اخبار داغ

ادامه کارشکنی آل سعود برای حج؛

حج بی‏ سیاست، حج نیست

حج بی‏ سیاست، حج نیست
کمتر از 3ماه به موسم حج باقی مانده اما کارشکنی آل سعود برای اعزام حجاج ایرانی حج سال95را در هاله ای از ابهام قرار داده است، که هرگونه اخلال و یا عدم اعزام حجاج ایرانی را متوجه کارشکنی مقامات آل سعود می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سایت خبری ثامن؛هنوز مردم ایران در سوگ مهاجران الی الله حج سال94هستند و هنوز تکلیف فاجعه منا مشخص نشده است که آل سعود از شرایط جدید حج برای ایرانیان سخن به میان می آورد که بسیار تحقیر آمیز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری ثامن,

هم زمان با مذاکرات مقامات حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران برای تعیین تکلیف اعزام حجاج ایرانی،طرف سعودی در یک حرکت گام به گام، هر روز شرایط جدیدی را برای پذیرش زائران ایرانی اعلام می‌کند؛ ابتدا صدور ویزای حجاج در یک کشور ثالث مطرح شد، در حالی که هنگام قطع ارتباط دیپلماتیک عربستان با ایران، اعلام کرده بودند که موضوع حج و امور آن، از این امر مستثنی است.

در گام بعدی در توهینی بی سابقه، از لزوم نصب دستبند الکترونیک برای حجاج ایرانی سخن به میان آمد تا امنیت زائران اینگونه تأمین شود! تحریم هواپیماهای ایرانی از ورود به حریم هوایی عربستان و انتقال حجاج و اختصاص این کار به شرکت های سعودی نیز شرط بعدی بود، اما در نهایت شرط «تعطیلی مراسم برائت از مشرکان و دعای کمیل» نیز بر سلسله شروط سعودی‌ها برای زائران ایرانی حرم امن الهی افزود شد.

در اینجا این سوال مطرح می شود که انجام حج واجب تنها یک مسئله عبادی است و می توان با این همه تحقیق و توهین به اسلام و شیعیان به حج رفت و آیا این حج واجب می شود؟ باید گفت حج گذشته از آثار و ثواب‌های اخروی که دارد، در دنیا نیز دارای آثار فراوان سیاسی، اجتماعی و معنوی است. این آثار و فواید می‌تواند به عنوان فلسفه یا حکمت حج مطرح شود.

حضرت امام خمینی رحمه‏ الله در این باره چنین فرموده است:حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است، اهمیت بُعد سیاسی‏ اش کمتر از عبادی‏ اش نیست و بُعد سیاسی علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است... و شاید جنبه‏ های سیاسی و اجتماعی آن بر جنبه‏ های دیگرش غلبه دارد. (صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳. )

همچنین در کتاب میقات حج آمده:«اصلاً حج بی‏ سیاست، حج نیست و کسانی که بدون در نظر گرفتن جنبه‏ های سیاسی، مراسم حج انجام می‏دهند و تنها به ظواهر عبادی حج قناعت می‏کنند، قطعا از محتوای حج خارج شده ‏اند.» (میقات حج، ش ۴، ص ۴۶. )

حجت اسلام و المسلمین حسن غفاری کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو پایگاه خبری ثامن اظهار داشت: هرمسلمانی قرآن را می‌خواند و این آیه سوره آل‌عمران را که در خصوص حج واجب است  مشاهده می‌کند "وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ العَالَمِینَ"،در ذیل این ایه اگر تفسیرهای روایی را مشاهده کنیم، بحث استطاعت آن هم در حج واجب در این آیه به معنای سلامتی جسمی، توان مالی،امنیت اخلاقی است.

وی گفت:اگر فرد توان جسمی و مالی دارد اما امنیت جانی ندارد حج واجب هم واجب نیست چه رسد به حج مستحب، حج یک آئین الهی است و از مشخصات بیّن حج امنیت است، هر مسلمانی به‌خصوص شیعه این مسئله را شنیده است که امام حسین(ع) برای حفظ حری حج و مکه از سرزمین وحی جان در کف دست گرفت تا یزیدیان حریم امن خانه خدا را ناامن نکنند، اما در جریان حمله حسین بن نمر به مکه عبدالله بن زبیر دست روی دست گذاشت که یکی از ننگین‌ترین قطعات تاریخ امویان در جهان اسلام است که در آن جریان آن خانه خدا تخریب شد.

کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: مشخصه مکه امنیت آن است تا جایی که از محرمات مکه این است که حتی نباید یک پشه را کشت، اگر قرار باشد رفتن به مکه نماد امنیتی‌اش را از دست بدهد، کاملاً با فلسفه حج که از زبان خدا مطرح‌شده نه از زبان مفسران سیاسی و اقتصادی درتناقض است، در آیات و روایات زیادی مطرح‌شده که امن‌ترین مکان روی کره زمین مکه است، اگر کارکرد امنیتی به جهت سوء مدیریت مدیران مکه و نه به جهت احکام خدا از بین برود، در پاسخ به آن‌هایی که می‌گویند دلم زیارت‌خانه خدا می‌خواهد باید گفت دیگر اینجا حج آنچه مدنظر خدا می‌باشد نیست بلکه پیروی از هوای نفس است.

درحالی که آل سعود مراسم برائت از مشرکان را برا ایرانیان منع می کند که یکی از نمودهای عینی بعد سیاسی حج، برگزاری مراسم برائت از مشرکان است برائت و بیزاری جستن از مشرکان و کافران، از فروع دین است. خداوند یکتا در این باره چنین فرموده است:

وَ أَذانٌ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَریءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ. (توبه: ۳)

و این آیات اعلامی است از جانب خدا و پیامبرش به مردم در روز حج اکبر که خدا و پیامبرش در برابر مشرکان تعمدی ندارند (و از آنان بیزارند).

امام خمینی رحمه ‏الله نیز درباره مراسم برائت از مشرکان چنین گفته است: «حج بی‏ برائت، حج نیست». (پیام امام خمینى رحمه ‏الله به حجّاج بیت الله الحرام، خرداد ۱۳۶۶.)

غفاری در ادامه گفت: در پاسخ به افرادی که تحلیل‌های مادی گرایانه می‌کنند ،می‌گویند کلاً حج نرویم و سفرهای زیارتی را ضروری نمی‌دانند و می‌گویند به‌جای سفر حج کار اقتصادی انجام دهیم باید گفت مگر خود شما سفر نمی‌روید شما سفر کیش و خارج از کشور نمی‌روید شما پول هزینه سفرهای خود را هزینه کارهای اقتصادی کنید اصل سفرهای زیارتی توصیه‌شده است اما با شرایط خاص که باید تأمین شود،باید مواظب بود عده‌ای با اصل زیارت مشکل‌دارند.

,

هم زمان با مذاکرات مقامات حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران برای تعیین تکلیف اعزام حجاج ایرانی،طرف سعودی در یک حرکت گام به گام، هر روز شرایط جدیدی را برای پذیرش زائران ایرانی اعلام می‌کند؛ ابتدا صدور ویزای حجاج در یک کشور ثالث مطرح شد، در حالی که هنگام قطع ارتباط دیپلماتیک عربستان با ایران، اعلام کرده بودند که موضوع حج و امور آن، از این امر مستثنی است.

در گام بعدی در توهینی بی سابقه، از لزوم نصب دستبند الکترونیک برای حجاج ایرانی سخن به میان آمد تا امنیت زائران اینگونه تأمین شود! تحریم هواپیماهای ایرانی از ورود به حریم هوایی عربستان و انتقال حجاج و اختصاص این کار به شرکت های سعودی نیز شرط بعدی بود، اما در نهایت شرط «تعطیلی مراسم برائت از مشرکان و دعای کمیل» نیز بر سلسله شروط سعودی‌ها برای زائران ایرانی حرم امن الهی افزود شد.

,
,
,

در اینجا این سوال مطرح می شود که انجام حج واجب تنها یک مسئله عبادی است و می توان با این همه تحقیق و توهین به اسلام و شیعیان به حج رفت و آیا این حج واجب می شود؟ باید گفت حج گذشته از آثار و ثواب‌های اخروی که دارد، در دنیا نیز دارای آثار فراوان سیاسی، اجتماعی و معنوی است. این آثار و فواید می‌تواند به عنوان فلسفه یا حکمت حج مطرح شود.

,

حضرت امام خمینی رحمه‏ الله در این باره چنین فرموده است:حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است، اهمیت بُعد سیاسی‏ اش کمتر از عبادی‏ اش نیست و بُعد سیاسی علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است... و شاید جنبه‏ های سیاسی و اجتماعی آن بر جنبه‏ های دیگرش غلبه دارد. (صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳. )

,

همچنین در کتاب میقات حج آمده:«اصلاً حج بی‏ سیاست، حج نیست و کسانی که بدون در نظر گرفتن جنبه‏ های سیاسی، مراسم حج انجام می‏دهند و تنها به ظواهر عبادی حج قناعت می‏کنند، قطعا از محتوای حج خارج شده ‏اند.» (میقات حج، ش ۴، ص ۴۶. )

,

حجت اسلام و المسلمین حسن غفاری کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو پایگاه خبری ثامن اظهار داشت: هرمسلمانی قرآن را می‌خواند و این آیه سوره آل‌عمران را که در خصوص حج واجب است  مشاهده می‌کند "وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ العَالَمِینَ"،در ذیل این ایه اگر تفسیرهای روایی را مشاهده کنیم، بحث استطاعت آن هم در حج واجب در این آیه به معنای سلامتی جسمی، توان مالی،امنیت اخلاقی است.

, پایگاه خبری ثامن, "وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ العَالَمِینَ"،,

وی گفت:اگر فرد توان جسمی و مالی دارد اما امنیت جانی ندارد حج واجب هم واجب نیست چه رسد به حج مستحب، حج یک آئین الهی است و از مشخصات بیّن حج امنیت است، هر مسلمانی به‌خصوص شیعه این مسئله را شنیده است که امام حسین(ع) برای حفظ حری حج و مکه از سرزمین وحی جان در کف دست گرفت تا یزیدیان حریم امن خانه خدا را ناامن نکنند، اما در جریان حمله حسین بن نمر به مکه عبدالله بن زبیر دست روی دست گذاشت که یکی از ننگین‌ترین قطعات تاریخ امویان در جهان اسلام است که در آن جریان آن خانه خدا تخریب شد.

,

کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: مشخصه مکه امنیت آن است تا جایی که از محرمات مکه این است که حتی نباید یک پشه را کشت، اگر قرار باشد رفتن به مکه نماد امنیتی‌اش را از دست بدهد، کاملاً با فلسفه حج که از زبان خدا مطرح‌شده نه از زبان مفسران سیاسی و اقتصادی درتناقض است، در آیات و روایات زیادی مطرح‌شده که امن‌ترین مکان روی کره زمین مکه است، اگر کارکرد امنیتی به جهت سوء مدیریت مدیران مکه و نه به جهت احکام خدا از بین برود، در پاسخ به آن‌هایی که می‌گویند دلم زیارت‌خانه خدا می‌خواهد باید گفت دیگر اینجا حج آنچه مدنظر خدا می‌باشد نیست بلکه پیروی از هوای نفس است.

,

درحالی که آل سعود مراسم برائت از مشرکان را برا ایرانیان منع می کند که یکی از نمودهای عینی بعد سیاسی حج، برگزاری مراسم برائت از مشرکان است برائت و بیزاری جستن از مشرکان و کافران، از فروع دین است. خداوند یکتا در این باره چنین فرموده است:

,

وَ أَذانٌ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَریءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ. (توبه: ۳)

, وَ أَذانٌ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَریءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ.,

و این آیات اعلامی است از جانب خدا و پیامبرش به مردم در روز حج اکبر که خدا و پیامبرش در برابر مشرکان تعمدی ندارند (و از آنان بیزارند).

,

امام خمینی رحمه ‏الله نیز درباره مراسم برائت از مشرکان چنین گفته است: «حج بی‏ برائت، حج نیست». (پیام امام خمینى رحمه ‏الله به حجّاج بیت الله الحرام، خرداد ۱۳۶۶.)

,

غفاری در ادامه گفت: در پاسخ به افرادی که تحلیل‌های مادی گرایانه می‌کنند ،می‌گویند کلاً حج نرویم و سفرهای زیارتی را ضروری نمی‌دانند و می‌گویند به‌جای سفر حج کار اقتصادی انجام دهیم باید گفت مگر خود شما سفر نمی‌روید شما سفر کیش و خارج از کشور نمی‌روید شما پول هزینه سفرهای خود را هزینه کارهای اقتصادی کنید اصل سفرهای زیارتی توصیه‌شده است اما با شرایط خاص که باید تأمین شود،باید مواظب بود عده‌ای با اصل زیارت مشکل‌دارند.

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه