اخبار داغ

جای خالی دکتر هاشم سلطانی نژاد

انصراف شرکت‌کنندگان کرمانی از مسابقات سراسری قرآن

انصراف شرکت‌کنندگان کرمانی از مسابقات سراسری قرآن
نمایندگان استان کرمان در سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن به دلیل آن چه که به عنوان بداخلاقی مسئولان قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این استان از آن یاد کردند، از این مسابقات انصراف دادند. در بین اسامی انصراف دهندگان، نام دکتر هاشم سلطانی، چهره برتر جهان اسلام نیز دیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از بوتیا ، نمایندگان استان کرمان در سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن به دلیل آن چه که به عنوان بداخلاقی مسئولان قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه این استان از آن یاد کردند، از این مسابقات انصراف دادند. در بین اسامی انصراف دهندگان، نام دکتر هاشم سلطانی، چهره برتر جهان اسلام نیز دیده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, بوتیا ,

 

,
به گزارش بوتیا نیوز ، در آستانه برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نمایندگان استان کرمان در این مسابقات طی تماس‌هایی با خبرگزاری ایکنا خواهان انعکاس صدای خود در مورد آن چه که بداخلاقی مسئولان اوقاف استان کرمان نامیده‌‌اند، شدند.
,

رسول دوست‌محمدی، یکی از برگزیدگان سی و ششمین دوره مسابقات قرآن در مرحله استانی در استان کرمان؛ اصل ماجرای انصراف نمایندگان استان کرمان از سی و ششمین دوره این مسابقات در مرحله کشوری را مربوط به درخواست برای سفر هوایی به محل برگزاری مسابقات(شیراز) می‌داند و می‌گوید: «برخی بد اخلاقی‌های دیگر که ارسال پیامک یکی از آنها بود نیز در این تصمیم بی‌تأثیر نبوده است».

,

مجید طالبی‌زاده، یکی دیگر از شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات که در مسابقات استانی در رشته قرائت ترتیل شرکت کرده است، ماجرای این پیامک را این‌ گونه شرح می‌دهد: «ارسال پیامکی با مضمون اینکه تمرینات خوبی را انجام دهید تا بودجه بیت‌المال را حیف و میل نکنید؛ آتش زیر خاکستری شد بر خشم و غضب فروخورده شرکت کنندگان قرآنی استان کرمان تا شکی که برای تحریم مسابقات گرفته بودند را به یقین تبدیل کنند».
طالبی‌زاده همچنین می‌گوید: «قضیه زمانی جالب‌تر شد که متن این اعتراضات با فیلم و تمام مستندات به سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال شد و مسئولان نه تنها در صدد دلجویی، پیگیری، صحت و سقم قضیه بر نیامدند، بلکه کوچکترین وقعی را به آن ننهادند و حتی یک تماس کوچک با شرکت کنندگان نگرفتند».
همیشه در جریان مسابقات قرآن معمولاً افرادی که رتبه نمی‌آورند، جزء معترضان اصلی هستند؛ اما در مسابقات قرآن استان کرمان نفرات برتر مسابقات نیز در صف معترضان و در خط مقدم آن هستند.
رسول دوست‌محمدی که امسال توانسته در مسابقات قرآن استان کرمان و در رشته قرائت تحقیق رتبه اول را کسب کند، یکی از معترضان است، وی در این باره می‌گوید: «مسئول قرآنی اداره‌کل اوقاف استان کرمان چند روز قبل در قالب یک پیامک زمان برگزاری مسابقات سراسری قرآن را اطلاع‌رسانی کرد و در متن این پیامک که بسیاری از فعالان قرآنی را در ناراحتی فرو برد به حیف و میل شدن پول بیت‌المال در صورت کسب نشدن رتبه اشاره شده بود».

,
,
,
,

درخواست سفر با هواپیما به محل برگزاری مسابقات
دوست‌محمدی در مورد یکی دیگر از موارد اعتراضی می‌افزاید: «فرودگاه کرمان روزهای چهارشنبه و جمعه به سمت شیراز پرواز مستقیم دارد و هزینه آن ۹۰ هزار تومان می‌شود، اما مسئولان اوقاف برای شرکت کنندگان از اتوبوس برای انتقال استفاده کرده‌اند و در اعتراضاتی که شد، استدلال آنها این بود که هزینه سفر با هواپیما بالا است، زمانی که ما قبول کردیم ۵۰ درصد هزینه را خودمان قبول کنیم، باز هم مسئولان راضی به این کار نشدند».

,
,

تعیین داوران بر اساس رابطه خویشاوندی
نفر اول مسابقات قرآن استان کرمان در رشته قرائت تحقیق در ادامه می‌گوید: «در مسابقات قرآن و در بخش بانوان اکثر داوران بر اساس رابطه خویشاوندی انتخاب شده و افرادی انتخاب شده بودند که هیچ سبقه قرآنی نداشتند، این در حالی است که حفاظ قرآنی و برجسته بسیار زیادی در استان حضور دارند؛ اگر لیست بد اخلاقی‌ها و ناداوری‌ها را ردیف کنیم، بسیار طولانی خواهد بود».

,
,

داوری یک موسیقیدان در مسابقاتی اذان و ابتهال
محمدباقر قهاری یکی دیگر از شرکت کنندگان این دوره از مسابقات قرآن در استان کرمان بوده است که اعتراضات زیادی را به این مسابقات دارد، وی می‌گوید: «بعد از اینکه مسابقات هم‌خوانی، تواشیح، ابتهال و اذان به پایان رسید، داوران اعلام کردند که یک روز بعد نتایج اعلام خواهد شد، با توجه به اینکه چند نفر از شرکت کنندگان از شهرهای دور به کرمان آمده بودند، برای صحبت کردن در مورد اسکان آنها به جایی که داوران و مسئولان اوقاف حضور داشتند، رفتیم و ناخواسته در جریان صحبت‌های داوران این مسابقات قرار گرفتیم که در مورد معرفی گروه‌های برتر نظر می‌دادند و به جای اینکه نمرات را جمع بزنند، در حال مشاوره بودند که کدام گروه بهتر بود و کدام بدتر و کدام را اول کنند، البته باید به این نکته توجه کرد که گروه ما یعنی نورالزهرا(س) هر سال با اختلاف بیش از ۲۰ امتیاز در استان اول می‌شود؛ در این زمان مدیر اداره‌کل اوقاف گفت که با توجه به اینکه هر سال گروه نورالزهرا(س) به مسابقات اعزام می‌شود و موفق به کسب رتبه نمی‌شود، امسال یک گروه دیگر را به جای این گروه اعزام کنیم».
قهاری در ادامه این را هم یادآور می‌شود که «یکی از داوران این دوره از مسابقات یکی از اساتید برجسته موسیقی در استان کرمان بود که تقریباً نظر نهایی در مورد گروه‌های برتر را می‌داد».

,
,
,

دریافت چک وسفته در ازای کمک‌های مالی
وی می‌گوید: «گروه نورالزهرا(س) با توجه به سابقه‌ای خوبی که در استان دارد، از مسئولان اوقاف درخواست کمک کرد و قول داد در قبال دریافت این کمک در مسابقات کشوری رتبه‌ای را به دست بیاورد، مسئولان اوقاف قول کمک هفت میلیون تومانی را به ما دادند و گفتند به شرطی این کمک صورت می‌گیرد که حتماً در مسابقات کشوری یکی از رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کنید و برای محکم‌کاری از اعضای گروه چک و سفته در ازای کمکی که قرار بود انجام دهند، درخواست کردند تا در صورتی که موفق به کسب رتبه نشدیم کمک خود را باز پس بگیرند».
طالبی‌زاده می‌گوید: «این همه اعتراضات شرکت کنندگان قرآنی استان کرمان که در بین آنها رتبه‌های برتر استانی نیز دیده می‌شود، نیست؛ ما اعتراضات بسیار زیادی داریم و آن را در قالب یک نامه که به امضای نمایندگان این استان در مسابقات سراسری قرآن رسیده است رسانه‌ای کرده‌ایم تا شاید این بی‌عدالتی‌های و بداخلاقی‌ها ادامه پیدا نکند».

,
,
,

متن نامه این افراد بدین شرح است:
در پی برگزاری بسیار ضعیف مسابقات قرآن کریم توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، منتخبان و راه‌یافتگان به مرحله سراسری مسابقات، به صورت جمعی از حضور در مرحله پایانی مسابقات کناره‌گیری کردند.
با وجود برخی تبلیغات مسئولان سازمان اوقاف مبنی بر حضور بیش از ۹ هزار نفر از سراسر استان کرمان در اولین مرحله مسابقات امسال، جمع فعالان و ممتازان مسابقات قرآن و به خصوص هاشم سلطانی‌نژاد، نفر اول مسابقات بین‌المللی حفظ کل قرآن کریم در سال گذشته نیز از وضعیت تاسف‌بار برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی پرده برداشته و خواستار رسیدگی جدی مسئولان ستادی با ادامه این روند در استان کرمان شدند.
اهم موارد مطرح شده توسط افراد معترض به مسابقات:
۱) رقابت در مرحله استانی مسابقات و به‌ خصوص در رشته قرائت قرآن آقایان مقطع بالای شانزده سال از مجموع ۲۰ شهرستان بزرگترین استان کشور به‌ جای ۶۰ نفر، ۱۵ نفر بوده است و این در حالی است که از مرکز استان و با وجود رقابت بسیار نزدیک قاریان ممتاز، فقط سه نفر به مرحله استانی راه یافته‌اند، ولی از ۱۵ شهرستان استان هیچ نماینده‌ای حضور نداشت از طرفی در مسابقات سایر استان‌ها و از جمله خراسان رضوی و اصفهان و… تعداد شش و هفت نفر از مرکز استان در مسابقات شرکت کردند که مشخص نیست کدام یک قانونی است؟
۲) اعتراض به‌ جا و به‌ حق عده زیادی از شرکت کنندگان نسبت به امکانات ضعیف برگزاری مسابقات، پاسخی جز این به‌ دنبال نداشته است که «اگر اعتراض دارید، شرکت نکنید کارت دعوت برای کسی نفرستاده‌ایم»؛ این برخورد نشانه عدم صلاحیت این شخص برای تصدی مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن نیست؟
۳) بنا به رای داوران بسیار مبتدی، تساوی دو نفر در رشته حفظ کل بخش بانوان، باعث شد که هدیه نقدی نفر دوم معادل ۲۵۰ هزار تومان در مراسم اختتامیه به طور مساوی تقسیم شود؛ ‌به‌عبارت دیگر نفر اول ۳۰۰ هزار تومان، نفرات دوم هر کدام ۱۲۵ هزار تومان و نفر سوم ۲۰۰ هزار تومان دریافت کردند، چرا باید پس از اعتراض، مانده مبلغ عودت شود؟
۴) با گذشت حدود دو ماه از برگزاری مسابقات استانی و با توجه به نزدیک بودن به زمان برگزاری مسابقات سراسری در رشته هم‌خوانی‌، تواشیح و ابتهال و لزوم آمادگی گروه‌های منتخب استان‌ها برای شرکت در مسابقات سراسری‌، هنوز نتیجه دقیق مسابقات مشخص نیست که علت آن عدم توانایی داوران بسیار مبتدی در تشخیص گروه‌های برتر می‌باشد. سوال اینجاست که چرا حتی یک بار از داورانی که هدیه آنها از هدیه نفر اول مسابقات هم بیشتر است، دعوت نکردند که به اعتراض به حق شرکت کنندگان رسیدگی کنند؟
در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد به گفته یکی از داوران که «اگر نمره ما تغییر کند، اعتبار داوری ما زیر سوال می‌رود و شاید از این پس دعوت نشویم».
۵) داوران مسابقات شهرستانی و حتی استانی عمدتاً بر اساس روابط خویشاوندی با مسئولان برگزاری مسابقات انتخاب می‌شوند که متاسفانه بعضاً حتی هیچ‌ گونه سابقه‌ شرکت در مسابقات را هم ندارند که به اعتراض عده زیادی از شرکت کنندگان منجر شد. در پاسخ به اعتراض، اعلام کردند که «دوره آموزش داوری تواشیح، هم‌خوانی و ابتهال به مدت سه روز در مشهد برگزار شده که ایشان شرکت کردند و گواهی گرفته‌اند». در پاسخ این ادعا باید گفت اولاً در دوره یاد شده کسانی بایستی دعوت می‌شدند که جزء ممتازان این رشته‌ها در استان باشند، ثانیاً صرفاً با برگزاری دوره سه روزه و رسیدن به مرتبه داوری مسابقات سازمان اوقاف، وجهه داوری زیر سوال می‌رود و ثالثاً سپردن داوری مسابقات بسیار حساس رشته‌های قرائت و ترتیل و حفظ به این افراد به جایی رسیده است که حتی نفرات اول مسابقات نسبت به آن معترض هستند و این در حالی است که هاشم سلطانی‌نژاد، دارای درجه استاد ممتاز حفظ حتی به داوری هم دعوت نمی‌شوند و یا فاطمه عبدلی، نفر اول مسابقات بین‌المللی حفظ کل در کشور اردن و کارشناس ارشد رشته علوم قرآن و حدیث حق داوری در مسابقات شهرستان محل سکونت خود را ندارند.
۶) مقرر شد که همه منتخبان استان برای شرکت در مرحله سراسری مسابقات که به حول و قوه الهی از اول تا ششم اسفندماه در شهر شیراز برگزار می‌شود، نه با هواپیما(با وجود پرواز مستقیم کرمان – شیراز) و نه با ماشین دربستی، بلکه با اتوبوس به شیراز اعزام شوند که این وضعیت برای اجرای برنامه بسیار نامطلوب است و با اعتراض به اینکه تعدادی از منتخبان استان نه فقط حافظ و یا قاری قرآن، بلکه با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا، عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، مسئولان اداره کل در جواب اعتراض اعلام کردند، «قرآن خواندن مهم نیست، مهم عمل است که نداریم» و از طرفی یک هفته قبل از اعزام به مرحله سراسری مسابقات، مسئول قرآنی اداره کل اوقاف استان کرمان با ارسال پیامک به منتخبان  تأکید می‌کند که «با آمادگی کامل و با هدف کسب رتبه در مسابقات شرکت کنید که بیت‌المال حیف و میل نشود».
۷) بنا به ابتکار جالب اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در آذرماه سال جاری اردوی زیارتی مشهد مقدس ویژه فعالان قرآنی استان و البته دقیقاً همزمان با برگزاری مسابقات شهرستانی برگزار شد که این ترفند به انصراف عده‌ای از سفر به مشهد مقدس و جایگزینی افرادی دیگر به جای فعالان قرآنی منجر شد و حتی یک نفر از قاریان ممتاز استان و نفر اول چند دوره رشته قرائت و ابتهال در سطح استان، از کنار اتوبوس بازگردانده شدند.
امید است با تغییر نگرش مسئولان و مدیران متصدی فعالیت‌های قرآنی استان و کشور که بعضاً منافی منویات مقام معظم رهبری است، روز به روز شاهد ارتقاء سطح کیفی و کمی جامعه قرآنی ایران اسلامی باشیم.
امضا کنندگان:
۱) هاشم سلطانی نژاد
۲) رسول دوست‌محمدی
۳) محمدباقر قهاری
۴) محمدرضا افروزه
۵) مجتبی افروزه
۶)مجید طالبی‌زاده
۷) سیدمحمدعلی موسوی
۸) مجتبی یداللهی
۹) الهام سلطانی‌نژاد
۱۰) مجیده رضاپور
۱۱) معینه رضاپور
۱۲) حسنیه قهاری

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

, ,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
دکتر هاشم سلطانی نژاد در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی. نام وی در صدر اسامی متعرضین به چشم می خورد.
 
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه