اخبار داغ

شاخص‌های سلامتی کودکان را جدی بگیرید؛

جامعهٔ سالم، ارمغان دانش آموزان سالم است

جامعهٔ سالم، ارمغان دانش آموزان سالم است
سلامتی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در جامعه به شمار می‌رود و ازاین‌رو آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد تعلیم دهنده و تربیت‌کننده نسل‌های آینده وظیفه سنگینی در قبال این مسئله در میان دانش آموزان دارد؛ موضوعی که از همان ابتدای امر و پیش از ورود دانش آموزان به مدارس مورد سنجش قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت فرهنگ نگار، همواره یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سلامتی، قد و وزن انسان است که از یک‌سو تناسب آن‌ها با یکدیگر و از سوی دیگر تناسب آن با سن و جنسیت از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین آزمون‌های پیش از ورود دانش آموزان به مدارس، همین مسئله قد و وزن آنان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ نگار,

محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور چند روز قبل در خصوص وضعیت این شاخصه در میان نوآموزان سال جاری، اظهار داشت: بر اساس نتایج سنجش تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی جاری، ۷۷۶۸ کلاس اولی دچار کوتاه‌قدی شدید هستند و ۸۰ هزار کلاس اولی چاقی و لاغری شدید دارند.

, روز قبل در خصوص, اظهار,

باید دقت شود که این آمار مربوط به نوآموزانی است که مباحث قد کوتاه، چاقی و لاغری در آن‌ها شدید است و نیاز به اقداماتی اساسی برای برطرف کردن مشکلات آنان وجود دارد.

,

کارشناسان و محققان بر این عقیده‌اند که چاقی، لاغری و کوتاه‌قدی عوامل متعددی می‌تواند داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مسئله تغذیه نامناسب کودکان است. عدم ورزش و تحرک مناسب برای کودکان و نوجوانان از دیگر عوامل مهم درزمینهٔ چاقی، لاغری و کوتاه‌قدی در میان آنان است.

,

محققان عقیده دارند که چاقی و اضافه‌وزن در دوران کودکی به دلیل تغییر شیوه زندگی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است و این مسئله بر نوع تغذیه، تحرکات لازمه در زندگی و نیز میزان خواب کودکان تأثیر نامناسبی گذاشته است.

,

ازاین‌رو چاره‌اندیشی در این زمینه در خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و والدین با اصلاح نوع تغذیه و شیوه زندگی این دست از کودکان که موجب کم‌تحرکی آنان می‌شود، می‌توانند با عوارض و بیماری‌هایی که به‌موجب اضافه‌وزن، کمبود وزن و کوتاه‌قدی در آینده به کودکان تحمیل می‌شود، جلوگیری کنند.

, ،,

نخستین مسئله‌ای که کارشناسان برای کاهش یا افزایش وزن به آن اشاره می‌کنند مسئله تغذیه صحیح و سالم برای کودکان است؛ متأسفانه در زندگی امروزی خوراکی‌هایی نامناسب که حاوی چربی، نمک و شکر زیاد هستند، بسیار یافت می‌شوند که عوامل بیماری متعدد ازجمله چاقی و اضافه‌وزن است.

,

در کنار موضوع مهم تغذیه، سرگرمی‌هایی چون تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای که بخش عمده‌ای از زندگی کودکان امروزی را به خود اختصاص داده است و آن‌ها را از شور و جنب‌وجوش کودکی جدا کرده است، نیز بسیار برای آنان مضر بوده و به بُروز بیماری‌های مختلف کمک می‌کند که این موضوع اهمیت ترغیب و تشویق کودکان به تحرک و انجام حرکات ورزشی را به نمایش می‌گذارد.

,

مدارس نیز به‌عنوان دومین خانه کودکان و محلی برای تعلیم، تربیت و رشد آنان باید برنامه‌ریزی مناسبی درزمینهٔ سلامت دانش آموزان از خود نشان دهد که در چند سال اخیر اقدامات مناسبی در این زمینه ازجمله توزیع شیر و قرص ویتامین D و آهن در میان برخی مقاطع تحصیلی، ممنوع اعلام کردن فروش برخی از خوراکی‌ها در بوفه مدارس، تشویق به ورزش‌های صبحگاهی در مدرسه، حضور مربی بهداشت در مدارس و ... انجام‌شده است.

,

به‌هرحال موضوع سلامت کودکان و دانش آموزان دارای اهمیت بالایی بوده و همکاری مستمر اولیا و مربیان مدارس را می‌طلبد تا نسل‌های آینده در شاخص‌های بالاتری از سلامتی جسمی و روحی قرار داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه