اخبار داغ

برگزاری آیین بزرگداشت نجم الدین اربکان با بررسی افکار و اندیشه های وی؛ اربکان:

کسی که بگوید سیاست به من ربط ندارد، عین این است که بگوید، نصف قرآن به من ربط ندارد/ هنر شما، تبدیل عقیده اسلامی به حکومت اسلامی است

کسی که بگوید سیاست به من ربط ندارد، عین این است که بگوید، نصف قرآن به من ربط ندارد/ هنر شما، تبدیل عقیده اسلامی به حکومت اسلامی است
همایش بزرگداشت نجم الدین اربکان، با حضور اساتید و کارشناسان برای بررسی افکار و نگرش وی در محل پاتوق کتاب تبریز برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گروه بین الملل آناج: نجم الدین اربکان در زمانی فعالیت سیاسی خود را آغاز نمود که حکومت لائیک در ترکیه حاکم بود و غرب تسلط کامل به ارکان حکومت داشت. فعالیت سیاسی اربکان از دو جهت قابل بررسی می باشد. یکی دید سیاسی اربکان و دیگری تاثیری که اربکان در سیاست ترکیه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی سیاست را عین جهاد می دانست. معتقد بود جهاد در جهت آزادی کشورهای اسلامی باید صورت بگیرد و طرفداران آن را مجاهد می خواند. این جهاد را وظیفه هر مسلمانی می دانست. جهاد در راه حق و در مبارزه با باطل.

,

 

,

, ,

اربکان معتقد بود که کسی که بگوید سیاست به من ربط ندارد، عین این است که بگوید، نصف قرآن به من ربط ندارد! سکوت در برابر ظالمان را همچون همراهی ظلم و ظالم می دانست. دوری از سیاست و بی تفاوتی در برابر ظلم را ذلت در دو دنیا اعلام می نمود.

,

وی، بنیان گذار دید اسلام گرایی در ترکیه بود. اسلام گرایان وی را به عنوان الگوی خود قرار داده اند. او چندین بار حزب سیاسی تاسیس نمود اما هر دفعه به دلایل مختلف فعالیت آن ها متوقف شد. اما وی به مبارزه خود ادامه داد و تبدیل به اسطوره اسلام گرایان ترک شد.

,

اربکان سبب آشنایی دینداران ترک با سیاست شد. او معتقد به کار تشکیلاتی و آزادی از سلطه دیکتاتورهای غرب گرا بود. در سال 1982 میلادی وقتی اخوان المسلمین در سوریه، علیه حافظ اسد برخواستند. بیداری و بینش وی در آن زمان با فراصتی که داشت، باعث جلوگیری از راه افتادن دریای خون در خاورمیانه شد. همان چیزی که اکنون بنا به سیاست های غلط اردوغان، شاگرد وی، شاهد آن هستیم.

,

این سیاستمدار به علت اخلاق سیاسی خود در بین سیاسیون ترک مشهور بود. او مخالف بدگویی بود و همواره آن ها را به آرامش و خوش رویی دعوت می نمود و لبخند وی در مقابل سایر احزاب و جامعه سیاسی مشهور بود. لبخند همیشه در چهره اربکان مشهود بود.

,

اردوغان و عبدالله گل دو تن از شاگردان وی بودند که بعدها دچار انحطاط در مشی و خط سیاسی شدند و اربکان آن ها را تشبیه به دانه های انگوری می کند که تبدیل به شراب شده اند. وی آن ها را دیگر شاگرد خود نمی دانست و می گفت که مجاهد با خیانت مقابله می کند و خود هرگز خیانت نمی کند.

,

اربکان کمی قبل از وفات خود، کتابی با عنوان "بیزیم ساواشیمیز (مبارزه ما)"، به چاپ رساند که در آن آورده است: راه ما راه جهاد است. وی حتی در آخرین روزهای زندگی خود در تخت بیمارستان هم از سیاست دوری نمی نمود و حتی به طراحی پوسترهای تبلیغاتی حزب خود رسیدگی می نمود.

,

ما در ترکیه، شبانه روز برای شما (انقلاب اسلامی ایران) دعا می نماییم

,

حجت الاسلام شعبانی، رایزن فرهنگی سابق ایران در ترکیه، سخنان خود را در مورد مرحوم نجم الدین اربکان با یادآوری خاطرات آمدن وی به ایران در سال 2009 آغاز می نماید. به گفته وی، اربکان در این دیدار به نکات کلیدی بسیاری اشاره نموده است که این موضوع را آشکارا می شود در سخنان وی دید که در بینش اسلامی و سیاسی خود، از انقلاب اسلامی ایران تاثیر گرفته است و همواره در نقطه مقابل صیهونیست قرار گرفته است. وی در این دیدار گفته است: "ما در ترکیه، شبانه روز برای شما (انقلاب اسلامی ایران) دعا می نماییم چون شما در اقتدار هستید. هنر شما، تبدیل عقیده اسلامی به حکومت اسلامی است."

,

 

,

, ,

شعبانی افزود: در سال 2009 که اربکان به ایران آمده بود، طبق گفته وی ترکیه دارای 60 حزب سیاسی بودند که تنها 20 حزب از آن ها وارد انتخابات می شدند و از آن 20 حزب تنها چند حزب پیرو صیهونیست نبودند و از بین آن ها نیز حزب سعادت ملی به جد به دنبال استقلال ترکیه با رویکرد اسلام گرایی و مخالف نوکری اسرائیل بود.

,

صهیونیست همچون تمساح است

,

وی این گونه ادامه داد که در 2 سال اول جنگ سوریه، رسانه های ترکیه تمام تلاش خود را می نمودند تا این گونه جلوه دهند که سیاست های ایران و اسرائیل درمورد سوریه همپوشانی بالایی دارد و با این بیان آن را استدلال می نمود که هر دو طرفدار باقی ماندن بشار اسد در حکومت سوریه می باشد. اربکان تحلیلش در مورد بحران سوریه این بود که اگر سوریه برود، اسرائیل همسایه ما خواهد شد و سپس نوبت به ترکیه خواهد رسید و رویای متلاشی کردن ایران را خواهد داشت و به ترکیه فشار خواهد آورد تا با او در این مسیر همسو شود.

,

وی می گفت: "حزب ما، خود ملت است، تاریخ ملت است، عقاید ملت است، و در تلاش است عقاید ملت را به سوی مخالفت با صهیونیست ببرد." وی صهیونیست را به تمساحی تشبیه می نمود. تمساحی که فک بالایش آمریکا و فک پایینش اروپاست. اسرائیل در دم وی قرار دارد و بدنش را حاکمان کشورهای اسلامی که وی را در رسیدن به اهدافش یاری می نمایند تشکیل می دهد و ایران را در مقابل صهیونیست اعلام می نمود."

,

ابتکار عمل اربکان در حکومت

,

اربکان بعد از رسیدن به نخست وزیری، اولین کاری که نمود، ترکیه را عضو کنفرانس کشورهای اسلامی نمود. اسرائیل که ترکیه را مامن خود می دانست، این عمل به ذائقه اش چندان خوش نیامد. 3 ماه بعد اربکان نخست وزیران کشورهای اسلامی را به ترکیه دعوت کرد و بعد از نطقی که در بین آن ها کرد و آن ها را به اتحاد در مبارزه با صیهونیست دعوت نمود، اعلام کرد که در مرحله بعدی حاکمان کشورهای اسلامی را دعوت خواهد نمود که متوجه شد قریب به اتفاق آن ها حاضر به چنین اتحادی نیستند و لذا به ناکارآمدی این اتحاد پی برد. بعد از این ماجرا، اربکان به فکر افتاد تا ائتلافی کارآمد را تشکیل دهد و D8 را تشکیل داد. تنها 15 روز بعد از تشکیل این ائتلاف، وزیر خارجه آمریکا تلفکسی را به وزارت خارجه ترکیه فرستاد و با انتقاد از فعالیت های اسلام گرای اربکان، از آن ها خواست با هماهنگی با سران ارتش ترکیه، علیه وی کودتای نظامی نمایند و بدین تربیت کودتای "28 شوبات"، رخ داد و عمر کوتاه حکومت اربکان به پایان رسید.

,

صهیونیست از نظر اربکان کیست؟

,

اربکان صهیونیست را مساوی با اسرائیل نمی دانست. صهیونیست را متشکل از افرادی می دانست که پیرو افکار کابالا بودند و شایان ذکر است در این تفکر فرد را تنها زمانی یهودی اصیل معرفی می نمایند که از مادر یهودی به دنیا آمده باشد و تنها این دسته از افراد را انسان اصیل معرفی می نماید و بقیه را شکل تکامل یافته میمون می دانند. صهیونیست می گوید ما دو نقشه داریم یکی روی دیوار و دیگری در دلمان است. نقشه روی دیوار همان اسرائیل کنونی است. نقشه ای که در دلمان است، رویای نیل تا فرات و تسلط بر کل دنیاست. آن ها، یهودیان را نیز اینگونه اقناع می نمایند که شرایط را برای ظهور عیسی، فراهم می نمایند. شاید این نکته برایتان جالب باشد که 10 شرکت عمده جهان در دست صهیونیست است. از جمله آن ها می توان به YATA اشاره نمود که صادر کننده مجوز پرواز برای تمامی هواپیما ها می باشد. بزرگترین حامیان صهیونیست هم حاکمان تحت سلطه آن ها در کشورهای اسلامی هستند. به عنوان مثال، بخش عظیمی از درآمدهای حج به جیب صهیونیست می رود.

,

نظام عادلانه در این کشورها رویا شده و شورای امنیت کاملا در اختیار صهیونیست قرار دارد. امنیت کشورهای اسلامی در هدف صهیونیست قرار دارد و تنها خوف صهیونیست، پیشرفت علمی کشورهای اسلامی است.

,

خاطره ای از اربکان در روزهای اول حکومتش

,

اربکان در خاطره ای تعریف می نماید که بعد از رسیدن به نخست وزیری ترکیه، اولین فردی که با وی دیدار کرده است، سفیر آمریکا در ترکیه بوده است و 4 شرط را از الزامات وی عنوان کرده است: در اختیار قرار دادن پایگاه های نظامی با حق دخالت، عدم افزایش حجم تجاری با ایران، نداشتن مبادلات بیش از 50 هزار دلار با ایران،  بازنشدن خط نفتی عراق، و حضور ارتش چکشی آمریکا در ترکیه. اربکان با لحن سیاسی خاص خود می گفت که به سفیر آمریکا یک چای دیگر دادیم و او را راهی نمودیم و بعد از آن دقیقا برعکس گفته هایش عمل کردیم و در اولین سفر خود به ایران آمدیم.

,

ایران و انقلاب اسلامی از دید اسلام گرایان ترک

,

اسلام گرایان ترکیه اینگونه عنوان می نمایند که ما نه مستقل هستیم و نه می توانیم مستقل شویم. ما انقلاب نکرده ایم  و فقط افرادی بودند که با افکار اسلام گرایی بر روی کار آمده اند. ستون تفکر حکومت اسلامی ایران بر دو پایه ایستادگی در جبهه حق و استقامت در مقابله با صهیونیست استوار است و نقطه قوت انقلاب اسلامی این است که در مقابل صهیونیست ایستادگی می نماید و حرف خود را محکم می زند و دیگری افکار نورانی امام راحل است که برگرفته از افکار ائمه می باشد.

,

 

,

, ,

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین، حاج اقا شعبانی به سوالات حاضرین پاسخ دادند که به شرح زیر است:

,

سوال: گفتمان اربکان چه تاثیری در ترکیه داشته است و چرا حزب حاکم با شرایط موجود توانست دوباره رای بیاورد؟

,

اندیشه و افکار اربکان در ترکیه نهادینه شده است و اسلام گرایان ترکیه، وی را به عنوان الگوی خود پذیرفته اند. اما اینکه با وجود تمام وقایع، چرا اردوغان و حزبش دوباره رای آورد علل مختلفی دارد. اما این که اردوغان بعد از 12 سال مجبور شد زیر بار ائتلاف برود و شاهد کاهش رای بود خود شکستی است برای اردوغان. اما در دوره بعد، اردوغان با تصویرسازی از یک دریای خون، در صورت عدم انتخاب شدن حزبش مردم را ترساند و آن ها با حیله و فریب به سوی خود کشاند.

,

 

,

سوال: اندیشه امام خمینی (ره) و اربکان چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد؟

,

اندیشه امام و اربکان قابل مقایسه نیست و امام به غیر از اندیشه توانایی طراحی برنامه ای برای حکومت سیاسی نیز داشت و برای تمام جنبه ها برنامه داشت. اربکان دارای اندیشه اسلامی است اما توانایی تبدیل این اندیشه به حکومت را نداشت. امام از خلاقیت بالایی در این زمینه برخوردار بود. اربکان یکی از طرفداران اندیشه های امام و انقلاب و حکومت اسلامی بود و ائتلاف D8 یکی از خلاقیت های بسیار خوب اربکان می باشد.

,

 

,

سوال خبرنگار آناج: آیا اردوغان در قضیه "ارگنه کون" از کودتای 28 شوبات انجام شده علیه اربکان درس گرفته است؟

,

 این یک تحلیل درست است. اردوغان با استفاده از تجربیات اربکان، از یک کودتای محتمل جلوگیری نمود. سران ارتش ترکیه را تصفیه نمود و افراد زیادی را فیلتر نمود و نکته جالب این است که ارتشیان کنار گذاشته شده بیش تر از علویان می باشند. اردوغان می دانست که این نقشه برای حکومت او هم کشیده شده است و به همین دلیل به سرعت وارد عمل شد.

,

 

,

سوال خبرنگار آناج: جدایی اربکان و اردوغان از چه زمانی رخ داد؟ برخی معتقدند همراهی او با فتح الله گولن سبب این جدایی شده است.

,

این که اردوغان از افکار و راه اربکان دور شده است جای تردیدی ندارد و پیروی وی به مدت طولانی از فتح الله گولن جای شک ندارد و همه می دانیم که بعد از آزادی اردوغان از زندان، مستقیما به آمریکا رفته است. اما اسناد معتبری برای اثبات این ادعا در دست نیست و در ضمن زمان آغاز پیروی وی از افکار گولن و جماعت مشخص نیست. اما این نکنه را باید گفت که همراهی فتح الله گولن در این موضوع بی تاثیر نیست. از سوی دیگر هم شاهد جدایی آن ها از 2-3 سال پیش هستیم که یکی از علل کاهش رای اردوغان و حزبش در این دوره هم همین موضوع می باشد. به همین دلیل بیش تر آمریکا را در جدایی اربکان و اردوغان موثر می دانند.

,

 

,

سوال خبرنگار آناج: اردوغان با پیروی از افکار اربکان بود که در صحنه سیاست مطرح شد و توانست توجه مردم را به سوی خودش جلب کند. اما بعد از جدایی او از اربکان آیا حمایت مالی گولن بود که او را در عرصه سیاست نگه داشت؟

,

 اردوغان با رویکرد به ظاهر اسلام گرایی که از افکار اربکان نشات گرفته بود به محبوبیت رسید. اما بعد از اربکان، جریان گولن بیش تر از حمایت مالی که انجام می داد او را در این راه همراهی کرد و بزرگترین ضربه را هم از همین جریان دید. جریان گولن یک جمعیت کاملا مطیع هست که تماما با افکار فتح الله گولن جلو می رود. به همین دلیل با حمایت بی قید و شرط آن ها به اوج رسید و با اختلافات ایجاد شده بین اردوغان و گولن، با کاهش جمعیت طرفدار مواجه شد. یکی از علل دیگر موفقیت اردوغان هم ضعف رقیبان وی هست. در حال حاضر 3 حزب در حال رقابت با وی هستند. حزب "دموکراتیک خلق ها" به دلیل داشتن پشتوانه پ.ک.ک، حزب "حرکت ملی" به علت تندگویی و عدم توانایی اجرایی و حزب "جمهوری خواه خلق" به علت تندروی های سابق در مقابله با اسلام و اسلام گرایان، از طرف مردم ترک، رد می شوند. نقطه قوت بعدی حزب "عدالت و توسعه"، توان مدیریتی آن در اداره شهرها و کشور است.

,

در پایان جلسه برای نجم الدین اربکان، به دلیل تلاش های بی وقفه اش برای احیای اسلام و حکومت اسلامی، از خدای متعال طلب آمرزش شد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه