اخبار داغ

اثری فراموش شده چلبی اوغلی

اثری فراموش شده چلبی اوغلی
در مسیر جاده سلطانیه به قیدار و در مسیر محوری که قرار است به محور گردشگری در استان زنجان تبدیل شود بنای تاریخی مقبره چلبی اوغلی در میان علفزارها خودنمایی می کند که حکایت از ظلمی بزرگ بر بنای ارزشمند و تاریخی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از مهرزنجان وقتی مسیر خود را از شهر سلطانیه به طرف قیدار ادامه می دهیم در همان ابتدای مسیر اثری فراموش شده چشم انسان را می گیرد که حصار های اطراف مانع  نزدیک شدن به آن و در نتیجه فراموشی آن شده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مهرزنجان ,

در حال حاضر حفظ و نگهداری آثار تاریخی در استان زنجان به نحوه مطلوب صورت نمی گیرد.

,

کشورهای دنیا از هر فرصتی و ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری خود استفاده می کنند ولی در استان زنجان این روند برعکس است.

,

chalbi_6_400

, chalbi_6_400,

عدم وجود مکان مناسب برای اسکان گردشگران از مهمترین مشکلات این مجموعه ها است به طوری که شهر تاریخی سلطانیه با وجود داشتن جاذبه های تاریخی که به بیش از 18 اثر می رسد نمی تواند پذیرای بازدیدکنندگان باشد.

,

مقبره چلبی اوغلی بنای زیبا و ارزشمندی است که در مسیر جاده سلطانیه - قیدار واقع شده است و فضای مناسب برای اسکان برای گردشگران و مسافران دارد که به دلیل عدم وجود بهره بردار مناسب درهای این بنای تاریخی حتی به روی بازدیدکنندگان بسته است.

,

در حریم این اثر ارزشمند تاریخی مجتمع های مسکن مهر ساخته شده است که این مسئله باعث محصور شدن این بنای تاریخی و ایجاد برخی مشکلات برای این بنا شده است و در یک نگاه از نمای بیرونی به بنای متروکه  که در میان علفزارها محصور شده است شبیه می باشد. 

,

امید است مسوولین شهر زنجان در مرمت و بازسازی این بنا قدم های موثری را برداشته و شهری را که قرار است به محور گردشگری در استان زنجان تبدیل شود رادریابند. 

,

 chalbi_1_400chalbi_2_400chalbi_3_400chalbi_4_400chalbi_5_400

, chalbi_1_400, chalbi_2_400, chalbi_3_400, chalbi_4_400, chalbi_5_400,

 

,

* بنای هشت گوش چلپی اوغلی نمونه‌ای از معماری اسلامی  

,

مقبره شیخ براق یا چلپی اوغلی که در کنار آن خانقاهی مربوط به همین دوره وجود دارد از نوع مقابر برجی شکل قرون میانی اسلامی و قابل مقایسه با مقبره امامزاده جعفر اصفهان است.

,

 

,

مقبره شیخ براق یا چلبی اوغلی، با نقشه هشت‌گوش، در بخش جنوبی خانقاه و درون فضای محصوری قرار داشته است. برای ساخت بنا ابتدا سه ردیف سنگ سبز تراشیده چیده شده و سپس آجرچینی دیوارها با سبک زیبای کاربندی تا سطح 2.5 متری اجرا شده و از این ارتفاع به بعد، فرم آجرچینی ساده شده، تفاوتی اساسی با بخش تحتانی ایجاد شده است.

,

 

,

هر ضلع خارجی مقبره، با طاق‌نماهای زیبایی با قوس‌های پنج و هفت کند نماسازی شده است. بر بالای این طاق‌ها، گنبدی آجری با ساقه بلندی استوار شده که این گنبد، از دیوارهای خارجی کمی عقب‌تر است و روی پایه‌ای شانزده ضلعی قرار دارد.

,

 

,

درگاه‌های چلپی اوغلی از قطعات سنگ تراشیده ساخته شده و کف بنا نیز از قطعات سنگ فرو نشانده در آهک سنگ فرش شده است.

,

 chalbi_7_400chalbi_8_400chalbi_9_400

, chalbi_7_400, chalbi_8_400, chalbi_9_400,

ایجاد جان پناه در بنای تاریخی چلپی اوغلی

,

طبقه دوم بنای چلپی اوغلی در طرفین ایوان به شدت آسیب دیده و فرو ریخته است و گرداگرد آن نیز عنصری شبیه به جان پناه دیده می‌شود. خانقاه چلپی اوغلی شامل صحن مرکزی بوده و در اضلاع غربی و شرقی آن حجرات قرار گرفته است. کتیبه‌ای بر جرز جنوبی ایوان جنوبی مقبره حک شده که این کتیبه در سه قطعه نوشته شده و از اسناد بسیار معتبر در شناسایی شهر سلطانیه است.

,

سبک قبر سلطان چلبی در این آرامگاه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه‌ای این قبر حلقه ذکر صوفیه را تداعی می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه