اخبار داغ

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر قزوین:

بیش از 80 درصد افراد جامعه تغذیه ناسالم دارند

بیش از 80 درصد افراد جامعه تغذیه ناسالم دارند
کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر قزوین گفت: مهم‌ترین عامل خطر در افزایش بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه ناسالم است به طوریکه هم‌اکنون بیش از 80 درصد افراد جامعه، تغذیه ناسالم دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر راحله صادق، کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین با اشاره به ابعاد مختلف سلامت اظهار کرد: سلامتى دارای ابعاد مختلفی است و باید اطلاعات مربوط به شیوه و سبک صحیح زندگی از دیدگاه سلامت را که در ابعاد مختلفی نظیر جسمی، روحی و اجتماعی است، بیاموزیم و در این زمینه توانمند شویم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی افزود: مهم‌ترین عامل خطر در افزایش بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه ناسالم است به طوریکه هم‌اکنون بیش از 80 درصد افراد جامعه، تغذیه ناسالم دارند. 

مصرف زیاد شکر یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر 
کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد: افراد باید در طول روز به اندازه کافی از مواد غذایی مورد نیاز بدن همچون میوه و سبزیجات مصرف کنند زیرا هر فرد روزانه بیش از 5 واحد میوه و سبزی نیاز دارد. 

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است و در شرایطی که توصیه می‌شود سرانه مصرف شیر بالای 200 کیلو باشد این میزان در کشور ما 90 کیلوگرم به عبارتی کمتر از نصف شاخص تعیین شده است. 

صادق، مصرف زیاد شکر را یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد و گفت: مصرف شکر در جامعه ما در حدود سه برابر حد مجاز اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است به عبارتی میزان مصرف شکر باید روزانه 25 گرم یعنی معادل سه قاشق مربا خوری باشد اما در حال حاضر حدود 66 گرم است. 

وی، مصرف نمک در جامعه را نیز سه برابر میزان توصیه شده اعلام کرد و افزود: اگر روند تغذیه ناسالم ادامه داشته باشد طی ده سال آینده شیوع بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی بیش از دو برابر خواهد شد. 

65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خود مراقبتی است 
کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر تصریح کرد: با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است . 

صادق بیان کرد: طبق برآوردهای انجام شده 65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خود مراقبتی است بنابراین برای داشتن زندگی سالم و تصمیم گیری صحیح در انتخاب رفتارهای سالم لازم است تا نسبت به شناخت عوامل اثرگذار بر سلامت فردی و اجتماعی توانمند شد. 

وی با ارائه تعریفی از خودمراقبتی عنوان کرد: خودمراقبتی شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم به منظور حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده انجام می‌دهند تا تندرست بمانند. 

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: در خودمراقبتی افراد با نگهداری از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود از بروز بیماری‌ها و حوادث پیشگیری و بیماری های مزمن را مدیریت کرده و همچنین از سلامت خود پس از بیماری حاد و یا ترخیص از بیمارستان حفاظت می‌کنند. 

وی با اشاره به انواع خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی به انواع مختلف خودمراقبتی جسمی، معنوی، روانی، ،عاطفی، معنوی و خود مراقبتی در مدرسه و جامعه تقسیم می‌شود. 

صادق، با اشاره به چند فرمان خود مراقبتی برای نوجوانان بیان کرد: انجام اعمال مذهبی و یاد مداوم خدا، رژیم غذایی متعادل و متناسب، ورزش منظم، استراحت کافی، کاهش استرس، دوری از دخانیات و مواد مخدر، آگاه بودن نسبت به محیط پیرامونی خود، رعایت اصول ایمنی، محافظت از پوست، چکاب منظم و درخواست کمک هنگام بیماری از موارد مهمی است که نوجوانان باید مدنظر قرار دهند.

وی در پایان گفت: نوجوانی سن بسیار حساسی است زیرا در معرض بسیاری از خطرات جسمی و روانی قرار دارند بنابراین با فراگرفتن نکات لازم در راستای حفظ و ارتقای سطح سلامت تلاش کنند.
انتهای پیام/م

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه