اخبار داغ

مشاور مرکز مطالعات مطالعات خلیج فارس :

دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس باید یک روز جهانی شود

دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس باید یک روز جهانی شود
مشاور مرکز مطالعات مطالعات خلیج فارس گفت: دهم اردیبهشت به عنوان روز خلیج فارس یک روز ملی به حساب می آید و مسئولین کشور باید سعی کنند تا این روز را به عنوان یک روز جهانی در تقویم جهان به ثبت برسانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز:روح الله پورطالب مشاور مرکز مطالعات مطالعات خلیج فارس اظهار داشت: دهم اردیبهشت به عنوان روز خلیج فارس یک روز ملی به حساب می آید و مسئولین کشور باید سعی کنند تا این روز را به عنوان یک روز جهانی در تقویم جهان به ثبت برسانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز,

وی با توجه به نامگذاری این روز افزود: خلیج فارس بدون تردید در سده اخیر یکی از مهم ترین و حساس ترین مناطق جهان در نگرشهای ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بوده است.با توجه به تحولات و دگرگونیهای ژرف مناسبات بین المللی ٬ در آغاز قرن بین ۲۱ مهم ترین کانون توجه قرار گرفته و به تعبیر کلاسیک ژئوپلتیک هارتلند٬ یا قلب زمین نام میگیرد.

,

پورطالب بیان داشت: خلیج فارس از دوران باستان به دلیل فقدان تمدن در شبه جزیره عربستان همیشه بخش لاینفکی از حوزه تمدنی و سرزمینی ایران بوده است و پس از ظهور اسلام نیز مورد توجه سیاست مداران اروپایی قرار داشته است و چه بسا که میتوانیم این منطقه را محل انعکاس سیاستهای بین المللی بنامیم.

,

این نویسنده و پژوهشگر حوزه خلیج فارس گفت: اهمیت جهانی خلیج فارس در دوره نوین از سال ۱۹۰۸ هنگامی آغاز شد که نخستین چاه نفت در منطقه مسجد سلیمان خوزستان قلب تمدنی ایران زمین حفر شد و نفت از آن استخراج گردید.امروز به جهت وجود ذخایر گسترده انرژی منطقه که گسترده ترین ذخایر جهان می باشد .

,

پورطالب با بیان اینکه اهمیت خلیج فارس بر همه پوشیده نیست گفت: در کتاب جزایر سه گانه از منظر تاریخی و حقوق بین الملل که نوشته اینجانب است به اهمیت و جایگاه این خلیج اشاره داشته ام.

,

مشاور مرکز مطالعات خلیج فارس در پایان گفت: مسئولین کشوری باید اهمیت و جایگاه دریای پارس را باید به جهانیان بشناسانند تا در تقویم جهانی شاهد نامگذاری این روز به عنوان روز خلیج فارس باشیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه