

 اگر من هر روز در مورد شهرک صنعتی گزارش دهم حق با شماست ولی من در مورد دریاچه ارومیه گزارش می دهم و فقط هم در مورد این یکسال اخیر گزارش می دهم و اگر در مورد میانگذر حرف می زدم می شد به دوستان حق می دادم.

من هم یک نفری هستم که جزء کوچکی از پیگیری کننده ها هستم و امروز صبح از مشاور وزیر پیگیر بودم، این مسئولیت پست دولتی هم نیست که بگویید بهادری یک مدیرکل است و تنها نماینده آقای کلانتری در ارومیه هستم و چون دریاچه مهم و در کانون توجه است و مردم هم دنبال یک قهرمان و احیاء گر هستند و وقتی آب را در جریان می یابند دلشان خنک می شود.

روزی که از معاونت عمرانی استعفا می دادم از استاندار پرسیدم که آیا لازم هست که استعفا بدهم و ایشان گفتند که لازم نیست و حتی آقای رادفر هم گفتند که این یک پست نیست و اگر لازم بود که از ستاد احیاء استعفا دهم شرافتا برای انتخابات مجلس نمی آمدم.

و این حرفی است که بارها گفته ام که دریاچه ناموس ماست و ناموس استعفا دادنی نیست و بازهم می گویم که استعفا نداده ام.

اروم نیوز: یکی از رسانه ها نوشته بود که استاندار گفته این جوان یعنی دکتر بهادری بر سر ما شیره مالید! نظرتان در این مورد چیست؟

من فایل صوتی را گوش کردم و آقای استاندار از این واژه استفاده نکرده است و حرف دیگری زده اند که تعبیرش عمومی هست و آقای استاندار به من لطف دارند و من ایشان رو همچون پدر خودم می دانم و ایشان به من محبت کرده ام و دست مرا برای خدمت دستم را باز کرده اند و من هرگز در مورد ایشان منفی صحبت نکرده ام و نخواهم کرد چون ایشان یک ظرفیت بزرگی برای شهرمان هستند.

 البته نقدی نسبت به عملکرد ممکن است داشته باشیم ولی تخریب را هرگز در مورد ایشان قبول ندارم و ایشان بعنوان یک وزنه متعادل کننده تعادل سیاسی و امنیتی عملکرد خوبی داشته اند.

اما در خصوص میزان تحرک استانداری و استفاده نکردن از جوانان نقد دارم و می گویم یکسری جوانان جدید بیایند و کارها را پیش ببرند. کمی احساس می کنم که محافظه کاری در استانداری حاکم هست که با توجه به سن زیاد مجموعه مناسب نیست و من فکر می کنم که یک مقداری باید ریسک پذیری داشته باشیم و احتیاط بیش از حد خوب نیست.

امروز مهم تر از اینکه استاندار کیست مهم این است که برای استانمان کاری بکنیم، استاندار هم برای این هدف آمده است و اگر نتوانیم شاخص های استان را عوض کنیم خوب نیست. استان ما برازنده رتبه 27 نیست و باید با برنامه ریزی ها این رتبه را کم کنیم.

مصاحبه آقای استاندار هم در این راستا بود که یکسری فشارهایی که ایشان داشتند که می خواستند که بگویند من خودم این تصمیم را گرفتم و استاندار نقشی در تصمیم نداشتم و من هم ناراحت نیستم و روز ثبت نام هم گفتم که هدف من شخص نیست.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

اروم نیوز:  شخصیت سیاسی مورد علاقه و الگوی شما کیست؟

از تاریخ آذربایجان ستارخان را خیلی قبول دارم و بعنوان یک شخصیت نوستالژیک خیلی ایشان را قبول دارم اما در بین شخصیت های روز افرادی مثل دکتر صالحی که استاد بنده هم بودند بعنوان یک شخصیت جذاب و فوق العاده و انرژی بخش بودند که فراتر از جریانات سیاسی به عشق کشور قدم بر می دارد و خدمت می کند و هر زمان از دستش کمکی بر می آید انجام می دهد. خود آقای دکتر روحانی فوق العاده برایم خیلی آدم جذابی است که درد جامعه را فهمیده است و خودشان هم ذهن روشن دارند و ذهن بسته ای ندارد و ملت را برای خودشان ارجح می دانند.

,
,
,

اروم نیوز:نظرتان راجع به تخریبهای انتخاباتی چیست؟

من به دوستان توصیه می کنم که نقاط برجسته کاندیداهای خودشان را بگویند و اگر نقدی را دارند بگویند اما در جایی که من حضور ندارم مردم را گمراه نکنند، مثلا اصرار داشتند که بگویند من رد صلاحیت شده ام و دست هم بر نمی داشتند و اذهان عمومی را تشویش می کردند.

,
,
,

, ,

یا اینکه طرف را تحقیر می کنند چه فایده ای دارد، من بارها در ستاد خودم هم گفته ام که بعضی وقت ها تخریب به نفع من تمام شده است و حالا این تخریب هایی که برای من کرده اند باور کنید به نفع من تمام شده است. ونتیجه این شد که من تیتر شدم و من به شخصه سعی می کنم وارد مصداق نشوم ولی در مورد عملکردها نظر می دهم و حرف می زنم.

اروم نیوز: فکر می کنید که چقدر رای می آورید؟

خیلی سخت هست، تحلیلش راحت است ولی بیان آن سخت است. من می توانم در یک پاکت بنویسم و چسب بزنم و شما فردای انتخابات آن را ببینید و نفرات اول تا چهارم به همراه تعداد رایشان به شما معرفی کنم ولی بشرطی که قبل از انتخابات نگاه نکنید.

انتهای پیام/م

,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه