اخبار داغ

توصیه‌هایی برای معتکفین؛

پلیس درونی خود را فعال کنید/ راهکاری برای مدیریت رفتار

پلیس درونی خود را فعال کنید/ راهکاری برای مدیریت رفتار
استاد حوزه و دانشگاه گفت: فضای اعتکاف به گونه‌ای است که معتکف را تربیت می‌کند اما با پایان ایام بیض فرد به اجتماع باز می گردد و اینبار خود باید مدیریت تربیت خویش را بر عهده بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سعید امامی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج با اشاره به پایان ایام بیض و تاثیر مثبت اعتکاف در فضای عمومی جامعه، اظهار داشت: اعتکاف فضایی است که ما را تربیت می‌کند اما پس از چند روز مشخص معتکف باید بار دیگر به جامعه بازگردد و زندگی روزمره‌ی خود را از سر بگیرد در حالی که انتظار می‌رود تاثیر اعتکاف و اعمالی که معتکف انجام داده است پس از پایان دوره اعتکاف در فرد و فرهنگ جامعه ظهور و بروز نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج ,

وی خاطرنشان کرد: تربیتی که در فضای اعتکاف و مساجد رخ می‌دهد به زور فضای موجود است که در خارج از آن فضا این زور و این تربیت وجود ندارد بلکه فرد خود باید خویش را تربیت و رفتارش را مدیریت کند.

,

این کارشناس دینی بیان داشت: تازمانی که فرد، پلیس درونی خود را زنده نگاه ندارد پلیس‌های بیرونی نمی‌توانند او را به مسیر اصلی بکشانند؛ لذا فرد معتکف یا غیر از آن باید پلیس درونی خود را فعال کند تا تربیت و رفتار خود را نیز مدیریت کند.

,

وی با ذکر توصیه‌هایی به معتکفین، افزود: طبق رهنمودهای امام خمینی(ره) انسان باید زمان‌هایی را برای خلوت با معبود خود اختصاص دهد.

,

سعیدی تاکید کرد: البته بر خلاف برخی مربیان اخلاق، مقصود امام(ره) این نیست که از اجتماع رها شده و همیشه در خلوت بمانیم؛ بلکه ایشان می‌فرمایند هر فرد باید در اجتماع حضور یابد و به ایفای نقش‌های محوله و انجام مسئولیت‌های خود بپردازد اما در کنار آن زمانی را به خلوت با خدا و تفکر اختصاص دهد.

,

وی متذکر شد: اگر انسان در زندگی خود بر حال تکیه کند، روا نیست چون حال تحول پذیر است و می‌گذرد اما اگر تکیه بر برنامه‌ریزی داشته باشد موفقیت بیشتری را کسب می‌کند.

,

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برنامه ریزی راهکار مدیریت و تربیت خویش است گفت: البته در این راه باید به سه جنبه‌ی تفکر(به عنوان جهت یابی)، احساس (به عنوان مرکب) و عمل (به عنوان توشه‌ی راه) توجه داشته باشد که انسان برای طی مسیر تربیت و رسیدن به تقوا باید هم جهت را بداند، هم مرکب داشته باشد و هم عمل کند.

,
  انتهای پیام/م
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه