اخبار داغ

برداشت قارچ دُنبَلان ازمراتع وکوهستان های گیوی

برداشت قارچ دُنبَلان ازمراتع وکوهستان های گیوی
قارچ دنبلان از جمله قارچ با خواصی است که از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین می باشد و این نوع قارچ در مراتع و کوهستانهای شهر گیوی قابل برداشت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیویمیز، شهر گیوی و مناطق طبیعی و کوهستانی آن جایگاه گیاهان و دیگر فراورده های طبیعی می باشد که بهترین و پرخاصیت ترین آنها قارچ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیویمیز,

بیش از 4 نوع قارچ در شهر گیوی برداشت می شود که بهترین و مقوی ترین آنها دُنبَلان یا ترافل است.

,

قارچ دُنبَلان نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است که در گونه های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه می روید و در منطقه کوهستانی و مراتع شهر گیوی فقط یک نوع آن یعنی قارچ دنبلان سفید میروید که بسیار پرحجم و سنگین می باشد.

,

قارچ های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق 30 سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه های گیاهان و درختها می رویند بطوری که بایستی با بیل یا با دیگر وسایل کشاورزی با شخم زدن آن را یافت.

,

کاشت آنها نتیجه مفید نداده است، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمین های معتدل و کوهستانی دیده می شوند که معمولاَ آن ها را به وسیله سگ یا خوک پیدا می کنند.

,

دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران قیمت ترین قارچ های دنبلان زیرزمینی هستند که بیش ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس ها و روغن های معطر و نیز داروسازی است.

,

قارچ دنبلان به صورت همزیستی با ریشه های درختان جنگلی به وجود می آید و در سطح تجاری در آزمایشگاه ها اقدام به تولید نهال آلوده به میسلیوم های قارچ دنبلان می کنند و بعد کشت درختان را در زمین انجام می دهند.

,

گفتنی است که این نوع قارچ در پایین دست شهر گیوی (حاشیه باغات جاده قدیم گیوی - اردبیل) و همچنین در منطقه کوهستانی و سرسبز "سرمستان" گیوی یافت می شود.

,

انتهای پیام/م

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه