اخبار داغ

رزاقی در گفت‌وگوی تفصیلی با دانا:

اقتصاد کشور از لیبرال ها هم لیبرال تر شده است/ شهرداری ها باید مانع ورود تجمل‌گرایی به شهر شوند

اقتصاد کشور از لیبرال ها هم لیبرال تر شده است/ شهرداری ها باید مانع ورود تجمل‌گرایی به شهر شوند
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: همه شاهد بودند که دولت برای توافقنامه و مذاکرات چقدر وقت گذاشت که تحریم ها رفع شود که اگر بر فرض هم این تحریم ها رفع می شد که نشد باز هم در اقتصاد کشور و مشکلات آن اتفاقی نمی افتاد.
[

ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگوی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی دانا در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تحقق یافتن حماسه اقتصادی اظهار داشت:  از اول هم مشخص بود که شعار حماسه اقتصادی محقق و اجرایی نخواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

وی در خصوص دلیل این موضوع گفت: طی چند سال گذشته شعارهای سال توسط رهبری به شکلی انتخاب شده بود که تحقق حماسه اقتصادی خیلی آسان می شد؛ مثلا اگر تغییر الگوی مصرف، حمایت از تولید داخلی و... اجرایی می شد امروز خیلی جلوتر بودیم و در سایه این اقدامات حماسه اقتصادی محقق می شد؛ در صورتی­که طی چند سال گذشته هیچ کدام از قوا روی این مسائل کار نکردند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ذهن مسئولین بر اساس آنچه که ما بتوانیم حماسه اقتصادی بیافرینیم نبوده است، خاطرنشان کرد: چند ماه اول سال برای بحث انتخابات و ... گذشت که پس از آن هم دولت جدید وارد فضایی شد که همه مشکلات مربوط به دوره احمدی نژاد است.

,

رزاقی خاطرنشان کرد: این درحالی است که آقای روحانی کابینه ای انتخاب می کند که همه از عوامل دوره رفسنجانی هستند و برداشت و اندیشه اقتصادی و اعتقادات آنها کاملا سرمایه داری لیبرالی است و در طول این 24 سال همین اندیشه اقتصادی را دنبال کرده اند.

,

وی افزود: این افراد فراموش کرده اند که این مسائلی که امروز در اقتصاد به وجود آمده است فقط به دلیل عملکرد و سیاست های غلط احمدی نژاد نبوده؛ بلکه این مشکلات به دلیل همه سیاست های اقتصادی غلط است که از ابتدای انقلاب تا کنون انجام شده است و البته این سیاست ها به هیچ عنوان با قانون اساسی سازگار نیست.

,

کارشناس مسائل اقتصادی در کشور ضمن تاکید بر این موضوع که این موارد عامل اصلی مشکلات امروز هستند گفت: مشکل بدتر این است که دولت هم برنامه جدیدی ندارد که مطرح کند؛ بلکه همان مسیر گذشته را ادامه می دهد؛ پس این همه هیاهو نتیجه اش وقت تلف کردن است.

,

رزاقی با اشاره به بحث سیاست خارجی خاطرنشان کرد: همه شاهد بودند که دولت برای توافقنامه و مذاکرات چقدر وقت گذاشت که تحریم ها رفع شود که اگر بر فرض هم این تحریم ها رفع می شد که نشد باز هم در اقتصاد کشور و مشکلات آن اتفاقی نمی افتاد.

,

وی اذعان داشت: وقتی همان ساختار فکری قبلی حاکم باشد؛ پولدارها غنی­تر و فقیرها هم روز به روز فقیر­تر می­شوند و اقتصاد ایران هم وابسته­تر می شود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نظر بنده این نیست که باید حتما حماسه اقتصادی همین امسال تحقق پیدا می کرد؛ اما این انتظار را داشتیم لااقل در اعتقاد مسئولین تغییری به وجود می آمد و باور می کردند که راه حل مشکلات اقتصادی حماسه اقتصادی است و همین باعث می شد که کشور در مسیر حماسه قرار می گرفت.

,

رزاقی افزود: انگار نه انگار که ما مشکلات اقتصادی داریم. برخی از مسئولین مسأله را خیلی ساده کردند و هیچ اقدامی در راستای حماسه اقتصادی نکردند که هیچ، بلکه این را هم القا کردند که حماسه اقتصادی از برقراری روابط با غرب پیش می آید؛ یعنی صدور هرچه بیشتر نفت خام و مواد معدنی؛ یعنی از نظر افرادی که تفکر لیبرالی دارند حماسه اقتصادی اینگونه محقق می شود.

,

 

,

حماسه اقتصادی با رویکرد دولت یازدهم محقق نمی شود

, حماسه اقتصادی با رویکرد دولت یازدهم محقق نمی شود,

وی تصریح کرد: به نظر بنده این دولت با این بینش اقتصادی که در پیش گرفته اند، حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی قابلیت تحقق ندارد؛ البته این صحبت من نیست بلکه یک نویسنده آمریکایی این اندیشه و فکر را ویروس لیبرالیسم نامگذاری می کند؛ یعنی بدتر از میکروب؛ چون قدرت دفاعی انسان در برابر ویروس بسیار پایین است و این ویروس های عجیب و سریع کل بدن انسان را دربر می گیرد؛ به همین دلیل از واژه ویروس استفاده کرده است.

,

 

,

ویروس اندیشه های لیبرالی در ذهن بسیاری از مسئولین نفوذ کرده است

, ویروس اندیشه های لیبرالی در ذهن بسیاری از مسئولین نفوذ کرده است,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه امروز اکثر مسئولان کشور و بسیاری از نمایندگان مجلس و شمار زیادی از قضات کشور به این ویروس مهلک اندیشه های لیبرالی مبتلا هستند؛ همه اینها به ویروس سرمایه داری آلوده شده اند.

,

رزاقی افزود: آنها اینگونه فکر می کنند که بهترین نوع هدایت و کنترل کشور، عدم دخالت دولت است مثل عدم حمایت دولت از تولید و جهان سومی تر اینکه این فکر را دنبال می کنند که هرچه نفت بیشتری فروخته شود فضای اقتصادی بهتر و مطلوب تر است.

,

وی تصریح کرد: آنها فکر می کنند هرچه یک عده خاص و محدودی پولدار شوند این بهتر استو  برایند این 24 سال همین ها بوده است که در لیبرالیست بهبود وضعیت آدمهای فقیر ربطی به دولت ندارد.

,

 

,

اقتصاد کشور از لیبرال ها هم لیبرال تر شده است

, اقتصاد کشور از لیبرال ها هم لیبرال تر شده است,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران یادآور شد: البته خود آمریکایی هایی ها نیز کمک هایی به قشر فقیر خود دارند مثلا به 50میلیون نفر کارت غذا می دهند تا از فقر غذایی این جمعیت نابود نشود و یا اینکه 40میلیون نفر در اروپا زیر خط فقر هستند که پوشش داده می شوند؛ اما در کشور ما به دلایل مختلف این پوشش ها هم انجام نمی شود و حاضر به انجام دادن این ها نیستیم؛ به عبارتی از لیبرال ها لیبرال تر شده ایم.

,

رزاقی خاطرنشان کرد: شکل درست این است که دولت وظیفه دارد برای هر فردی شغل فراهم کند تا شأن انسانی او حفظ شود؛ اما حالا برای افرادی که از لحاظ جسمی و یا به لحاظ های دیگر مشکل دارند و نمی توانند کار کنند این بحثی دیگر است که باید شرایط زندگی را تا حدی برای آنها مهیا کرد.

,

وی افزود: این موارد روش های مخصوص به خود را دارد، مثلا بهزیستی و کمیته امداد می باید از کوچکترین توانایی افراد استفاده کند تا او گمان نکند که مفت و مجانی دارد خدماتی را دریافت می کند و به حاضر و آماده گرفتن عادت کند.

,

 

,

اندیشه های لیبرالی در جامعه ما غالب شده است

, اندیشه های لیبرالی در جامعه ما غالب شده است,

کارشناس مسائل اقتصادی در کشور بیان داشت: امروز متأسفانه این ویروس لیبرالسیم بخش اعظمی از افکار جامعه ما را آلوده کرده است. در تمام دانشکده های اقتصاد ما صحبت از اقتصاد صرف سرمایه داری است. هنرمندان و حتی ورزشکاران جامعه امروز ما امروز این اندیشه ها را دارند. البته نه اینکه همه هنر پیشه ها و فوتبالیست ها و... بلکه می خواهم بگویم اندیشه های لیبرالی اندیشه غالب جامعه امروز ما شده است.

,

رزاقی یادآور شد: آنچه که مهم است این است که کسانی که این فکر را دارند گمان می کنند هرکس بر خلاف اینها فکر می کند عقب مانده  است. و هرکس مخالف اینهاست سنتی است؛ یعنی منافع ملت را نمی خواهد و فقط اینها می خواهند و اوج این جریان در سال 88 و آن فجایعی که رخ داد خود را نشان داد.

,

وی افزود: امروزه حاضرند میلیون­ها انسان در داخل یک کشور کشته شوند ولی حرف و نظر آمریکایی ها غالب شود. واقعا آدم مبهوت می ماند اینها چه کسانی هستند که با این درجه از اعتقاد و اینگونه سرسختانه از لیبرالسیم دفاع می کنند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اذعان داشت: مسلما پول و امکانات برای عده قلیلی از اینها قابل تحقق خواهد بود و عده کثیری برای پول ومقام این کارها را نمی کنند بلکه این اندیشه را قبول کرده اند که اینجا همان مرحله خطر است و خدا نکند عده کثیری از یک ملت که از اقشار مختلف هستند مثل استاد و معلم و نویسنده و حتی روحانی این اندیشه را قبول کنند که آن وقت دیگر یک فاجعه رخ داده است.

,

رزاقی یادآور شد: با اینکه امروز اکثر دلسوزان نظام به این راه حل رسیده اند که مشکلات اقتصادی کشور با مذاکرات محقق نمی شود اما باز هم دولت بر این مسأله تأکید دارد؛ درست است که دولت ها با امکانات مالی که دارند با هزینه کردن این منابع سعی می کنند نظر خود را جلو ببرد. البته کسانی که اینگونه رفتار می کنند و اندیشه های خود را علی و اجرایی می کنند فقط قدرت رسانه ای و مالی این را انجام نمی دهند بلکه اینها کسانی هستند که حیثیت اانقلابی و اجتماعی بالایی دارند و از این حیثیت و ارزش ها در این راه حتما بهره می برند.

,

وی افزود: این به این معناست که از این حیثیت به عنوان پشتوانه ای برای پیاده کردن اندیشه های لیبرالی خود استفاده می کنند؛ به همین دلیل است که بند اعتقاد دارم اگر خود آمریکایی ها در ایران بودند امکان نداشت بتوانند اینگونه اندیشه های لیبرالی را در ایران پیاده کنند بلکه ادمهایی که مورد اعتماد مردم بودند و از درون خود نظام هستند با استفاده از اعتماد مردم آمدند و این اندیشه را در جامعه اجرا کردند. اگر خود آمریکایی ها بودند مسلما مردم می فهمیدند و در برابر اینها مقاومت می کردند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: ولی اینکه به وسیله این آدمهای خودی تاحدی که از یاران درجه اول امام هستند این تفکرات پیاده می شود یا توسط رئیس جمهورهای بعدی همچون خاتمی و اخمدی نژاد و امروز آقای روحانی این تفکرات پیگیری می شود کسانی که مدافعان نظام هستند. وقتی اینها با وجه خود که این وجه را از انقلاب گرفته اند این اندیشه ها را دنبال می کنند و در درجه بعد کسانی که اطراف اینها هستند این جریان ادامه می یابد همین طور می شود که این جریان جلو می رود و شزایطی به وجود می آید که عده زیاذی در شرایط انفعالی قرار می گیرند.

,

رزاقی اظهارداشت: من فکر می کنم هرکسی قانون اساسی را بخواند در قسمت های اقتصادی اش همه چیز به وضوح آمده است. اما در هیچ دانشگاه کشور امروز اینها مورد درس و بحث نیست. یا مثلا اندیشه های اقتصادی امام(ره). یا اندیشه های رهبری. خب در چنین شرایطی زمینه رشد تفکر لیبرالی به وجود آمده است و خوب هم در این بستر رشد کرده است. و این تفکرات امروز با نظام عجین شده است.

,

وی بیان داشت: حالا در طرف مقابل امکانات رسانه ای و مالی قوی وجود ندارد. اندیشه لیبرالی تا به امروز 1000میلیارد دلار را در دست داشته است تا توانسته است سیاست  لیبزالی اقتصادی را پیاده کند. غول های اقتصادی را به وجود آورده است مثلا یکی از آنها جوان سی ساله ایست که 9000میلیارد تومان بدهی در ایران دارد. وتعداد زیادی از این نمونه ها.

,

کارشناس مسائل اقتصادی در کشور گفت: این زمانی مهم می شود که ببینیم اینها واسطه هستند و این جریانات بانیانی دارد. پس وقتی افراد واسطه این مقدار دارایی دارند افراد اصلی چقدر دارند؟ افرادی که هیچ گاه اسمی از آنها برده نمی شود و پنهان می مانند.

,

رزاقی خاطرنشان کرد: پس می بینیم این جریان اولا با پول های کلان بعد با سرمایه انقلابی بودن و چهره سیاسی شناخته شده و ... همه اینها را خرج کرده اند تا امروز جریان تفکرات لیبرالی به اینجا رسیده است. این کار ساده ای نیست چرا که اینها بخشی از وجود ایران هستند . مثل این است که بخواهید با برادر یا خواهر یا یکی از نزدیکان خود روی یک موضوعی اختلاف پیدا کنید. چکار می شود کرد؟ کار خیلی ظریف است و اهمیت دارد. می شود به راحتی سرکوب کرد ولی نتیجه این سرکوب چه می شود؟ غیر از اینکه به خود ضربه زده ایم؟مثل خانواده ای که متلاشی می شود.

,

وی تصریح کرد: یک راه حل آگاه سازی و اطلاع رسانی وجود دارد. برای این کار هم کسانی را باید جمع کرد که جهادی فکر و البته عمل می کنند؛ یعنی این روش را قبول دارند. شناسایی اینها سخت است اما شدنی است. ما مدیران اینچنینی امروز کم نداریم. بعد رسانه ای را بدست بگیرند و از این طریق آگاه سازی به آحاد مردم را پیگیری کنند. سپس کار آموزش و ارتقاء دانایی ها را در دستور کار قرار دهند مخصوصا در رشته هایی مثل اقتصاد. چون این اقتصادی که درس داده می شود فقط هدفش متلاشی کردن استقلال اقتصادی سپس استقلال سیاسی است. اگر این اقدامات شکل بگیرد می توان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران عنوان کرد: در این صورت مردم متوجه می شوند مشکل چیست؟ اقتصاد مقاومتی چیست؟ ضرورت و اهمیت اجرایی شدن آن چیست؟خواهند فهمید اگر تحریم ها با اقتصاد مقاومتی پاسخ داده نشود از تجاوز نظامی برای ما خطرناک تر خواهد یود.اینها نکاتی است که مسئولین مریکایی کاملا از آن اگاه اند اما مسئولین ما بی خبر هستند. به دلیل همین بی خبری هاست که مسئولین ما می آیند می گویند الان دوره مصرف است. دوره دفاع تمام شده است. و از این قبیل صحبتها.

,

رزاقی افزود: سپس با تشکل های شکل گرفته در این مسیر می توان فضای نظارت و مطالبه گری به وجود آورد. در واقع اینگونه می توان ضای فرهنگی جامعه را به سمتی برد که برای اقتصاد مقاومتی آمادگی داشته باشد. اقتصاد مقاومتی به کار و کوشش با جدیت نیاز دارد. که این فرهنگ است. اول باید برای ایجاد فرهنگ مقاومتی . فرهنگ ایثار را در جامعه شکل داد که متأسفاه امروز اینها کم شده است. جوانها به دنبال کسب پول و ثوت بیشتر هستند. مسئولین هم به همین صورت. امروز برخی نمایندگان مجلس هستند که به اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند. اگر اینگونه نبود که امروز کار به اینجا کشیده نمی شد.

,

وی خاطرنشان شد: باید مطرح و عنوان شود برای مردم که فلان صحبت فلان مسئول بر اساس اقتصاد لیبرالی بوده است. برای این مهم نیاز به آگاهی است. باید اول خود تشکل ها و بعد مخاطبان آنها که همه مردم هستند به این موضوعات اشراف داشته باشند. این خود یک نظارت همگانی به وجود می آید که دیگر در سایه آن خیلی امور اجازه اجرا ندارند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: از این منظر بنده فکر می کنم که به یک اتاق فکر قوی نیازمند است که در درجه اول از روحانیونی که اتحاد و اعتقاد به این قضیه دارند و مطلع هستند و قصد مبارزه دارند استفاده شود و همین ابتدای کار ما خواهد بود که با خونسردی و نهایت جذابیت و بدون دفع کسی کار را آغاز کنیم. ولی  وقتی این اتاق فکر قدرتمند شد دیگر نمایندگان آن دست به افشا می زنند و سوابق افراد را رو می کنند و کلیه عملکرد افرادی خاطی را برای ملت رو می کنند.

,

رزاقی افزود: من فکر می کنم کسانی که در بحث جذب تشکل ها و جذب افکار عمومی کار کردند  و تجربه دارند و تجربه کشورهای دیگر را می دانند در این زمینه خیلی بدرد می خورند؛ من دنبال این بودم که ببینم در بین این کاندیداهای ریاست جمهوری کدام بیشتر به اقتصاد مقاومتی نزدیکتر است؟ دیدم که هیچ کدام به اقتصاد مقاومتی باور ندارند اصلا قانون را نمی شناسند.

,

وی با بیان اینکه بدنه اجتماعی تشکیل شده باید با شرکت در انتخابات و یا رصد کلیه عملکردهای مسئولین از دید اقتصاد به نحوه عملکرد مسئولین نشان بدهند خاطرنشان کرد: دید اقتصاد مقاومتی را هم اگر بخواهیم خیلی خلاصه کنیم این طور تعریف می شود که روحیه جهادی و استقلال اقتصادی(عدم خام فروشی و مصرف از تولیدات داخلی)، عدم تجمل گرایی، داشتن الگوی اقتصادی بومی  نه امریکای است و باید بگوییم که باید هر فردی مسئول است که تولید کننده باشد و کمترمصرف کند. فقط هم تولید داخلی. و با ابداع و ابتکار درصدد حل مشکلات برآییم.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تأکید کرد: تمام آن عناصر انقلاب نارنجی که در سال 88 جرات کردند و تا الان موفق نشدند، امروز هم از هر خلاء‌ای در راستای ضربه زدن به منافع نظام استفاده می کنند پس باید افکار را کاملا آماده کنیم تا به ر نحوی که شده تولیدگر باشند تا مصرف کننده. این فکر هم که هزینه تولید کالای ما از خارجی ها بیشتر است این خیانت به ملت ایران است چرا که ملت با همین شرایط باید تولید کننده باشند والا استقلال از بین می رود.

,

رزاقی افزود: ما الان به هر کس که دلار می خرد 50 درصد یارانه پرداخت می کنیم و طرف را مشتاق می کنیم که وارد کننده باشد. و این موارد اصلا در هیچ سندی نیاورده است. وقتی که دلار را شما ارزان می دهید تولید کنده داخلی را نابود کرده اید. ولی در کشورهایی مثل امریکا، به تولید کننده های کشاورزی هم یارانه می دهند و ما اینکار را انجام نمی دهیم . ما یارانه می دهیم به وارد کننده و لی به تولید کننده داخلی چیزی نمی دهیم و می گوییم با هم رقابت کنید.

,

وی بیان داشت: کار فرهنگی باید در کشور در این زمینه انجام بشود و این مجموعه ای که عرض کردم اگر روی غلطک بیافتد در جامعه امید آفرین می شود و جسارت را از حامیان لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی، فرهنگی، دینی می گیرد؛ لیبرابسیم سرمایه داری  از تضعیف روحانیت به وجود آمده است و باید روحانیت تمام قد در مقابل لیبرالیسم بایستند و سکوت نکنند.روحانیون اصول اقتصاد لیبرالیسم اقتصادی را مطالعه کنند تا به نحو احسنت در مقابل آن بایستند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: تسامحی که آقای خاتمی دائم مطرح می کرد این طور معنا می شود که فرقی ندارد که شما به دین اعتقاد داشته باشید یا نداشته باشید من فکر می کنم در این شرایط یکی کاملا دارد تهاجمی اقدام می کند و طرف دیگر خیلی متوجه خطر نیست؛ که از آن طرف به پشتوانه غرب و حمایتهای رسانه ای و پولی که عربستان را هم در کنار خودشان دارند، به کار خودشان ادامه می دهند.

,

رزاقی بیان داشت: اوکراین از زمانی که از شوروی سابق تجزیه شد ، امریکا 5 میلیارد دلار در این کشور در راستای پرورش نیروهای همسو با خودشان هزینه کردند تا امروز نتیجه را برداشت کنند و می بینیم که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و مردم این کشور از این قضایا بی اطلاع هستند. من فکر می کنم که باید از این کشورها هم درس بگیریم .

,

 

,

شهرداری ها بی‌قانون ترین رفتار را دارند/ شهرداری ها باید مانع ورود تجمل‌گرایی به شهر شوند

, شهرداری ها بی‌قانون ترین رفتار را دارند/ شهرداری ها باید مانع ورود تجمل‌گرایی به شهر شوند,

وی اذعان داشت: مجبوریم با امکاناتی که وجود دارد هم از منظر منابع انسانی و هم مادی می توانیم به یک نقطه ای برسیم که اقتصاد مقاومتی کشور را بیمه کند. باید جلوی تهاجم فرهنگی را گرفت ولی با دست خالی این کار امکان پذیر نیست آن کسی که بیکار و فقیری است را نمی شود آن طور که باید و شاید در این راه توجیح کرد بلکه باید در درجه اول با فساد اقتصادی شدیداً مبارزه کنیم.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ضمن بیان این موضوع که امروز این فضا طوری است که مفسدین جری تر شده اند و دستانشان برای فساد بازتر است، تأکید کرد: مثلاً شهرداری ها بی قانونی ترین رفتار را دارند، از یک طرف اعلام می کنند که طبق قانون نباید بیش از 4 طبقه ساختمان ساخت ولی از طرف دیگر شاهدیم که بیش از این هم در حال ساخت هست. بعد در توجیه این موضوع شهرداری اعلام می کند که ما در قبال طبقات بیشتر جریمه اخذ می کنیم! آیا این اقدام را می توان در مهار این قضیه به کار برد؟

,

رزاقی افزود: شهرداری با کنترلی که انجام می دهد نباید بگذارد که تجمل گرایی در شهر رخ دهد و مردم باید سرمایه های خود را به سمت تولید ببرند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه